Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E46 M3 GTS -02
1, 2, 3 ... 12, 13, 14   >>
14 besök senaste veckan (97528 totalt)
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Samman fattning sedan förra sommaren.

Det är inte alltid lätt att hitta rätt bil när det är dags att köpa en. Att det var en M3 E46 var det enda som var helt säkert, efter att jag kört M3 E36 under sju år och varigt utan nöjes bil i 3 så blev suget för stort. Efter 1års letande och besluts ångest så hittade jag en bil på blocket som uppfyllde mina önskemål o inte var för dyr.
Bilen var ifrån början tänkt att användas som bruksbil/pendlar bil för mig samt ban bil. Alltså fanns det en liten krav lista på hur bilen skulle vara "bestyckad"
: ingen konstig färg utvändigt eller på inredningen
: ingen taklucka
: manuell
: ingen NAV
:helst en "tom hylsa# som man säger....
: inte krockad eller konstig historik
Kort o gott en skaplig bil som jag inte skulle behöva vårda med silkesvantar och vara rädd om, ej heller något lik.
För ca 1 år sedan var jag o min familj och hämtade den här i Olofström


En 02a i original skick med ca 14000mil på mätaren. Svart ut och invändig, ingen taklucka, ingen NAV fast med SMG! Man kan ju inte få allt tydligen..? Av erfarenhet så vet jag att det kan bli mkt dyrt när dom krånglar, men med tanke på hur många SMGer som finns så är det väll bara en bråkdel som strular.
Får hålla tummarna.

Köpte en omgång CSL kopior till bilen som klär den mkt bättre än original fälgarna tada!! Orginalarna skulle ju dessutom skos med R-däck.

Han även montera CSL skivor fram med PFC 08 belägg, byta hjullager fram, montera bromskylning fram, Millway länkarms bussningar bak samt fram och stor service innan det var dags för att rasta bilen ordentligt första gången. Detta var sent förra hösten som det bjöds på Superstage bana på Hasslösa flygfält.
Bilen funkade mkt fint och gjorde jobbet väl. Första gången för mig på en sådan konbana och tiden slutade på 1,30 vilket jag var nöjd med. Körde med Toyo R888 225/40 fram och 265/35 or bak.


Innan bilen ställdes av för vintern så han jag o mina kollegor även med att montera ett kolfiber tak på bilen, allt enligt konstens alla regler.
Hittade ett på annons som jag inte kunde blunda för, alla gillar väll kolfiber????
Några bilder ifrån limningen av det nya taket.


Avslutade med att lämna in den för ett nytt lager med klarlack och jag blev grymt nöjd med resultatet

Svårt att fånga med mobilkamera men en hint om hur det blev.

Nu så är det god natt, fortsättning följer.

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Mycket snygg bil Mattias.
Ser fram emot att få jaga den fler ggr i framtiden..

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Lillman
Upplands Väsby
Här sen Okt 2012
Inlägg: 22



Tjena Matthias.
Nice du kunde inte hålla dig borta från Rejsa och projekt tråd du hellerl.

// Jonas Lillman

_________________
Jonas Lillman
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661



Får vi se hur hon ser ut med de nya fälgarna?

_________________
Patrik Skoog
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Lillman skrev:
Tjena Matthias.
Nice du kunde inte hålla dig borta från Rejsa och projekt tråd du hellerl.

// Jonas Lillman


Hej Jonas, nä det blev ju så till slut ändå. Finns många fördelar med att ha en tråd, tipps idéer och personliga kontakter som du säkert förstår... Umgås med likasinnade du vet!

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
Får vi se hur hon ser ut med de nya fälgarna?

Du får ge dig till tåls, dom ha ju precis hamnat på bilen o det ät ett tag kvar .

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Del 2: en lång vinter.

Att göra listan var lång inför vintern och när bilen äntligen pallades upp i det 18 kvadrat stora garaget utan isolering så var det redan slutet av Januari och det såg ut så här!!!!...

Lista: Demontera bakvagn och svetsa bakvagns infästningarna.
Blästra o måla bakvagn.
Alu bussningar i bakvagnen.
Ställbara länkarmar undre.
Nya dämpare/fjädrar.
Byta allt som är slitet.
Tvaga underredet
osv.....
Efter demontering av bakvagnen o tvätt så synades karossen i sömmarna , den såg bättre ut i infästningarna än vad som jag trodde. Bara en liten spricka VB och HF, mera var det inte.



Så svets plåtar införskaffades ifrån en forum kollega och Erik Jonsson fick äran att hålla i svetsen då jag tycker att jag har för lite erfarenhet av detta.
Det är för övrigt samma Erik som kör STCC för WestCoast Racing. Lärde känna han och hans familj när jag blev tillfrågad om jag ville skruva Porsche Carrera Cup 2012, vilket jag också gjorde i 2år med Jonsson Engenering både i GT cup och Carrera Cup. Mkt lärorika år, även om det kändes som att vänstra när man mekade Porsche ..






Garaget är så litet så det bjuder ej på några direkta översikts bilder, därav mkt närbilder.
Skarven emellan golv mitten plåt och hjulhus, skulle även den vara en känslig punkt så dessa punkt svetsar borrades ur och dubblerades i skarven.


När detta var gjort så kittades svetsarna, grundmålades och sprayades till slut med original golv underredes färg, gul/grön fin kulört.....
Under tiden så dök det upp stora fina paket ifrån Millway, Öhlins, Bimmerworld, VAC motorsport osv..

Hela underredet ren tvättades med avfettning, diskborste och frotté handduk.. Har gjort roligare saker i mitt liv men jag hatar verkligen när det är skitet och bedrövligt!

Bakvagnen skruvades ner i molekyler, blästrades och målades (efter lite beslutsångest och vel angående pulver lack eller tvåkomponents färg). Monterade Alu bussningar i bakvagns bryggan och till diffen. Inte helt säker på att det sista var så smart, blev väldigt mkt transmissions ljud ifrån diffen när man kör.
Monterade Öhlins Road and Track kitt med ställbara lagringar fram o ledlager bak.
Bytte alla bussningar till kulleder i bakre länkarmar, monterade ställbara camberstag bak, bytte hjullager, nav, bultar och målade slutväxeln. ser ju trevligare ut så, än så här!

Tanken tvättades av, likaså all plast och avtäckningar under bilen, för att göra framtida operationer trevligare.
Passade även på att byta Hardyskiva, stödlagret, växellåds upphängningar och motor kuddar( blev original kuddar av smidighets skäl).










Det var det för idag, fortsättning följer....

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Ska bli roligt att köra mot dig på Falkenberg , var ju ett tag sedan

_________________

--VVTS--
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Gratulerar till fina bilen, även om den funnits i din ägo ett tag nu! Fina mods du uppgraderar med thumbs up

Har du ställt den på vågen och fått något resultat?

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
964RS skrev:
Gratulerar till fina bilen, även om den funnits i din ägo ett tag nu! Fina mods du uppgraderar med thumbs up

Har du ställt den på vågen och fått något resultat?


Tack Anders, alltid kul o höra positiv feed back.
Ja den hamnade på vågar vid senaste hjulinställningen. Då stannade vikten på 1385kg med full tank, utan tung chaufför . Självklart så är inte all inredning i för att nå den vikten, men jag skall jobba mera på det i vinter.

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Del 3: nu är det vår i luften!!

I slutet av april så var bilen så pass ihop knåpad att den hittade ner på marken, dock ej helt färdig.
Stötfångaren fram skulle modifieras för att inrymma Bimmerworlds trattar till bromskylning fram.
Inte ens det obligatoriska bygg dammet är bort tvättat, var bara så sugen på att se ride heigten vid
"fabriks höjden" på Öhlinarna. tycker bilen blev riktigt låg o fet, det gillar jag !!


Hade sedan tidigare hittar en CSL ratt på annons som även blev uppdaterad med längre och
räckvidds vänligare paddlar.

En reflektion angående SMG som jag var tveksam till ifrån början:
Tack vare min tjänst på jobbet så har jag fått kört en hel del bil med paddlar på ratten även på bana
och har då börjat att uppskatta mer o mer hur skönt det är att inte behöva släppa ratten vid växling.

Efter detta så var det dags att besöka det här stället och dess omgivningar!!!!

Min himmel

Inredningen på bilen fick till en början sitta kvar så när på förarstolen som kastades ur och fick
bereda plats för en sitta still vänligare variant med fyr punkt bälte. Eftersom saker och ting
förändras så ser inredningen i dags läget ut så här????


Rensad på det mesta bakåt i kupén och mig inte vart det är på väg för det vet jag
inte. Jag skall fundera på det i vinter!

Men nu så var bilen färdig för att provköras, det första som slog mig var det ständigt
närvarande vinet ifrån slutväxeln var tack vare Alu bussningarna som jag monterat den med.
Det andra var hur fint chassit var att åka med, inte stötigt o stökigt som jag kanske
förväntat mig.
Bilen togs till jobbet och jag gjorde en hjulinställning. efter mkt surfande o runt frågande
här så bestämde jag mig för detta recept enligt nedan:
Fram Caster ca 8 grader, camber 3,5 grader och toe out ca 1mm/sida.
Bak Camber 2,5grader och toe in ca1mm/sida.
Fick inrådan om att köra med mkt luft i däcken för att undvika spårigt beteende så jag har
kört med 3bar runt om till vardags och den går jätte fint på vägen, så länge vägen inte är för jävlig.





Sedan var det dags för första testet en kon bana på flygfältet hemma vid. Men vi pratar inte mer
om det, de enda som var bra var bilen.
Den såg i alla fall ut så här.

Som vissa vakna ser så sitter det inte samma fälgar fram och bak. Under vintern så hittade
det in en uppsättning original fälgar med Toyo r-däck, en hög med däck till och
efter det så la Patrik Skoog ut en annons med BBS 10*18"M3 E92 GT4 fälgar som jag bara
inte kunde blunda för. Har vid ett senare tillfälle blivit 4st till, så nu åker jag bara på dessa fälgarna.
Fick beställa spacers ifrån Manton Racing för att kunna montera dessa då de har "Motorsport"
centrum nav hål, alltså 77,6mm dom blev efter lite mätande 15mm tjocka fram och bak.
Passade även på att köpa pinnbultar och muttrar till hjulen istället för vanliga hjulbultar
då det ju är ett aber med olika längder på bultarna när man åker med olika spacers..


Nå väl, det var som tur var bara en vecka kvar till första skarpa testet av bilen med NOGs på Kinnekulle.
Det kändes mkt skönt att det var Kullen som jag skulle köra på eftersom det är en bana
jag kört mkt på tidigare.
Men veckan var som sagt igen vil vecka...
Passade på att köpa H&R krängare, monterade bara fram eftersom många säger att den
blir för hård bak. hade dessutom hört ett litet oljud VB som jag inte känt igen, kollade på
detta och upptäckte att länkarms bussningen VB gled i länkarmen???? Toen var alltså variabel...
Denna bussning hade varigt ur pressad vid blästring och lack av länkarmen. Beställde en ny
bussning av Millway (grymma leverans tider, tack Markus). Denna kunde jag också nästan pressa i med tummen.... Alltså måste länkarms hålet expanderat! Skar upp en öl burk som jag lindade runt
bussningen och så pressade jag i den och där sitter den Ny hjulinställning.

4/7 NGOs körning på Kinnekulle.

Nya och gamla vänner träffades i ett för dagen fantastisk varm o härligt väder.
Bilen betedde sig fantastisk och jag var redan efter andra passet nere på tider som jag haft
med min E36 M3a runt Kullen.

Efter varje stint som kördes så ändrades något, antingen så justerades krängaren fram,
justerades stötdämparna eller en annan däck/fälg kombination.
Fick höra varje gång som jag skruvade på bilen av Alexander Winborg,
han undrade: om jag kommit hit för att mecka??? Men skruvande brukar löna sig
och när dagens sista pass var avklarat 21mil senare så stannade klockan på 1,013.
Vilket jag var jätte nöjd med, åkte stabila tider på 1,02 och ett fåtal på 1,01.

Bilder på hur bilen såg ut i slutet av dagen.



Slutade dagen med samma däckbred runt om 265/35-18, krängaren fram i hårdaste,
dämparna fram i 5e och bak i 6e hacket.
Så grymt nöjd med bilens beteende och uppförande, kände mig trygg o lugn. Bromsade jämt
utan fading, styrde dit man önskade, varken över eller understyrd i någon
större mängd. Värmen på oljan o vatten höll sig stabil och bra, trots 28grader varmt.
De ä bare åk som han sa!!!

Fortsättning följer.....

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
Maccan
Värnamo
Här sen Aug 2003
Inlägg: 323



Riktigt fin bil med helt rätt modifikationer!

_________________
Marcus Marklund
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Mattias Redebratt skrev:
Då stannade vikten på 1385kg med full tank, utan tung chaufför . Självklart så är inte all inredning i för att nå den vikten, men jag skall jobba mera på det i vinter.


Det var minsann inte illa, det ör drygt 130kg mindre än min med skalstolar, utan baksäte och utan bagagerumsinredning

Hur var förändringen med den nya kränghämmare fram?

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
vince
Kävlinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 270



Supersnyggt bygge med fina grejer!

Missa bara inte att förstärka främre bakaxelingästningarna i ovankant.
Många missar att det spricker där.
Så här gjorde jag:
(Bilduppladningen strular nu, därför bara 2 bilder)








_________________
Vincent Pihlström
BMW M3 E46 04 flyttsak
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
[quote="vince"]Supersnyggt bygge med fina grejer!

Missa bara inte att förstärka främre bakaxelingästningarna i ovankant.
Många missar att det spricker där.


Tack för tipset Vincent, har sett denna typ av förstärkning på några flera bilar.
Skall kolla närmare på detta i vinter.

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Del 4: det var aldrig tänkt så här??

Kompisen rasade sin motor under Nordictime attack tävlingen på Kinnekulle helgen innan jag körde första testet med min bil.
Han hade betalt anmälningsavgiften för tävlingen på Gelleråsen den 9/8 också och undrade om jag inte skulle köra med min bil fast i en annan klass? Han skulle ändå inte köra.. Nä, det var inte aktuellt
sa jag bestämt!!!... En vecka senare så var klass bytet gjort till Club Challenge, anmälan inskickad i mitt namn och licensen fixad.

Fans så klart en del att fixa med på bilen, som tur va hade jag semester
Motor oljebyte, lufta bromsar, rensa ur inredningen på vikt, hjulinställning och corner weight, kränga däck och valsa skärmkanter fram.
De breda BBS fälgarna och fram däcken hade på Kinnekulle varigt i och flängt skärmkanten fram på hö sida lite gran, det är alltid svårt att uppskatta hur mkt men det hade hänt i alla fall. Valsade ut kanten på vä sida och det blev skapligt, men på hö sida så sprak skärmen där den var flängd. Det var även rost på detta stället...
Ventilerade skärmar fram står högt upp på handlings listan inför nästa säsong!

Vännerna på Jonsson Enginering hjälpte till på kort varsel att väga in bilen och kolla set up på bilen.

Alltid kul att mäta av bilen med lina och stålskala och se att det stämde exakt med dom värdena
som den moderna maskinen på jobbet visade !

Blev en del skruvande på fjädrarna innan vi blev nöjda med vikterna på bilen. Bilen vägdes in och vikterna
matades in i ett data program som i sin tur beräknade vad vikten skulle vara på varje hjul.

Detta visade vågarna ifrån början, utan mig i bilen.



Detta visade vågen efter justeringen Med mig i förar stolen.
Programmet beräknar fram gynnsammaste vikten för varje hjul, men grunden baseras på en kryss invägning av bilen.. Skulle tydligen vara bra på en standard bil. Med Cup Porschen så strävade vi alltid efter att ha exakt samma vikt på båda fram hjulen för att få balans. Fråga mig inte för mkt om detta, jag gjorde bara som "ingenjören" sa!

Skönhets bild på väg hem ifrån hjulinställningen.


På Gelleråsen 9/8.
Bilen besiktigad med dekaler och vagn bok . Tack till min sponsor Daleks lås som gjorde detta möjligt!!



Första gången på Gelleråsen för min del så jag hade väldigt låga förväntningar på mig själv.
Men bra nervös var jag när jag rullade ut de första varven på träningen. Hade bara för mål att nöta in banan, hitta broms punkter och testa spår val, likaså i Q1. I Q2 ökade jag tempot men jag överkörde nog en del o tiden blev sämre. I Q3 så samlade jag mig och gjorde min bästa tid som blev 1,17,318min. Detta räckte till en 6e plats i Club Challenge klassen, platsen var jag nöjd med men tiden sög.... borde gått 1-2sek snabbare tycker jag. Nästa gång så.....

Har hittat några action bilder ifrån dagen, hål tillgodo!




Bilen betedde sig bra men inte lika bra som på Kinnekulle, tycker att den överstyrde mera än
tidigare. Gjorde en justering men eftersom jag inte gick vidare till finalen så fick jag gjort en rättvis utvärdering.
Summa summarum: Vet ej om TA konceptet är något för mig, vil köra och nöta fler varv.
: Mkt kul bana som jag kommer återvända till igen.
: Bilen funkar förvånansvärt bra.

Fortsättning följer..... Snart så är vi i nutid.

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
vince
Kävlinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 270



Maciek Matwiejczuk skrev:
Ska bli roligt att köra mot dig på Falkenberg , var ju ett tag sedan


Hej Maciek!
Är det en tepris från förra årets trevliga arr på Falkenberg?
Och är det i så fall möjligt att få hänga med?

_________________
Vincent Pihlström
BMW M3 E46 04 flyttsak
Citera
vince
Kävlinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 270



[quote="Mattias Redebratt"]
vince skrev:
Supersnyggt bygge med fina grejer!

Missa bara inte att förstärka främre bakaxelingästningarna i ovankant.
Många missar att det spricker där.


Tack för tipset Vincent, har sett denna typ av förstärkning på några flera bilar.
Skall kolla närmare på detta i vinter.


OK!
Jag har iallafall lagt till några fler boilder nu

_________________
Vincent Pihlström
BMW M3 E46 04 flyttsak
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
vince skrev:
Maciek Matwiejczuk skrev:
Ska bli roligt att köra mot dig på Falkenberg , var ju ett tag sedan


Hej Maciek!
Är det en tepris från förra årets trevliga arr på Falkenberg?
Och är det i så fall möjligt att få hänga med?


Nä det är sportvagns klubben i Göteborg som har en eftermiddags körning. Men kolla på SVKGs hem sida finns kanske platser kvar.

Maciek, ja det var några år sen kan man säga. Får väll se om vi känner igen varandra !

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Del 5: nu är vi med i matchen..

Efter Gelleråsen så var det tänkt att det skulle dröja lite tills nästa körning, men inte..
Kompisen Alexander ville annat o en körning till på Kinnekulle bokades tillsammans
med Lotus klubben. Hade för dagen installerat Harrys Lap timer i min telefon och den visade sig fungera kanon. till skillnad ifrån min gamla lap timer/GPS.
Inte mkt att klaga på en mycket lyckad dag med körning och en person bästa
tid på 1,00,84, under minuten är nära nu!!!. Bilen funkade fint och vi presterade jämna tider på 1,01 under hela dagen och tre varv under.

Några stillbilder ifrån dagen.



Har en film ifrån körningen någon som vet hur man laddar upp den??
Nutid!!

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



På Lotuskörningen fick jag ju tillbaka - min tur att skruva!

Enklast är att lägga den på tuben och sen länka filmen ifrån ditt inlägg.

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E46 M3 GTS -02
1, 2, 3 ... 12, 13, 14   >>
14 besök senaste veckan (97528 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande