Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E46 M3 GTS -02 | << 1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 12, 13, 14 >> 19 besök senaste veckan (97672 totalt) |
Snyggt. Var hittar man sånt? _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||
Fredrik, du får googla lite så kanske du hittar nåt i din närhet. Dörrsidor och skivan i bild kanske jag kan avyttra,
tänkte byta till kolfiber. _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||
Dags för lite vinter uppdateringar.
Bilen har letat sig upp på pallbockar igen. Har demonterat avgassystem, slutväxel och tank. Avgassystemet skall inte användas mera då jag kom över ett komplett Supersprint med kattar, mellan rör och slutljudämpare ifrån en mkt trevlig man ifrån Norrköping. Katt rören skall bara modifieras för att passa mina anslutningar i mot grenrören som inte är samma på dessa rör, som ni ser. Hade ju som sagt tröttnat på vinandet ifrån min slutväxel så den har fått sig en ny gavel med gummibussningar. Då BMW inte säljer dessa bussningar löst...... Har även bytt den främre som sitter i sidan av slutväxeln. Färdigt! Passade även på att ge den lite ny olja då detta var mkt lättare när den låg på sidan på golvet ! Tanken är nerriven pga. att det äntligen skall byggas en halv bur i bilen och så har jag kastat ut Catch tanken till förmån för en lösning med dubbla pumpar i tanken istället. Bilder på detta kommer när det sker. Sen så har jag gjort så här med min motor huv .. Tack Jonas Skall se om det bjuds tid idag för att måla gallren, fler bilder kommer iså fall. _________________ Mattias Redebratt Instagram: m.redebratt E46 M3 BTG 7.45 192st varv Kinnekulle:58,43. Falkenberg: 51,31. |
||
Det blev lite tid över idag och gallren blev mattsvarta !
Anledningen till att det är en blank kant är att jag skall limma dom underifrån på huven med rutlim och då vill jag att primern för limmet skall fästa ordentligt i aluminiumen. _________________ Mattias Redebratt Instagram: m.redebratt E46 M3 BTG 7.45 192st varv Kinnekulle:58,43. Falkenberg: 51,31. |
||
Klart att du är välkommen på studie besök Richard! Hör bara av dig innan så att det passar! _________________ Mattias Redebratt Instagram: m.redebratt E46 M3 BTG 7.45 192st varv Kinnekulle:58,43. Falkenberg: 51,31. |
||
Några trånga garage bild på hur den färdiga GTR huven blev. Är riktigt nöjd med resultatet. Limmade dom underifrån med rutlim.
_________________ Mattias Redebratt Instagram: m.redebratt E46 M3 BTG 7.45 192st varv Kinnekulle:58,43. Falkenberg: 51,31. |
||
Sedan så har jag gått och värkt länge och väl angående att byta mina vevstaks lager i motorn, har läst en del om andra som gjort detta och att det inte varigt ogjort arbete direkt.
Sagt och gjort, Coatade Vevstakslager ifrån VAC-motorsport och ARP bult låg redan hemma i låda. Funderade även mkt angående hur ARP bultarna skulle dras. Enligt ARP så skall man mäta längden på bultarna före montering och sedan montera dom och dra åt dom till des att dom sträckt sig till "en viss längd".... Men dom angav även ett moment för monteringen... Vilken metod skulle man använda sig av ? Hörde runt lite på motor firmor, tuning firmor som använde ARP bultar och alla drog med moment, så då var det avgjort. Det gör jag också. Började med att hänga upp motorn i en motorbock ifrån Biltema Sedan lossade jag framvagnsbalken med styrväxel, länkarmar och tog ner alltihopa, blev då gott om plats att operera på . Sedan lossades tråget, oljepumpen och sedan så var det bara till att börja byta lagren... Min motor är original i bilen ifrån -02 och som har fått vevlagren utbytta på aktion av BMW och den har nu gått ca 16000mil. Meeeen dom var inte snygga för det !! 5:ans lager såg inte alls bra ut, snarare tvärt om ! Har inte hört eller märkt av något på motorn under dom här åren jag haft bilen. Man vet ju inte hur länge till dom hade gått eller hur länge dom set ut så här, de jag vet är att det är jävligt skönt att jag har bytt dom. Bjussar på en bild till av lagren. _________________ Mattias Redebratt Instagram: m.redebratt E46 M3 BTG 7.45 192st varv Kinnekulle:58,43. Falkenberg: 51,31. |
||
Hur menar du nu Fredrik ?... Kan även tilläga att motorn varigt servad på BMW igenom alla år (förutsäger att dom hällt på TWS 10-60 olja) enligt service bok. De senaste 2000milen har oljan aldrig blivigt mer än 400mil gamal . _________________ Mattias Redebratt Instagram: m.redebratt E46 M3 BTG 7.45 192st varv Kinnekulle:58,43. Falkenberg: 51,31. |
||
Ställer mig i kö.
Ja vevlager på S54 verkar ha samma serviceintervall som kamrem på andra bilar. Bara lite dyrare... Planerar mitt i vår/sommar. |
||
har ni några tips ( länkar ) på inköp? Typ ett färdigt kit _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||
Jag köpte mina delar på https://store.vacmotorsports.com/sto
Har sett senare att man nog kunde köpt delarna billigare om man handlat på lite olika ställen, men men.. _________________ Mattias Redebratt Instagram: m.redebratt E46 M3 BTG 7.45 192st varv Kinnekulle:58,43. Falkenberg: 51,31. |
||
Dags för en liten uppdatering igen. Bilen har för en gång skull lämnat sitt trånga hem garage och varigt på annan ort för ett jobb som inte jag gjort . Hade gärna lärt mig att bygga en bur men man kan ju inte kunna allt ...
buren är byggd mer eller mindre som en kopia av Markus S (här på Rejsa) halv bur. Tack Markus för iden o alla frågor , hoppas att jag inte varigt för jobbig. Enda funderingen och faktiskt den sak som jag fortfarande är lite fundersam över är bältesstagets placering...... Det är ca 10-12 cm längre bak., samt att jag är lite osäker på höjden. Tycker inte om att bältet blir så långt bak men nu blev de som de blev.. Här kommer ialla fall lite byggbilder när buren blev tillverkad. _________________ Mattias Redebratt Instagram: m.redebratt E46 M3 BTG 7.45 192st varv Kinnekulle:58,43. Falkenberg: 51,31. |
||
Tjusigt! Skönt med en bur i bilen.
Ang. bältesstaget tycker jag inte det ser så farligt ut. Sitter i princip likadant på min bur från Wiechers. |
||
Ja, jag så det när jag letade o hade ångest... Jag resonerade som så att om jag satt bältes staget i främre delen så är det mera känsligt om man flyttar, byter stol eller något annat. Bara dom inte kom för högt, bättre lågt än högt, med tanke på bältets vinkel imot stolen. Nu så är den iväg lämnad på lack, kan knappt hålla mig hoppas att jag inte får vänta för länge bara. Under tiden så syselsätter jag mig med ihopmontering av bilen, river lite i elsystemet. Försöker att dra all synlig el som blivigt i kabelstrumpor. Samt ta bort onödig el eftersom en del prylar har rationaliserats bort under tidens gång. _________________ Mattias Redebratt Instagram: m.redebratt E46 M3 BTG 7.45 192st varv Kinnekulle:58,43. Falkenberg: 51,31. |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW E46 M3 GTS -02 | << 1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 12, 13, 14 >> 19 besök senaste veckan (97672 totalt) |