Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
ändra två variabler på en gång (spacers, krängningsfjäder)
2 besök senaste veckan (2749 totalt)
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Missade helt väderprognosen inför söndagen och det blev regnkörning med torrinställningar (som vanligt)...
till andra passet plockade jag bort mina 15 mm spacers (varför? för att det var lätt... ) OCH krängaren bak.

Nästa pass gick väl någon tiondel snabbare, alltså ingen märkbar skillnad (ändringarna kanske tog ut varandra?).

Men... inför race 2 på helt TORR bana "valde" jag att inte ändra något utan körde utan spacers och krängare...
Bilen var grym och jag satte nytt PB (Ring Knutstorp, 1:10.2).

Givetvis kan jag vara nöjd och "köra vidare" med den här setupen, men... vad gjorde den ganska dramatiska skillnaden? Spacers, krängare, eller kombinationen?

Svara gärna med långa logiska resonemang.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19503



Faktorförsök, med 2^n försök under identiska förutsättningar...

Nähä, låter inte det lätt att genomföra (framförallt detta med identiska förutsättningar)?

Nån erfaren miataxskruvare på andra sidan pölen har åsikten att ett mindre optimalt chassi kan vara enklare att få till utan bakre krängare, men du offrar lite grepp pga ökad roll.
Däröver kör de snabbaste på liknande däck med 14mm krängare bak.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Faktorförsök, med 2^n försök under identiska förutsättningar...

Nähä, låter inte det lätt att genomföra (framförallt detta med identiska förutsättningar)?

Nån erfaren miataxskruvare på andra sidan pölen har åsikten att ett mindre optimalt chassi kan vara enklare att få till utan bakre krängare, men du offrar lite grepp pga ökad roll.
Däröver kör de snabbaste på liknande däck med 14mm krängare bak.


Tack Niklas.
Vet inte om jag vågar slänga in ännu fler variabler, men vi kan väl kalla det bakgrundshistoria istället:
Mitt förra PB på Knutan (1:10.78) sattes nog 2011 om jag minns rätt. Sedan dess har bilen fått fullbur, spacers, hårdare fjädrar (33 % fram; 50 % bak...), mer camber, m m, men jag har kört långsammare... ända fram till igår...
Bilen är nu sådär löjligt lätt att placera där man vill som den var förr, men inte varit på ett tag...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19503



Dennis Kullman skrev:
Bilen är nu sådär löjligt lätt att placera där man vill som den var förr, men inte varit på ett tag...
Du har ju dessutom lärt dig att skruva cornerweight på känsla, så du har fler ännu fler parametrar i verktygslådan (nollställd bil är snabbaste inställning, bara i garaget)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Dennis Kullman skrev:
Bilen är nu sådär löjligt lätt att placera där man vill som den var förr, men inte varit på ett tag...
Du har ju dessutom lärt dig att skruva cornerweight på känsla, så du har fler ännu fler parametrar i verktygslådan (nollställd bil är snabbaste inställning, bara i garaget)


Tack för den..

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Racetech
ändra två variabler på en gång (spacers, krängningsfjäder)
2 besök senaste veckan (2749 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande