Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 323iM E36 - BMW Cup #43 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 39 besök senaste veckan (75735 totalt) |
[quote="a.johnsson"]
Hej Anders Jag köpte en likadan maskin och skrapa och har skrapat en stor del av mitt underrede nu efter ditt tips. Jag trodde du skrapat ditt underrede och det lät så smidigt när du sa det då jag inte tar bort fram och bakvagn. Det tar sin tid och det går åt fler skrapor och man får slipa skrapan med jämna mellanrum så att den är vass. Men hade jag haft en tom kaross hade jag nog gått på Martins förslag att isblästrat det. Men tack för tipset ändå. Lycka till med bygget. _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I |
||||||||||
En gång BMW alltid... "Kruxet" är att brunnarna antagligen behöver vara original då det är standardklassen. Tack! |
||||||||||
[quote="PH-Racing"]
Hmmm... Min högst amatörmässiga jämförelse var mot värmepicka modell gammal i kombination med ärvt och trött stämjärn. I detta fallet var skrapan bättre. Kanske sitter värre på E30? Vilket fall som helst så är det inget roligt jobb... |
||||||||||
Gamla trötta trösklarna av, domkraftfästena har legat och skramlat fint men är tillbaka på sina rätta ställe nu.
Passat på att skrapa lite under också, kommer bli trevligt... |
||||||||||
Bra jobbat Anders! Kul och följa. Ang bussningar så finns ju nästan det kitt du efterlyser:
http://www.millway.se/bussningspaket Sen behöver du 4st Meyle rear uppe ball joint e36 från ebay. Den kör du även på nedre yttre. Sen saknas det en bussning men det går säkert med original där. Vet att Ahlin hittade något fint ledsagar där med. _________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||||||||||
Tackar! Som Patrik säger så blir det standard. Har funderat mycket på bussningar. Stumma bussningar till subframen känns som det finns risk för sprickor osv. Lasten och lastväxlingarna skall ju ta vägen någonstans. Här funderade jag på bussningar i polyuretan, men det kanske blir helt fel... |
||||||||||
Ett söndagspass i kylan, lagom kallt i Skåne. Skrapat andra sidan på bilen. Blev en positiv upplevelse när jag tog ner värmeskyddsplåtarna. Här har man inte gjort någon underredsbehandling med segt gum-gum. Hittade mer asfaltsmatta i bilen, man har klenat på detta även på dörrarna. Fler ställen BMW kanske har gömt det på.
|
||||||||||
Du får såklart köpa vilka bussningar du vill men jag förstår inte hur du tänker Sprickor uppstår normalt i subframe om du har slitna org bussningar, då kan vi prata om lastväxlingar. Är det stumt kan det i princip inte spricka. Spricker det beror det högst troligt på andra orsaker. Annat är det med stumma motorfästen men det är en helt annan grej. Har du inte allt stumt i hjulupphängningen kan det flexa vilket innebär att det blir svårare att ställa in bilen och känna vart gränsen går. Rörelse (flex) villl du ha mellan däck och asfalt, ingen annan stans. Sätt också smörjnipplar överallt där det krävs och går, så du hela tiden är säker på att hjulupphängningen kan röra sig med så lite friktion så möjligt. Nä nu skall jag sluta argumentera för stumma bussningar i din tråd _________________ Patrik Skoog |
||||||||||
Min tanke är att om man börjar belasta materialet upp mot sin sträckgräns, så i ett stumt förband så måste energin ta vägen någonstans. I ett elastiskt material likt polyuretan så "relaxerar" materialet och återgår till sitt ursprung så länge höga temperaturer inte är inblandande samtidigt som man har en dämpande verkan. Köper ditt resonemang om att flexet skall vara mellan däck och asfalt. Har haft stumma bussningar på en tidigare bil i motor/växellåda och det får lite annorlunda effekter. Lutar åt Millway... |
||||||||||
|
||||||||||
Tack Ulf! Har inte bestämt mig ännu, men funderar på Gaz Gold. Är ju ett par i cupen som valt dessa och som verkar vara nöjda. Stället känner du igen ja... |
||||||||||
Nu är bilen iordningställd för att bli skodd med bur. Plockade ut instrumentpanelen och är imponerad över hur mycket man får plats med där bakom. Asfaltsmattor, ljuddämpningsmattor och en massa annat roligt brännbart. Någon som vet vad den lilla dosan märkt med telestyrelsen är? Alla sladdarna kommer jag att spara till brorsan...
|
||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
Då var bilen tom på ac-pump med tillbehör, blir tomt och trevligt vid grenrören. Har även rensat den helt undertill, mycket skrot blir det. Snart dags för att börja göra vid bakvagnen. Nu känns det som ett par steg framåt...
|
||||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 323iM E36 - BMW Cup #43 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 39 besök senaste veckan (75735 totalt) |