Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318ti -97 --Team Underdog--Knutan CHECK och nu då?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
1 besök senaste veckan (60948 totalt)
Gabriel Wendel
Limhamn
Här sen Feb 2011
Inlägg: 683



Flash_malmö skrev:
*host!*


Jag *hostar* med!

_________________
Gabriel Wendel
M2F87 - 2018
M3E36 - 7.42BTG
M3E46 - 7.34BTG
Vinnare Nordic Time Attack CC 2015
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Ni får nog hosta bättre än så. Det blev en stökig höst/vinter och nu vetetusan om jag orkar slutföra reseberättelsen. Vi får se!

MEN *trumvirvlar* underdogen is Alive!!!!!


Men mer om detta asap.

#teaser

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Purjo
Kungsbacka
Här sen Maj 2016
Inlägg: 48



Johan Sjöström skrev:
Ni får nog hosta bättre än så. Det blev en stökig höst/vinter och nu vetetusan om jag orkar slutföra reseberättelsen. Vi får se!

MEN *trumvirvlar* underdogen is Alive!!!!!


Men mer om detta asap.

#teaser


OK, stalker-varning så man skiter knäck men:
Åkte ner till Falkenberg 7/5 som nybliven BMW E36 compact ägare för att spana på sköna bilar, lurade med mig min sambo och grabben (2,5 år, inte mycket att säga till om) och såg en bil, utan massa puts och krom precis som min fast det stod 318 där bak och jävlar vad det gick undan. Förstod att nån här på rejsa måste representera denna bil.... Och sökningen påbörjades.

Så tack. Du fick mig att dra sprinten. Jag har bestämt mig för att ta upp bankörningen igen, fast denna gång med bil. Har kört 600cc MC på bana 2003-2009 och saknat det sjukt mycket. Men nu blir vår hink fixad för bana under årets gång.

_________________
Markku Sundberg Koskimies
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Skoj om man kan inspirera. Men du vet att detta bara är en reserv il i väntan på att min riktiga compact blir färdig. Och den har lite mer attityd

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Purjo
Kungsbacka
Här sen Maj 2016
Inlägg: 48



Johan Sjöström skrev:
Skoj om man kan inspirera. Men du vet att detta bara är en reserv il i väntan på att min riktiga compact blir färdig. Och den har lite mer attityd


Var ju sugen från början, men det satte liksom fart på saker och ting. Ofan, hade jag inte en aning om. Separat byggtråd? Eller smyger du?

_________________
Markku Sundberg Koskimies
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Nja smyger är fel ord. Om vi säger så här. Det har hänt att folk plöjt igenom byggtråden och all heder till dom!

Borde funka att klicka på texten "bilen" under mina inlägg

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Purjo
Kungsbacka
Här sen Maj 2016
Inlägg: 48



Johan Sjöström skrev:
Nja smyger är fel ord. Om vi säger så här. Det har hänt att folk plöjt igenom byggtråden och all heder till dom!

Borde funka att klicka på texten "bilen" under mina inlägg


Jädrar, jag ber om ursäkt. Då har jag lärt mig nått nytt. Tack Johan.

_________________
Markku Sundberg Koskimies
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Det var visst ett tag sedan man skrev i tråden och det har väl sina randiga, underdogen var en temporär lösning medan vi fick ordning på våra ordinarie bilar, hur tänkte vi där? hahaha..

Nåja underdogen har luftats idag och det var spännande att på sommardäck ta sig till verkstan för att ge den lite kärlek idag.

Planen för underdogen är att köra sommarträffen med BWMCS på Knutan och sedan avyttra henne till förmån för våra andra bilar.

Vi har haft fantastiskt roligt med underdogen och fasiken vad den levererar i förhållande till insatsen!

Idag var det dags att byta lite småsaker i bilen som blivit mjukt med åren och med en god vän som huvudmekaniker och jag som assistent fick vi detta att bli riktigt bra.

Till att börja med byttes silentblocken som var slut på båda sidor, inget roligt jobb men det skulle göras, efter nån timme så satt dom nya på plats!

Nästa sak att ge oss an var diffbussningen som med åren blivit mjuk, den var relativt smidig att byta på plats och den visade sig vara i bättre skick än vi trodde om än lite mjuk.

Sist men inte minst var det motorfästena, det visade sig att båda var knäckta så det var hög tid att byta dom och dessa är mkt smidiga att byta, ja åtminstone för någon med lite skills ( inte som jag då)

Ett par saker kvarstår att fixa men det enda kluriga är väl ABS bromsarna men jag glömde faktiskt testa om dom funkade idag men någon lampa lyste inte iallafall. Dessa har bråkat med oss sedan vi körde på Knutstorp senast när det nu var ;-)

Nästa sak blir att montera våra nya DS3000 fram på bilen och sedan får vi fundera på om vi skall få dit en ratt o en stol värdig namnet inför knutan, jag menar i vår takt så får vi rapap på, plötsligt är det augusti!

Skulle någon vara intresserad av bilen så kommer den att säljas till överkomliga pengar men först i början på augusti om inget hostar upp lite mer än vi tänkt...



på väg till verkstan för lite massage


nya silentblock!


Ny diffbussning


Nya motorfästen


Diffbussningen bytt!


Nya silentblock på plats!


Inte så vackert fd motorfäste


Dessa silentblocken hade gjort sitt!


Gamla diffbussningen var rätt trött


Ännu ett fd motorfäste som var kass.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
FreddanO
08
Här sen Feb 2015
Inlägg: 100



Johan Sjöström skrev:


Nya silentblock på plats!

Hade ingen aning om att det gick att få ur skruven som går igenom silentblocket på det där viset på Compacterna? Smidigt.
Av ren nyfikenhet, hur våldade ni ur och i silentblocken?

_________________
Fredrik Olsson
Citera
FreddanO
08
Här sen Feb 2015
Inlägg: 100



*dubbelpost*

_________________
Fredrik Olsson
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Vi har specialhydrualverktyg så det är lite smutt

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Årets trackday för mig och Sköld var ju bestämt att vara BMW Club Schwedens träff på Knutan, detta planerades i vanlig ordning LÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅNGT innan träffen men likväl så blev det tokmek delux innan träffen och denna gången hade jag fullt upp med både jobb och min egen lilla baguette. Andra år har vi kunnat dela bil/anmälningsavgift men i år var det inte så och jag beslutade att ta med Baguetten så vi får lite mer körtid.

Nåväl det fanns ett antal punkter att åtgärda innan körningen och bilen behövde besiktigas. Besiktningen gnererade ett antal tvåor men inga allvarliga och det var skönt.

Det som strulade allra värst var ABS bromsarna som lagt av. Sköld bytte höger fram på ren chansning vilket inte hjälpte. Med hjälp av diagnosen på jobbet kunde vi köra lite livedata och insåg omgående att vänster fram inte levererade någon hastighetssignal. Efter att den bytts var detta ett minne blott, airbaglampan släckted då den tänts i samband med rattbyte. Ett bromsljus fixades och ännu en två var släckt.

Resterande punkter kommer atrt fixas inom kort såsom bälte bak och handbromsen som har nya backar mm men inte är justerad.

Efter att ha krängt på lite nya däck och att johan bytte belägg för ett tag sedan till en uppsättning nya DS3000 så var det bara småsaker kvar, en sittastillstol monterades, en uppsättning torkarblad monterades, bilen tvättades och tankades upp och vips var den klar för en helg på Knutan!

Väl på plats tömdes bilen på allt onödigt och lite luft släpptes ur R-däcken, mer än så fanns inte att göra kändes det som. Vi var båda nyfikna på hur den skulle kännas och hur baguetten skulle kännas som hade mer effekt osv..

Men nu var det iallafall dags att låta bilen bekänna färg ännu en gång och tidigare bekännelser har varit väldigt positiva, frågan är om den skulle leverera även denna gång..

Mer om det i nästa inlägg....

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Kul att den lever! Eller gör den det efter ännu två dagar på Knutan?

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



Johan Sjöström skrev:
Det som strulade allra värst var ABS bromsarna som lagt av. Sköld bytte höger fram på ren chansning vilket inte hjälpte. Med hjälp av diagnosen på jobbet kunde vi köra lite livedata och insåg omgående att vänster fram inte levererade någon hastighetssignal.

På min M3E30 funkar inte heller ABS, hittade ett bra tips att felsöka på nätet.
Koppla dra isär alla kontakter på ABS-givarna och koppla in en givare ut och provkör, om ABS lampan inte tänds är den givaren trasig då ingen rotation upptäcks.
Men om detta förfarande går att göra på nyare bilar törs jag inte svara på.


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Årets upplaga av BMW träffen på Knutstorp snickrades ihop lite sent och någon helg blev mer eller mindre omöjlig att boka då det redan var fullbokat. Lösningen blev att ta en dubbeldag ons-tors så för oss osm inte hade semester fick man ju VAB:a (vård av bil) eller näe det blev faktiskt att ta 2 dagars semester för detta ville man ju inte missa för allt guld i världen!

Vi samlades tidigt, jag och ABBE köre upp gemensamt och passade på att byta hans däck på jobbet, sköld var redan på plats då han skulle besiktiga lite bilar.

Jag hade turen att springa på Magnus Öhrström och fick tag i nyckeln till boendet som vi eg inte hade tillgång till förrän 16.00 Så raskt upp och lastade av våra tillhörigheter osv osv.

Efter att förarmötet var avklarat så var det i princip dags att köra men vis av erfarenhet valde vi att ta det lite lugnt och hoppas den första stinten då många har en tendens att vara lite heta på gröten vilket kan bli lite väl spännande :-)

Även om bilen fixats till ite med vettigare däck, fungerande ABS och en del nya bussningar så var man lite nervös, skulle gamla bettan orka med oss två som plågar vår 318 snällt men med besked!

Det tog inte lång tid innan vi båda visste hur det var med den biten, Sköld tog första stinten då jag hade min minibaguette med mig (allt för att vi skulle få lite mer bantid) Baguettens framfart är något annat men jag betade iallafall av en stund med den och Sköld med vår gemensamma compact!

Vi släppte ut lite luft, sparkade på däcken och Sköld konstaterade lätt att bilen funkar som tilltänkt och vad kunde vara bättre att höra även om jag jag misstänkte att bilen skulle funka. lite senare så var det dags igen och jag erbjöd sköld att ta baguetten medan jag körde Compacten något som inte verkade helt ointressant, med mer effekt och samma vikt borde Clion vara vettig att köra, åtminstone rent hypotetiskt...

Men mer om det nästa gång..


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
David E
Adenau, AW
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1138



En värdig färd mot sista vilan.









_________________
Mvh David Ek lu nd

BTG 7,16.9 TD

Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318ti -97 --Team Underdog--Knutan CHECK och nu då?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
1 besök senaste veckan (60948 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande