Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M4 F82 - Schmiedmann Motorsport - #652 TIME ATTACK
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
15 besök idag (109955 totalt)
Schmiedmann
Kungsbacka
Här sen Mar 2010
Inlägg: 332


Trådstartare
Då var bilen tillbaka igen från Essen!
Fått väldigt mycket positiva reaktioner och den stack verkligen ut på mässan så det var riktigt kul.
Nu är det verkligen hög tid att sätta igång och jobba med resten av grejerna som ska göras innan nästa säsong.
Stolarna från Recaro anlände under tiden som bilen var på mässan så idag började vi montera buren.











Vilken färg tycker ni vi ska köra på buren??

_________________
Viktor Örtegren
Schmiedmann Sverige
Viktor@schmiedmann.se

Projekttråd BMW M4: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=101137
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 759



Samma som röda "S" kanske?

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Brorsson
Frillesås
Här sen Feb 2011
Inlägg: 72



Snyggt! Rött hade passat bra.

_________________
Christoffer Brorsson
Mazda rx-7 FD2JZ
Alfa 75 3.0 America
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248



Jag röstar för cleant - Antingen bilens färg eller svart halvblank
Hur fästs bältessträvan som är på G på bilden?

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Schmiedmann
Kungsbacka
Här sen Mar 2010
Inlägg: 332


Trådstartare
Anton-Dekorteknik skrev:
Samma som röda "S" kanske?


Brorsson skrev:
Snyggt! Rött hade passat bra.


Det lutar åt rött faktiskt.
Måste få något som bryter av lite inne i kupén.

N Wiberg skrev:
Jag röstar för cleant - Antingen bilens färg eller svart halvblank
Hur fästs bältessträvan som är på G på bilden?


Bältesstaget sitter under det bakre krysset.
På bilden ser det nästan ut som om det sitter i främre men det gör det alltså inte =)

_________________
Viktor Örtegren
Schmiedmann Sverige
Viktor@schmiedmann.se

Projekttråd BMW M4: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=101137
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Samma guld som fälgarna!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Schmiedmann
Kungsbacka
Här sen Mar 2010
Inlägg: 332


Trådstartare
En liten teaser på de nya showfälgarna som kom in idag..
Ska bli riktigt intressant att se hur de blir på bilen.
9,5*20" fram med ET10
11*20" bak med ET35




Lekte lite med kameran i helgen.
Helt nöjd med tanke på att man är amatör på detta


_________________
Viktor Örtegren
Schmiedmann Sverige
Viktor@schmiedmann.se

Projekttråd BMW M4: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=101137
Citera
Schmiedmann
Kungsbacka
Här sen Mar 2010
Inlägg: 332


Trådstartare
Jag kunde inte hålla mig
Var tvungen att testmontera




_________________
Viktor Örtegren
Schmiedmann Sverige
Viktor@schmiedmann.se

Projekttråd BMW M4: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=101137
Citera
Schmiedmann
Kungsbacka
Här sen Mar 2010
Inlägg: 332


Trådstartare
Fick på fälgarna nu och WOW
Nu börjar bilen verkligen få rätt stuk.




_________________
Viktor Örtegren
Schmiedmann Sverige
Viktor@schmiedmann.se

Projekttråd BMW M4: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=101137
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688



Lägg av, vad snyggt!

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Schmiedmann
Kungsbacka
Här sen Mar 2010
Inlägg: 332


Trådstartare
I väntan på delar och specialverktyg har det stått stilla ett tag.
Det nya navet och drevet till kamkedjan är klara för montering.



Vi har 3 set klara just nu och vi kommer att köra 5 set till på en gång.
Det är samma delar OEM på N55 så ifall någon är i behov så finns det för omgående leverans =)




De nya turboaggregaten är precis färdiga från tillverkning och ska komma in under nästa vecka.

_________________
Viktor Örtegren
Schmiedmann Sverige
Viktor@schmiedmann.se

Projekttråd BMW M4: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=101137
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Stora turbos. Goda för 800 hk på E85 ?

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Schmiedmann
Kungsbacka
Här sen Mar 2010
Inlägg: 332


Trådstartare
Supramannen skrev:
Stora turbos. Goda för 800 hk på E85 ?


Ja det stämmer.
Vi blir dock begränsade av att vi inte kan köra E85 och att växellådan inte klarar hur mycket som helst (DKG).

_________________
Viktor Örtegren
Schmiedmann Sverige
Viktor@schmiedmann.se

Projekttråd BMW M4: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=101137
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Schmiedmann skrev:
Supramannen skrev:
Stora turbos. Goda för 800 hk på E85 ?


Ja det stämmer.
Vi blir dock begränsade av att vi inte kan köra E85 och att växellådan inte klarar hur mycket som helst (DKG).


Ok

Så vad är dom specade till på bensin ? Kör ni inte meth sprut också ?

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Schmiedmann
Kungsbacka
Här sen Mar 2010
Inlägg: 332


Trådstartare
Supramannen skrev:
Schmiedmann skrev:
Supramannen skrev:
Stora turbos. Goda för 800 hk på E85 ?


Ja det stämmer.
Vi blir dock begränsade av att vi inte kan köra E85 och att växellådan inte klarar hur mycket som helst (DKG).


Ok

Så vad är dom specade till på bensin ? Kör ni inte meth sprut också ?


Jag har inte fått någon detaljerad specifikation än men det kommer.
Vi kommer att installera ett metanolkitt men tanken och pumpen kommer att monteras bort vid timeattack då effekten kommer bli för hög med detta.

_________________
Viktor Örtegren
Schmiedmann Sverige
Viktor@schmiedmann.se

Projekttråd BMW M4: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=101137
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486



Schmiedmann skrev:
Då var bilen tillbaka igen från Essen!





Mycket ball bil! Snygga fälgar, jag blir avis!

Har ni koll på bältesvinklar? Vad jag förstått så ska man ha övre bältesinfästningarna så nära stolen som möjligt, alltså röret i krysset och inte långt bak i bilen. med 10-15 grader nedvinklat från axlarna sett.
Jan Phersson på Simpson brukar hålla bra seminarier om ni är intresserade!

Annars mycket fint som sagt! thumbs up

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
stertman
Nynäshamn
Här sen Okt 2008
Inlägg: 21



Schmiedmann skrev:
I väntan på delar och specialverktyg har det stått stilla ett tag.
Det nya navet och drevet till kamkedjan är klara för montering.



Vi har 3 set klara just nu och vi kommer att köra 5 set till på en gång.
Det är samma delar OEM på N55 så ifall någon är i behov så finns det för omgående leverans =)




De nya turboaggregaten är precis färdiga från tillverkning och ska komma in under nästa vecka.


Ett litet tips är att läsa på en gång till om den lösningen för nav och drev till kamkedjan...

_________________
Mattias Stertman
Stertman Motorsport AB
www.stertman.se
Citera
stertman
Nynäshamn
Här sen Okt 2008
Inlägg: 21



Schmiedmann skrev:
Supramannen skrev:
Stora turbos. Goda för 800 hk på E85 ?


Ja det stämmer.
Vi blir dock begränsade av att vi inte kan köra E85 och att växellådan inte klarar hur mycket som helst (DKG).


Kör en riktig mjukvara istället så får du rätt momentrapport till lådan och kopplingen får rätt tryck.

_________________
Mattias Stertman
Stertman Motorsport AB
www.stertman.se
Citera
Schmiedmann
Kungsbacka
Här sen Mar 2010
Inlägg: 332


Trådstartare
stertman skrev:
Schmiedmann skrev:
Supramannen skrev:
Stora turbos. Goda för 800 hk på E85 ?


Ja det stämmer.
Vi blir dock begränsade av att vi inte kan köra E85 och att växellådan inte klarar hur mycket som helst (DKG).


Kör en riktig mjukvara istället så får du rätt momentrapport till lådan och kopplingen får rätt tryck.


Det hade vi kunnat göra men det finns flera anledningar till att vi valt just JB4.
Dels så har vi möjlighet att ha flera olika mappar för olika tillfällen samt stänga av boxen helt och köra original om så skulle önskas.
Vi kan byta map eller stänga av boxen under körning direkt från ratten (ingen extra panel eller laptop behöver kopplas in).
Boxen stöder E85-blandning och metanolinsprutning.
Felkodsavläsning finns färdigt i boxen.

T.ex. så kommer vi att köra med metanolinsprutning under vissa event t.ex. GTBoard men vi vill inte köra med metanol under vanlig körning eller på Time Attack-tävlingarna så då kan vi ha färdiga mapar för de olika eventen vi kör på.

Det finns ytterligare väldigt många funktioner men kort och gott, JB4 passar vårt ändamål bäst.

_________________
Viktor Örtegren
Schmiedmann Sverige
Viktor@schmiedmann.se

Projekttråd BMW M4: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=101137
Citera
Schmiedmann
Kungsbacka
Här sen Mar 2010
Inlägg: 332


Trådstartare
Då så har bygget börjat ta fart igen.
Specialverktygen från BMW har kommit in så att vi kan byta ut hubben vid vevaxeln.
Med 4 veckor kvar till Elmia börjar man känna av stressen...

Växellådan är nere och kopplingspaketet ska bytas ut till ett Dodson Motorsport Sportmans DCT som ska klara över 1000Nm.










Original turboaggregat är nere och de nya kommer på måndag.




Så fort motorn och växellåda är klart (förhoppningsvis nästa vecka) så är det interiören kvar.
Stolarna ska monteras in ordentligt, buren ska lackas och monteras.
Mappning blir troligtvis efter Elmia i brist på tid innan.

Ett problem som jag har lite svårt att bestämma mig för hur vi ska göra är när det gäller fälgar och däck.
Med de keramiska bromsarna går inget mindre på än 19"
R-däck i 19" finns det inte jätte mycket att välja på.
Det jag hade velat köra är 10" med 275 fram och 11" med 305 bak.
Nu till problemet: Om jag väljer att köra Toyo R888 så finns det endast 265 att köra fram, nästa steg är 295 vilket blir för brett.
Om jag väljer Michelin Cup 2 så finns det 295 eller 325 bak och 325 är för brett för att få plats i hjulhusen bak.

Helst hade jag velat köra Hankook men de finns inte i 19" tyvärr.

Några idéer?

_________________
Viktor Örtegren
Schmiedmann Sverige
Viktor@schmiedmann.se

Projekttråd BMW M4: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=101137
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438



Michelin cup2:or finns i 19" och 305 bredd, en vanlig dimension på 997GT3 mfl.

Jag har själv en uppsättning sådana liggandes till min bil.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M4 F82 - Schmiedmann Motorsport - #652 TIME ATTACK
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
15 besök idag (109955 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande