Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 #KULRÄSERN - Bilen jag glömde bort...
<<   1, 2, 3 ... 27, 28, 29 ... 43, 44, 45   >>
19 besök senaste veckan (217022 totalt)
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
Inte mycket till bilder, men i alla fall.






_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Johns
Huddinge
Här sen Nov 2016
Inlägg: 158



Snygg inredning. Har du även kvar original värmepaket och fläkt?
Vad är det som är bytt till glasfiber/plast på din istället för original?

Mycket frågor men intresserad och se vad andra gjort så som man själv kan ta lärdom av =)

_________________
John sedin
Porsche 944 Turbo (RSR) -1985
Porsche 997 S Trackday -2005 -Såld
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
Front, akter, huv, skärmar, alla rutor förutom vindruta, orginal lyktor delete, backspeglar.

Värmepaketet kvar men inte vattenfyllt.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Ktab
Arboga
Här sen Sep 2015
Inlägg: 15



964RS skrev:
Ökad vevhusventilation under laddtryck, har ni det?

Min ventilerar i alla fall rätt hyggligt bra under ökat tryck. Inte så att den skjuter upp oljestickan som många verkar göra, däremot ventilerar den hyggligt med olja ner i catchtanken.

Misstänker att kolvringarna inte orkar stå emot eftersom den är helt tät under grundtryck.


Ja min är likadan men bara om det är fullt på oljestickan. Om man toppar upp till fullt så skjuter den ur sig ungefär 1 dl direkt sen lugnar det ner sig...... men det känns ju inte jättebra eftersom alla säger att man ska ha fullt på stickan på de här motorerna om man ska lufta lite på bana . Kan tillägga att min motor gått 600 mil sen helrenovering, så den borde vara tät i ringarna.
Har du vevaxelskrapa och baffelkit till oljetråget?

_________________
Bengt Jonsson
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
HA! Idag rullade bilen 61 varv på Ljungbyhed i bra fart. Så långt har jag inte kört med bilen vid ett och samma tillfälle.
Tyvärr en hel del vevhuskompression när jag lägger på lite mer laddtryck och oljan skjuter upp genom vevhusventilationen. Med största sannolikhet så får jag riva motorn i vinter för att byta kolvringarna.

Men va f*n den rullade ju nästan en hel evighet idag, oändligt härligt!

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



964RS skrev:
HA! Idag rullade bilen 61 varv på Ljungbyhed i bra fart. Så långt har jag inte kört med bilen vid ett och samma tillfälle.
Tyvärr en hel del vevhuskompression när jag lägger på lite mer laddtryck och oljan skjuter upp genom vevhusventilationen. Med största sannolikhet så får jag riva motorn i vinter för att byta kolvringarna.

Men va f*n den rullade ju nästan en hel evighet idag, oändligt härligt!


Byt ringar och kör stenhårt första 10 milen. Det är i alla fall vad jag skulle gjort.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
Ktab skrev:


Ja min är likadan men bara om det är fullt på oljestickan. Om man toppar upp till fullt så skjuter den ur sig ungefär 1 dl direkt sen lugnar det ner sig...... men det känns ju inte jättebra eftersom alla säger att man ska ha fullt på stickan på de här motorerna om man ska lufta lite på bana . Kan tillägga att min motor gått 600 mil sen helrenovering, så den borde vara tät i ringarna.
Har du vevaxelskrapa och baffelkit till oljetråget?



Ingen vevaxalskrapa, däremot yxslipad vev som inte drar upp så mycket olja. Har inte bafflat men däremot en tät krage på pickupen som är fixerad i tråget.

Planerar att bygga denna i vinter när motorn är ur.




Post redigerad pga. stavfel

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
safe skrev:


Byt ringar och kör stenhårt första 10 milen. Det är i alla fall vad jag skulle gjort.


Du kan vara lugn Magnus, motorn skall ur i vinter för ringbyte. Skall bara hitta något som har mer motståndskraft än de som levererades till JE kolvarna

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Ktab
Arboga
Här sen Sep 2015
Inlägg: 15



964RS skrev:
Ktab skrev:


Ja min är likadan men bara om det är fullt på oljestickan. Om man toppar upp till fullt så skjuter den ur sig ungefär 1 dl direkt sen lugnar det ner sig...... men det känns ju inte jättebra eftersom alla säger att man ska ha fullt på stickan på de här motorerna om man ska lufta lite på bana . Kan tillägga att min motor gått 600 mil sen helrenovering, så den borde vara tät i ringarna.
Har du vevaxelskrapa och baffelkit till oljetråget?



Ingen vexalskrapa, yxslipad vev som inte drar upp så mycket olja. Har inte bafflat men däremot en tät krage på pickupen.

Planerar att bygga denna i vinter när motorn är ur.


Oj det tråget såg rätt seriöst ut.

Kul att se finishen och kvalitén på ditt bygge......bra inspiration för mig och mitt kommande motorbygge i vinter

Nyfiken ang dina foder, är det Darton MID eller foder utan "fläns" monterade underifrån?

Även nyfiken på cylinderdiameter och kolv/cylinderspel.......ja jag vet tusen frågor sorry.

_________________
Bengt Jonsson
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
Tack!

Har dessvärre ingen uppfattning om spelet kolv - cylinder. Fodren är isatta ovanifrån, underifrån går inte. Det är inte MID utan inpressade. Hade jag gjort om det så hade jag nog satsat på MID eller åtminstonde en deck-lid, men var för dåligt påläst om 944 motorns svagheter när jag beställde jobbet.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
Oups!




Nu är det vinter och vad skulle kunna vara mysigare än en liten motorrenovering?




_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Stig Svensson
Skene
Här sen Jan 2004
Inlägg: 323



Jaha, en del är flitiga i garaget! Ska bli spännande att se vad du hittar på i vinter!
/ Stig

_________________
Stig Svensson
Toyota Celica RA23
Porsche 944 (S3)
Porsche 944 S2
Toyota Celica ST182 Långloppa
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Hur ser det ut i loppen?
Räcker det med kolvringsbyte?

Som vanligt är jag imponerad att att du orkar och inte bara ställer den motorn underst i komposthögen och glömmer den

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
Janne J skrev:
Hur ser det ut i loppen?
Räcker det med kolvringsbyte?

Som vanligt är jag imponerad att att du orkar och inte bara ställer den motorn underst i komposthögen och glömmer den


Det blir nog en hel del nytt Vi får se när jag har inventerat. Alla lager såg i alla fall fina ut

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
Först och främst, jag är jäkligt förkyld och det är värst av allt.

Vimterns lista,

1. Plocka ut motorn - KLART
2. Demontera motorn - KLART
3. Skada styrservoslangen - KLART
4. Skicka blocket till Stockholm - KLART
5. Blästra och måla växellådan jag köpte förra året - VÄNTAR
6. Snygga till och lackera motorutrymmet - VÄNTAR
7. Fixa bromsvågen - VÄNTAR
8. Fixa knappar eller paddlar i ratten för att styra turbotrycket - PÅBÖRJAT
9. Få de nya BBS E88 fälgarna fixade - PÅBÖRJAT
10. Fixa helikopterluftintag till förarrutan - SKALL BESTÄLLA
11. Montera motorn - VÄNTAR

12. Fixa min kära RS bil, men det är en annan lista.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Mr Z
Haninge/Sthlm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 163



964RS skrev:
Först och främst, jag är jäkligt förkyld och det är värst av allt.

Vimterns lista,

1. Plocka ut motorn - KLART
2. Demontera motorn - KLART
3. Skada styrservoslangen - KLART
4. Skicka blocket till Stockholm - KLART
5. Blästra och måla växellådan jag köpte förra året - VÄNTAR
6. Snygga till och lackera motorutrymmet - VÄNTAR
7. Fixa bromsvågen - VÄNTAR
8. Fixa knappar eller paddlar i ratten för att styra turbotrycket - PÅBÖRJAT
9. Få de nya BBS E88 fälgarna fixade - PÅBÖRJAT
10. Fixa helikopterluftintag till förarrutan - SKALL BESTÄLLA
11. Montera motorn - VÄNTAR

12. Fixa min kära RS bil, men det är en annan lista.



Vilka får äran att se över blocket?
Glöm inte att dokumentera noggrant

_________________
MVH Peter Zeberg

If they dont't have Porsche in heaven, I'm not going.
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
Först och främst, jag är jäkligt förkyld och det är värst av allt.

Vinterns lista,

1. Plocka ut motorn - KLART
2. Demontera motorn - KLART
3. Skada styrservoslangen - KLART
4. Skicka blocket till Stockholm - KLART
5. Blästra och måla växellådan jag köpte förra året - VÄNTAR
6. Snygga till och lackera motorutrymmet - VÄNTAR
7. Fixa bromsvågen - VÄNTAR
8. Fixa knappar eller paddlar i ratten för att styra turbotrycket - PÅBÖRJAT
9. Få de nya BBS E88 fälgarna fixade - PÅBÖRJAT
10. Fixa helikopterluftintag till förarrutan - SKALL BESTÄLLA
11. Montera motorn - VÄNTAR

12. Fixa min kära RS bil, men det är en annan lista.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
Mr Z skrev:

Vilka får äran att se över blocket?
Glöm inte att dokumentera noggrant


Brukar vara kass på att dokumentera, funderar på att sätta upp en kamera som tar en bild var 15:e sekund typ. Men det är klart när jag sorterat bort bilderna när jag sätter nya helicoils lär det väl inte vara så många bilder kvar.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
Ktab skrev:


Även nyfiken på cylinderdiameter och kolv/cylinderspel...


Cylinderdiameter= 100mm. Cylinder/Kolvspel= 0.05mm helt enligt kolvtillverkaren JE's instruktioner.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Joakim.S
Nacka
Här sen Nov 2003
Inlägg: 241



964RS skrev:
Ktab skrev:


Även nyfiken på cylinderdiameter och kolv/cylinderspel...


Cylinderdiameter= 100mm. Cylinder/Kolvspel= 0.05mm helt enligt kolvtillverkaren JE's instruktioner.

Hm jag tycker att du skall ringa och kontrollera med JE och tala om att det är en turbomotor, det är det väl? jag fick öka mitt spel till 11/100 mm
Mvh Joakim

_________________
Joakim Svenhard
Kör Porsche 924 TURBO
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
Joakim.S skrev:
964RS skrev:
Ktab skrev:


Även nyfiken på cylinderdiameter och kolv/cylinderspel...


Cylinderdiameter= 100mm. Cylinder/Kolvspel= 0.05mm helt enligt kolvtillverkaren JE's instruktioner.

Hm jag tycker att du skall ringa och kontrollera med JE och tala om att det är en turbomotor, det är det väl? jag fick öka mitt spel till 11/100 mm
Mvh Joakim


Jo det är JE's egna rekommendationer för 944 turbomotor med runt 400bhp och stålcylindrar. Men att kolven har haft det trångt på det ena eller andra sättet finns det inga tvivel om. Tack för tipset, jag skall göra en check med JE för att se om dom fortfarande står vid sin rekommendation.


_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 #KULRÄSERN - Bilen jag glömde bort...
<<   1, 2, 3 ... 27, 28, 29 ... 43, 44, 45   >>
19 besök senaste veckan (217022 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande