Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Motorval
3087 besök totalt
jan_martinsson
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 17


Trådstartare
Hej alla!
Nu är det bestämt att familjens första banbil blir en Ford Capri -77
Bilen är i bra skick förutom motorn som måste bytas ut.
Hur tänker man angående motorval? Det vore praktiskt om man kan komma genom en besiktning efter motorbytet men samtidigt är ju prio att få en bil som kan passa i någon klass (gärna långlopp) i framtiden.
Får man byta till något annat än original motor utan reg. Bes?
Om man vill ha mer effekt måste man regga bilen som ombyggt fordon antar jag? Hur mycket måste man ändra då?

_________________
jan Martinsson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Egentligen får man inte byta motor alls utan regbesiktning, och eftersom årsmodellen på bilen är 1977 måste motorn du byter till ha katalysator.

Besiktningsorganen godtar normalt sett 20% effektökning och 10% vridmomentsökning utan andra ändringar. I Capri 2.0 som brukar ha 95-99 hk angivet betyder det max cirka 115-120 hk (med lite avrundning). Ska man då köra Fordmotor är utbudet ganska begränsat, i praktiken är det Pinto med kat (101 hk), Zetec 1.8 (115 hk) eller DOHC (120 hk) som ryms. Av dessa motorer är Zetec klart mest "sportmotor"men 115 hk gör inte Capri till någon raket på bana även om den ändå är skoj med rätt ändringar i övrigt.

Som ombyggt fordon kan man göra mycket mer roliga saker. Byt motor, växellåda, bakaxel och hela bromssystemet så kan man med rätt prylar godta uppåt 200-240 hk beroende på vikt. Ett enkelt koncept är bakaxel med bromsar från Volvo 240, Volvo 240 bromsok fram med ventilerade skivor från BMW E30 eller Mazda 323, bromsservo från Nissan Micra och Volvo 240 huvudcylinder. Det är grejer som duger för 200 hk eller lite till.

Ska man köra bana skulle jag rekommendera en stabil sugmotor eller en turbomotor i originalutförande. Vill man köra Ford så kan en 2.9 24v från Scorpio vara lagom (195-207 hk). Även en YB från Sierra Cosworth (220 hk) är möjlig, men ganska dyr.

Men, ett helt annat alternativ är att bygga på Pinton som sitter i bilen. En renoverad Pinto, med bra kamaxel (säg Kent FR34), ombestyckad original förgasare på portat insug, bra grenrör och fördelare med justerad tändkurva fungerar riktigt bra och räcker fint för att prova om det är bankörning i Capri ni vill syssla med.

När det gäller långlopp så skiljer sig ju klassreglerna åt så där får ni nog kolla de serier som går i närheten. Ska bilen vara konkurrenskraftig lär det få bli en serie som är generös med motorbyten men då får ni nog räkna med att bygga om bilen en del också.

Kul med fler Capri på bana i alla fall! Jag har lite smådelar över om ni behöver något, skicka gärna PM i så fall.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
jan_martinsson
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 17


Trådstartare
Tack för det utförliga svaret, för mig lockar Volvo alternativet mest men jag är ju inte ensam om att bestämma då bilen egentligen är pappas.
Men för att bilen inte ska fastna i garaget så vore det skönt att hitta en motor att stoppa i så bilen blir körbar, är det helt hopplöst att hitta en likadan motor som orginalmotorn (eller tillräckligt lik för att inte göra bilprovningen arga) till billiga pengar eller är det bättre att satsa allt på volvodrivlina med en gång?



En annan fråga, vad krävs för en godkänd bur? måste man köpa en färdig bur av någon eller kan valfri duktig svetsare med rätt ritningar och rör göra det?

_________________
jan Martinsson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Det är inte speciellt svårt att hitta en annan 2-liters Pinto att stoppa i. Samma motor fanns ju i Taunus, Granada, Sierra och Scorpio till exempel (fram till 1988). Använder du insug, avgasgrenrör, bränslepump och fördelare samt motorfästen (gärna svänghjul också) från er motor så blir besiktningen inga problem alls. "Bästa" motorn hittar ni i en Sierra eller Scorpio utan katalysator av årsmodell 1985-88.

Buren kan man svetsa själv (om man kan svetsa förstås...), men det gäller att ha koll på reglerna för klassen man tänkt köra i. Ska bilen gatreggas blir det ytterligare en sak att hålla koll på, då får buren inte vara ivägen för mycket, trepunktsbältena ska fortfarande gå att använda (=ställ inte huvudbågen mitt för B-stolpen utan lite längre bak) osv.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Motorval
3087 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande