Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Veckans hjulupphängnings fundering
1778 besök totalt
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003

Trådstartare

Jo då var det dags igen att ta hjälp av alla lärda herrar och ev damer på detta eminenta forum.

Veckans fundering gäller offset på fälgar och spacers.
Hur påverkar offset på fälgen styrning och väghållning, tex om vi har en fälg med offset 0 dvs navet sitter precis i mitten på fälgen, om man då byter till en fälg där man har jätte mycket offset utåt dvs man har djupa fälgar med mycket kant, vad händer då? Hur påverkas styrning mm? Detsamma gäller mont av spacers, om man flyttar ut hjulet blir det mer påkänningar i ratten då? om man kolla på div bilar så har vissa tex framkrafsare FWD ingen direkt kant utåt på fälgarna medans en Rwd kan ha det, varför är det så?
Anledningen till mina funderingar gäller givetvis mitt bygge, där jag kommer behöva ha lite spacer typ 20mm fram för att bromsoken skall gå fritt i fälgen och inte ta i. eftersom jag skall köra 260mm skivor med volvo-ok så blir det ganska brett så frågan är hur detta påverkar fjädringen och styrningen mm. bilen är superkojan och den driver bak!

Tack och Bock.

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Har du köpt Görans bok...???

Det är ju inte spacern i sig själv som förändrar.........utan hur den påverkar den totala gemotrin.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

om du har en skrubbradie i ditt exempel med 0 ET, så ökar den med lika mycket som du minskar ET.

Effekten av ökad skrubbradie blir mer bumpsteer, spårkänslighet, trögare styrning mm. Du kan kompensera i styrgeometrin för att kompensera dessa effekter.

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

offsetet(ET) på fäljen spelar igentligen ingen roll utan det är skrubbradien/styrradien som är den viktiga.

Styrradie, se https://rejsa.nu/artikel.php?t=6915

Hur större styrradie man har hur större blir krafterna i ratten vid olika grepp på framhjulen broms och ax&broms på FWD.

För egen del har jag inte märkt så stora problem vid broms men därimot ax är ingen hitt med 50mm skrubb fram.
Allås åker man FWD utan styrservo med diffbroms med mycket skrubb är ingen hitt.

ps åter igen köp/läsbok Görans bok

1778 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande