Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Dämparkurvor? | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 9 besök senaste veckan (58780 totalt) |
Jag känner att de här kurvorna behöver lite mer förklaring, i andra kurvan, är 1-3-5-7 etc input amplitud i mm och y-axeln är svaret, på karossen? Typ transmissibilitet av input i olika frekvenser? Vad händer i andra kurvan, andel av kurvan på x-axel? Vad är på Y? _________________ Pontus Fyhr |
||||||||
Här åker vi en enhjuling över sinusformade gupp med olika
apmepletuder(höjd på guppen) och frekvenser(fart). Ampledud 1->23mm frekvens ca 1->12hz Pikarna ligger ca vid egenfrikvänsen, men inte för låg ampletud pga det finns friktion i systemet som gör att däcket sköter fjädringen i stor del. Y-axen är max ampletud på karossen genom inmatad amp. X-är frekvens i Hz Bak: Fram: (MR=0.77) Fram: (MR=0.667) _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
Mycket intressant, så i väldigt låg frekvens (sub 2 Hz) ligger svaret i karossen kring 100-150% av input? Jag antar det är peak-svar för respektive punkt? I egenfrekvensen är livet lite jobbigare och svaren bak hamnar över 150%, fram klarar sig lite bättre. I högre frekvenser ser det mysigare ut med 50% amplitud på svaren? Till Rogers fråga, hur står detta sig mot något annat? Påverkas dessa responser av att skala rebound-kurvan upp eller ner? Jag ser även fram emot förklaring av de följande kurvorna sedan! _________________ Pontus Fyhr |
||||||||
Inte 100 på frågan men ja, in ger 100-150% i rörlese på karrossen till ca 2-3Hz
Ja max utslaget, störtsa rörelsen, genom inmatat.
Amax/A (A=ampletud) i ca egenfrikvens ges av m, mt, k & kt och dämpingen så den blir vad den blir tyvärr.
Hmm eller ligger hjulet o stutsar på topparna, behöver kolla. _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
Jag försökte mig på samma, dock utan friktion Mina värden är dock lite högre än dina, vad har jag missat? _________________ Pontus Fyhr |
||||||||
Dämpnivårena ligger i krokarna samma bak och fram.
Lite lågt vad jag tycker. Men sen skilnden i form på kurvorna tål att funders på. Pontus Fyhr: Data som du gätt är den som bilen ser ut i dag? EDIT: Kolla min tidiagre inlägg med grafer, finns 2st olika fram. _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
Dämpare och fjädrar har jag inte köpt än, kommer handla något under vintern, därav min jakt på data och lite mer know-how på området. I övrigt stämmer spec på bilen. Så till våren får vi något att jämföra med _________________ Pontus Fyhr |
||||||||
Raceroger:
Ja bak ser ca ut som jag vill ha kurvan. Vad de har hittat på fram vet de fa... Hehe, jag många frågor blir det när man sjunker djupare och djupare i träsket. Pontus Fyhr: Funderat lite, din plastbalja har inte den samma chassi som en Åpel spidster? Om ja så är MR fram inte 0,667 utan i ca 0,78 Bak stämmer 0,754, jag har 0,752 Nästa fråga, egenfrikvenesen är ca samma bak o fram, varför då? Iof blir inte det om MR fram är fel. _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
Jo fram är det samma, bak är det ganska likt med. I längd på armarna ska det enl. uppgift vara 0.813 MR både fram och bak, vinkeln på framdämparen är 38 grader från lodrät, bakdämparen 5 grader från lodrät. Det känns som jag behöver verifiera dessa uppgifter, återigen när det är dags för pallbock, vilket borde vara närsom _________________ Pontus Fyhr |
||||||||
Kan det ha med en grön kebab å göra? Fram är lika i alla fall, så jag adopterar dina värden! Bak ska nog bara y-position på övre dämparfästet skilja. _________________ Pontus Fyhr |
||||||||
Jopp Mätt upp bak o framvagen. Uppaterat tidigare inlägg igen, vart lite fel med friktionen. Nu känns fram och bak mer matcha varandra. Framför allt fjädersättingen(k på hjulet) stämmer bättre med vad jag tidiagre har sätt av dylika bilar. Mao en del hårdare avfjädrad fram än bak. _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
Rätt upp och ner förstår jag ej dessa staplar.
Vad betyder Avg? Medelvärde? Vad kommer datan från vad för givare? Det är någon form av persentation av loggad data, eller? En för varje hjul. Har något med dämpare att göra. Med mer input går det nog att lura ut en del.
_________________ Johan Sjölinder |
||||||||
Det där är ju bara fördelningen av högfarts samt lågfartsdämpning.
Vad som sticker ut lite är ju vänster bak men där har du ju kunnat kört over en curb eller dyl. behöver inte vara något konstigt. du har lite högre dämparhastigheter vänster bak 21% mot ca 15% för övriga hjul _________________ Roger Risberg |
||||||||
Racetech Dämparkurvor? | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 9 besök senaste veckan (58780 totalt) |