Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328is E36 -93 *såld*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
7 besök senaste veckan (45779 totalt)
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489



M|cke Fagner skrev:
Nån som sitter på ett instrumenthus till en E36 med 6:a till övers när vi ändå har det uppe?


Har ett sådant liggande utan användning.
Kan sponsra med det i utbyte mot medåkning någon gång i framtiden
SMSa eller slå mig en pling ikväll noll-sju-noll-0462526.

_________________
Tim Anle
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Något artikelnr har jag tyvärr inte, men det är den nedre delen från rattstången på E34. Finns flera på bildelsbasen så det är bara att klicka hem en thumbs up

borz: Tackar allra mjukast. Givetvis får du åka med vid tillfälle, bara jag får reda på det i förväg så att jag kan skruva i en passagerarstol

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Klickade hem en växellåda när motorpaketet ändå var ur. Den gamla hade säkert funkat, men drygt att rasa den långt från hemmet då jag kör till och från träffar. Blev en ZF från en Z3 som gått 10k mil thumbs up
Passade på att byta kopplingsslangen till en stålomspunnen, gjorde underverk för kopplingskänslan på min förra 318is turbo. Svetsade även på distanser på kopplingsgaffeln för att kompensera för det tunnare kopplingspaketet.





Touchdown



Det här hade jag dock inte räknat med, krängningshämmaren på 4 cyl E36 är "grundare" än från de 6-cyl så det tog i. Får se hur jag löser det, kanske går att lägga några distanser under infästningen eller så får jag byta till min 28 mm H&R.


_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Fick lite gjort ikväll, bara vätskor, avgassystem och koppla in EWS'en kvar innan det blir uppstart
Fick med kylaren från Z3'an, är samma mått som M3.


Lite trängre i motorutrymmet med M52 mot M42...




_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728



Dags att byta "vadnusåndärlitenbildundernamnettillvänster" heter.. ? 😊
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



Ser ju skitbra ut! Rent å fint överallt, inte som när en själv skruvar att de är skit tamefan överallt

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Sunk: Du menar sån här?
Bäst att lyda





Newberg: Tack, blir så mkt trevligare att skruva när det är lite rent i alla fall så jag lägger gärna nån minut på det

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Triss i diffar

168/188/210, ca 30kg/35kg/45kg

Diffarna är till salu för övrigt
188'an har 3.15 och diffbroms *SÅLD*
168'an har 3.45 och diffbroms (ej den på bilden utan den sitter fortfarande i bilen) *SÅLD*
168'an på bilden har 3.45 och ingen diffbroms. *SÅLD*


Fick tag i en M3 3.0 kardan också, med typ nytt stödlager och CV-knut. Perfekt, då slipper man byta dem själv thumbs up thumbs up



Hmm av någon anledning blev bilden roterad? 210 diffen är en riktig heffaklump iallafall

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Blev lite fundersam på inkopplingen av EWS'en, behöver man verkligen ansluta alla sladdar till styrenheten? Typ varvtalssignal etc..?
Nån på rejsa kanske vet? Lika bra att fråga innan jag lägger tid på't.

Rimligtvis är just den enbart till för startmotorskydd men om någon kan bekräfta så vore det ju skönt.

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728



Tänkt pris för 188-diffen?
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Sunk skrev:
Tänkt pris för 188-diffen?


Redan såld tyvärr

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728



M|cke F@gner skrev:
Sunk skrev:
Tänkt pris för 188-diffen?


Redan såld tyvärr


Okidok.. tack för ditt snabba svar.. 😊

Blir nog bra med nya motorn.. måste du registrera om bilen?

Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Sunk skrev:
Tänkt pris för 188-diffen?


Passar la ändå inte compact 😃


Bra jobbat Micke för övrigt! Du blir nog onödigt snabb i den bilen sen.

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728



Marcus S skrev:
Sunk skrev:
Tänkt pris för 188-diffen?


Passar la ändå inte compact 😃




Joho.. 323-compacten har väl oxå 188-diff? Fast med e30/Z3/compactfäste..? Borde väl gå att byta ut mot befintligt fäste som redan sitter på bilen? Eller har jag snurrat bort mig nu igen..? 😊

Sorry för OT..
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Bilen ska reggas om, men det slutgiltiga motorvalet är inte spikat än. Om jag reggar den som den är nu blir det ju "bara" en std 328 och värdet på bilen blir ju därefter. Något roligare än så får det nog bli iallafall

Sunk: Det stämmer att 323ti har 188 diff, och att den har E30/Z3 fäste. Men det innebär ju att du isf måste flytta hela innanmätet till ditt diffhus och det måste justeras in efter konstens alla regler. Annars blir dreven kortvariga
Alternativt bygga om din bakaxelbalk så att det främre E36 fästet passar, men har du bara en infästningspunkt fram så lär du köra E36 infästningen bak om det ska hålla ---> svetsa nya fästen i karossen.

Hittade för övrigt detta dokument som beskriver EWS-systemet och dess signaler thumbs up http://www.unofficialbmw.com/images/BMW_EWS.pdf

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Sunk: Så här ser infästningen av E30/Z3/compact-klumpen ut, inte plug'n'play tyvärr.



_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728



M|cke F@gner skrev:
Sunk: Så här ser infästningen av E30/Z3/compact-klumpen ut, inte plug'n'play tyvärr.



Ok, tack för informationen, uppskattar det.. 😊
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Dåligt med uppdateringar på sistone av olika anledningar men nu så är den iallafall uppstartad efter lite om och men...
Kort sagt så är Z3'ans kabelhärva inte helt kompatibel med E36 elsystemet och för att göra det enkelt för mig så bytte jag till en 328 E36 härva som jag ändå hade liggandes

Jag har även rivit ner bakvagnen så att jag kan snygga till den med lite blästring och pulverlack och passar på att bygga om bryggan för att få dit M3 diffen
Blir nya gummibussningar i diffen...Men jag har inte helt bestämt mig för bussningarna i bryggan och den inre i övre länkarmen, kanske får det bli strongflex där?


_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Har inte hänt så där jättemycket på sistone men lite har hunnits med.
Tomten var snäll och levererade nya däck och en låda med bra att ha grejor thumbs up






Jag håller även på att bygga om bakvagnen för att köra med 5-serie drivaxlar och nav. Då behövs en 5 mm distans mellan yttre och inre medbringare. Så ett par lagerbanor avhärdades och stacks av i svarven






Bakvagnsdelarna i övrigt är färdigblästrade, ska bara förstärka lite, modda lite och sen pulverlacka.

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
bmw_fredde
Vadstena
Här sen Nov 2007
Inlägg: 408



tips 1mm distans utanför lagret så stämmer "offset" med bromsarna till oket

_________________
Fredrik Edholm
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
bmw_fredde skrev:
tips 1mm distans utanför lagret så stämmer "offset" med bromsarna till oket


Jag har snabbkollat med skjutmåttet tidigare och då har det sett ut att vara samma? Men du har ju byggt ett par såna här så du borde ju veta
Tack för tipset!

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328is E36 -93 *såld*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
7 besök senaste veckan (45779 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande