Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
RenaultSport
Airbaglampan på Clio -01
2 besök senaste veckan (5391 totalt)
overclocked
Gävle
Här sen Jun 2015
Inlägg: 94


Trådstartare
Liten detaljfråga här: Vad krävs för att Airbag-lampan på en Clio ska sluta lysa? Hur många Airbags/laddningar sitter i en sådan original? En ratt-airbag och en passagerar-airbag vet jag om. Sitter något i originalstolarna (som jag inte har kvar och heller inte har sett). Sitter något i bältet? Vilka av dessa är kopplade till airbaglampan?

Jag funderar på att få Clion besiktad för väg igen och skall se hur mycket jobb det är? Stolarna är utbytta till Sparco, originalbälten är borta, sportratt på plats och jag vet idag inte om passagerar-airbagen är kvar..

Jag har hört något kring att man ev. bör desarmera sensorerna på de airbags man har i Clios för att de inte ska lösa ut vid kraftiga Curbs-träffar.. Jag har läst flera historier på nätet om folk som råkat ut för att de airbags som sitter i stolarna har löst ut när de kört på väg och sedan måste både nya säten i och airbag-datorn bytas ut/nollställas. Finns det någon kunnig på RS-Tuner och dess airbag-funktion. Vad gör den?

Tack på förhand!

_________________
Magnus Wedmark
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Det satt säkerligen någon form av sensor matta i passagerarstolen. Denna kan du ersätta med ett motstånd. Det smartaste är nog att låta någon ra en diagnos på bilen och utifrån det åtgärda dom airbagpunkter som den påtalar.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
overclocked
Gävle
Här sen Jun 2015
Inlägg: 94


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Det satt säkerligen någon form av sensor matta i passagerarstolen. Denna kan du ersätta med ett motstånd. Det smartaste är nog att låta någon ra en diagnos på bilen och utifrån det åtgärda dom airbagpunkter som den påtalar.


Tack bra idé. Jag ska kolla upp detta.

_________________
Magnus Wedmark
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Det satt nog även bältessträckare i original bältena som är kopplat ihop med airbag systemet.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Niklas Sandström skrev:
Det satt nog även bältessträckare i original bältena som är kopplat ihop med airbag systemet.


Inte alls omöjligt men allt det där framgår vid en diagnos.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

overclocked skrev:
Liten detaljfråga här: Vad krävs för att Airbag-lampan på en Clio ska sluta lysa? Hur många Airbags/laddningar sitter i en sådan original? En ratt-airbag och en passagerar-airbag vet jag om. Sitter något i originalstolarna (som jag inte har kvar och heller inte har sett). Sitter något i bältet? Vilka av dessa är kopplade till airbaglampan?

Jag funderar på att få Clion besiktad för väg igen och skall se hur mycket jobb det är? Stolarna är utbytta till Sparco, originalbälten är borta, sportratt på plats och jag vet idag inte om passagerar-airbagen är kvar..

Jag har hört något kring att man ev. bör desarmera sensorerna på de airbags man har i Clios för att de inte ska lösa ut vid kraftiga Curbs-träffar.. Jag har läst flera historier på nätet om folk som råkat ut för att de airbags som sitter i stolarna har löst ut när de kört på väg och sedan måste både nya säten i och airbag-datorn bytas ut/nollställas. Finns det någon kunnig på RS-Tuner och dess airbag-funktion. Vad gör den?

Tack på förhand!


Sitter airbags i stolarna + höger och vänster fram, det går som tidigare sagts att köra med motstånd. Men jag tycker RS-tuners lösning är överlägsen. Jag har gått in och stängt av allt, alla sensorer är avaktiverade, rubbet. Jag lyckades ju "utlösa" en airbag trotts att ingen fanns inkopplad, men det berodde ju på att jag missat att inaktivera sensorerna. Blev att skicka hela Airbag styrenheten till England för nollställning.

Är inte helt 100% på att RStuners Airbag-modul fungerar på en PH1 men det borde vara lätt att kolla upp.

EDIT: Angående bältessträckare så är sitter de som en enhet ihop med stolen fram. Finns inga bak på svensksålda (så vida jag vet) men importbilar kan ha även bak.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Mårten har koll på läget. Lita på han framför vad vi andra säger.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
overclocked
Gävle
Här sen Jun 2015
Inlägg: 94


Trådstartare
Dignell skrev:

Sitter airbags i stolarna + höger och vänster fram, det går som tidigare sagts att köra med motstånd. Men jag tycker RS-tuners lösning är överlägsen. Jag har gått in och stängt av allt, alla sensorer är avaktiverade, rubbet. Jag lyckades ju "utlösa" en airbag trotts att ingen fanns inkopplad, men det berodde ju på att jag missat att inaktivera sensorerna. Blev att skicka hela Airbag styrenheten till England för nollställning.

Är inte helt 100% på att RStuners Airbag-modul fungerar på en PH1 men det borde vara lätt att kolla upp.

EDIT: Angående bältessträckare så är sitter de som en enhet ihop med stolen fram. Finns inga bak på svensksålda (så vida jag vet) men importbilar kan ha även bak.


Tack för info! Som jag misstänkte så skulle man kunna ha mycket trevligt med RS-tunern då, både för trimning, loggning och att släcka den där Airbag-lampan och säkra upp de där med sensorna.

Jag ska kolla upp om den är kompatibel med Phase1 och slå sönder nån sparbössa framöver.

_________________
Magnus Wedmark
Citera
overclocked
Gävle
Här sen Jun 2015
Inlägg: 94


Trådstartare
I syfte att följa upp kan jag säga att Airbag-modulen INTE är kompatibel med PH1 efter samtal med Henk.

_________________
Magnus Wedmark
Citera
RenaultSport
Airbaglampan på Clio -01
2 besök senaste veckan (5391 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande