Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
RenaultSport Renault Clio 2.0 16V -01 prestanda? | << 1, 2 1 besök senaste veckan (10551 totalt) |
Check! Absolut inte kritik mot långa trådar utan till långa trådar där man hittar så mycket kunskap och inspiration! _________________ Magnus Wedmark |
||
Jag uppdaterar tråden eftersom så det blir komplett info här.
Det visar sig att kamremsbyte inte blivit korrekt utfört på min Clio. Jag ska nu få hjälp framöver att ställa in den korrekt, sen blir det utvärdering och se om prestanda och varm tomgång ser bättre ut. Måste köpa verktyg först, så det kommer att ta ett tag. _________________ Magnus Wedmark |
||
Surt, men bra att felet är funnet. Lycka till med jobbet _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||
Observera att kamremsbyte på dessa är allt annat än simpelt. Finns flera som fått erkänna sig besegrade efter att ha köpt sig verktyg och rivit ner bilen över en helg. Absolut inget illa menat mot dig men hoppas du är väl påläst och informerad. Nu är det visserligen en bit för dig att åka men kan annars rekommendera Emil, rscliosport här på forumet. Han finns ute på Ekerö och bytte rem, vattenpump och dephaser på min 172:a i våras. _________________ Aleksandar Z ivanic - Clio Sport 172 |
||
Nu känns det som att jag har fått ordning på motorn i min Clio. Med hjälp av en bekant (Jocke) så går den nu som den ska. Skönt!
Det som blivit bättre är: -Bilen upplevs starkare när man ska glida iväg försiktigt från stillastående och motorn är varm. Fick tjuvstopp lite för lätt tidigare. - Bilen drar MYCKET bättre över 4500 varv! - Bilen drar inte åt ena hållet längre Innan gjorde den 0-150 på c:a 20sek och nu ligger det kring 14-15sek! Vad jag sett på nätet och vad jag fick hjälp av er här låter det mer korrekt för en standardmotor. Det som är gjordes kring motorn nu är: - Byte av kamrem + vattenpump (på annan verkstad) - Inställning av timing på kammar KORREKT! - En lyftare låg på sidan om så 1 insugsventil användes inte (15V motor) - Nya gängor på flera ställen i motorutrymmet - Åtskruvat motorfäste - Fastsatt drivaxel? - Byte av slang som styr tomgången som var av. - Olja + Filter m.m. Troligen går nu bilen bättre än den gjort på många år. Så om någon behöver hjälp med kamremsbyte på F4R eller något annat i motorväg och bor i närheten av Gävle, så kan jag rekommendera Jocke! Han nås på: godot@live.se. Han har en hobby hemsida på: http://jockesgarage.com/ _________________ Magnus Wedmark |
||
RenaultSport Renault Clio 2.0 16V -01 prestanda? | << 1, 2 1 besök senaste veckan (10551 totalt) |