Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
21 besök senaste veckan (45720 totalt)
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



Jag köpte en sprillans ny Honda original "4040" från Tegiwa.

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 362


Trådstartare
Fixxe skrev:
Jag köpte en sprillans ny Honda original "4040" från Tegiwa.


Ja och det finns en 4040 på Boets Bildemontering MEN med den 3040 eller vad det är jag hade i gömmorna så var bromskraften bak på tog för hög.
Så jag kommer antagligen behöva en reducering bak även efter att Legend-oken är i drift. Bak har jag utflyttade original-ok och större skivor från en Jazz Hybrid.

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



vad för kolvdiameter bak?

Jag kör ju MC2 bakvagn, samma som ITR så jag har 260mm med 34mm kolv.
Och legend fram.
med 4040 låser den fram precis före bak.

Beror ju lite på vikterna på bilen oxå såklart.

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 362


Trådstartare
Jag kör då i princip samma.
34mm kolv original.
260mm skivor från Jazz Hybrid.

Ska se vad priset på en eftermarknads landar på.
Blir det för högt kör jag 4040 annars blir det nog justerbar med "fel" tvåkrets-system.

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 362


Trådstartare
Hittade den jag hade på lager och det var en 3540 så jag får se vad som händer med nya oken.

Mek-dag/kväll igår.

Hjulupphängningen på båda sidor skruvades på plats.
Monterade dit distanserna (5mm) som som RoF Teknik ordnat till mig.


Det blev perfekt och nu sitter Legend-oken med PMU CR belägg på plats 🥰


Hjul på och bilen nere på dollys så att bilen har rätt vinkel för inpassningen av motorn. Modifierat ett fäste (förarsidan) som nu behöver ett genomgående hål sen kan det nog svetsas på plats och förstärkas lite. Kapat fästet på passagerarsidan så att jag kan punkta fast det och sen bygga en liten låda under.

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 362


Trådstartare
För första gången har motorn släppts ner helt i motorutrymmet
Saknas fortfarande ett fäste men som ni ser bland bilderna så fick jag även besök av min CNC-kille Rickard på RoF Teknik.
CAD på hög nivå!






_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 362


Trådstartare
Massor har hänt men det är bara uppdaterat på Hondaklubbens hemsida.

Motorn är i och provstartad.
Väntar på att få hem fästet till V50-styrservon så att jag kan koppla ihop alla slangar till den. Efter det så ringer jag SFRO för att se efter en tid för första besiktningen.

Ruggigt nära nu och 2023 blir det åka av!




_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 362


Trådstartare
Motorhuven måste ju gå att stänga så jag maskerade och kladdade på akrylatfog.

Stängde huven och fick en mall.

Kapade ur skelettet och testade igen.


Nu blev det ju nästan ok!

Jag va helt säker på att de skulle krävas betydligt mer massage men nu verkar det kunna vara görbart bara med "hood risers"

Ska modifiera dessa också och sätta nån form av gummistöd på dem.

Men detta ser lovande ut!

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 362


Trådstartare
Fortsätter monologen här med.
Monterade kulighet i form av en fönsterdekal för motivationens skull.





Fixat med justering av huvens höjd i bakkant men inväntar några distanser till då denna va lite för tunn.




_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 884



Har det varit mycket knöl med att få motorn elektroniskt att fungera med resten av bilen? Vad behövde moddas?

_________________
Magnus Falk
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 362


Trådstartare
Nä otroligt lite egentligen.

Hade lite strul med main relay som funkar lite knepigt så jag kopplade bränslepumpen direkt till swaphärvan (då den hade en egen main relay.)

Efter det startade den och gick utan problem. 👍

(universal swaphärva för K20)




I princip alla kablar som manuellt behövdes kopplas in för motorn.

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 362


Trådstartare
Fick dit "lite" aero.






_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856



Oj vad fint, RPF1or och en stor vinge, vad kan bli fel?

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 362


Trådstartare
Aerodynamic skrev:
Oj vad fint, RPF1or och en stor vinge, vad kan bli fel?

Mvh, Per


Eller hur, svårt att gå fel där.

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5280



Ser fram emot att vi kör på Mantorp nästa år och använder vingen som bord.

Mycket kärlek denna bil har fått på sistone, ser fram emot när den är "klar" inför 2023 säsongen.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 362


Trådstartare
Det kommer bli toppen! 🤜🤛

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 362


Trådstartare
Monterade i instrumentet ordentligt.

Blev precis så den passade och sitter stenhårt utan en enda skriv som fäster själva instrumentet.



_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 884



Blev mycket bra!

-vilket instrument är detta?

_________________
Magnus Falk
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12857



Jag läser med stort intresse, även om jag inte postar särskilt mycket.

Dock måste jag påpeka den fantastiska färgsättningen av den här bilen! Det är väl bara du och jag på rejsa som törs köra multifärgat thumbs up


Rödmarkering vid 9kRPM är respekt! 2500 högre än vad min är.
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 362


Trådstartare
stilldouble skrev:
Blev mycket bra!

-vilket instrument är detta?


Tack!

Honda S2000 AP1 tidig modell utan digital klocka.

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 362


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Jag läser med stort intresse, även om jag inte postar särskilt mycket.

Dock måste jag påpeka den fantastiska färgsättningen av den här bilen! Det är väl bara du och jag på rejsa som törs köra multifärgat thumbs up


Rödmarkering vid 9kRPM är respekt! 2500 högre än vad min är.


Hahaha ja så är det nog 😂

Jag har en del ytrost som skall lagas men jag vet inte hur jag ska bära mig åt med färgen då? Sen är det ju också så roligt att köra snabbt på bana med en bil som ser ut som en påse skridskor, bland bilar med 3ggr effekten som man får tuta bakom.


Motorn i original, Civic EP3 Type R, varvar 8000 men den har fått nya H-profilstakar och ventilfjädrar/retainers i titan så den ska palla 9000 och överladd. Toppen kommer dock från en K24 så VTC är uppsvarvad till 50° så det bör vara en marginell effektförlust om ens något.

Det kommer skjutsa på rätt bra med kompressor på den sen.

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
21 besök senaste veckan (45720 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande