Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 323iM E36 - BMW Cup #43 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 44 besök senaste veckan (75652 totalt) |
Sorry Max, är inte riktigt klar ännu... |
||
Ett tag sedan här hände något. Rejset på Knutan blev inte riktigt som tänkt. Provade att justera chassit under kvalen men blev inte riktigt bra. Fortfarande för hög och studsar och understyr in i kurvor. Andra kvalet på morgonkvisten slutade ute i grönsakerna. Blev blockad av en kombattant under ett varv och skulle prova på en sen inbromsning i start/målkurvan vilket resulterade att jag låste upp alla hjulen och kanade rätt av. Fyra fina bromsplattor och båda dimljusen fram krossade, urk. Rejsen blev inte mycket att hurra för. Behövs nya blinkers och en ny sidolist efter närkontakt med Harald. Har problem med kylningen av motorn efter byte till lilla kylaren. Fick åka med full värme påslagen för att inte koka motorn. Har känts lite väl trött. Motorn knackar något fruktansvärt så fort den kommer upp i temperatur också, verkar inte vilja släppa. Så lyftarna till cylinder 1 alt. 2 verkar ha sagt upp sig. Dock inga skador på kammarna. Har även läckage vid ventilkåpspackningen och grenrörspackningen. Har fått av grenrören och operationen slutade i sju stycken knäckta pinnbultar. Alla är dock ur efter mycket knackande, värmande och svetsande. Bultarna sitter något j-vulskt. Snart vår...
Att göra: - byta samtliga lyftare - se över Vanosen - byta packningar till grenrör och ventilkåpa - dra slang till luftfilterboxen - nya blinkers och en sidolist - måla buren - prova svarva däcken |
||
I brist på skruvande på bilen så blev lite tillverkning av verktyg. Låspinne till svänghjul, kamlåsning och vanosverktyg. Så nu kan jag skruva vidare...
|
||
Hemmasnickrade verktygen passar bra, så nu är vanosenheten av.
Någon som vet hur mycket radielt spel det får vara på axeln? Jag har +/-2mm, verkar vara mycket. |
||
Då är kammarna och kamboxarna ur motorn. Nockarna på kammarna ser helt ok ut. Däremot är det värre med ett av lagerlägena till avgaskammen. "Djupa" jack/repor i kammen, är värre på kammen än i kamboxen och överfallet. Skrot eller bara att montera ihop och hålla tummarna???
I brist på annat så blev det lite test av avfettning, vinnare blev Quickleen... |
||
Medel som alla borde ha, helt fantastiskt!!!
Spraya på och spola av, inget gnuggande eller borstande. Man tror inte det är sant. |
||
Brorsan renoverade upp Vanosen, blev tätningsringar och "rattle repair ring" från Beisan. Blev stor skillnad på spelet på axeln. Förhoppningsvis något positivt på effekten också...
|
||
I brist på grejor från Tyskland till motorn så blev buren målad. Knappa två dagar jobb och en rulle maskeringstejp så blev det ett uppsving på det estetiska. Toppen har fått nya pinnbultar, ett tips är att använda pinnbult från E90 istället. Kostar 8kr/st jämfört med E36:ans 25kr/st. I ena änden sitter det torxfattning för en betydligt enklare montering. Observera att dessa är 2mm kortare, men om inte grenrörsflänsen skiljer sig alltför mycket om man använder eftermarknadsgrenrör jämfört med original så fungerar dessa utmärkt.
|
||
|
||
|
||
|
||
Äntligen, motorn ihop och fungerande.
Då grenrören var nere för nya packningar så passade jag på att linda dom med avgasbandage. Ger säkert inget men ser trevligt ut. Bytade kylare till den stora modellen då den lille gav mig värmeproblem. Justerat chassit efter Gaz rekommendationer. Enligt rekommendationerna så skulle fjädrarna bak behöva vara kortare för att få ner bilen 20mm till, får prova och se hur detta blir. Plockat dimljusen fram då dessa blev krossade efter en åktur ut i grönsakerna på Ring Knutstorp, ser tomt ut. Risk att det hamnar någon slang här istället. |
||
Testdag med Hyllinge MS på Ring Knutstorp och då är det ju dumt att inte vara där. Lite smågrejor kvar på bilen avhandlades innan lunch. Brorsan kom med ett gäng dunkar med Castrol TWS olja så den skulle givetvis i. Första passet gick rätt så bra, kunde bara konstatera att motorn äntligen går som den ska och det verkar som att kylaren räcker till. Chassi-setupen som kom från Gaz fungerar och nu hoppar inte bilen när man styr in i kurvorna, betydligt behagligare och trevligare att köra. Efter ett par varv på andra passet så blir det rödflagg när någon går av banan. Kör in i depå och på väg ner till kön för att köra ut på banan så tappar bilen allt vatten. Suck. Termostathuset har gett upp och det är slutkört för dagen. Så det är bara att kroka på bogserlinan och tillbaka till verkstaden. Fler bra grejor än dåliga så trots allt snudd på en toppendag.
|
||
Äntligen röd dag och dags för lite mek. Fick tag i en 4.10 utväxling så den gamla 3.73 skulle bytas ut. Allt gick kanon under bytet, klockades in perfekt. Olja i och självfallet så skulle diffkåpan spricka över oljepluggshålet. Suck och skrot.
Utöver missödet så bytades termostathuset till ett hus gjutet i aluminium, detta borde ju hålla. Hann även med att få på nya däck då dom gamla var tvärslut. Någon med diffkåpa i krokarna av NV Skåne får gärna höra av sig, tack! |
||
Efter en liten inspektion av diffkåpan så ser det ut som något lagat denna en gång i tiden, ser skumt ut. Tack till Patrik som kunde leverera en i guld med kort varsel.
Även dragit luftslang från spoilern till luftboxen, kanske en halv häst till. Har haft en halvdag på knutan med Hyllinge. För första gången så var där inget bekymmer med bilen, kylningen fungerar riktigt bra. Var dock inte mer än strax under 20 grader. Nya utväxlingen fungerar betydligt bättre än den gamla. Nu känns bilen rätt så mycket rappare. Fattas dock 1,5 sek till E30:in. Bara att kämpa vidare... |
||
Racerapport Ljungbyhed 2017-06-17
Lämnade bilen på Ljungbyhed och vädret inbjöd till våtdräkt för helgen. Lagom till lördag morgon så har regnet upphört och det börjar så smått torka upp. Kl.09.00 är det dags för kval och det blir "open pit" då vi inte är så många. Dessvärre dras mer eller mindre alla med transponderproblem. Enligt transpondern så har jag kört fyra varv. Allt från 33 sekunder till 3 1/2 minut. Så jag får gladeligen starta allra sist. Foto: paulina.pazdalski@phofactor.se Race 1 Första racet går och jag får bra fart nerför rakan och tar mig förbi Talonen och åker på utsidan av Fägerblad i första kurvan. Lyckas med nöd och näppe ta mig förbi Fägerblad. Fägerblad jagar och när det är dags för Skoog att varva så lyckas han att ta sig förbi både Talonen och Fägerblad på rakan och hamnar bakom mig. Till min fördel får jag ytterligare ett par meter tillgodo. Två varv kvar på racet och när motorn inte vill varva mer än 4000 varv. Fägerblad tar sig förbi och jag lyckas få med mig andraplatsen. Visar sig att insugsbälgen har hoppat av så ECU:n har fått spel. Race 2 Får till en bra start igen, är om både Talonen och Fägerblad innan första kurvan. Leder hela racet och ständigt uppvaktad av Fägerblad. Tittar nästan mer i backspegeln än framåt. På sista varvet innan vi skall ut på start- och målrakan så har bakdäcken gått varma och jag gör en piruett framför Fägerblad som kan ta sig runt och vinna. Snöpligt. |
||
Ett tag sedan det uppdaterades här...
Racet på Ring Knutstorp blev inte som tänkt. Nya lambdasonder gjorde att styrboxens felkoder kunde nollas och nu fungerade varvstoppet som det skulle på 7500. Kändes som det skulle vara lite extra effekt. Det städades bland kablar, nytt mindre batteri fixades och tillhörande låda. Allt var för första gången på topp. Men... efter ett par varv så kändes bilen helt orkeslös över 4000 och effekten uteblev, den orkade inte varva ur och känslan av att motorn skulle dö när jag gick på gasen fanns hela tiden. Försökte hitta en reservpump till andra racet men gick bett, så det var första racet från läktaren. Troligen soppapumpen som är på upphällningen. Så det blir ett trycktest för att kolla konditionen på pumpen. Har även påbörjat en prototyp av spakställ, sneglat lite på andra byggen. Blir nog inte sämre än det långslagiga och sladdriga originalstället. |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW 323iM E36 - BMW Cup #43 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 44 besök senaste veckan (75652 totalt) |