Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 3,0sc -81 K-jetronic problem | 1361 besök totalt |
Hej
Jag har en Porsche 911 3,0sc med K-jetronic motor som bara går på startventilen i cirka tre sekunder sen stannar den. jag har mätt trycket från bränslepumpen 6,5bar och från WUR-ventilen och det ligger på 5,2bar. Lyfter jag på vakumvågen så kommer det bensin till spridarna men jag tycker att vakumvågen går lite tungt någon som har en ide vad det kan vara för fel! _________________ Thomas Billow |
||
Antar att den gick bra sist du använde den? Och hur längre sedan är det? Lite olika tänkbara felkällor plåtskivan på luftvågen centrerar inte bra i konan utan skrapar... plåtskivan/luftvågen är lite för långt ner Nu var det länge sedan jag pysslade med k-jet, men 5.2 bar från systemtrycksventilen känns väldigt högt. Kanske på motorbromsning med varm motor. Borde väl vid kallstart ligga på kanske 2 bar? Detta tryck håller ju tillbaka luftvågen, högt tryck håller tillbaka luftvågen mycket. Så laddtrycksanrikning sker genom att detta tryck sänks och vågen kommer högre upp och ger mer bränsle. Har bilen stått länge så kan även bränsleplungen om du har otur fastnat i bränslehuvudet _________________ Roland Johansson |
||
Börja med att kolla upp specen på kontrolltrycket för kallt å varm tillstånd, allt sånt borde stå i verkstadshandboken. Kam vara så att wur har ballat ur efter alla år.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Mycket troligt att det är något i bränslehuvudet som kärvar, slå i en skvätt tvåtaktsolja i bensinen för att smörja. Nästa tips är att plocka isär wur och kolla så att bimetallfjädern funkar som den ska, alltså att den blir varm vid trådarna. Det sitter dessutom ett finmaskigt nätfilter där bränslet går in i wur, det nätet brukar bli fullt med gojs så att bränslet får svårt att passera. Gör rent nätfiltret.
Mvh /Claes _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||
Kolla även luftläckor, bälgar mm, på vissa modeller på K-jet så sitter det en säkerhetsbrytare som ska ska stänga bränslepumpen om motorn stannar (Skivan i bottenläge). Detta sker med en elektrisk kontakt som sitter på luftvågen. Lossar man denna kontakt så har man förbikopplat den.... -> enkelt test.
Symtomet när denna felar är exakt det du har. Pumpen går då endast begränsad tid från tändningstillslag men stannar sen. Kan inte garantera att det fungerar så här på Porsche. Min erfarenhet kommer från BMW. Lyckat till! _________________ Andreas Forslund BMW 325i -88 |
||
Få tag på fabriksmanualen, den har en graf som visar korrekta tryck för K-Jet och WUR. Det är i synnerhet kontrolltrycket och systemtrycket som är det viktiga. K-Jet bryr sig om deltat mellan dessa två mer än absoluta trycket (från bränslepumpen). Rent spontant tror jag att WUR:en är trasig då tryck-delta verkar vara låg: endast 1.3 bar.
_________________ G o r a n A m c o f f |
||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 3,0sc -81 K-jetronic problem | 1361 besök totalt |