Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E46 M3 GTS -02 | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 12, 13, 14 >> 19 besök senaste veckan (97672 totalt) |
Lycka till m insuget, blir nog fint ljud om inte annat.
Såg inte ditt service kit till vanosen, hur mkt ska man ge sig på att byta? Man kan ju köpa allt ifrån kit med o-ring o filter till ett kostsamt servicekit med nytt soleniodpack etc.. (Har inga missljud själv änsålänge) |
||||||||||||
Intressant!
Det här har ju dock inte budgeten räknat med riktigt Är det plug n play med det kitet alltså?
|
||||||||||||
Insuget kommer ifrån http://store.motorsportsconcepts.com Slutväxeln blir 40%spärrverkan, ingen/liten förspäning och 3,91 utväxling, tror jag det va . _________________ Mattias Redebratt Instagram: m.redebratt E46 M3 BTG 7.45 192st varv Kinnekulle:58,43. Falkenberg: 51,31. |
||||||||||||
Jag har bara köpt o-rings kittet med filter till Vanosen. Jag har inget oljud i min vanos men den var lite svettig på undersidan sen så är o-ringarna inte nya direkt..... Är ju aldrig fel att vara lite försikommen och lite rengjörning av ventilerna skadar ju inte. Återkommer med lite bilder när jag håller på med det. _________________ Mattias Redebratt Instagram: m.redebratt E46 M3 BTG 7.45 192st varv Kinnekulle:58,43. Falkenberg: 51,31. |
||||||||||||
Tänkte kolla med http://www.tmchiptuning.com/sv/start _________________ Mattias Redebratt Instagram: m.redebratt E46 M3 BTG 7.45 192st varv Kinnekulle:58,43. Falkenberg: 51,31. |
||||||||||||
Hej Mattias, jag köpte insuget från John i Düsseldorf som tillverkar dessa insug och sen säljer vidare till bla den handlaren du länkade till. Precis som du säger sjukt bra kvalité, men det kostar ju också därefter som vanligt.. Specifikationen är: -S54 race version CF airbox (P54 engine) -160mm inlet snorkel -With CSL internal air filter -W/O central snorkel Insuget är byggt delvis med hänsyn till Schrick kammar 0415E1880-00/0415A1800-00 och med integrerat CSL luftfilter för effektivare rening och att dämpa ljudet. Sen hade jag på min förra bil en motorsport airduct med luftfilter och 160mm anslutning. Så tillsammans hade det blivit _________________ Patrik Skoog |
||||||||||||
Sorry att jag kapar lite i tråden Mattias.
Med Alpha-N mjukvara, klarar man avgaskrav osv på besiktningen med en E46 och en bra eftermarknadsmjukvara? |
||||||||||||
Det är nog bäst jag byter till kolfiberinsug och sportigare utväxling så våra bilar fortsatt är rätt lika, fast jag satsar nog på 3.73 eftersom jag har ett par på hyllan och saknar sjätteväxel. En nära kompis har varit hos tmchiptuning och mappat sin Lotusomega han är mycket nöjd och talar väl om TM. _________________ VW Golf Sportswagon R -17 |
||||||||||||
Jag har ett kolfiberinsug till s50 som jag ev tänkt sälja! _________________ kalle hult BMW 328ia -97 BMW M3 -94 BMW M3 -95 BMW M3 -96 Super Seven projekt SAAB 99 TURBO -80 |
||||||||||||
Jag har ett som sitter på bilen... _________________ VW Golf Sportswagon R -17 |
||||||||||||
Lite mek tid på kvällarna senaste veckan har resulterat i demonterat oljefilter hus och att termostaten har blivit utbytt till förmån för en oildivine valve ifrån Bimmerworld. Inte för att oljetempen stuckit iväg så vårdslöst men 120grader tycker jag är lite mkt. Var IOFs ca 30grader i luften den dagen... Bilder på det.
Var inga konstigheter alls att plocka bort termostaten. Bara pilla loss låsningen ock plocka upp tryckbrickan, fjädern och själva termostaten. Sedan i med aluminium adaptern och på med tryckbrickan och så låsringen, mkt smidigt. Sedan så har även magnet ventilerna till vanosen hamnat på bänken, blir bara tvätt och rengöring av ventilhuset samt av tryckbegränsningsventilen samt nya o-ringar och ett nytt filter till ventilen..... Men som vanligt så kan man ju inte komma ihåg allt så o-ringarna i mellan justerenheten och ventil huset glömdes . Så där var det stopp denna gång. Beisansystem har lösa o-ringar som man monterar i den gamla metall plattan som sitter i mellan justerenheten och magnetventilshuset men då måste man ju köpa dom också.... Men nu så blir det en ny bricka med original vulkade o-ringar ifrån BMW. Resten av o-ringarna byter jan nog inte förrän jag ev byter kamaxlar . _________________ Mattias Redebratt Instagram: m.redebratt E46 M3 BTG 7.45 192st varv Kinnekulle:58,43. Falkenberg: 51,31. |
||||||||||||
Tjusigt! Hur mycket måste man riva bort för att komma åt och lossa oljefilterhuset? Är inne på att göra samma grej själv. Oljekyl-kiten som finns till E46 är dom ju väldigt dukiga på att ta bra betalt för.
|
||||||||||||
Det är inga större problem, bara ett rakt o skönt skruv jobb .
Du behöver ta undan kylfläkten och dess plast delar så du kommer åt generator remmen, generatorn behöver tas bort och servo pumpen behöver släppas ner. Tror att det va allt. Sen underlättar det om insuget är borta men inte nödvändigt. _________________ Mattias Redebratt Instagram: m.redebratt E46 M3 BTG 7.45 192st varv Kinnekulle:58,43. Falkenberg: 51,31. |
||||||||||||
Åh fy fan, ere så mycket skräp ivägen alltså!
Får inspektera detta och ställa emot att installera en större oljekylare istället tror jag. |
||||||||||||
Eftersom det tydligen är lättare att banta bilen än föraren så har jag skrapat asfalts matta på lediga stunder. Inte så kul men det känns väldigt bra att bära ut två hinkar med asfalt till soptunnan. Tycker att mattan satt måttligt fast, använde mig av värmepistol och ett smalt stämjärn. Avslutningsvis så torkade jag bort resterna med Labeloff och trasa, avslutade med thinner och slipduk (luktar mumma de )
Ursäkta den halvdana bildkvalitén. Har inte haft ur främre golvmattan så asfalten under värmepaketet är tyvärr kvar annars så tror jag att ja får skrapat ur det mesta inkl. det som är i dörrar och bagagen. Avslutade dagen med att spray måla bilen invändigt med svart färg. Resultatet kommer på bild vid senare tillfälle. _________________ Mattias Redebratt Instagram: m.redebratt E46 M3 BTG 7.45 192st varv Kinnekulle:58,43. Falkenberg: 51,31. |
||||||||||||
Fick äntligen hem lite kolfiber plattor som skall bli till dörrsidor och lite annat. Klippte till mallar i en papp skiva och sen var det bara att börja såga..... eller? Provade lite i ett hörn med lite olika redskap för att till slut konstatera att vinkelslipen med kapskiva funkade fint.
Lade på min mall och ritade med tuschpenna sedan använde jag vattenpasset som stöd när jag skar alla raka snitt, svängarna blev på fri hand. Avslutade med att putsa till kanterna med smärgel duk. Sidorna bak ställde inte till några problem men fram blir det lite lurigare eftersom E46ans dörrsida har en utbuktning för att rymma fönsterhissmotorn och den vill jag inte ta bort än. Eftersom kolfiber är lika formbart som glas så bubblar det någon annan stans eller räcker inte till på något ställe när man behöver ta hänsyn till en bula på ett ställe. Får försöka att kompensera och ta ut vecken lite varstans och fixera den med många clips. Eftersom att jag är en riktig stereo kille så har jag införskaffat en ny stereo till bilen, den gamla fick stryka på foten till förmån för Bosse. Passade perfekt i original radio uttag ! _________________ Mattias Redebratt Instagram: m.redebratt E46 M3 BTG 7.45 192st varv Kinnekulle:58,43. Falkenberg: 51,31. |
||||||||||||
Nä det har jag inte, det får vågen svara på när bilen vägs in när den är färdig för säsongen.
Jag är inte så kinkig när det gäller stereo om man säger så, så för mig räcker det. _________________ Mattias Redebratt Instagram: m.redebratt E46 M3 BTG 7.45 192st varv Kinnekulle:58,43. Falkenberg: 51,31. |
||||||||||||
_________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||||||||||||
Än så länge är den inte snabb alls, står bara o schäms i garaget, i brist på mek tid..... Får ta den tid de tar, hoppas att den är färdig i slutet av maj iallafall. Hur går det för dig Christian? _________________ Mattias Redebratt Instagram: m.redebratt E46 M3 BTG 7.45 192st varv Kinnekulle:58,43. Falkenberg: 51,31. |
||||||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E46 M3 GTS -02 | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 12, 13, 14 >> 19 besök senaste veckan (97672 totalt) |