Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Bädda in nya XP8 på gata?
5619 besök totalt
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 600


Trådstartare
Som ni kanske sett i en annan tråd så har jag haft lite bromsproblem, vilket nu gjort att jag monterat nya carbotech XP8 runt om. Nu är då frågan hur jag ska bädda in dessa, jag kan inte vänta tills nästa bankörning då jag måste använda bilen innan så jag måste fixa detta på vanlig väg på nåt sätt.

Instruktionen från carbotech ser ut så här:

Citat:

1. All new brake pads require a bedding process, start this process by pumping your brakes a few times to assure proper installation. Once on track perform several moderate (medium) near stops (to a very slow rolling speed) to thoroughly warm up the pads and rotors. This should take 1-2 laps. This allows a thin layer of the pad material to be transferred into the micro-grooves of the rotor.

2. After the pads/rotors are warm, perform a series of hard near stops (to a slow rolling speed) until some brake fade is felt. This process should take about 2-4 laps (depending on the track). Once this occurs, then stay off the brakes (as much as possible) and bring your car into the pits/paddock to completely cool. Do not lock the tires during this operation.

3. Allow brake pads and/or rotors cool down to ambient temperatures; no less than 30 minutes. The total bedding procedure should not take more than 5-6 laps or about 10-15 minutes.


Hur översätter jag det här så det går att genomföra på nån ödslig väg? Jag tänkte t.ex:
1. 5 lugna inbromsningar 100-5km/h för att värma upp allt långsamt
2. Därefter 10 hårda inbromsningar 100-5km/h
3. Kör en ordentlig runda för att kyla av bromsarna.

Tror ni detta kan funka? Hur brukar ni andra gå till väga?

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Ett problem är att vardagsbromsande (dvs jämförelsevist kallt) slipar bort transferlagret, så inför nästa trackdaybil är det blanka skivor igen.
Bädda in precis innan, men det gäller att vara ensam på vägen om man ska följa instruktionerna.

Själv har det alltid funkat med pang på rödbetan rätt ur kartongen.
Fina blåa beläggningar efter några varv.
Men då är jag även en som kör på andras avlagda belägg (tom bromsat liv i glaserade).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Jag har vid några tillfällen tvingats att bromsa in nya belägg på allmän väg.
Kortversionen: Med bra bromsar på bilen; 'går det inte att göra detta på nå't lagligt sätt. 100 -> 5 km/h stressar inte grejerna tillräckligt. Jag gjorde mina inbromsningar från 170/180 km/h ner till 60/70 km/h, varvat med maximal acceleration i samma intervall.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 600


Trådstartare
Hej, tack för svar.

Ska man tolka det som om leverantörens instruktioner kanske är lite overkill och det kanske inte alls är så stor risk att bromsbeläggen går sönder om man inte skulle bädda in de perfekt?

Jag ska ut idag och prova lite i alla fall så länge det inte regnar!

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13247



Iqbad skrev:
Hej, tack för svar.

Ska man tolka det som om leverantörens instruktioner kanske är lite overkill och det kanske inte alls är så stor risk att bromsbeläggen går sönder om man inte skulle bädda in de perfekt?

Jag ska ut idag och prova lite i alla fall så länge det inte regnar!


Nej, snarare att racebelägg inte är tänkta att användas på gata...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Jag har fått s.k. greenfade en gång med nya oinkörda belägg. Iiiiiinte roligt.

http://ebcbrakes.com/articles/what-is-brake-fade/
https://en.wikipedia.org/wiki/Brake_fade

_________________
Magnus Thomé
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 600


Trådstartare
Tord skrev:


Nej, snarare att racebelägg inte är tänkta att användas på gata...


Men XP8 är ju inte ett rent racebelägg utan bara steget upp från original. Jag hade XP8 också innan jag bytte, då körde jag bara rätt ut på bana utan några speciella förberedelser, det funkade alltid bra. Men jag vet inte vad förra ägaren gjorde då han monterade beläggen, kanske har han bäddat in de ordentligt enligt instruktionerna?

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 600


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Jag har fått s.k. greenfade en gång med nya oinkörda belägg. Iiiiiinte roligt.

http://ebcbrakes.com/articles/what-is-brake-fade/
https://en.wikipedia.org/wiki/Brake_fade


Men var inte bromsarna dåliga då i början hela tiden, typ att det tar ett tag innan de börjar betta? Eller har du först haft bra bromsförmåga som sedan släppt?

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Iqbad skrev:
Magnus Thomé skrev:
Jag har fått s.k. greenfade en gång med nya oinkörda belägg. Iiiiiinte roligt.

http://ebcbrakes.com/articles/what-is-brake-fade/
https://en.wikipedia.org/wiki/Brake_fade


Men var inte bromsarna dåliga då i början hela tiden, typ att det tar ett tag innan de börjar betta? Eller har du först haft bra bromsförmåga som sedan släppt?


Funkade finfint rätt ur kartong med kanonbroms vid vardagskörning... tills jag körde lite inspirerat och broms försvann närapå helt o hållet.

Det är några år sen och det var gula pagider.

_________________
Magnus Thomé
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 600


Trådstartare
Ok, nu torkade det äntligen upp så jag kunde göra ett försök. Bromsade försiktigt 100->30km/h 6-7 gånger för att få upp lite värme. Man kunde se en viss blåaktig beläggning efter detta. Bromsarna tog inte speciellt bra i början. Sedan drog jag 8-10 hårda inbromsningar 120->30km/h. Bromsarna började fungera bättre på slutet och bettade tillslut rätt så bra. Sedan avkylning utan att bromsa överhuvudtaget.

I morgon ska jag köra på mantorp, så vi får hoppas att jag lyckats och bromsarna funkar!

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Bädda in nya XP8 på gata?
5619 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande