Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 3,0sc -81 K-jetronic problem
1359 besök totalt
Thbi
Stockholm
Här sen Jan 2019
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Hej
Jag har en Porsche 911 3,0sc med K-jetronic motor som bara går på startventilen i cirka tre sekunder sen stannar den.
jag har mätt trycket från bränslepumpen 6,5bar och från WUR-ventilen och det ligger på 5,2bar.
Lyfter jag på vakumvågen så kommer det bensin till spridarna men jag tycker att vakumvågen går lite tungt någon som har en ide vad det kan vara för fel!

_________________
Thomas Billow
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



Thbi skrev:
Hej
Jag har en Porsche 911 3,0sc med K-jetronic motor som bara går på startventilen i cirka tre sekunder sen stannar den.
jag har mätt trycket från bränslepumpen 6,5bar och från WUR-ventilen och det ligger på 5,2bar.
Lyfter jag på vakumvågen så kommer det bensin till spridarna men jag tycker att vakumvågen går lite tungt någon som har en ide vad det kan vara för fel!


Antar att den gick bra sist du använde den? Och hur längre sedan är det?

Lite olika tänkbara felkällor

plåtskivan på luftvågen centrerar inte bra i konan utan skrapar...
plåtskivan/luftvågen är lite för långt ner

Nu var det länge sedan jag pysslade med k-jet, men 5.2 bar från systemtrycksventilen känns väldigt högt. Kanske på motorbromsning med varm motor. Borde väl vid kallstart ligga på kanske 2 bar? Detta tryck håller ju tillbaka luftvågen, högt tryck håller tillbaka luftvågen mycket. Så laddtrycksanrikning sker genom att detta tryck sänks och vågen kommer högre upp och ger mer bränsle.

Har bilen stått länge så kan även bränsleplungen om du har otur fastnat i bränslehuvudet

_________________
Roland Johansson
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Börja med att kolla upp specen på kontrolltrycket för kallt å varm tillstånd, allt sånt borde stå i verkstadshandboken. Kam vara så att wur har ballat ur efter alla år.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
pillee
kalmar
Här sen Aug 2006
Inlägg: 133



Hej,jag har inget svar i frågan,men måste säga att detta är ett underbart forum thumbs up
istället för att vara spydig och säga att det är fel forums del så hjälper
man istället för att tillrätta visa

Mvh Peter

_________________
Peter Infang
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Mycket troligt att det är något i bränslehuvudet som kärvar, slå i en skvätt tvåtaktsolja i bensinen för att smörja. Nästa tips är att plocka isär wur och kolla så att bimetallfjädern funkar som den ska, alltså att den blir varm vid trådarna. Det sitter dessutom ett finmaskigt nätfilter där bränslet går in i wur, det nätet brukar bli fullt med gojs så att bränslet får svårt att passera. Gör rent nätfiltret.
Mvh /Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
AndreasF
Örebro län
Här sen Apr 2008
Inlägg: 13



Kolla även luftläckor, bälgar mm, på vissa modeller på K-jet så sitter det en säkerhetsbrytare som ska ska stänga bränslepumpen om motorn stannar (Skivan i bottenläge). Detta sker med en elektrisk kontakt som sitter på luftvågen. Lossar man denna kontakt så har man förbikopplat den.... -> enkelt test.

Symtomet när denna felar är exakt det du har. Pumpen går då endast begränsad tid från tändningstillslag men stannar sen.

Kan inte garantera att det fungerar så här på Porsche. Min erfarenhet kommer från BMW.

Lyckat till!

_________________
Andreas Forslund

BMW 325i -88
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3444



Få tag på fabriksmanualen, den har en graf som visar korrekta tryck för K-Jet och WUR. Det är i synnerhet kontrolltrycket och systemtrycket som är det viktiga. K-Jet bryr sig om deltat mellan dessa två mer än absoluta trycket (från bränslepumpen). Rent spontant tror jag att WUR:en är trasig då tryck-delta verkar vara låg: endast 1.3 bar.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 3,0sc -81 K-jetronic problem
1359 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande