Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 #KULRÄSERN# tredje gången gillt
tråden läst  
113812 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

<<Föreg  1, 2, 3 ... 24, 25, 26, 27, 28  Nästa>>
 
   
N Wiberg
Västerås/Sthlm





Här sedan: 27 Jan 2011
Inlägg: 626
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Jul 2017 10:57     Citera

Suck fy fan va surt . Kämpa på!


_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 SMGII -03
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
964RS
Skåne vid havet





Här sedan: 01 Dec 2003
Inlägg: 2852
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Jul 2017 10:59     Re: Citera

N Wiberg skrev:
Suck fy fan va surt . Kämpa på!


Nemas problemas, skall vara klart nästa vecka om det går att leverera lager så där på studs

Tack för omtanken!


_________________


964RS & 944 KULRÄSERN
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Janne J
Kinna





Här sedan: 11 Jul 2008
Inlägg: 547
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Jul 2017 11:56     Citera

Jag har en fin originalvev liggande om du skulle behöva.


_________________
Janne Josefsson Porsche 911 SC, Porsche 944 S2
PCS 13359
www.sportscargarage.se
IPteknik Väst AB
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
964RS
Skåne vid havet





Här sedan: 01 Dec 2003
Inlägg: 2852
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Jul 2017 12:41     Re: Citera

Janne J skrev:
Jag har en fin originalvev liggande om du skulle behöva.


Tack Janne!

Har precis varit vevaxelslipfirman och den kommer att slipas och förhoppningsvis kommer det att bli bra.


_________________


964RS & 944 KULRÄSERN
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Ragnar Joensen
Eslöv, Skåne





Här sedan: 14 Jul 2005
Inlägg: 183
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Jul 2017 13:35     Re: Citera

964RS skrev:
...
Ett tips är att någon oljekanal inte flödar som den skall i allt från oljekylare till pump.


En tanke: Kan problemet vara att det flödar för mycket olja, så att pumpen inte orkar hålla trycket? Om flödet är mindre, krävs det mindre kapacitet i pumpen för att hålla trycket. Om det flödar mer, vilket jag antar det gör med smörjning av Turbo, krävs det större flödeskapacitet i pumpen, för att hålla samma tryck.


_________________
Ragnar Joensen
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
964RS
Skåne vid havet





Här sedan: 01 Dec 2003
Inlägg: 2852
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Jul 2017 13:55     Re: Citera

Ragnar Joensen skrev:
964RS skrev:
...
Ett tips är att någon oljekanal inte flödar som den skall i allt från oljekylare till pump.


En tanke: Kan problemet vara att det flödar för mycket olja, så att pumpen inte orkar hålla trycket? Om flödet är mindre, krävs det mindre kapacitet i pumpen för att hålla trycket. Om det flödar mer, vilket jag antar det gör med smörjning av Turbo, krävs det större flödeskapacitet i pumpen, för att hålla samma tryck.



Det är rätt Ragnar,

Oljepumpen är flödesmässigt en svag punkt i dessa motorer och det är en av orsakerna till att varvstoppet är där det är. Den saken blir bättre med torrsump, dvs. extern pump.

Vad jag tänkte på är att kontrollera att alla slanganslutningar, till oljekylare etc. håller min.måttet, vilket dom skall göra men man kan bara kolla igen.

Kommer även att byta oljepumpen när jag ändå är igång


_________________


964RS & 944 KULRÄSERN
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
super7
Umeå





Här sedan: 26 Nov 2002
Inlägg: 3260
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Jul 2017 14:38     Re: Citera

964RS skrev:
Ragnar Joensen skrev:
964RS skrev:
...
Ett tips är att någon oljekanal inte flödar som den skall i allt från oljekylare till pump.


En tanke: Kan problemet vara att det flödar för mycket olja, så att pumpen inte orkar hålla trycket? Om flödet är mindre, krävs det mindre kapacitet i pumpen för att hålla trycket. Om det flödar mer, vilket jag antar det gör med smörjning av Turbo, krävs det större flödeskapacitet i pumpen, för att hålla samma tryck.



Det är rätt Ragnar,

Oljepumpen är flödesmässigt en svag punkt i dessa motorer och det är en av orsakerna till att varvstoppet är där det är. Den saken blir bättre med torrsump, dvs. extern pump.

Vad jag tänkte på är att kontrollera att alla slanganslutningar, till oljekylare etc. håller min.måttet, vilket dom skall göra men man kan bara kolla igen.

Kommer även att byta oljepumpen när jag ändå är igång

Om det är problem med oljetrycket brukar det väl vara vevstakslager längst bort i förhållande till oljepumpen som tar skada först


_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Janne J
Kinna





Här sedan: 11 Jul 2008
Inlägg: 547
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Jul 2017 15:48     Citera

Är det inte så att oljematningen till den ena balansaxeln går via 2:ans vevlager?
Har du kvar balansaxlarna eller är den kanalen pluggad?


_________________
Janne Josefsson Porsche 911 SC, Porsche 944 S2
PCS 13359
www.sportscargarage.se
IPteknik Väst AB
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Magnus Thomé
Stockholm



Forumägare
Forumägare

Här sedan: 03 Nov 2002
Inlägg: 28906
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Jul 2017 15:54     Citera

Skit vilken trist överaskning Just det där att orsaken är lite oklar också, vill ju inte att det ska hända direkt igen


_________________
Magnus Thomé


Senast ändrad av Magnus Thomé, 24 Jul 2017 15:56, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
964RS
Skåne vid havet





Här sedan: 01 Dec 2003
Inlägg: 2852
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Jul 2017 15:55     Re: Citera

Janne J skrev:
Är det inte så att oljematningen till den ena balansaxeln går via 2:ans vevlager?
Har du kvar balansaxlarna eller är den kanalen pluggad?


Balansaxlar borta & kanalen pluggad. Hydrauliska lyftare borta och kanalerna pluggade.


_________________


964RS & 944 KULRÄSERN
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
964RS
Skåne vid havet





Här sedan: 01 Dec 2003
Inlägg: 2852
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Jul 2017 15:59     Re: Citera

super7 skrev:


Om det är problem med oljetrycket brukar det väl vara vevstakslager längst bort i förhållande till oljepumpen som tar skada först


Precis. Oljepumpen byter jag enbart i syfte om att det inte skall ha kommit metallspån i den. Låg en på hyllan så det är enklare att byta.


_________________


964RS & 944 KULRÄSERN
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
964RS
Skåne vid havet





Här sedan: 01 Dec 2003
Inlägg: 2852
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Jul 2017 16:19     Re: Citera

Magnus Thomé skrev:
Skit vilken trist överaskning Just det där att orsaken är lite oklar också, vill ju inte att det ska hända direkt igen


Tack Magnus!

Här skall det kollas på längden och tvären så att man kan känna att man gjort det som är möjligt för att det inte skall hända igen.

Torrsump hade givetvis varit den ultimata försäkringen (Björn Nilsson läser med förfäran nu) men jag orkar helt enkelt inte arbetsmässigt med det för stunden och jag vill köra bilen nu.

Smäller jag motorn en gång till så ställer jag den i en lada och låter någon hitta den som ett barnfind om 30 år när den ändå måste elkonverteras. Njae kanske inte riktigt för den är skitkul att köra.

Kanske en Audifemma eller en Chevrolet LSx motor. Smaskens hade varit en M3 motor men det blir ju också en del konvertering.

Nu skall jag med en dåres envishet få den att fungera igen för det är duktigt mycket tid och arbete nerlagt och den går härligt bra när den snurrar.


_________________


964RS & 944 KULRÄSERN
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Supramannen






Här sedan: 11 Feb 2003
Inlägg: 11024
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Jul 2017 16:39     Citera

Dessa 944 motorer verkar känsliga som vanklar typ


_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
964RS
Skåne vid havet





Här sedan: 01 Dec 2003
Inlägg: 2852
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Jul 2017 16:43     Re: Citera

Supramannen skrev:
Dessa 944 motorer verkar känsliga som vanklar typ


thumbs up


_________________


964RS & 944 KULRÄSERN
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Magnus Thomé
Stockholm



Forumägare
Forumägare

Här sedan: 03 Nov 2002
Inlägg: 28906
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Jul 2017 17:31     Citera

Boxersexa i 944 har ju gjorts


_________________
Magnus Thomé
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
And ersJepp sson
Lund





Här sedan: 11 Feb 2003
Inlägg: 10110
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Jul 2017 19:53     Citera

..LS1 också



Tradigt med ras, lider med dig
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
964RS
Skåne vid havet





Här sedan: 01 Dec 2003
Inlägg: 2852
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Jul 2017 21:20     Re: Citera

Magnus Thomé skrev:
Boxersexa i 944 har ju gjorts


Hmmm



_________________


964RS & 944 KULRÄSERN
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
GustafB
Stockholm





Här sedan: 27 Nov 2002
Inlägg: 3205
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Jul 2017 22:06     Re: Citera

964RS skrev:
N Wiberg skrev:
Vad har hänt?


Den skar på tvåans vevstakslager. Ganska oväntat, ordentligt toppad olja, ny olja sedan 11 mil, 100 mil gamla lager, ingen övervarvning, hel pickup etc. Inget helt ovanligt men inte efter så kort tid och med alla parametrar rätt. Ett tips är att någon oljekanal inte flödar som den skall i allt från oljekylare till pump.


Det har hänt mig tidigare också. Tyvärr är det så med de här motorerna att trots att man gjort vad man kan (utan att bygga torrsump) så kan 2ans lager ryka snabbt.
Men med torrsump och rätt byggt och lagom effekt går det att få till riktigt bra driftsäkerhet.
Kämpa på thumbs up


_________________
Rattmuff.
Gustaf Burström.
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
964RS
Skåne vid havet





Här sedan: 01 Dec 2003
Inlägg: 2852
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Jul 2017 22:55     Re: Citera

GustafB skrev:


Det har hänt mig tidigare också. Tyvärr är det så med de här motorerna att trots att man gjort vad man kan (utan att bygga torrsump) så kan 2ans lager ryka snabbt.


Några lantbrukare här med en övergiven lada?

Tack Gustaf!
Vad är egentligen problemet, pumpen, kanalerna?


_________________


964RS & 944 KULRÄSERN
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
964RS
Skåne vid havet





Här sedan: 01 Dec 2003
Inlägg: 2852
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Jul 2017 23:33     Re: Citera

And ersJepp sson skrev:
..LS1 också

Tradigt med ras, lider med dig


Finns färdig konverteringssats att köpa för 18' pix. En LS1 motor går ju att få tag på. Svårt att mörka bara.


_________________


964RS & 944 KULRÄSERN
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
safe
Stockholm / Kalmar





Här sedan: 03 Jan 2006
Inlägg: 1036
Tipsa Facebook   Inlägg  25 Jul 2017 09:23     Re: Citera

964RS skrev:
Janne J skrev:
Jag har en fin originalvev liggande om du skulle behöva.


Tack Janne!

Har precis varit vevaxelslipfirman och den kommer att slipas och förhoppningsvis kommer det att bli bra.


Jag skulle tagit en ny vevaxel, det är antagligen billigare än en lagersats i överdimention.


_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77
Porsche 911 Coupe -69
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 #KULRÄSERN# tredje gången gillt
tråden läst  
113812 ggr 
<<Föreg  1, 2, 3 ... 24, 25, 26, 27, 28  Nästa>>

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>

Från request till response:
sec varav server render 0.355 sec
Webbrowser render:
sec
Dvs totalt:
sec