Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 3,0sc -81 K-jetronic problem
2 besök senaste veckan (1085 totalt)
Thbi
Stockholm
Här sen Jan 2019
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Hej
Jag har en Porsche 911 3,0sc med K-jetronic motor som bara går på startventilen i cirka tre sekunder sen stannar den.
jag har mätt trycket från bränslepumpen 6,5bar och från WUR-ventilen och det ligger på 5,2bar.
Lyfter jag på vakumvågen så kommer det bensin till spridarna men jag tycker att vakumvågen går lite tungt någon som har en ide vad det kan vara för fel!

_________________
Thomas Billow
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4790



Thbi skrev:
Hej
Jag har en Porsche 911 3,0sc med K-jetronic motor som bara går på startventilen i cirka tre sekunder sen stannar den.
jag har mätt trycket från bränslepumpen 6,5bar och från WUR-ventilen och det ligger på 5,2bar.
Lyfter jag på vakumvågen så kommer det bensin till spridarna men jag tycker att vakumvågen går lite tungt någon som har en ide vad det kan vara för fel!


Antar att den gick bra sist du använde den? Och hur längre sedan är det?

Lite olika tänkbara felkällor

plåtskivan på luftvågen centrerar inte bra i konan utan skrapar...
plåtskivan/luftvågen är lite för långt ner

Nu var det länge sedan jag pysslade med k-jet, men 5.2 bar från systemtrycksventilen känns väldigt högt. Kanske på motorbromsning med varm motor. Borde väl vid kallstart ligga på kanske 2 bar? Detta tryck håller ju tillbaka luftvågen, högt tryck håller tillbaka luftvågen mycket. Så laddtrycksanrikning sker genom att detta tryck sänks och vågen kommer högre upp och ger mer bränsle.

Har bilen stått länge så kan även bränsleplungen om du har otur fastnat i bränslehuvudet

_________________
Roland Johansson
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Cédric
Uttran
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2374



Börja med att kolla upp specen på kontrolltrycket för kallt å varm tillstånd, allt sånt borde stå i verkstadshandboken. Kam vara så att wur har ballat ur efter alla år.

_________________
Cédric Nyberg

Porsche 924 TURBO
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
pillee
kalmar
Här sen Aug 2006
Inlägg: 113



Hej,jag har inget svar i frågan,men måste säga att detta är ett underbart forum thumbs up
istället för att vara spydig och säga att det är fel forums del så hjälper
man istället för att tillrätta visa

Mvh Peter

_________________
Peter Infang
Kör saab 9000 clio sport volvo 945+745 turbo
suzuki 750 gsxr 02:a
leker även med 2002:a från 69
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 463



Mycket troligt att det är något i bränslehuvudet som kärvar, slå i en skvätt tvåtaktsolja i bensinen för att smörja. Nästa tips är att plocka isär wur och kolla så att bimetallfjädern funkar som den ska, alltså att den blir varm vid trådarna. Det sitter dessutom ett finmaskigt nätfilter där bränslet går in i wur, det nätet brukar bli fullt med gojs så att bränslet får svårt att passera. Gör rent nätfiltret.
Mvh /Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Mercedes C32 AMG
Subaru Impreza WRX STI
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
AndreasF
Örebro län
Här sen Apr 2008
Inlägg: 12



Kolla även luftläckor, bälgar mm, på vissa modeller på K-jet så sitter det en säkerhetsbrytare som ska ska stänga bränslepumpen om motorn stannar (Skivan i bottenläge). Detta sker med en elektrisk kontakt som sitter på luftvågen. Lossar man denna kontakt så har man förbikopplat den.... -> enkelt test.

Symtomet när denna felar är exakt det du har. Pumpen går då endast begränsad tid från tändningstillslag men stannar sen.

Kan inte garantera att det fungerar så här på Porsche. Min erfarenhet kommer från BMW.

Lyckat till!

_________________
Andreas Forslund

BMW 1602 -75

http://www.garaget.org/?car=202781
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3093



Få tag på fabriksmanualen, den har en graf som visar korrekta tryck för K-Jet och WUR. Det är i synnerhet kontrolltrycket och systemtrycket som är det viktiga. K-Jet bryr sig om deltat mellan dessa två mer än absoluta trycket (från bränslepumpen). Rent spontant tror jag att WUR:en är trasig då tryck-delta verkar vara låg: endast 1.3 bar.

_________________
G o r a n A m c o f f
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 3,0sc -81 K-jetronic problem
2 besök senaste veckan (1085 totalt)