Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
VW Golf GTi mk4 på bana?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (11156 totalt)
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5283


Trådstartare
Hallå!

Dessa bilar har rasat i kurs och jag funderar om man ska köpa en sådan och göra följande.

* Lätta på allt onödigt.
* Skalstolar 2st.
* Chassi kw, d2 eller annat ställbart (rekommendationer?)
* Krängare bak.
* Däck och fälgar som passar.
* Ev byta bussningar till färgglada om orginalditona är slut.
* Ev Halvbur.
* Chip (190hk varianten)
* Ev uppgradera till fmic.

Vad tror ni om ovan?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



thumbs up

Glöm inte bromsar.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5283


Trådstartare
Babbe skrev:
thumbs up

Glöm inte bromsar.


Glömde den punkten, blir nog sno från en seat brembo 4 kolvs, för mig att de passar Michael Bolton dock först värre belägg och vätska.

Någon som har en aning om vad man kan få ned dessa i för vikt om man river ut all inredning, stolar etc?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



100 kg får du väll bort utan att gå djupare. 1300kg kanske ready

Min race 5:a ska väga 1080 helt rensad med plastrutor

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5283


Trådstartare
Babbe skrev:
100 kg får du väll bort utan att gå djupare. 1300kg kanske ready

Min race 5:a ska väga 1080 helt rensad med plastrutor


Mer info om din 5a?

Runt 1000kg vore klart trevligt då bilen inte ska brukas utan blir en "bus/banbil"

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2274





_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



4:an är lite smygtung men rensa, skrapa ljudisolering och kanske hitta lite plastskärmar och annat så går det att få ner vikten rätt så bra.
Kikade själv på såna projekt, tror 1000kg kan bli kämpigt utan riktigt stora insatser.

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



robber skrev:
Hallå!

Dessa bilar har rasat i kurs och jag funderar om man ska köpa en sådan och göra följande.

* Lätta på allt onödigt.
* Skalstolar 2st.
* Chassi kw, d2 eller annat ställbart (rekommendationer?)
* Krängare bak.
* Däck och fälgar som passar.
* Ev byta bussningar till färgglada om orginalditona är slut.
* Ev Halvbur.
* Chip (190hk varianten)
* Ev uppgradera till fmic.

Vad tror ni om ovan?


I turordning på dylik bil för vettig prestanda

quaife diff (nej, du klarar dig inte utan. BIT I KUDDEN så slutar det göra ont sedan)
kw variant 2 (hr om du tycker det är favoriten)
vettiga däck på de fälgar som sitter på, det behövs inte 18"

Om du nu sedan ska göra något i motorväg, ersätt den löjliga kaffekokaren vw kallad laddluftkylare med en laddluftkylare. Om du väljer en tidig årsmodell utan e-gas och ersätter kaffekokaren med en bra laddluftkylare (och original programvara) så börjar du acca ifrån steg2 chip!

_________________
Roland Johansson
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5283


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:
robber skrev:
Hallå!

Dessa bilar har rasat i kurs och jag funderar om man ska köpa en sådan och göra följande.

* Lätta på allt onödigt.
* Skalstolar 2st.
* Chassi kw, d2 eller annat ställbart (rekommendationer?)
* Krängare bak.
* Däck och fälgar som passar.
* Ev byta bussningar till färgglada om orginalditona är slut.
* Ev Halvbur.
* Chip (190hk varianten)
* Ev uppgradera till fmic.

Vad tror ni om ovan?


I turordning på dylik bil för vettig prestanda

quaife diff (nej, du klarar dig inte utan. BIT I KUDDEN så slutar det göra ont sedan)
kw variant 2 (hr om du tycker det är favoriten)
vettiga däck på de fälgar som sitter på, det behövs inte 18"

Om du nu sedan ska göra något i motorväg, ersätt den löjliga kaffekokaren vw kallad laddluftkylare med en laddluftkylare. Om du väljer en tidig årsmodell utan e-gas och ersätter kaffekokaren med en bra laddluftkylare (och original programvara) så börjar du acca ifrån steg2 chip!


Tack för input!

Tanken är att ha en bil som är rolig för både gata och bana vilket inte riktigt framgick av mitt första inlägg.

quafie diff var förvånansvärt billigt ser jag på ebay ca 7000kr inkl frakt kan helt klart vara vettigt.

KW V2 kostar ungefär lika mycket som bilen så känns lite ovärt som grund.

Ska nämnas att de två ägarna aldrig kört banåka så ibörjan blir det nog enklare mods.
FMIC är ett givet val samt katback.

Däck blir något lagom budgetklister samt fälgar blir nog original 16".

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689



robber skrev:
Rolle Scirocco skrev:
robber skrev:
Hallå!

Dessa bilar har rasat i kurs och jag funderar om man ska köpa en sådan och göra följande.

* Lätta på allt onödigt.
* Skalstolar 2st.
* Chassi kw, d2 eller annat ställbart (rekommendationer?)
* Krängare bak.
* Däck och fälgar som passar.
* Ev byta bussningar till färgglada om orginalditona är slut.
* Ev Halvbur.
* Chip (190hk varianten)
* Ev uppgradera till fmic.

Vad tror ni om ovan?


I turordning på dylik bil för vettig prestanda

quaife diff (nej, du klarar dig inte utan. BIT I KUDDEN så slutar det göra ont sedan)
kw variant 2 (hr om du tycker det är favoriten)
vettiga däck på de fälgar som sitter på, det behövs inte 18"

Om du nu sedan ska göra något i motorväg, ersätt den löjliga kaffekokaren vw kallad laddluftkylare med en laddluftkylare. Om du väljer en tidig årsmodell utan e-gas och ersätter kaffekokaren med en bra laddluftkylare (och original programvara) så börjar du acca ifrån steg2 chip!


Tack för input!

Tanken är att ha en bil som är rolig för både gata och bana vilket inte riktigt framgick av mitt första inlägg.

quafie diff var förvånansvärt billigt ser jag på ebay ca 7000kr inkl frakt kan helt klart vara vettigt.

KW V2 kostar ungefär lika mycket som bilen så känns lite ovärt som grund.

Ska nämnas att de två ägarna aldrig kört banåka så ibörjan blir det nog enklare mods.
FMIC är ett givet val samt katback.

Däck blir något lagom budgetklister samt fälgar blir nog original 16".


En bakre krängningshämmare gör under för kulfaktorn på Golfen, stor skillnad.
De vanligaste coiloverkitten ligger ofta runt 70Nm/mm på framfjädern vilket är lite mjukt om man har banfokus(med originalvikt), där ska man nog ligga på 100Nm/mm eller över.
Något mer man kan titta på är spindlar ifrån Audi TT/Golf R32 som har bättre geometri för sänkta bilar.

.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Först SKA du läsa på om Mk 4 framvagnen.
När du gjort det köpa på dig delarna till detta.
Sedan OM du fortfarande är sugen så börja med listan.

I mina ögon är Golf 4 hopplös på banan.
Får bara ur mig VARFÖR varje gång nån gör det.
Visst det går men inte varken lätt eller bra.

Sök på ThomasT här på rejsa.
Det han gjorde med sin var få som genomförde.

Edit: TO SLOW

Köp en Mk 3 om du vill ha prisvärt banåka eller nyare med bättre framvagn.

Se även till att det är motorn med K03S turbon.
Då har du redan samma hårdvara som 180hk men bara 150hk i motorn.
Dvs strax över 200hk med chip och BPU.

Men fortfarande , det är en jäkla gris mk 4

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5283


Trådstartare
Lillen skrev:
Först SKA du läsa på om Mk 4 framvagnen.
När du gjort det köpa på dig delarna till detta.
Sedan OM du fortfarande är sugen så börja med listan.

I mina ögon är Golf 4 hopplös på banan.
Får bara ur mig VARFÖR varje gång nån gör det.
Visst det går men inte varken lätt eller bra.

Sök på ThomasT här på rejsa.
Det han gjorde med sin var få som genomförde.

Köp en Mk 3 om du vill ha prisvärt banåka eller nyare med bättre framvagn.


Oj är det så?

Läst om kasst rc samt att man bör byta spindlar som TT också nämner ovan.

Egentligen lockar golf 1-2 mest men finns bara skräp och pundarbilar kvar

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Ja alltså i mina ögon iaf.
Läs på GTiklubben med flera.
Inte ofta någon som börjar med mk 4 fortsätter.
De köper äldre lättare och bättre anpassat.

En Mk III 16V är ganska skoj om man lättar ur 100kg.
Redan skattevikten har du ju tjänat 100kg på fyran
Sedan är ju 1,8T ingen kul motorn som start.
Man MÅSTE trimma för att ens väga upp fyrans vikt orginal.
Men lättar man blir det genast roligare.

Annars är det som du säger , synd att de mest är skräp ute annars är en Mk II bästa kompromissen.
Men jag skulle nog vilja ha en Mk III OM man vill kunna vara på gatan med.
Det är nog bråkigt och ljudligt bara det när man börjar rensa.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689



Lillen skrev:
Först SKA du läsa på om Mk 4 framvagnen.
När du gjort det köpa på dig delarna till detta.
Sedan OM du fortfarande är sugen så börja med listan.

I mina ögon är Golf 4 hopplös på banan.
Får bara ur mig VARFÖR varje gång nån gör det.
Visst det går men inte varken lätt eller bra.

Sök på ThomasT här på rejsa.
Det han gjorde med sin var få som genomförde.

Edit: TO SLOW

Köp en Mk 3 om du vill ha prisvärt banåka eller nyare med bättre framvagn.

Se även till att det är motorn med K03S turbon.
Då har du redan samma hårdvara som 180hk men bara 150hk i motorn.
Dvs strax över 200hk med chip och BPU.

Men fortfarande , det är en jäkla gris mk 4


Nja, riktigt så illa är det väl inte. Men skulle jag bygga en dedikerad busbil hade jag inte valt en mkIV, jag hade gjort som så många andra byggt på en 323ti... Eller om det går att få tag på... en riktigt fin E30'i... Det går ju inte att bortse ifrån att det är kul med bakhjulsdrift...

.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



ThomasT skrev:
Lillen skrev:
Först SKA du läsa på om Mk 4 framvagnen.
När du gjort det köpa på dig delarna till detta.
Sedan OM du fortfarande är sugen så börja med listan.

I mina ögon är Golf 4 hopplös på banan.
Får bara ur mig VARFÖR varje gång nån gör det.
Visst det går men inte varken lätt eller bra.

Sök på ThomasT här på rejsa.
Det han gjorde med sin var få som genomförde.

Edit: TO SLOW

Köp en Mk 3 om du vill ha prisvärt banåka eller nyare med bättre framvagn.

Se även till att det är motorn med K03S turbon.
Då har du redan samma hårdvara som 180hk men bara 150hk i motorn.
Dvs strax över 200hk med chip och BPU.

Men fortfarande , det är en jäkla gris mk 4


Nja, riktigt så illa är det väl inte. Men skulle jag bygga en dedikerad busbil hade jag inte valt en mkIV, jag hade gjort som så många andra byggt på en 323ti...

.


Nä men både sämre än Golf Mk II och Mk III.
Så redan där inte mycket rätt.

Men hur bra eller dåligt det är kan ju bara den som vill bygga avgöra.
Det är en tung , understyrd , undermotoriserad klump
Går att åtgärda men varför inte börja med något mer rätt då.
Annars får man lägga halva budgeten på att sanera felen.

Sedan vad man vill börja med det får man ju plugga in thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



Robber....hur var det du sa när jag frågade om nästan samma sak fast quattro?



_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5283


Trådstartare
Mange K skrev:
Robber....hur var det du sa när jag frågade om nästan samma sak fast quattro?




Jag lever som jag lär!


_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Fast en 4-motion är som en helt annan bil

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



Lillen skrev:
Fast en 4-motion är som en helt annan bil



....mkt roligare ja

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 642



4-motion thumbs up
Golf IV som banbil har jag ingen erfarenhet av men en r32 eller "vanlig v6" kan väl inte vara så tokig efter totalrensning och en chassiuppgradering?
Vad har du för budget?

_________________
Mattias Holmgren
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5283


Trådstartare
Det bidde ingen golf det bidde en japansk rival.

Tack för alla tips, dissningar och annat påpekande på mitt hyckleri

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
VW Golf GTi mk4 på bana?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (11156 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande