Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      Forum     Varvtider/Loggar


Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
BMW E90 -08 | Drifting
Tråden har besökts  
53 gånger den senaste veckan (6803 totalt)
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>
1, 2  Nästa>>
   
borjesson.f
Säffle





Här sedan: 12 Dec 2012
Inlägg: 80
Tipsa Facebook   Inlägg  15 Aug 2018 15:36     BMW E90 -08 | Drifting Citera

Testar mig på detta med en projekttråd för första gången.
Kommer förmodligen bli uppdaterat väldigt sporadiskt då man inte lägger nån tid på att fota när man väl står i garaget.
Kan vara kul att kunna gå tillbaka och kika när motivationen tryter.

Jag hade i alla fall tidigare en 525 E34 som började som gatbil och övergick mer och mer åt banhållet.
Tanken var att fortsätta bygga vidare på den då jag konverterade framvagnen till E36 balk för att få fler alternativ till styrvinkelkit.
Planen skrotades dock när motorn sköts på Mantorp 2016 samt att jag månaden innan hade köpt min E90 316i.
Så det kändes mer rätt att bygga en modernare bil från grunden.


Prylarna som kommer användas är:
-M50B25 Vanos, oöppnad till att börja med.
-GS6-53DZ omsvetsad för rakställt samt utbytt medbringare för att åka bolt-on kardan
-335i kardan och svetsad bakaxel 3,46 & 3,08 utväxling.
-335i Diffmedbringare & drivaxlar, 335d medbringare och axlar kommer införskaffas då de har större knutar.

-Wisefab fram och bak
-335i bromsar, nuddborrade och slitsade original skivor med renoverade original ok samt dubbla ok bak.
-Aluminium samt delrin bussningar i bakvagnen.
-BC RACING ZR, 3-vägs coilovers
-BBS RK 18"

-Grupp H bur
-Tilton pedalställ
-Samsonas shortshifter
-Polykarbonat rutor samt avhängningsbara dörrar.
-Custom breddningskit





Så här såg de gamla åbäket ut och e90in hämtades ungefär exakt 2 år sedan.




_________________
Filip Börjesson

Min Facebooksida där bygget uppdateras


Senast ändrad av borjesson.f, 29 Nov 2018 16:52, ändrad totalt 5 gånger
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
borjesson.f
Säffle





Här sedan: 12 Dec 2012
Inlägg: 80
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Aug 2018 10:33     Citera

Efter att jag fått sålt E34an som rullande chassi i Februari -17 så började bilen strippas ner i omgångar för att bli helt plåtren innan den skickades på vattenblästring.

Började med att riva ur allt vad som hade men motor, transmission och inredning att göra.



Det inhandlades även ett Samsonas spakställ.



Rensad på det mesta onödiga.



En fördel med att inte ha ett allt för gammalt projekt att börja med är att de klarat sig bra från rost



Köpte på mig några kilo kolsyreis för att rensa bort alla asfaltsmattor.
Detta var riktigt effektivt och tog inte mer än några timmar att rensa bort alla mattor ur bilen.



Rullande ut resternade som var kvar i vårsolen för att spola av med högtrycken


_________________
Filip Börjesson

Min Facebooksida där bygget uppdateras


Senast ändrad av borjesson.f, 30 Nov 2018 11:38, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Magnus Thomé
Stockholm



Forumägare
Forumägare

Här sedan: 03 Nov 2002
Inlägg: 31558
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Aug 2018 10:38     Citera

ALL IN


thumbs up


_________________
Magnus Thomé
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
borjesson.f
Säffle





Här sedan: 12 Dec 2012
Inlägg: 80
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Aug 2018 12:58     Re: Citera

Magnus Thomé skrev:
ALL IN


thumbs up


Haha ja, alla har väl någon gång lärt sig att det är dumt att snåla
Så med de medel jag har så får man försöka lägga pengarna i rätt ände från början i detta projektet och tyvärr spara det roligaste till sist (motorn).


_________________
Filip Börjesson

Min Facebooksida där bygget uppdateras
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
964
Stockholm





Här sedan: 09 Apr 2003
Inlägg: 744
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Aug 2018 13:21     Citera

Hur gjorde du med kolsyreisen rent praktiskt?


_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
borjesson.f
Säffle





Här sedan: 12 Dec 2012
Inlägg: 80
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Aug 2018 15:10     Citera

Jag började med att dumpa ut en del av det rätt på golvet men kom på att det var smidigare att lägga det i påsar av olika storlekar då isen var i pelletsform.
Blev lite smidigare att arbeta med det och forma det mot vissa karosslinjer i påsar istället
Det mesta av mattorna släppte limmet av sig själv så det small fint när det gick stora bitar ur dem.
En del av det fick jag ta en plast/gummiklubba och banka lite mot karossen så släppte det.


_________________
Filip Börjesson

Min Facebooksida där bygget uppdateras
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
AL
Göteborg





Här sedan: 21 Mar 2006
Inlägg: 1431
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Aug 2018 15:24     Re: Citera

Knallhattsson skrev:
Jag började med att dumpa ut en del av det rätt på golvet men kom på att det var smidigare att lägga det i påsar av olika storlekar då isen var i pelletsform.
Blev lite smidigare att arbeta med det och forma det mot vissa karosslinjer i påsar istället
Det mesta av mattorna släppte limmet av sig själv så det small fint när det gick stora bitar ur dem.
En del av det fick jag ta en plast/gummiklubba och banka lite mot karossen så släppte det.


Ok, så tanken är att frysa ned asfaltsmattorna?

/AL


_________________
Alexander Wilborg

M3e46 SMGII
Z3 M Coupe
V70II 2.4D
V70II D3
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
borjesson.f
Säffle





Här sedan: 12 Dec 2012
Inlägg: 80
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Aug 2018 15:29     Re: Citera

AL skrev:
Knallhattsson skrev:
Jag började med att dumpa ut en del av det rätt på golvet men kom på att det var smidigare att lägga det i påsar av olika storlekar då isen var i pelletsform.
Blev lite smidigare att arbeta med det och forma det mot vissa karosslinjer i påsar istället
Det mesta av mattorna släppte limmet av sig själv så det small fint när det gick stora bitar ur dem.
En del av det fick jag ta en plast/gummiklubba och banka lite mot karossen så släppte det.


Ok, så tanken är att frysa ned asfaltsmattorna?

/AL


Ja eller om det är limmet som inte tål kylan.
Kolsyreisen är ju -72°C om jag minns firman rätt.


_________________
Filip Börjesson

Min Facebooksida där bygget uppdateras
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
jocce_h
Kil





Här sedan: 09 Apr 2012
Inlägg: 28
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Aug 2018 16:24     Re: Citera

Knallhattsson skrev:
AL skrev:
Knallhattsson skrev:
Jag började med att dumpa ut en del av det rätt på golvet men kom på att det var smidigare att lägga det i påsar av olika storlekar då isen var i pelletsform.
Blev lite smidigare att arbeta med det och forma det mot vissa karosslinjer i påsar istället
Det mesta av mattorna släppte limmet av sig själv så det small fint när det gick stora bitar ur dem.
En del av det fick jag ta en plast/gummiklubba och banka lite mot karossen så släppte det.


Ok, så tanken är att frysa ned asfaltsmattorna?

/AL


Ja eller om det är limmet som inte tål kylan.
Kolsyreisen är ju -72°C om jag minns firman rätt.


Värmepistol och stämjärn så tar man limmet med presto citrus spray. Sen är det bara att torka bort limmet😀


_________________
Jocce haag
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
borjesson.f
Säffle





Här sedan: 12 Dec 2012
Inlägg: 80
Tipsa Facebook   Inlägg  20 Aug 2018 08:26     Re: Citera

jocce_h skrev:
Knallhattsson skrev:
AL skrev:
Knallhattsson skrev:
Jag började med att dumpa ut en del av det rätt på golvet men kom på att det var smidigare att lägga det i påsar av olika storlekar då isen var i pelletsform.
Blev lite smidigare att arbeta med det och forma det mot vissa karosslinjer i påsar istället
Det mesta av mattorna släppte limmet av sig själv så det small fint när det gick stora bitar ur dem.
En del av det fick jag ta en plast/gummiklubba och banka lite mot karossen så släppte det.


Ok, så tanken är att frysa ned asfaltsmattorna?

/AL


Ja eller om det är limmet som inte tål kylan.
Kolsyreisen är ju -72°C om jag minns firman rätt.


Värmepistol och stämjärn så tar man limmet med presto citrus spray. Sen är det bara att torka bort limmet😀


Jobbet är redan gjort och skulle jag göra om det igen skulle jag fortfarande välja kolsyreis före värmepickan.
Rätt säker på att det både gick fortare och inga gaser och andra ångor att andas in.
De få limrester som vart kvar var det bara att ta sliptrissan och borsta bort.


_________________
Filip Börjesson

Min Facebooksida där bygget uppdateras
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
borjesson.f
Säffle





Här sedan: 12 Dec 2012
Inlägg: 80
Tipsa Facebook   Inlägg  20 Aug 2018 09:15     Citera

Uppdaterar med lite fler bilder
Köpte mig ett pedalställ av en vän till överkomligt pris.



Tog isär bakvagnen med alla gamla stag och bussningar osv.



Bilen strippad på allt och redo för vattenblästring.



Fick köpt en 6-vxl diesellåda



Fick tillbaka bilen från vattenblästringen och satte upp den i vaggan.
Bakvagnen fick sig även en dusch men var för lågt tryck för att få bort färgen tyvärr.










Passade på att sömsvetsa en hel del av karossen. En riktigt tråkigt process men kändes ändå lönt att göra det när bilen var helt ren och tom.







Fick iväg bakvagnen på sandblästring istället



_________________
Filip Börjesson

Min Facebooksida där bygget uppdateras
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Jeppe_A
Borås





Här sedan: 09 Feb 2013
Inlägg: 245
Tipsa Facebook   Inlägg  20 Aug 2018 11:04     Citera

Ser fint ut!

Gött att slippa all underredsmassa och skit thumbs up


_________________
Jesper Andersson
Volvo 240 v10 http://www.speedhunters.com/2014/08/volvo-242-bmw-m5-v10-gatebil/
Speeding.nu
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
borjesson.f
Säffle





Här sedan: 12 Dec 2012
Inlägg: 80
Tipsa Facebook   Inlägg  20 Aug 2018 12:01     Re: Citera

Jeppe_A skrev:
Ser fint ut!

Gött att slippa all underredsmassa och skit thumbs up


Tack!

Ja, det är lika bra att försöka eliminera så mycket som kan brinna som möjligt.
Ändå ligger det lite massa kvar i skarvar osv så man blir lite dåsig när det svetsas på vissa ställen i karossen.


_________________
Filip Börjesson

Min Facebooksida där bygget uppdateras
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
borjesson.f
Säffle





Här sedan: 12 Dec 2012
Inlägg: 80
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Aug 2018 10:06     Citera

En bild från när endast kolsyreisen gjort sitt jobb, ingen skrapning eller slipning av resterna ännu.



Kabelstammen som i bilen, då var detta ändå en snikutrustad 316i men ändå ett riktigt ormbo.



KW V3 dämpare köptes in, dessa kom senare att skickas tillbaka för att bytas ut mot andra.



Bakvagnen förstärktes lite samt fick sig en pulverlack och egen tillverkade alu bussningar.
Stumt ska det va



_________________
Filip Börjesson

Min Facebooksida där bygget uppdateras
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
borjesson.f
Säffle





Här sedan: 12 Dec 2012
Inlägg: 80
Tipsa Facebook   Inlägg  22 Aug 2018 09:41     Citera

Fick hem lite roliga prylar från Estland





Tog mig an och började kapa bort lite onödig plåt från dörrarna.





Beställde även en likadan wg som jag hade liggande under förra årets black friday.






_________________
Filip Börjesson

Min Facebooksida där bygget uppdateras
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
borjesson.f
Säffle





Här sedan: 12 Dec 2012
Inlägg: 80
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Aug 2018 13:09     Citera

Började snickra på några stolsfästen.




Två bilder på original hatthylla som kapades bort för att bygga en egen.





Passade in och började punkta fast buren.
Tyckte detta var sjukt tidskrävande då man aldrig gjort det tidigare.













Slut för denna gång


_________________
Filip Börjesson

Min Facebooksida där bygget uppdateras
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
borjesson.f
Säffle





Här sedan: 12 Dec 2012
Inlägg: 80
Tipsa Facebook   Inlägg  29 Aug 2018 07:47     Citera

Var iväg och hämtade en donatorbil för att få tag i en billig M50.
En gammal röten automatare fick sätta livet till, hade behövt mycket kärlek för att fås i trafik igen.





Bockade till en slät plåt på översidan av tunneln och svetsade fast denne.
Byggde även ramen till den nya brandväggen, tanken var först att ha den tvådelad på mitten för att göra en vänster och höger sida men detta slopades sen när vi byggde väggen. Därav de dubbla stagen i mitten.







Fortsatte även med burbygget.
Tolkade reglementet lite fel först så dörrsträvan var alldeles för långt ner men det var bara ta bort lite material och flytta upp den.






_________________
Filip Börjesson

Min Facebooksida där bygget uppdateras
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
TexasRx7
Borås





Här sedan: 15 Jan 2014
Inlägg: 111
Tipsa Facebook   Inlägg  29 Aug 2018 08:00     Citera

Första gången du bygger bur säger du......Ser ju ut som att du inte har gjort annat
Kämpa på, Kommer bli grymt


_________________
Jesper Olofsson
Mazda Rx7 FC T2

- Kinnekulle 1:01.66
- Mantorp 1:30.729
- Gelleråsen 1:14.827
- Knutstorp 1:07,368
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
borjesson.f
Säffle





Här sedan: 12 Dec 2012
Inlägg: 80
Tipsa Facebook   Inlägg  29 Aug 2018 09:40     Re: Citera

TexasRx7 skrev:
Första gången du bygger bur säger du......Ser ju ut som att du inte har gjort annat
Kämpa på, Kommer bli grymt


Haha ja men måste haft lite tur och mycket tålamod vilket inte är min melodi annars
Vart fel på rutstaget i taket så det fick jag köpa ett nytt men annars blev det helt okej tycker jag.

Tack för de varma orden!


_________________
Filip Börjesson

Min Facebooksida där bygget uppdateras
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
borjesson.f
Säffle





Här sedan: 12 Dec 2012
Inlägg: 80
Tipsa Facebook   Inlägg  31 Aug 2018 08:15     Citera

Fortsatte på samma tema.
Att passade in alla stag kors och tvärs.







Gjordes hål i golvet för att kunna släppa ner buren och komma åt att svetsa.





Hela buren tig-svetsades av mig och en vän.
Grämer mig lite fortfarande åt att jag köpte verktygen för dimple dies efter att gusseten till dörrsträvorna gjordes.





Buren klar, förutom bältesrören i huvudbågen.



_________________
Filip Börjesson

Min Facebooksida där bygget uppdateras
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
borjesson.f
Säffle





Här sedan: 12 Dec 2012
Inlägg: 80
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Sep 2018 07:56     Citera

Gjorde lite fästen och monterade dit bromsvätskebehållarna.
Padalstället hittade även det sin plats i bilen.
Sen var jag iväg till lokala Hydroscand filialen och fixade lite stålomspunna slangar och skottgenonmföringar för ändamålet.








_________________
Filip Börjesson

Min Facebooksida där bygget uppdateras
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
BMW E90 -08 | Drifting
Tråden har besökts  
53 gånger den senaste veckan (6803 totalt)
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>
1, 2  Nästa>>



Från request till första response:
sec (varav server render 0.152 sec)
Webbrowser render:
sec