Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E46 M3 GTS -02
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 12, 13, 14   >>
45 besök senaste veckan (97623 totalt)
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Bra fart i både gubbe och bil nu.
Kommer bli svårt att hänga med dig nästa år.

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Jösses vilken inspirationstråd!! Måste följas

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153



Kul att se dig in action på Falkenberg, bra fart på grejerna..


_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
N Wiberg skrev:
Kul rapport och kul läsning! Men jag väntar fortfarande på film innefrån med insuget monterat!
Roligt att det fungerade bra med TTFS till slut. Har precis samma erfarenhet, segt som sirap innan man får svar men sen gick det undan.

Vad blev det för lösning med luftfilter, snorkel osv på insuget?

Vad blev resultatet i rullande landsvägen??


Jo Niklas, anledningen till att det inte blivit någon film än är att jag helt enkelt inte har fått någon bra än ..... Har filmat en del när jag kört med kamera inne i bilen men saken är den att det denda som hörs "nästan" är slutväxelns vinande. Visst hör man brölet men på film så är det mest vinande av slutväxeln som slår igenom och något torrgasande har det faktiskt inte blivigt . Lovar att något skall det bli, men du får hålla dig lite.

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
.Insuget är ju så fint gjort så att det sitter ett original CSL integrerat panelluftfilter i insuget ,smutt säger ja!


Snorkeln som var avsedd för att sitta tillsammans med ett frisklufts intag som ligger över kylar paketet som då kräver att kylarna är lutade i mot motorn för att få plats ställde till en hel del problem, funderande, experimenterande med VVS rör och andra mindre snygga lösningar gav jag till slut upp. Jag köpte helt enkelt en ny snorkel av han som gjort insuget som passade min motor installation mkt bättre
Så här såg det ut först.


Sen blev det så här!



Visste att effekt frågan skulle komma .... Så därför så skriver jag det nu! Som en CSL ungefär. Vet inte om jag är nöjd eller ej. Problemet är ju att jag inte bromsade maskin innan jag började mikla med den. Men den går jävligt gött o det känns i alla fall mkt bra, över 4000v/min så drar den gött hela vägen till varvstopp. Skall byta vevlagren till VAC:s coatade o ARP bult i vevstakarna i vinter sedan kanske man släpper kopplet lite till för att dra ut på sjön sången i maskin !!

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Nästa bana som skulle besökas var Anderstorp tillsammans med SVKG. Detta blev en dag med blandat resultat om man säger som så
Blöt bana vid lunch tid när vi började köra vilket resulterade i att jag (överladdad som jag var) i andra stinten som vi körde, när spåret började torka överkörde . Bakvagnen gick ut på curbsen på vänsterkanten i högern in på gamla start och målrakan (curbsen var fortfarande blöta), några kast senare resulterade i att amco räcket lämnade märken på bilen, skärmen vf och skärm vb fick sig en känning.
Rullade ut i depån utan att gå ur bilen, det hördes eller kändes inget konstigt. I depån konstaterades att det bara var kosmetika som var skadat, hjulen pekade ( vad man såg) åt rätt håll, lyfte bilen bröt ock kände i hjulupphängningar osv. Nästa stint rullade jag ut några lugna varv, men allt kändes ok, så resten av dagen körde jag fullt ..
Sammanfattning: va inte dum när det är blöt. Jag fick mig en näsbränna och kom undan med billiga lärpengar kunde gått väldigt mycket värre.

Bak och framskärm knackades ut, blinkers och baklampa byttes och en ny splitter fick monteras sedan syntes det inte mycket av mitt misstag.
Hjulen stod ju givetvis inte som det var tänkt så därför gjordes även hjulinställning med corner Weight på bilen. Totalvikt för året med mig och full tank stannade på 1435kg och utan mig blev det 1350kg.


Även en bild på hur programmet beräknar optimala vikten per hjul.




Efter detta så var det dags för att nöta på Gelleråsens asfalt . Dagen började blöt och vis av lärdom körde jag jävligt lugnt.
Fram på eftermiddagen så torkade det upp och självförtroendet växte snabbt och tiderna sjönk han notera ytterligare ett nytt PB för året innan kopplingen började att slirade för mkt. Fick avbryta en annars fantastiskt fin höst eftermiddag i förtid för att ha koppling att åka hem med. Kopplingen funkade egentligen fint så fort den svalnat och började inte slira förrän tempot och temperaturen i lamellen ökade. Dock ingen ide att köra mera på bana denna dag, då jag inte direkt bara tycker om att fisa runt... om man säger som så.
Så hem färden avlöpte utan några som helst problem.

Fortsättning följer...

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Angående kopplingen så hade jag vid tidigare tillfällen märkt att den betedde sig lite skumt ibland när jag körde på bana. När man kört 10-15 min och det var varmt ute så tyckte jag att kopplingen tvekade lite när man körde fullgasväxlingar, men bara ifrån 3an till 4an och bara ett uns. Dom som kört SMG 2 vet hur dom slår i växlarna men upplevelsen blev mer att den tvekade när kopplingen släpptes upp och slirade ytte pytte men mer än så var det aldrig. På Gelleråsen så blev det med ens uppenbart, den slirande känslan fanns vid fullgasväxlingar på alla växlar och när jag stannade till i depån så luktade det LAMELL thumbs down .
Kopplingen som satt monterad hade vad jag kunnat se i bilens historik aldrig tidigare varigt utbytt så 17000mil känns väl bra för en original koppling tycker jag, jag som kör så lugnt o fint ..
Frågan som dök upp var dubbelmassa svänghjulets vara eller inte vara? Pratade runt och surfade osv, finns många koppling satser till E46 M3 och även till SMG. Olika kombinationer av aluminium, stål, cromolly/svänghjul med olika lameller och tryckplattor.
Vad jag ville ha var ett lättare svänghjul, en fjädrad organisk lamell och en tryckplatta som SMG hydrauliken klarar av att hantera. Vill kunna köra bilen normalt inget huggande och hoppande i dragläget, så egentligen skulle en original kopplingssatts funka fint som sagt, men ett lättare svänghjul ställer till det då man bör ha något som fjädrar i mellan motor och v-lådan. Antingen dubbelmassasvänghjul eller en fjädrat lamell centrum.
Slutade med ett krommoly svänghjul på ca 5kg, en original tryckplatta och en performance lamel som har fjädrat centrum. Allt ifrån http://www.dli-teknik.se/




När ändå V-lådan låg på marken passade jag på att byta vevaxel p-box och lagret i veven.
Har även hunnit läsa en del om trasiga fjädrar till skiftgafflarna på SMG lådorna så även dessa smådelar byttes, allt för att håll grejjerna i så gott skick som möjligt. Bättre att vara försikommen........





Upptäckte även att varvtals sensorn för ingående varvtal i v-lådan var full av v-låds olja inne i kontakten, vilket förbryllar mig en del då det inte är något tryck på oljan i lådan. kollade även kontakten på SMG styrenheten och mycket riktigt så hade oljan även letat sig ända dit . Bytte varvtals givaren och tänker inte mer på det.


Som sig bör så märktes det på responsen i motorn att något blivit lättare, tyvärr så fick jag inte låta mig njuta av den ändrade karaktären på motorn fullt ut då kopplingen skulle köras in 1000 cykler .... Tyvärr så närmade sig säsongens sista körning väldigt fort så jag fick börja åka i bilen tur o retur till jobbet för att få kopplingen inkörd.

Fortsättning följer...

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Årets sista körning ägde rum på Falkenbergs motorbana i början av Oktober i ett fantastiskt höst väder, kallt men soligt och fint. Kopplingen som var ny och färdig inkörd för dagen hade bara prövats måttligt då jag var lite rädd för att slira sönder den.
Open pit under 3timmar smakade mumma, jag riktigt längtade efter att rasta bilen ordentligt en sista gång för året och speciellt med tanke på att säsongen varigt lite upp o ner.
Gav mig ut som första bil på banan för dagen, mkt skönt att känna på den utan massa andra bilar runt omkring. Bilen gick grymt fint och kopplingen funkade perfekt! Körde ca30 min första stinten med bara kort avbrott för koll av däckstryck. Eftermiddagen flöt på precis som den skulle, tiderna kröp neråt allteftersom och under tredje 30mins stinten så noterade jag nytt PB dessutom samt flertalet stabila tider under 52sek.
Glad och nöjd rullade jag av banan som näst sista bil med ca90min körtid och 99körda varv, helt utan problem !

Stå still bilder är väll kan ske inte så kul men ändå:




Nu så har faktiskt bara stått sedan senast. Skulle egentligen fått min bakskärm fin fixad och omlackad innan vintern men kollegan har inte haft tid än och nu så faller snön och vem vet om jag kan köra till Gbg någon mer gång i skapligt väglag..

Självklart så funderar men på bilens framtid och vad som skall göras och inte.
Jag vill verkligen ha en halvbur i bilen, men jag har för liten plats i garaget för att kunna hantera huvudbåge osv.. Sen så har jag ingen svets heller men det går ju alltid att lösa...
Tar gärna emot tips på någon som skulle kunna hjälpa mig med att svetsa en halvbur, likt en sådan här!



Hoppas att det är ok att jag lånar bilderna av dig Marcus ?
Betalar självklart för mig om någon kan hjälpa mig med detta. Är dessutom mkt sugen på att vara med och lära mig att bygga bur . Gärna i närheten runt och omkring Gbg!

-Diffen skall ner igen och bussningarna skall bytas till original gummi dito då jag tröttnat på vinandet.
-Renovera broms ok och nya belägg.
-Byta vevstakslager till VAC:s coatade och bultar till ARP.
-Se om jag hittar en snabbare styrväxel (har läst om gul och grön) tagg, skall fortsätta att forska i detta.
-Ha ordning på mitt avgassystem som saknar kattar för närvarande och så vill jag bli av med slutburken, originalet är ett riktigt bojsänke men tyvärr så låter den väldigt gott och lagom. Vill inte veta av något problem med 95db gränsen.
-Försöka banta bilen lite till....

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248



Alltid lika kul att läsa om dina fina uppgraderingar på bilen
Det där är ett fantastiskt fint burbygge, spanade mycket på det när jag byggde i min gamla bil
Du har inte funderat på Wiechers nåt?

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
N Wiberg skrev:
Alltid lika kul att läsa om dina fina uppgraderingar på bilen
Det där är ett fantastiskt fint burbygge, spanade mycket på det när jag byggde i min gamla bil
Du har inte funderat på Wiechers nåt?


Tack skall du ha Niclas, de är ju kul att det finns folk som läser o komenterar det man gör . Det är väll därför som vi hänger här, dela med oss av erfarenheter/ideer och lära känna likasinnade .

Nä någon Wiechers eller liknande har jag aldrig riktigt varigt intresserad av. Då kollar jag hellre med KBT eller liknande firmor.

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248



thumbs up
Är planen att besiktiga med buren i då eller?

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Tanken är den i alla fall, behöver bara få tag i rätt snubbe på besiktningen i Vara. Har dryftat det lite med P-O Kent här på forumet o rätt man för sådana uppdrag finns där det gäller bara att få kontacktmed honom, han är aldrig anträffbar när jag söker honom .

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Mattias Redebratt skrev:
Tanken är den i alla fall, behöver bara få tag i rätt snubbe på besiktningen i Vara. Har dryftat det lite med P-O Kent här på forumet o rätt man för sådana uppdrag finns där det gäller bara att få kontacktmed honom, han är aldrig anträffbar när jag söker honom .


Han är en bra man👌🏻

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Kul att läsa dina rapporter och om bilen som du gör bättre och bättre. Seriösa uppgraderingar och det verkar göras ordentligt thumbs up
Självklart får du låna bilder

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808



Härliga uppgraderingar, du ligger inte på latsidan! Vikten ser mycket bra ut, de är väl rätt mycket tyngre original?

Ang burbygge så vet jag en person som säkert kan göra det. Ring mig (0707-982118) eller skicka PM om det är intressant.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Mattias Redebratt skrev:


..




Gillar verkligen din splitter 👍🏻

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Qvisfr skrev:
Mattias Redebratt skrev:


..




Gillar verkligen din splitter 👍🏻


Tack alla för alla uppmuntrande ord
Ja, splittern ser riktigt bra ut, synd bara att den inte håller bättre när man klipper gräs med den ..... Det är tyvärr nr två som sitter på plats.
Har tänkt att utveckla den i vinter med en extra läpp/skiva under hela fronten med ca 5cm utstick, som går ifrån alu plåten under motorn. Skall bara få tag på en lämplig skiva med måtten 180*100cm 5mm tjock. Om någon har lämpligt mattrial liggandes så hör gärna av er!

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Mattias Redebratt skrev:
Qvisfr skrev:
Mattias Redebratt skrev:


..




Gillar verkligen din splitter 👍🏻


Tack alla för alla uppmuntrande ord
Ja, splittern ser riktigt bra ut, synd bara att den inte håller bättre när man klipper gräs med den ..... Det är tyvärr nr två som sitter på plats.
Har tänkt att utveckla den i vinter med en extra läpp/skiva under hela fronten med ca 5cm utstick, som går ifrån alu plåten under motorn. Skall bara få tag på en lämplig skiva med måtten 180*100cm 5mm tjock. Om någon har lämpligt mattrial liggandes så hör gärna av er!


Formplyfa? 😉

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Qvisfr skrev:
Mattias Redebratt skrev:
Qvisfr skrev:
Mattias Redebratt skrev:


..




Gillar verkligen din splitter 👍🏻


Tack alla för alla uppmuntrande ord
Ja, splittern ser riktigt bra ut, synd bara att den inte håller bättre när man klipper gräs med den ..... Det är tyvärr nr två som sitter på plats.
Har tänkt att utveckla den i vinter med en extra läpp/skiva under hela fronten med ca 5cm utstick, som går ifrån alu plåten under motorn. Skall bara få tag på en lämplig skiva med måtten 180*100cm 5mm tjock. Om någon har lämpligt mattrial liggandes så hör gärna av er!


Formplyfa? 😉


Ja det blir nog det till en början, men skulle vilja ha tag i något som är lättare och hårdare. Finns något som heter Dribold eller liknande som skyllt makare använder, tunna ytterplåtar av aluminium och en kärna av någon plast/glasfiber eller va det är.

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Reynobond eller Dibond är två fabrikat. 4mm är det jag stött på.
Ca 3,5kg /m2 ,om jag minns rätt väger det ung som 1mm alu men är mkt styvare förstås.
Jag vill inte ha fotknölarna ivägen dock när du kommer farande i depån


_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Tack Marcus thumbs up , nu kan jakten börja på riktigt!

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E46 M3 GTS -02
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 12, 13, 14   >>
45 besök senaste veckan (97623 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande