Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Vet någon var man kan hyra plastkoner inför bankörning?
3 besök senaste veckan (11753 totalt)
Andreas E
Västerås
Här sen Maj 2004
Inlägg: 190


Trådstartare
Hej

Jag är på jakt efter runt 80 st plastkoner (ca 30-50 cm höga) inför två bankörningar (kombinerad slalom och bankörning) som man kan hyra (helst i närheten av Västerås/Strängnäs). De ställe jag hittat som hyr ut erbjuder bara meterhöga plastcylindrar med stora och tunga gummifötter som jag inte tror att min Miata skulle uppskatta att komma i närkontakt med. Är det någon som vet vart jag skulle kunna hitta bra koner för slalomkörning?

_________________
Andreas Eckemark
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3324



Var uppe för ett tag sedan, Jula hade en som var ok, gå in på Jula och sök på trafikkona



_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Har sett justa koner på en hästsportbutik (varför var jag där överhuvudtaget ) så kanske nån granndotter kan låna hem från stallet för en helg. :woot:

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Är de för lätta och i hård plast (dvs lite hala mot asfalten) så blåser de runt Funkade Julas koner bra när det gäller det?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Kan det i så fall funka med möbeltassar (för att inte ge märken i asfalten )?
Silikonsträng längs nederkanten kan oxå va en idé för att de inte ska flytta på sig av vinddraget.

Allt detta är ju meningslöst om konen inte är väldigt billig. Hur mycket kostar "riktiga" koner jämfört med Julas?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
griml0ck
Stockholm
Här sen Okt 2003
Inlägg: 103



Jag handlade mina på team sportia tror jag det var. Nån sportaffär iaf. 15 eller 20 kr st tror jag dom kostade. Ser ut som konan på bilden fast olackade. Men precis som magnus säger så blåser dom omkring om det är väldigt blåsigt ute o isigt på väglaget Är det ren asfalt tror jag dom stannar kvar har inte varit med om att dom rört på sig på sommaren än iaf.

_________________
Johan Vikström
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908



Julas koner är skitbra. De flyttar inte på sig i första taget. Vi har haft dem till konbanor med klubben ett par gånger.

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
Andreas E
Västerås
Här sen Maj 2004
Inlägg: 190


Trådstartare
Efter att ha letat runt hittade jag 3 alternativ som passade bäst i vårt fall:
A) Hyra koner (50 cm) från ATA i Stockholm (www.ata.se)
B) Köpa koner (22 cm) från Clas ohlson (www.clasohlson.se)
C) Köpa koner (28 eller 40 cm) from Rantzows (www.rantzows.com)

Valet föll till slut på alternativ C) och konerna är nu beställda. Återkommer med kommentar hur väl de fungerar efter första bankörning där vi använder dom.

/Andreas Karlsson

_________________
Andreas Eckemark
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



Andreas K skrev:
Efter att ha letat runt hittade jag 3 alternativ som passade bäst i vårt fall:
A) Hyra koner (50 cm) från ATA i Stockholm (www.ata.se)
B) Köpa koner (22 cm) från Clas ohlson (www.clasohlson.se)
C) Köpa koner (28 eller 40 cm) from Rantzows (www.rantzows.com)

Valet föll till slut på alternativ C) och konerna är nu beställda. Återkommer med kommentar hur väl de fungerar efter första bankörning där vi använder dom.

/Andreas Karlsson


Jag ringde till Rantzows och pratade med dem lite. Hon sa det att de hade sålt konor till nån bilgrejs förra veckan.
Det var väl du då kan man väl anta
Väntar med spänning på utvärderingen. De var inte så farligt dyra heller 775 för 20 konor inkl moms.

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



Andreas K skrev:
Valet föll till slut på alternativ C) och konerna är nu beställda. Återkommer med kommentar hur väl de fungerar efter första bankörning där vi använder dom.

/Andreas Karlsson


Har ni testat dem ännu?

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
Andreas E
Västerås
Här sen Maj 2004
Inlägg: 190


Trådstartare
Jag fick konerna i förra veckan och de ser helt OK ut. Ca 31 cm höga och i mjuk plast. Vi kommer att använda dem på bankörning den 4 juli. Återkommer med betyg efter det.

_________________
Andreas Eckemark
Citera
Andreas E
Västerås
Här sen Maj 2004
Inlägg: 190


Trådstartare
Har nu haft 2 banträffen där vi använt konerna från Rantzows. Betyget blir enligt mig: .
Det flyttas inte runt av mindre blåst. Men när det blåser ordentligt står de inte stilla Dessutom var de inte helt optimala vid konkörning. Vid målgången som man passerade i 80-100 km/h hade vi 2 koner med ett mellanrum på bilbredden + 50 cm. Ibland när bilar passerade flyttade sig konerna pga fartvinden 5-10 cm (speciellt om bilen inte körde centrerat mellan konerna). Vi löste detta under andra bankörningen med en liten bit silvertejp på varje kona. De räckte för att de skulle inte flyttade sig av vinddrag men välte om man träffa dem med bilen. Annars var storleken (ca 30 cm höga) bra och de är mjuka och snälla mot bilen om man köra på dem.

_________________
Andreas Eckemark
Citera
Ankan
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 7607

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag har två andra alternativ att bistå med.

När jag hade en banträff på Barkarby, lånade jag koner av Vägverket produktion (de lånade ut dem gratis, men dum som jag var glömde jag bullen till dem efteråt. Så egentlig kostnad skulle varit fikabröd).

och sen lånade jag även koner från Grönlunds bilskola (de lånade oxå ut dem gratis).

Så alternativen är: Vägverket produktion eller Bil/MC-skolor

_________________
Angelika Almstedt - kör svensson-bil och bakar cupcakes nu förtiden.
Citera
Real_performance
Vetlanda
Här sen Apr 2006
Inlägg: 15



Ingen som vet några bra koner i dags läget. måste ha koner som är mjuka och inte spricker när man kör på dem som vägkoner rätt så små måste dem vara med ändå lite tyngd i . och speciellt inte göra märken i bilen!!! ??? När vi körde konbankörning med Porsche klubben sist hade vi sådana men vet inte vart dem hade fått tag i dem måste ju finnas att köpa nånstans ??

_________________
Dennis Gustavsson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



ATA's koner är helt fantastiskt bra. Gummi, står stadigt, går inte att ha sönder (vi har haft flera som fastnat inne i hjulhuset utan att paja) och skadar inte bilarna (lämnar bara lite färg).

De kostar en bra slant men ska man köpa koner tycker jag att det är värt det. Vi köpte 100 st till Raceinorr förra våren och vi har väl kört ett 15-tal konbanor, de har använts på drifting och dragracing. Alla gillar dem ;-)

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Real_performance
Vetlanda
Här sen Apr 2006
Inlägg: 15



therealpinto skrev:
ATA's koner är helt fantastiskt bra. Gummi, står stadigt, går inte att ha sönder (vi har haft flera som fastnat inne i hjulhuset utan att paja) och skadar inte bilarna (lämnar bara lite färg).

De kostar en bra slant men ska man köpa koner tycker jag att det är värt det. Vi köpte 100 st till Raceinorr förra våren och vi har väl kört ett 15-tal konbanor, de har använts på drifting och dragracing. Alla gillar dem ;-)

/Gustaf

Låter juh kanon . Har du nån länk till dem? =)

_________________
Dennis Gustavsson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742




_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Real_performance
Vetlanda
Här sen Apr 2006
Inlägg: 15



therealpinto skrev:
www.ata.se :-)

Gummikon Sisas heter den, http://www.ata.se/index.asp?redir=prod.asp%3Flista%3Dsingle%26typ%3Dsi . . . .

/Gustaf


Tackar så mkt för detta. verkar va de jag ska ha Får dra iväg ett mail till dem eller vänta tills dem öppnar sina lokaler i Jönköping;) nära och bra =)

//Dennis

_________________
Dennis Gustavsson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



om du tar kontakt med säljaren Annika Laursen kan du prova att hälsa från Gustaf på Raceinorr i Skellefteå :-) Det kanske ger bra pris om du har tur.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Sparade trådar/FAQ
Vet någon var man kan hyra plastkoner inför bankörning?
3 besök senaste veckan (11753 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande