Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 205 GTi -90
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
9 besök senaste veckan (16179 totalt)
Freddan
Sundbyberg
Här sen Jan 2004
Inlägg: 241


Trådstartare
Lägger in en bild från sista körningen för säsongen, Kinnekulle den 5/9, bättre sent än aldrig! :P



_________________
/Fredrik Fröberg
Citera
Freddan
Sundbyberg
Här sen Jan 2004
Inlägg: 241


Trådstartare
Har inte riktigt varit nöjd med bromsverkar under säsongen, bekräftelsen kom som ett brev på posten, sämre bromsverkan fram med 206 gti bromsar jmf. Org bromsar på besiktningen.
Så nu blir det renovering av oken + huvudbromscylinder från en 406:a...

Nya belägg runt om blir det oxå, Ferodo DS2500 från Pean Sweden...

Bild på blästrat ok:



_________________
/Fredrik Fröberg
Citera
Stefan205
Nyköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 113



Hoppas det blir bättre nu då, vore ju konstigt annars, trist att byta grejer och att det blir sämre >

_________________
Stefan Eriksson
Kör: Svart 205 S16
Citera
Freddan
Sundbyberg
Här sen Jan 2004
Inlägg: 241


Trådstartare
Stefan205 skrev:
Hoppas det blir bättre nu då, vore ju konstigt annars, trist att byta grejer och att det blir sämre >

Japp, riktigt surt faktiskt! > Men men, ska fixa oken i veckan nu, får se om de blir bättre då, annars e de bara större huvudbromscylinder som gäller..

_________________
/Fredrik Fröberg
Citera
fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 655



hade du inte satt i ny bromscylinder?
saknar du bettet i dom eller fick du bara lägre värden på bes? sbp-värden ska man ta med en stor nypa salt...

_________________
Oskar fridh
rondellkrossarn
Citera
Freddan
Sundbyberg
Här sen Jan 2004
Inlägg: 241


Trådstartare
oskar skrev:
hade du inte satt i ny bromscylinder?
saknar du bettet i dom eller fick du bara lägre värden på bes? sbp-värden ska man ta med en stor nypa salt...

Jo, fast en ny orginalcylinder...
Tycker ja saknar bett mest, känns som om bromsarna inte tar 100%, som om man lagt nått under bromspedalen å inte kan trycka ner helt.
Sen e de förstås väldigt mkt pedalspel med dom större kolvarna, men de handlar ju bara om att skaffa större cylinder... men de första problemet kanske oxå beror på det..

_________________
/Fredrik Fröberg
Citera
Freddan
Sundbyberg
Här sen Jan 2004
Inlägg: 241


Trådstartare
Har haft "rubber grease" från mekonomen i glidkolvarna tidigare, bytte ut det mot bromscylinderfett från biltema nu å oj vilken skillnad de blev! Känns mkt bättre nu! Dock ska ja inte dra förhastade slutsatser, satte ju på vinterdäcken samtidigt så de e svårt å jämföra. Blir en huvudbromscylinder från en 306 XSi/S16 (22,2mm) iaf...

Fick fö. mina nya vinterdäck igår (äntligen! beställde dom innan 1 dec.), vägde dom direkt å dom vägde bara 12,8kg(!) Tycker de e grymt lite, speciellt jmfr med sommardäcken på 19kg...

_________________
/Fredrik Fröberg
Citera
fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 655



rubber grease. det som meko säljer enkom för glidskenorna?

_________________
Oskar fridh
rondellkrossarn
Citera
Freddan
Sundbyberg
Här sen Jan 2004
Inlägg: 241


Trådstartare
oskar skrev:
rubber grease. det som meko säljer enkom för glidskenorna?

Vet inte, rubber grease hetter de iaf. På mekonomen trodde dom att de skulle gå till alla bromsdetaljer...

_________________
/Fredrik Fröberg
Citera
Freddan
Sundbyberg
Här sen Jan 2004
Inlägg: 241


Trådstartare
Nu har ja äntligen fått skägget ur brevlådan å kommit igång med bilen inför säsong -05.

Tog bort fälldelen på underredet, på så sätt slipper ja ett glappande underede (som annars är Peugeot standard) och får dessutom ner stolen 2-3cm mot golvet. thumbs up
Toppen är inlämnad för portning och planing och nästa vecka inhandlas en oljekyl!
Sen ska jag montera huvudbromscylindern från 306 XSi:en, ev blir det en justerbar reduceringsventil till bakkretsen oxå...

Bild på nya huvudbromscylindern

_________________
/Fredrik Fröberg
Citera
Stefan205
Nyköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 113



Skoj när man kommer igång att pyssla lite, kör du med trimkam i din fortfarande eller är det org?

_________________
Stefan Eriksson
Kör: Svart 205 S16
Citera
Freddan
Sundbyberg
Här sen Jan 2004
Inlägg: 241


Trådstartare
Stefan205 skrev:
Skoj när man kommer igång att pyssla lite, kör du med trimkam i din fortfarande eller är det org?

De blir org kamaxel, prövade en lite vassare förrut å tomgången blev totalkass...

Nu står ja i valet å kvalet mellan en mappning eller Bilstein grp N racing dämpare...
Ställbar reduceringsventil till bakbromsarna är oxå beställt nu iaf hoppas få den i nästa vecka...

_________________
/Fredrik Fröberg
Citera
André V
Höör, Skåne
Här sen Jul 2003
Inlägg: 267



Freddan skrev:
Stefan205 skrev:
Skoj när man kommer igång att pyssla lite, kör du med trimkam i din fortfarande eller är det org?

De blir org kamaxel, prövade en lite vassare förrut å tomgången blev totalkass...

Nu står ja i valet å kvalet mellan en mappning eller Bilstein grp N racing dämpare...
Ställbar reduceringsventil till bakbromsarna är oxå beställt nu iaf hoppas få den i nästa vecka...


Har du några data för trimkammen du använde innan? Jag funderar nämligen på att göra nåt "kul" med min GTi-motor, men kam är kanske inte rätt väg att gå då alltså.

_________________
André Voss
Banvagn: 205 GTi 1.9 -90
Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962



Freddan skrev:
Stefan205 skrev:
Skoj när man kommer igång att pyssla lite, kör du med trimkam i din fortfarande eller är det org?

De blir org kamaxel, prövade en lite vassare förrut å tomgången blev totalkass...

Nu står ja i valet å kvalet mellan en mappning eller Bilstein grp N racing dämpare...
Ställbar reduceringsventil till bakbromsarna är oxå beställt nu iaf hoppas få den i nästa vecka...


Grupp N chassie låter roligare iallafall om man är på bana å leker ibland

_________________
Jan Ekehage
Citera
Freddan
Sundbyberg
Här sen Jan 2004
Inlägg: 241


Trådstartare
Va å vägde den idag, 950 med 75kg förare å full tank(tjänstevikt alltså), om man jämför med regbeviset har ja alltså bantat bort 50kg från bilen! thumbs up

André -> Enligt utsago skall de ha varit en ganska mild "roadsport" kam, men eftersom ja köpte den begagnat vet ja faktiskt inte riktigt, kan ju varit omslipad. Går säkert å få de mkt bättre med ställbart kamdrev oxå vilket jag inte hade...

_________________
/Fredrik Fröberg
Citera
fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 655



www.kgtrimning.com har annars väldigt bra oljekit för kylning. med termostat,slang o kylelement till bra priser. även bra kvalitet
ta en titt

_________________
Oskar fridh
rondellkrossarn
Citera
Freddan
Sundbyberg
Här sen Jan 2004
Inlägg: 241


Trådstartare
fridh skrev:
www.kgtrimning.com har annars väldigt bra oljekit för kylning. med termostat,slang o kylelement till bra priser. även bra kvalitet
ta en titt

Tack för tipset, thumbs up de va några kronor billigare där men då måste ja betala frakt oxå så de blir dyrare ändå...
Trendab hade oxå kompletta kit.

_________________
/Fredrik Fröberg
Citera
Söderlund
På Åland
Här sen Jan 2005
Inlägg: 7



Det där med att ha batteriet på det där sättet, bildas det inga gaser på det sätter? hade tänkt göra likadant på min bil. 205 gti gör det skillnad på höger och vänster sida?

_________________
Kristian söderlund
Citera
Freddan
Sundbyberg
Här sen Jan 2004
Inlägg: 241


Trådstartare
Nu e oljekylen inhandlad, summan blev 2400, inte farligt alls! thumbs up
(köpt från Trendab)

oljekyl med termoblock



Söderlund skrev:
Det där med att ha batteriet på det där sättet, bildas det inga gaser på det sätter? hade tänkt göra likadant på min bil. 205 gti gör det skillnad på höger och vänster sida?

Eftersom batteriet e i bagageutrymmet, inte kupén, så har ja inte brytt mig om ev. gaser. SBP har ju godkännt det oxå så de borde va ok... (kanske inte enl. SBF dock)
Höger är helt klart att rekommendera eftersom föraren sitter på vänster sida.

_________________
/Fredrik Fröberg
Citera
Söderlund
På Åland
Här sen Jan 2005
Inlägg: 7



jonå. tänkt nog mer på om det är risk för explosion om det skulle komma gnista från batteriet om man håller på med kablarna.

_________________
Kristian söderlund
Citera
Esson2
Tyresö\sthlm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 79



Grymt freddan thumbs up , vad händer med toppen är det bara portning eller blir det andra ventiler(större) eller flyttar du om dem planar, kammen slipar du om den, jobbar du för komphöjning eller sänkning du måste planera stort om oljekyl inhandlats eller är det bara för att vara på den säkra sidan berätta, berätta ska botten förstärkas till nästa år, kanske balanseras, ska du se över vxlåda också??????
Är så nyfiken klart grymmaste 205 och kul att sett den från början

_________________
Joakim Hammarlund
Esson2 nr55
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 205 GTi -90
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
9 besök senaste veckan (16179 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande