Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323iM E36 - BMW Cup #43
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
55 besök senaste veckan (75675 totalt)
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 488



[quote="a.johnsson"]
PH-Racing skrev:
a.johnsson skrev:
Michael Bäck skrev:
E21 Racing skrev:
Värmer du på andra sida av plåten, med te.x gasolbrännare, så är det lätt o skrapa av sen.
Man får ha kolla på temperaturen i plåten, blir det för varmt blir det bara kladd...
Sen asfaltsmattorna inne i bilen, tar man enkelt med tryckluftshuggmejsel.



Asfaltsmattorna varmluftspistol värm skarpa bort tvätta sen med Biltema Labeloff
& du har fin oskadat lackat golv


Kör på detta, tack! Har inhandlat en "elskrapa" med någon form av stämjärnsblad. Skall bli intressant och se om det blir enklare. Har provat att köra i trä och plast, vilket inte var något problem överhuvudtaget.




Hej
Är du klar med skrapandet av underredet och hjulhus?
Hur många blad gick det åt för hela underredet och hjulhus?

/Peter



Halloj Peter,

Har inte gått på underredet ännu, blir innan bakvagnen åker upp. Lovar att rapportera...


Hej Anders
Jag köpte en likadan maskin och skrapa och har skrapat en stor del av mitt underrede nu efter ditt tips.
Jag trodde du skrapat ditt underrede och det lät så smidigt när du sa det då jag inte tar bort fram och bakvagn.
Det tar sin tid och det går åt fler skrapor och man får slipa skrapan med jämna mellanrum så att den är vass.

Men hade jag haft en tom kaross hade jag nog gått på Martins förslag att isblästrat det.

Men tack för tipset ändå.

Lycka till med bygget.

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
a.johnsson
Helsingborg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 357


Trådstartare
Bolero skrev:
Se där! Skoj att se att det inte gick att hålla sig ifrån Bmw träsket!

Dom plåtarna som är till "brunnarna" har jag klippt ut nya i modell tunnare plåt på mig och limmat dit med några få limklickar! Är rätt tunga i original utförandet! =)

Kämpa på!

mvh


En gång BMW alltid...
"Kruxet" är att brunnarna antagligen behöver vara original då det är standardklassen. Tack!

_________________
Anders Johnsson

Kolla våra evenemang på http://www.bmwcs.com/syd
Citera
a.johnsson
Helsingborg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 357


Trådstartare
[quote="PH-Racing"]
a.johnsson skrev:
PH-Racing skrev:
a.johnsson skrev:
Michael Bäck skrev:
E21 Racing skrev:
Värmer du på andra sida av plåten, med te.x gasolbrännare, så är det lätt o skrapa av sen.
Man får ha kolla på temperaturen i plåten, blir det för varmt blir det bara kladd...
Sen asfaltsmattorna inne i bilen, tar man enkelt med tryckluftshuggmejsel.



Asfaltsmattorna varmluftspistol värm skarpa bort tvätta sen med Biltema Labeloff
& du har fin oskadat lackat golv


Kör på detta, tack! Har inhandlat en "elskrapa" med någon form av stämjärnsblad. Skall bli intressant och se om det blir enklare. Har provat att köra i trä och plast, vilket inte var något problem överhuvudtaget.




Hej
Är du klar med skrapandet av underredet och hjulhus?
Hur många blad gick det åt för hela underredet och hjulhus?

/Peter



Halloj Peter,

Har inte gått på underredet ännu, blir innan bakvagnen åker upp. Lovar att rapportera...


Hej Anders
Jag köpte en likadan maskin och skrapa och har skrapat en stor del av mitt underrede nu efter ditt tips.
Jag trodde du skrapat ditt underrede och det lät så smidigt när du sa det då jag inte tar bort fram och bakvagn.
Det tar sin tid och det går åt fler skrapor och man får slipa skrapan med jämna mellanrum så att den är vass.

Men hade jag haft en tom kaross hade jag nog gått på Martins förslag att isblästrat det.

Men tack för tipset ändå.

Lycka till med bygget.



Hmmm...

Min högst amatörmässiga jämförelse var mot värmepicka modell gammal i kombination med ärvt och trött stämjärn. I detta fallet var skrapan bättre. Kanske sitter värre på E30? Vilket fall som helst så är det inget roligt jobb...

_________________
Anders Johnsson

Kolla våra evenemang på http://www.bmwcs.com/syd
Citera
a.johnsson
Helsingborg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 357


Trådstartare
Gamla trötta trösklarna av, domkraftfästena har legat och skramlat fint men är tillbaka på sina rätta ställe nu.
Passat på att skrapa lite under också, kommer bli trevligt...








_________________
Anders Johnsson

Kolla våra evenemang på http://www.bmwcs.com/syd
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310



Bra jobbat Anders! Kul och följa. Ang bussningar så finns ju nästan det kitt du efterlyser:
http://www.millway.se/bussningspaket-bmw-e36.html
Sen behöver du 4st Meyle rear uppe ball joint e36 från ebay. Den kör du även på nedre yttre. Sen saknas det en bussning men det går säkert med original där. Vet att Ahlin hittade något fint ledsagar där med.

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



Fredrik, tror han skall åka std=inga extra ledlager.

_________________
Patrik Skoog
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310



Ahh ok. Hur som hade jag kört stumt där man får det.

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



frapp skrev:
Ahh ok. Hur som hade jag kört stumt där man får det.


Absolut!

_________________
Patrik Skoog
Citera
a.johnsson
Helsingborg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 357


Trådstartare
frapp skrev:
Bra jobbat Anders! Kul och följa. Ang bussningar så finns ju nästan det kitt du efterlyser:
http://www.millway.se/bussningspaket-bmw-e36.html
Sen behöver du 4st Meyle rear uppe ball joint e36 från ebay. Den kör du även på nedre yttre. Sen saknas det en bussning men det går säkert med original där. Vet att Ahlin hittade något fint ledsagar där med.
"

Tackar!
Som Patrik säger så blir det standard. Har funderat mycket på bussningar. Stumma bussningar till subframen känns som det finns risk för sprickor osv. Lasten och lastväxlingarna skall ju ta vägen någonstans. Här funderade jag på bussningar i polyuretan, men det kanske blir helt fel...

_________________
Anders Johnsson

Kolla våra evenemang på http://www.bmwcs.com/syd
Citera
a.johnsson
Helsingborg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 357


Trådstartare
Ett söndagspass i kylan, lagom kallt i Skåne. Skrapat andra sidan på bilen. Blev en positiv upplevelse när jag tog ner värmeskyddsplåtarna. Här har man inte gjort någon underredsbehandling med segt gum-gum. Hittade mer asfaltsmatta i bilen, man har klenat på detta även på dörrarna. Fler ställen BMW kanske har gömt det på.








_________________
Anders Johnsson

Kolla våra evenemang på http://www.bmwcs.com/syd
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



a.johnsson skrev:
Har funderat mycket på bussningar. Stumma bussningar till subframen känns som det finns risk för sprickor osv. Lasten och lastväxlingarna skall ju ta vägen någonstans. Här funderade jag på bussningar i polyuretan, men det kanske blir helt fel...


Du får såklart köpa vilka bussningar du vill men jag förstår inte hur du tänker
Sprickor uppstår normalt i subframe om du har slitna org bussningar, då kan vi prata om lastväxlingar.
Är det stumt kan det i princip inte spricka. Spricker det beror det högst troligt på andra orsaker.
Annat är det med stumma motorfästen men det är en helt annan grej.

Har du inte allt stumt i hjulupphängningen kan det flexa vilket innebär att det blir svårare att ställa in bilen och känna vart gränsen går. Rörelse (flex) villl du ha mellan däck och asfalt, ingen annan stans.

Sätt också smörjnipplar överallt där det krävs och går, så du hela tiden är säker på att hjulupphängningen kan röra sig med så lite friktion så möjligt.

Nä nu skall jag sluta argumentera för stumma bussningar i din tråd

_________________
Patrik Skoog
Citera
a.johnsson
Helsingborg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 357


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
a.johnsson skrev:
Har funderat mycket på bussningar. Stumma bussningar till subframen känns som det finns risk för sprickor osv. Lasten och lastväxlingarna skall ju ta vägen någonstans. Här funderade jag på bussningar i polyuretan, men det kanske blir helt fel...


Du får såklart köpa vilka bussningar du vill men jag förstår inte hur du tänker
Sprickor uppstår normalt i subframe om du har slitna org bussningar, då kan vi prata om lastväxlingar.
Är det stumt kan det i princip inte spricka. Spricker det beror det högst troligt på andra orsaker.
Annat är det med stumma motorfästen men det är en helt annan grej.

Har du inte allt stumt i hjulupphängningen kan det flexa vilket innebär att det blir svårare att ställa in bilen och känna vart gränsen går. Rörelse (flex) villl du ha mellan däck och asfalt, ingen annan stans.

Sätt också smörjnipplar överallt där det krävs och går, så du hela tiden är säker på att hjulupphängningen kan röra sig med så lite friktion så möjligt.

Nä nu skall jag sluta argumentera för stumma bussningar i din tråd


Min tanke är att om man börjar belasta materialet upp mot sin sträckgräns, så i ett stumt förband så måste energin ta vägen någonstans. I ett elastiskt material likt polyuretan så "relaxerar" materialet och återgår till sitt ursprung så länge höga temperaturer inte är inblandande samtidigt som man har en dämpande verkan. Köper ditt resonemang om att flexet skall vara mellan däck och asfalt. Har haft stumma bussningar på en tidigare bil i motor/växellåda och det får lite annorlunda effekter. Lutar åt Millway...

_________________
Anders Johnsson

Kolla våra evenemang på http://www.bmwcs.com/syd
Citera
a.johnsson
Helsingborg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 357


Trådstartare
Trösklar klart och buren påbörjad, nu går det åt rätt håll...










_________________
Anders Johnsson

Kolla våra evenemang på http://www.bmwcs.com/syd
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1195



Ser bra ut och vilken energi !!! thumbs up
Vad blir det för stötdämpare/fjädrar set?
Tycker jag känner igen stället!

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
a.johnsson
Helsingborg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 357


Trådstartare
Ulf Sanden skrev:
Ser bra ut och vilken energi !!! thumbs up
Vad blir det för stötdämpare/fjädrar set?
Tycker jag känner igen stället!


Tack Ulf!

Har inte bestämt mig ännu, men funderar på Gaz Gold. Är ju ett par i cupen som valt dessa
och som verkar vara nöjda. Stället känner du igen ja...

_________________
Anders Johnsson

Kolla våra evenemang på http://www.bmwcs.com/syd
Citera
a.johnsson
Helsingborg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 357


Trådstartare
Nu är bilen iordningställd för att bli skodd med bur. Plockade ut instrumentpanelen och är imponerad över hur mycket man får plats med där bakom. Asfaltsmattor, ljuddämpningsmattor och en massa annat roligt brännbart. Någon som vet vad den lilla dosan märkt med telestyrelsen är? Alla sladdarna kommer jag att spara till brorsan...







_________________
Anders Johnsson

Kolla våra evenemang på http://www.bmwcs.com/syd
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



Det är mottagaren till antennringen på tändningslåset.

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
a.johnsson
Helsingborg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 357


Trådstartare
Work in progress...









_________________
Anders Johnsson

Kolla våra evenemang på http://www.bmwcs.com/syd
Citera
a.johnsson
Helsingborg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 357


Trådstartare
Work in progress 2...








_________________
Anders Johnsson

Kolla våra evenemang på http://www.bmwcs.com/syd
Citera
a.johnsson
Helsingborg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 357


Trådstartare
Buren klar...













_________________
Anders Johnsson

Kolla våra evenemang på http://www.bmwcs.com/syd
Citera
a.johnsson
Helsingborg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 357


Trådstartare
Då var bilen tom på ac-pump med tillbehör, blir tomt och trevligt vid grenrören. Har även rensat den helt undertill, mycket skrot blir det. Snart dags för att börja göra vid bakvagnen. Nu känns det som ett par steg framåt...




_________________
Anders Johnsson

Kolla våra evenemang på http://www.bmwcs.com/syd
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323iM E36 - BMW Cup #43
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
55 besök senaste veckan (75675 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande