Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
RenaultSport Renault Clio 2.0 16V -01 prestanda? | 1, 2 >> 10550 besök totalt |
Det blev inget köra bana i år med Clion eftersom det tog för lång tid att blir klar med en genomgång av motorn.
Dock har jag nu provat bilen lite snabbt och det verkar som det saknas kusar. Jag tänkte se om jag kan hitta dessa tills nästa vår åtminstone. Bilen är alltså en Clio 2,0 16V -01 som original ska ha c:a 170hk. Denna bil har, enligt uppgift "Rally"-kam och Milltek Catback-system. Dessutom lättad c:a 50kg. Det känns som det saknas effekt, men jag är inte säker.. Med Förare + 1 passagare i bilen 0-150 c:a 20 sekunder. Kommentar någon som känner till Clios? Enligt filmer jag sett på nätet borde bilen ha betydligt mer oump och kanske ligger kring 15sek på ovan sprint. _________________ Magnus Wedmark |
||||||
Du nämner en annan kam. Vet du vad det är för någon?
Dessa motorer ska visst vara lite svåra att ställa insugskammen på, framför allt utan rätt verktyg. En väldigt felaktigt inställd insugskam kan nog stjäla uppåt 15-20 hk. Jag har aldrig mätt själv men en snabb googling visar att dessa gör 0-160 på 17-18 sekunder original. Med andra ord, fullt möjligt att du saknar en del effekt! _________________ Aleksandar Z ivanic - Clio Sport 172 |
||||||
Man kollar ju sällan 0-150 tider eftersom man ju inte får köra så fort i Sverige.
Ska kolla om jag har kvar någon gammal logg-fil från shopping-clion. Den var ju helt standard i maskin. |
||||||
Tyvärr, det enda jag vet är Rally-kam.. Efter lite sök på nätet fattade jag som att det bara vissa typer av trimkam som går direkt utan mappar/bytt mjukvara och delar i motorn, men jag kan ha fattat fel. Det var i så fall bl.a. något som kallas GruppN-kam. Eftersom jag tror att Clion har helt original mjukvara så kanske det är just en sådan kam. Dessutom verkar det finnas med/utan VVT.. ja hur kollar man en sådan sak. Jag är tyvärr inte mekkunnig själv.. utan mer mjukvarukille. Jag har ev. en Clip jag kan låna, men är undra just hur den kan hjälpa mig med detta? _________________ Magnus Wedmark |
||||||
Med en pers och halv tank på 15" R-däck. En gammal gubbe bakom ratten som är lite rädd om koppling, synkringar och drivaxlar. 0-150km/h 14,7sek 0-160km/h 17,0sek |
||||||
Tack för info, perfekt! Och för mig som inte riktigt vet detaljerna kring just denna Shopping-clio, jag antar att den var original i motor? Ja, som jag kände, den borde vara betydligt snabbare. Då är det bara att börja leta då vart pållarna har gömt sig! :-) _________________ Magnus Wedmark |
||||||
så du har inte rört motorn ?? dessa motorer har ingen kil på kammarna så kamdreven kan komma lite hur som helst om man inte vet vad man gör, dessutom kan ventilerna ta i om man tabbar sig. _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||
Hur vet man om detta hänt? Kompressionstest? Nåt annat? Som sagt, detta är inte min hemmagata, men jag är VÄLDIGT sugen på att få bilen att gå åtminstone som den gjorde från fabrik. Nej jag har själv inte gjort nåt för att trimma den än så länge. Köpte den ostartad, hittade största felet med "just luck". Trasig vevaxelpositionsgivare och nytt batteri. Sen startade den och gick faktiskt rätt oki. Men redan då tyckte jag att effekt saknades. Hade en Passat R36 innan och denna känns så pass mycket långsammare in-gear tycker jag. Sedan lämnade jag in bilen för byte av kamrem+vattenpump (6år+ sedan förra enligt boken). Efter många om och men så fick jag tillbaka den. En del annat byttes samtidigt såsom packboxarna, topppackningen. Efter detta tycker jag att bilen har lite problem med tomgången, framför allt när man kopplar ur och växlar ned så har den tendensen att lägga av, men startar ju igen när växeln väl ligger i. Är det bara tomgången som behöver justeras efter kamremsbyte eller vad tror ni? _________________ Magnus Wedmark |
||||||
Ähh - måste korrigera mig lite... Riktigt så kvick var nog inte vår Clio i verkligheten visade det sig när jag kikade närmare. Jag hade först fått in ett "skalfel" i analysprogrammet när jag läste loggen. Närmare studie av några fler loggar visar snarare ett snitt på: 0-150km/h 15,5sek 0-160km/h 18,0sek Men det är ju ändå lite kvickare än din bil. Mina tider är på R-däck. Jag tror att den accar bättre i höga farter med gatdäcken som "rullar lättare", så med gatdäck kanske iaf 0-160 tiden kan vara någon 10-del bättre... ShoppingClion var helt original i motorn. T.o.m. standard luftfilter. Den enda prestandahöjande modden var att reservhjulet var utslängt (för att batteriet satt bak.) Fas 1 172'orna anses vara lite rappare än vår som var en Fas2. Det skiljer lite i utväxling och varvstoppet ligger lite olika på växlarna. Vissa tidiga fas1'or hade oxå ett insug med betydligt bättre gjutning som bidrog till bättre prestanda... |
||||||
OK tack. Kul att jag fick svar så snabbt här, och av folk med erfarenhet. Även min bil står på 15"-R-däck (och standard luftfilter) Jo känner du någon som kan snygga till insuget så är det något jag söker för framtiden. Detta är ju också en Fas2 och jag funderar på en del moddar framöver när motorn väl beter sig som den ska. Framöver är väl typ sånt man läst sig till och vill ha: bromskylning genom dimljus, mer lättning, oljekylare, RS-tuner, CAT-removal/Race-cat, styva upp baken.. _________________ Magnus Wedmark |
||||||
Skulle jag spendera surt förvärvade slantar på en Clio skulle jag börja med att lägga pengar på att åka banträffar och slalom. Bilen funkar ju riktigt bra rätt ur kartongen. Steg två är däck och att trolla så mycket det går med statisk camber fram. Sedan riktiga belägg och bromsvätska, Performance Friction gör bra grejer. Jag åkte massor med banträffar utan att ha några som helst problem med originalstorlek på bromsarna. Bra belägg och friska (nya tjocka) skivor räcker låångt. Om man åker långa stintar är en oljekylare inte så dumt eftersom oljetempen tenderar att dra iväg efter en stund om man står på. Efter det fjädrar eller nå'n typ av eftermarknadschassi med lite värre fjäderkonstanter. Så länge bilen lyfter inre bakhjulet i böjarna finns det ingen anledning att styva upp mer bak. Diffbroms är inte så dumt. Växellådorna är lite kräsna beträffande oljan. Absolut bäst funktion (synkningen) får man med Elfs specialolja för JC5-lådorna Tranself NFJ 75W-80. Finns mycket man kan göra om man gillar att kräla omkring i garaget. |
||||||
Funderade på vad min kärra presterar och idag blev det ett enkelt test. Med 15" friktionsdäck, full tank så vikten med mig i landar på c:a 1040-1050 kg. Jag har monterat bort AC och kör med ett icke avstämt sportavgas på 2,5".
0-100 på 7,5 sek 0-150 på 15,1 sek Jag gjorde bara ett test så det går sannolikt att putsa siffrorna lite, försökte även få min koppling att överleva Mina siffror är ju i paritet med Falks, så jag gissar att det är relevanta siffror. _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||||
Tack för feedback på detta Fredrik. Jag varvade 4000 och släppte fick en rätt bra start dock typ 10 liter soppa och 2 Pers. Nä nästan 20 sek är inte bra. Bilen har nu krupit i ide över vintern om jag inte bestämmer mig för att trailat den till en verkstad. _________________ Magnus Wedmark |
||||||
|
||||||
Nä en liten firma runt knuten. Det tog 1 månad att få det gjort (för det gick på lågprio) och blev nåt fel först. Den startade inte, nåt som blev fel. Sedan fick verkstaden till det. Jag hoppas att den inte tog stryk av detta och att allt är rätt monterat nu. Jag provkörde den även före bytet och den gick inte bättre då. Kändes inte som 180hk toppeffekt då heller. jag tycker den känns lika "trött" som före. Och rätt trött på låga varv. Lite för lätt att få tjuvstopp när man backar eller startar lite uppför. _________________ Magnus Wedmark |
||||||
Det finns såklart undantag men de flesta icke Renault specialister tar sig högt med vatten över huvudet om de försöker sig på ett kamremsbyte på dessa bilar. Har man inte ALLA specialverktygen som krävs och vet precis hur man ska göra är chanserna obefintliga att man lyckas få timingen rätt. Det låter kanske märkligt men så är det och det beror på den rätt speciella konstruktionen utan kil på vevaxel eller kamaxlar. På ClioSport.net finns hundratals exempel på rasade motorer och motorer som gått kass efter att firmor runt knuten gjort jobbet Vad göra? 1. Det är relativt lätt gjort att kolla timingen för någon med rätt prylar. Åk till en specialist och kolla. 2. När den garanterat står rätt skulle jag göra ett kompressions- /leakdowntest bara för att vara 100 på att alla ventiler är okej. RSCLIOSPORT här på forumet kanske kan hjälpa dig. Dra ett PM och kolla |
||||||
Tack Dignell, precis den typen av tips jag vill ha. Ja det låter som en utmärkt plan. Ja känns som åtminstone lågvarvsegenskaper är sämre efter bytet. Fick dock ett gäng andra grejor bytt samtidigt iallafall: såsom packboxarna som kissade lite olja in till kamremmen, nån annan bricka, topplockspackning. Alltid nånting.. Så timing på dessa går att kolla utan att något måste lyftas av/bort alltså? Jag har ev. tillgång till en CLIP men inte till kunskapen att använda den tyvärr.. Vad skulle hända om VVT inte används/ ur funktion? Typ samma på låga varv men sämre på höga eller tvärdöd? _________________ Magnus Wedmark |
||||||
man har en klack på veven som man ställer den emot och sen har man en "hästsko" som du sätter i spåren i kammarna som sitter innanför täcklocken i gaveln på toppen. _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||
Ja kolla är relativt lätt förutsatt att du vet vad du håller på med, går det som på räls skulle det kanske ta mig en halvtimme. Ska du justera däremot.... ja då är det som att göra om hela kamrems jobbet = $ Jag är dock lite smått oroad för hur dom burit sig åt för att byta kamaxeltätningarna på kamremssidan utan rätt verktyg för att låsa kamdreven osv. Jag kanske målar fan på väggen de kanske har haft rätt prylar men jag betvivla det starkt och då är risken att skada grejerna mycket överhängande. Vill du se hur man ska göra kan du kolla i min projekttråd. |
||||||
Ok, jo möjligheten att något gått sönder kanske är stor, men den går iallafall fortfarande rent och startar bra... Glädjande nog har jag en snäll bekant som hjälper mig att kolla över detta nu, så kompetensen besitter han iallafall. Både att kolla och justera. Han har gjort kamremsbyte på en F7R-motor tidigare. Dock saknas dessa lås-verktyg och det billigaste jag sett hittills (sammanlagt med speciell låsning för F4R 2.0 16V) ligger väl kring 1550kr ex. frakt. :-( Ingen som råkar ha sådana liggandes och antingen kan låna ut dem via post eller kanske bor i närheten av Gävle?? Jag ska absolut titta i din tråd igen Dignell. Jag har läst "hela" tråden men dock bara skummat en del.. :-) Den är LÅNG! _________________ Magnus Wedmark |
||||||
RenaultSport Renault Clio 2.0 16V -01 prestanda? | 1, 2 >> 10550 besök totalt |