Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 1 besök senaste veckan (31600 totalt) |
tack för infon men jag kommer inte byta ut mina uniballs. då jag anser att det bästa alternativet. det kanske bör till läggas att har har kollat hur mkt axlen kan "fjädra" och det är ca 2 gånger så långt som mina stötdämpare.
diff klumpen sitter fast i chassit. och axlen har en "guide" i stället för z stag, _________________ Billy åkebrink |
||||
Coolt bygge! Fler snabba 300-bilar är bra
![]() Hur är lastvägarna från stötdämparfästen tänkta att gå in i chassit? Är karossen lastbärande på något sätt eller är det egentligen en ren rörramsbil? _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||
Fjädra säger du... hur är det vid roll/bump/drop? Roll borde låsa sig totalt. Har mycket svårt att se hur detta skulle kunna funka. Och det vore ju synd med en så ball bil.
![]() _________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||||
en uniball är väll det bästa man kan ha då den kan röra sig i alla leder? eller missar något. vi körde uniballs i 4 linken på brosans 240 rally bil aldrig några problem _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||
Om alla stagen är exakt parallella och lika långa så kan de rent teoretiskt både fjädra och rolla obehindrat Vad som händer i praktiken om/när infästningar flyttar sig pga flex i axel eller ram är en annan sak ![]() _________________ Johan Lekås |
||||
Nej. Det stämmer inte. Inbördes längdförhållande ändras vid roll eller ensidig bump/drop. SFTO underkänner dito konstruktion av en anledning. Kommer brytas sönder. Att låsa axeln i ett spår förvärrar problematiken. Diskussionen har förts åtskilliga gånger här på rejsa. _________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||||
Man kan väl kanske komma undan med den här lösningen om man har väldigt kort fjädringsväg och stenhårda krängare. Så den kan nog ha tävlats med. Käkade sannolikt uniballs... _________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||||
till bak fjädringen har ja några delar kvar att svarva. sen anser jag att den är ganska klar.
angående dessa uniballsen så är de ju bra kanske att ni har olika tänk. men ja tänker använda det, har jag råd å köpa däck ska ja nog kunna köpa lite uniballs. men tack för omtanken. den som lever får se. och ja bilen har gått förr med denna axlen, i min vision finns en ny bakaxel _________________ Billy åkebrink |
||||
Jag körde -77 till -90 med en Ford Anglia köpt begagnad med parallell 4 länk utan krängare bak ,fungerade utmärkt utan slitage trots lång fjädringsväg . Jag har lika upphängning på nuvarande racer byggd -92 med stållänklager som får några droppar olja då och då .
_________________ Lars Brandström |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 1 besök senaste veckan (31600 totalt) |