Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Köpråd: BMW M3 E46 Trackday
1 besök senaste veckan (6376 totalt)
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011

Trådstartare
Köpråd: BMW M3 E46 Trackday

Hej på er,

tankarna har börja snurra om att ta steget upp till en "riktig" trackday-bil till nästa säsong och eventuellt testa på TimeAttack i Club Challenge klassen
För närvarande har jag en rätt hårt modifierad SAAB 9-3, men det känns som man kommer till ett stadie med FWD där det inte går att få bilen så mycket snabbare utan mer extrema åtgärder. Just nu känner jag att jag nåt den punkten där min utvecklingskurva planat ut och för att ta ett kliv till nästa nivå kräver det antingen annan bil eller modifiera stenhårt till mer racing än trackday med nuvarande. Min ambition är dock fortfarande att ha ett "clubsport" stuk på bilen, på den här eller en ny bil, varför ytterligare modifiering inte känns aktuellt.

Valet lutar därför åt en M3 E46. Har spanat runt på andra kandidater. T ex Speedster, Lotus Exige, 911 Carrera, e36 osv. Men det som faller mig mest i smaken och verkar ge mest "bang for the buck" är en E46 M3. Bilen kommer användas 90% på bana men kommer inte trailas till och från träffar.

Dock har jag lite frågetecken som jag hoppas den samlade kunskapen på detta forum kanske kan hjälpa mig att råda bot på. Förmodligen "klassiker" men ställer dom ändå då jag inte tycker mig hittat helt bra svar på dom:

- SMG eller Manuell?
Kanske största klassikern. Inte avgörande i valet av bil för mig även om jag skulle tycka det vore riktigt skönt med paddlar istället för växelspak vid bankörning. Vad är största akilleshälen? Mjukvara? Hydrualpump? Växellåda, koppling och svänghjul har jag förstått är samma som på manuell?

- Taklucka och utrustning?
Verkar vara ett big no-no på en trackday bil. Antar att en del vikt adderas? Hur mycket rör det sig om? Har man i övrigt gjort fler uppstyvningar i chassit som adderar vikt pga. takluckan? Är det möjligt att, på ett ekonomiskt och tekniskt rimligt sätt, byta tak alt. köra med en luckersättning i typ glasfiber? Navi och backsensorer, något som ökar på vikten mycket?

- Årsmodeller?
Facelift vet jag gjordes -04(?). Förutom exteriören, ändrades något rent maskinellt eller något annat? Ska man hålla sig borta från första modellen?

- Effektökning?
Vet av erfarenhet att mycket vill ha mer. Vad skiljer CSL och std M3? Insug och mjukvara? Verkar inte vara alltför vanligt med sugtrim, finns det någon effekt att hämta på t ex grenrör, insug och andra kammar? Kompressor verkar ju vara det "vanliga". Hur är driftsäkerheten där? Håller koppling, kolvar osv?

- Diff och bakvagn?
Sett att en del byter till M3 E36 innehåll i diffen. Varför görs det?
Sprickor i bakvagnen verkar ju vara ett stort problem. Finns det något sätt att undersöka utan att riva ner bakvagnen?

Uppgraderings-prio?
Jag tänker mig själv: 1. Däck och fälg 2. Sitta-stil stolar och bälten 3. Bromsar 4. Stötdämpare+fjädrar 5. Bur, ungefär den ordningen. Helst hittar jag en som redan lite är gjort på. Jobbar på Öhlins så fjädringen är förhållandevis lättfixad men är det något annat som är ett "måste" i chassiväg? Bussningar? Krängningshämmare? Camber-stag? Bör man koncentrera sig på framvagn eller bakvagn i första hand?

Många frågor! Hoppas någon orkar läsa och kanske har svar på en del av frågorna.
Väl mött i sommar!

david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005

Hade en M3 e46 tidigare och kör en Lotus Elise idag.
M3an är en helt fantastisk bil med underbart motorljud och fin balans och bra känsla i styrningen, den är dock tung, vilket medför ganska stora slitagekostnader när du kör på bana.

Så vill du ha mest bang for the buck, och inte menar rakt-fram prestanda, så hade jag satsat på en exige, elise eller speedster. Den lägre vikten, balansen, känslan i bilen är helt annorlunda. Man säger ofta att en bil går eller känns som en gokart, men Elisen är första bilen jag någonsin kört som verkligen uppfyller det.

Min M3a var dock ganska standard och jag kan tänka mig att du ändå är inne på att modifiera bilen en hel del, men det drar också iväg kostnaden och återigen är en jämförelse med en relativt färdig exige lämplig.

N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011

Trådstartare
Re:

david-o skrev:
Hade en M3 e46 tidigare och kör en Lotus Elise idag.
M3an är en helt fantastisk bil med underbart motorljud och fin balans och bra känsla i styrningen, den är dock tung, vilket medför ganska stora slitagekostnader när du kör på bana.

Så vill du ha mest bang for the buck, och inte menar rakt-fram prestanda, så hade jag satsat på en exige, elise eller speedster. Den lägre vikten, balansen, känslan i bilen är helt annorlunda. Man säger ofta att en bil går eller känns som en gokart, men Elisen är första bilen jag någonsin kört som verkligen uppfyller det.

Min M3a var dock ganska standard och jag kan tänka mig att du ändå är inne på att modifiera bilen en hel del, men det drar också iväg kostnaden och återigen är en jämförelse med en relativt färdig exige lämplig.

Tackar för svaret!
Ja jag kan tänka mig att man kan ha riktigt roligt i en Lotus! Är ju egentligen mer "sportbil" i mina ögon med låg vikt och mittmotor. Dock är dom ju faktiskt rätt dyra! Och väldigt många verkar vara högerstyrda vilket går bort för mig.

Modifiera bilen räknar jag med att göra och är nog något jag även vill göra. Nuvarande bil har jag byggt om helt från original, men det här köpet får det gärna vara lite mer gjort på från början. Inte ute efter en originalbil i första hand.

Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Jag hade för 3år sedan en E46M3, se projekttråd här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=79146

Bättre belägg (PFC 08/06) runt om samt bromskylning fram är steg 1 innan man tar ut på bana, halkiga originalstolar går bort och sitta still stol är steg 2, r-däck steg 3, gärna i bredare variant så gärna så man får dit 265 runt om (man kan rotera däcken för att få ut max a däcken).

Jag satsade på en utan SMG för att slippa strul.

Åkte på att svetsa bakvagnsinfästningarna vilket man gör förr eller senare om man inte hittar ett exemplar som redan är åtgärdat.

Se min tråd för bilder på förstärkningar och bromskylning mm.

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011

Trådstartare
Re:

Wärhner skrev:
Jag hade för 3år sedan en E46M3, se projekttråd här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=79146

Bättre belägg (PFC 08/06) runt om samt bromskylning fram är steg 1 innan man tar ut på bana, halkiga originalstolar går bort och sitta still stol är steg 2, r-däck steg 3, gärna i bredare variant så gärna så man får dit 265 runt om (man kan rotera däcken för att få ut max a däcken).

Åkte på att svetsa bakvagnsinfästningarna vilket man gör förr eller senare om man inte hittar ett exemplar som redan är åtgärdat.

Tackar!
Har läst igenom din tråd tidigare.
Bra poäng med bromsarna. Belägg borde som du säger vara steg 1, vilket jag nog också tänkte. "Bromsar" menade jag mer som nästa uppgradering typ andra skivor och eventuellt ok.

Vad krävs för att få på 265or runt om bortsett från nya fälgar? Mer camber fram?

Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Re:

N Wiberg skrev:
Wärhner skrev:

Tackar!
Har läst igenom din tråd tidigare.
Bra poäng med bromsarna. Belägg borde som du säger vara steg 1, vilket jag nog också tänkte. "Bromsar" menade jag mer som nästa uppgradering typ andra skivor och eventuellt ok.

Vad krävs för att få på 265or runt om bortsett från nya fälgar? Mer camber fram?

Med rätt fälgbredd och offset så skall det gå dit utan problem.

Finns bra fälgar för ändamålet, Nicke1 hade ett set sådana vill jag minnas.

Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011

Trådstartare
Allright. Vill minnas att han har (hade?) Apex ARC-8or?
Var du nöjd med valet när du hade din m3?

Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Re:

N Wiberg skrev:
Allright. Vill minnas att han har (hade?) Apex ARC-8or?
Var du nöjd med valet när du hade din m3?

Visst var det Apex fälgar, kan du se i hans tråd.

Mycket bang for the buck, speciellt eftersom jag åkte en RHD som kostade runt 70K i UK.
Förvånad över hur pass tight den kändes trots att den rullat nära 19K mil.
Försäkringen är väl det enda som jag tycker BMW suger på överlag.

Bortsätt från bromsbelägg och kylning klarade den sig mkt bra "straight out of the box" på bana.

Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010

Saknar min m3a nästan varje dag som går... underbar bil på alla sätt och vis. DOCK aningens för tung... relativt dyra driftskostnader.
Väldigt välbalanserad och lättkörd bil... känns som att bilen lätt skulle klara 100hk till... vågar jag kalla den lite tråkig?

För att svara på dina frågor då...

- manuell vs smg
Jag valde manuell, hade nog gjort samma val idag med tanke på att det varit en del strul med smg lådorna... dock hade jag mer än gärna haft en med smg låda OM någon annan betalat ifall det skulle börjat strula..
(nu är det ju ganska många år sen jag köpte min... idag finns det troligtvis både mer kunskap och erfarenheter kring strulande smg lådor... så kanske både är lättare och billigare att fixa fel idag...)

- Taklucka och extra utrustning
Taklucka e ju aldrig någon höjdare... men det e klart den går att ta bort... Byt hela taket till kolfiber eller plast... dock så gissar jag att det e jävligt krångligt att få dit isolering... lär ju föra en jävla massa oväsen annars (plötsligt inte så clubsport längre då...).
Stora h/k paketet då... ja plocka ur baslådan och byt huvudenhet så borde det ju inte väga mer än buisnesspaketet...
Backvarnare trodde jag nästan var standardutrusning? Har svårt att tro att det väger nämnvärt mycket...

- Årsmodell
Fjäderbenstag fram... thats it (fast det kanske till och med kom pre. facelift? Fanns inte på dom allra första modellerna allafall...
Angående problemen med motorerna på dom första bilarna så är det inget att oroa sig för... har dom inte blivit fixade (var en del importer som "ramlade mellan stolarna") så har dom hunnit skära vid detta laget Motorn i min gamla bil skar ihop vid ~4000k mil.

- Effektökning
Exakt vad som skiljer csl och original vågar jag inte utala mig om... men för runt 30k så får du csl effekt i din m3a... fruktansvärt dyra hästar.
Kompressormata är ganska poppis och tydligen väldigt hållbart (om man håller sig på rimlig nivå), dock verkar värmen vara ett stort problem då...
Visst man kan säkert bygga om en massa och sen nöjja sig med att köra 4-5 varv åt gången på attack... dock känns inte detta så "clubsport"...
Var på ppf i andra ärenden och talade då med dom om trim till m3 e46. Enligt dom så kunde dom trolla fram 30whp med hjälp av etanol och en mappning... lägg sen till bättre cattar så kanske du kan få 5 hk till. Grenrören tjänar man inget större på vad jag förståt.

- Diff och sprickor
Byte till m3e36 diff vet jag inte, dom säger att det e bättre
Sprickor har du garanterat i alla m3 e46... frågan e bara hur stora dom e... finns säkert någon som inte spruckit... än....
DVS oavsett vilken bil du köper så måste bakvagnen ner och sen förstärkas... Kolla här på rejsa, finns några som gjort det.
På min bil räckte det med att lyfta på mattan i bagaget för att se sprickor... Gick att se i hjulhuset bak också... kolla bilderna i min biltråd.

-Uppgraderingar
1. Bromsar (BRA belägg och bromskylning)
Däck (265 runt om)
"swappa" topplagringar i fram... ger drygt -3grader camber.

Anledningen till att jag slog ihop dom var för att org. bromsar orkar inte med rdäck...

Sen får du ta det i den ordningen du känner för Jag hade nog viljat se en riktigt stol och bälte på en gång... men verkligen inte stol före bromsar

Bussningar behöver du byta också... fast beror ju på hur dom som sitter där är i skicket... jag bytte till millways runt om... i bak satt det redan svarta, hårda och riktigt fräsca powerflex... nu är ju jag en sann nybörjare men jag kan säga att den enda riktiga skillnaden jag upplevde var att det lät mycket mer med alubussningar...
Fram däremot blev det STOR skillnad med millways bussningar... tidigare så kunde bilen börja jazza en del under HÅRD inbromsning... det försvann.

Camberstag bak kommer du behöva... blir väldigt överstyrt annars (fast det e ju skoj det med)

Angående fram eller bakvagn först... ja du... bakvagnen ska ju ner för att förstärkas... så vore ju dumt att inte passa på då att byta till ställbara camberstag då... (måste plocka ner diffen en bit för att byta dom).
Och med grepp i bakvagnen så kommer det ju bara ploga runt banan...
Dvs du får nog koncentrera dig på båda ändarna Just i fram är det ju egentligen inget dyrt/jobbigt som behöver göras... swappa topplagringar och länkarmsbussningar.

Krängare vet jag flera som bytt till grövre bak... för att sedan byta tillbaka till original.. .vissa efter hastiga avåkningar med rumpan först... :/
Fram säger dom att det ger mer grepp och bättre instyrning med grövre. (och att det är en uppgradering värd pengarna)
Jag bytt dock aldrig på min... och den styrde (och styr fortfarande, enligt nuvarande ägare) in riktigt trevligt. Väldigt mycket grepp i framvagnen och riktigt lätt att åka på kontrollerade sladdar med... så grepp i framändan finns utan att behöva byta krängare.

Kom precis på att det finns ju en m3 e46 till salu här på rejsa som redan allt är gjort på...
Första m3an med öhlins road&track på som jag fattat det också så du borde kanske ha träffat honom också?
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=100196&highlight= - tror inte du kan hitta ett mycket mer prisvärt och tryggt köp idag...

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011

Trådstartare
Stort tack för svaren!
När du säger driftkostnader...vad tänker du då? Försäkringar och soppa?

Hur har ni gjort med servicar? Servat själva eller lämnat iväg för stämpel?
Jag slutade serva min nuvarande trackday-bil på verkstad dels för att så mycket var ändrat och trimmat, och dels även för att oljebyten etc gjordes betydligt mer ofta än enligt rekommendationerna. Men det kanske görs annat på BMW-servicar med? Ventiljusteringar, mjukvaru-uppgradering?

Jo jag har sett den annonsen och det ser ju klart intressant ut! Det som drar ner det är ju takluckan då.

N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011

Trådstartare
Finns det någon som har erfarenhet av sunroof-delete kit som finns? Om man skulle ersätta en taklucka med en kolfiber dito exempelvis. Går det att få tätt?

Supramannen

Här sen Feb 2003

N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011

Trådstartare
Tackar Rickard

E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010

Re:

N Wiberg skrev:
Stort tack för svaren!
När du säger driftkostnader...vad tänker du då? Försäkringar och soppa?

Hur har ni gjort med servicar? Servat själva eller lämnat iväg för stämpel?
Jag slutade serva min nuvarande trackday-bil på verkstad dels för att så mycket var ändrat och trimmat, och dels även för att oljebyten etc gjordes betydligt mer ofta än enligt rekommendationerna. Men det kanske görs annat på BMW-servicar med? Ventiljusteringar, mjukvaru-uppgradering?

Jo jag har sett den annonsen och det ser ju klart intressant ut! Det som drar ner det är ju takluckan då.

Driftkostnader = Däck, bromsar och allmänt slitage.
Just försäkring och soppa tycker jag inte alls var farligt dyrt i förhållande till bil.

M3 e46 ska servas ungefär var 2000e mil... jag körde väl typ 5-600 med min varje år sista åren. Gjorde oljeservice själv men lämnade in den när det var dags för dom "vanliga" servicarna.
Lämna på en verkstad som vet vad dom håller på med, jag lämnade in på Hackefors i Linköping. Dom har både bra priser, erfarenhet av m3 e46 som går på bana samt fruktansvärt bra service (har fått mycket kostnadsfri rådgivning över telefon av dom).

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003

Re: Köpråd: BMW M3 E46 Trackday

Nu har jag iofs sålt bilen men lite erfarenhet har jag lyckats skaffa. Jag svarar enligt de rubriker som du frågat efter. Kanske kan det hjälpa andra också.

- SMG eller Manuell?

Jag har kört 4000 mil plus och adrig haft problem med SMG'n, förutom en gång när jag inte stängt huven då bilen inte går att lägga i växel.
Man kan få csl mjukvara inlagd i bilen men detta skall synkas med mjukvara till motorn.

- Taklucka och utrustning?
Flera har bytt till kolfibertak pch det verkar att funka men det är nog inget lätt arbete. Skick på bilen skall ju helst funka med optionerna. För min del skulle det gå att köra med taklucka när jag sitter i skalstol och hjälm. Men givetvis är en solluckefri bil att föredra.

- Årsmodeller?
Man bytte även huvudbromscylindern vilket har stor betydelse om man skall konvertera till Porscheok som jag gjorde. Alla uppgraderingar kom egentligen 2003-05 alltså innan 2004 års modell

- Effektökning?
Beror på, all effektökning stressar på motorn. Skall man göra ett hopp i effekten så skall man se över ramlagren som är s54'ans akilleshäl trots de uppgraderingar som kom. Se alltid till att kontrollera att du har god nivå på oljestickan innan du åker på banmötet.

- Diff och bakvagn?
Bakvagnen spricker på alla e46'or även icke M3'or. Se till att det är ordentligt åtgärdat. Det är när punktsvetsarna lossnar som man får rörelser i plåten och sprickorna uppkommer. Se till att borra ur punkterna och förstärkningssvetsa dessa. Var verkligen säker på att det ör bra utfört i annat fall har du dom snabbt tillbaka.

Originaldiffen är en viskodiff som skickar 100% drivkraft till hjul som spinner och man får då plötsliga och ryckiga kast. Ungefär som nör stabiliseringskontrollen går in fast snärtigare. Funkar säkert i trafiken, men på bana är det hopplöst. Man förstår det när man bytt diff. Själv uppgraderade jag till en drexler 40% diff vilket var helt underbart.

Uppgraderings-prio?

Hitta en square setup med 265or runt om, Apexfälgar är både snygga och prisvärda. Jag hade ju satsat på KW istf Öhlins :-D

Bussningar är bara ett måste, jag körde Millway alu bussningar överallt utom i diffen. Jag märkte absolut inget extra vägljud pga dom. Helt fantastisk känsla när bilen gör precis som man säger istället för att självstyra, absolut en av de bättre uppgraderingarna.

Bromsarna är nödvändiga att uppgradera så är det bara. Porscheoken funkar extremt bra om man har den uppdaterade hbc'n

Avslutningsvis

Försök att hitta en riktigt fin M3'a med alla mods och bra historik, det är inte lätt men det finns en och annan. Att bygga något som du frågar efter är extremt kostsamt och tidskrävande.

Lycka till med ditt nya bilägande!

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011