Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328is E36 -93 *såld*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
1 besök senaste veckan (45780 totalt)
bmw_fredde
Vadstena
Här sen Nov 2007
Inlägg: 408



På dom jag gjort har det behövts men skulle säkert funka utan med dock brukar ja svarva om innerhubben lite och lägga den tjocka brickan under muttern istället, då får man lite mer utrymme för drivaxeln!
Kan fixa en bild på hur ja gjort om du vill?

_________________
Fredrik Edholm
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
bmw_fredde skrev:
På dom jag gjort har det behövts men skulle säkert funka utan med dock brukar ja svarva om innerhubben lite och lägga den tjocka brickan under muttern istället, då får man lite mer utrymme för drivaxeln!
Kan fixa en bild på hur ja gjort om du vill?


Är med på hur du menar, men en bild kan aldrig skada thumbs up

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Har varit dålig framdrift i garaget de senaste månaderna, av olika orsaker. Men helt stilla har det inte stått..
Bakvagnsdelarna har fått pulverlack på sig, fästelement har snyggats till och ett par camberstag har letats upp i gömmorna

BMWs reservdelsprissättning är bra skum ibland, det är inte ovanligt att en skruv kan kosta 30:- men då hade man ju trott att det bakre aluminiumstaget till diffen inkl två bussningar skulle kosta mer än knappt 400:- :roll:







Som tur var kunde grabben hjälpa mig att svetsa fast förstärkningsplattorna till bakvagnsinfästningen thumbs up


Diffen ska få nya packboxar och snyggas till, sen ska det nog bara vara att skruva tillbaka allting. Med lite flyt kan det bli gjort i påsk

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Ingen dålig mektakt för att ha haft "dålig framdrift i garaget". thumbs up

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Nja, ambitionen har iallafall varit högre än att det ska ta två månader att pressa i några aluminiumbussningar, få på lite färg och ytbehandling

Men så länge den är klar till svängpremiären den 7 maj så är jag nöjd.

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



M|cke F@.gner skrev:
Nja, ambitionen har iallafall varit högre än att det ska ta två månader att pressa i några aluminiumbussningar, få på lite färg och ytbehandling

Men så länge den är klar till svängpremiären den 7 maj så är jag nöjd.


Verkar för mig som lite mer framsteg än så när man "bara ska byta hela drivlinan" på en vinter.

Var är premiären den 7/5?

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Claes Haglund skrev:


Verkar för mig som lite mer framsteg än så när man "bara ska byta hela drivlinan" på en vinter.

Var är premiären den 7/5?


Konbana med SSIJ

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



M|cke F@.gner skrev:
Claes Haglund skrev:


Verkar för mig som lite mer framsteg än så när man "bara ska byta hela drivlinan" på en vinter.

Var är premiären den 7/5?


Konbana med SSIJ


Ja, såklart! Då ses vi nog.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Stefan E
Helsingborg
Här sen Mar 2011
Inlägg: 62



Vad har du kört för behandlig på bult & mutter?
Rev själv ner min Compact bakvagn förra veckan och la allting i citronsyrebad och har börjat gå loss med stålborte på de delar som var minst angripna.
Funderar på att lämna iväg allt på eloxering eller liknande innan montering.

_________________
Stefan Erlandsson

Bmw 323ti E36 Compact -99
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Jag är faktiskt lite osäker på exakt vilken ytbehandling skruvarna fick. Det var en kompis bekant som fick den tveksamma äran att slänga med dom i ytbehandlingstrumman, men jag skulle tro det är FZB eller motsvarande. Dom ser bättre ut än innan iallafall

Bytte packbox på diffen idag och blaskade på lite 2K färg.





Upptäckte även att det inte gick att få i skruvarna till länkarmarna när diffen satt i bryggan. Har för mig att jag kunde det med 168 diffen? Tur att jag upptäckte det innan jag skruvade upp det



_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Laddningslampan lyser när motorn är igång, trots att jag mäter upp 14.2V på generatorn och 14.1V på batteriet. Ingen större skillnad på spänningen när jag varvar motorn lite.
Kablaget mellan generator och lampan verkar ok.

Kan generatorn verkligen ha pajat men ändå verkar fungera

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438



M|cke F@.gner skrev:
Laddningslampan lyser när motorn är igång, trots att jag mäter upp 14.2V på generatorn och 14.1V på batteriet. Ingen större skillnad på spänningen när jag varvar motorn lite.
Kablaget mellan generator och lampan verkar ok.

Kan generatorn verkligen ha pajat men ändå verkar fungera


Jo, kan vara diodfel i diodbryggan inuti generatorn.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Ok, typiskt.
Klickade hem en bättre beg. från bildelsbasen så får jag hoppas på det bästa thumbs up

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1497

Namndispens
Namndispens

Den tjocka sladden från generatorn går till batteriet och den smala går till laddningslampan. Kan vara den smala sladden som har bristande kontakt. Hur långt har generatorn gått ? Mina kol var slut efter 26 000 mil.

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
blixten skrev:
Den tjocka sladden från generatorn går till batteriet och den smala går till laddningslampan. Kan vara den smala sladden som har bristande kontakt. Hur långt har generatorn gått ? Mina kol var slut efter 26 000 mil.

/Johan B


Om kolen var slut borde den väl inte ge 14V+ ut?


Generatorn byttes iaf igår kväll och lampan slocknade thumbs up

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1497

Namndispens
Namndispens

När mina kol började ta slut så varierade volttalet ända upp till 16 volt och laddningslampan lyste. Med samma regulator men med nya kol ger generatorn nu 13,9-14 volt och laddningslampan lyser ej.

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Ok såpass. Min har troligtvis gått ca 14000 mil så kolen borde inte ha varit slut tycker jag men konstigare saker har ju hänt. Struntsamma, med ny generator verkar det ok iaf thumbs up


Lite saker har dragit ner på tempot ytterligare, först så gick luftnippeln av till slavcylindern. Men det gick att borra ur den och slå in en torx så gick det att få ut den.


Sen var jag tvungen att fixa lite nya fästen till servokylningen då Z3'ans ser lite annorlunda ut än E36 och eftersom den är större så ville jag köra med den. Luftstyrningsplasten sitter också på plats efter lite karvande men har ingen bild på det.


Kompis Marcus kom över och bromsade lite så att jag kunde momentdra naven bak, sen kunde jag göra klart bakvagnen thumbs up



Kvar att göra innan premiärturen är att svetsa ihop avgassystemet och montera front/huv

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
*såld*

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328is E36 -93 *såld*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
1 besök senaste veckan (45780 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande