Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M1 Sauber group 5 Look-alike **Till Salu!**
<<   1, 2, 3, ... 29, 30, 31   >>
91 besök senaste veckan (441269 totalt)
Bladh
Hagelstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 2269



Newberg skrev:
Bladh skrev:
thumbs up

Underbara bilar som jag verkligen gillar att plåta. Får hoppas man får komma förbi och ta några bilder.





Fast de där är väl inte en Grupp 5 M1'a, utan en Procar M1'a?


Helt sant att detta är Procar. Letade febrilt efter bilder på grupp 5 bilar som också ska finnas i arkivet...

_________________
Anders Bladh

Vespa PX 200 -83
Vespa P200 -80
Mazda MX-5 -91
Mitsubishi Pajero -15
Honda Accord 2,4 -10
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Respekt!

_________________
Stefan Larsson
Citera
Ronna
Portugal
Här sen Jul 2006
Inlägg: 350



Riktigt fräckt thumbs up

_________________
Roger Forsberg
Instagram: roger_on_wheels
Twitter: @roger_on_wheels

Portugal, Ourique
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



ORG. så var det väl ingen servostyrning men en elservo vore väl nåt på en svansmotorbil???

mvh

_________________
Tobias Hedlund
Citera
bilnicke

Här sen Jul 2008
Inlägg: 95



Lite mer inspiration.

http://www.build-threads.com/build-threads/bmw-m1/

https://forum.e34.de/thread.php?threadid=182292&threadview=0&h . . . .

Någonstans vid sidan 50 börjar det dyka upp bilder som man (jag) kan se...

Mvh NK

_________________
Niklas Kallbom
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3324



Taget 86 på Mantorp, bilen skall knappt ha varit klar och Jürg limmar fast backspegeln enligt uppgift.


_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
grusbusen
Smålandsskogen
Här sen Feb 2011
Inlägg: 265


Trådstartare
Vet inte säkert ang. servo men jag skulle gissa att de gick utan.
Jag kommer köra utan styrservo, less is more.

Ja Marcs bygge är sjukt gediget, där kan man snacka om replika!
Den bil Marc bygger är den brittiska March varianten av M1an.

Kul med gamla bilder thumbs up


Har ritat ihop en bord att senare bygga chassit på. Tanken är en vridstyv underdel och sedan en bordsyta toppad med en 1500x3000x15 plyfaskiva. Sitter en justerskruv i varje hörn samt på mitten av långsidorna för att kunna vrida i skivan för att få den helt plan.



Några dagar senare.





Ytterligare några dagar senare. Sjukt tacksamt att få rören laserskurna. Tänker man sig för när man konstruerar kan man underlätta montage mycket, i bland lyckas det i bland inte




Upplagt för TIG men inte riktigt värt mödan


Stort tack till Luni Metall http://luni.se/ för hjälp med laserskärning.
Rekommenderas om ni behöver hjälp med till exempel plan eller rörlaserjobb.

Sista bilden från i dag. Klart så när på fastskruvning av skivan.


Fick även dagen till ära hem rör till buren, ska inom kort få hjälp med att knäcka till huvudbåge samt framsträvor.
Citera
Stingray468

Här sen Dec 2004
Inlägg: 225



Drömbil. Skall följas med intresse!

_________________
Lasse Eklund
- Corvette Stingray BigBlock 468 Coupe '72. CAOS
- BMW Z4M Coupe '07. BMWCS
Citera
Fendler
Sköndal
Här sen Dec 2004
Inlägg: 24



RS 1800 skrev:
Taget 86 på Mantorp, bilen skall knappt ha varit klar och Jürg limmar fast backspegeln enligt uppgift.



Trevlig bild! Farsan är med på bilden(röd overall)

_________________
Niclas Fendler
Sköndal
0709-283848
Citera
ZVR
Torshälla
Här sen Nov 2004
Inlägg: 655



Kommer följas med stort intresse!

_________________
Oscar Zettervall
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2533



Den här fotade jag på ringen GP slingan i oktober på ADAC/RBG säsongsfinal. Det var massa olika märken under 3 dagars tävling.

Ingen aning om vad den körde i för klass , men jag har startlistan hemma och kan kolla.





edit, verkar som jag skulle ägnat större uppmärksamhet åt den...

https://www.youtube.com/watch?v=TcAyfBUeaqM

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821



Ahh, rörlaser vilken lyx! Den skulle jag behövt till min bottenram 😊

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 273



Bara att döma av bygg-bords-bygget så kommer detta bli ett projekt med hög klass.
Denna tråd kommer jag att följa noggrant.
Jag hoppas på utförliga och täta uppdateringar.

Lycka till!
thumbs up

_________________
SO Johansson
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534



Fränt, ska bli skitkul att följa ett nytt bygge från dig:)

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
grusbusen
Smålandsskogen
Här sen Feb 2011
Inlägg: 265


Trådstartare


Tegheim, ja rörlasern är inte dum. Visst blir man lite bortskämd men hur man än gör blir det ändå en rejäl dos
vilkelslip och svets ändå innan detta bygge klart

Då skall vi summera de två senaste dagarna. I fredags var jag iväg till http://www.bsrorbockning.se/
och en före detta kollega som hjälpte till med bockningen. Jag har svetsat en "dummy" huvudbåge samt framsträva efter karossen då
jag inte helt vågade lita på mina mätningar och att det skulle stämma helt i cadden. Vi började med att bocka huvudbågen, den är ju bara i ett plan vilket förenklar.


Sedan mätte vi in "dummy" framsträvan.


Och jämförde resultatet med de jag caddat upp. Visade sig inte skilja allt för mycket men vi gick till största delen efter det inmätta röret.
De fina med att mäta in röret är att jag får ut XYZ koordinater så jag kan korrigera 3D skisserna efter det verkliga röret.


Resultatet. Fyra böjda rör. Oklart om jag kommer använda det bockade rutröret eller om det blir ett rakt.


Svarvat till styr "puckar". Skall användas för att hålla bur rören på plats i bordet tills de är svetsare.


Så här.


Monterade på det nu färdiga bordet.


Mittsektionen och och inmätt på bordet. Blir lite givande och tagande när man mäter på den här typen av karosser


Mätte ut och kapade till ändarna på huvudbågen.


Resultatet. Är i stort nöjd med passformen på rören
Står löst än så länge, framsträvorna är inte heller inpassade mot huvudbågen.




Gäller att försöka få till de olika sektionerna på bilen så bra som möjligt. Är väldigt glad att jag valde en relativt kort V8a. En raksexa hade blivit jobbigare.
Huvudbågen blir 146cm bred samt 120cm fram till främre stöttan i golvplan. Med 20mm marginal mellan motor och bältesrör får mina tänka drivaxlar ändå 1,35 graders vinkel bakåt vilket inte bör vara några problem.
[/img]
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688



Lägg av nu!!! Ååh vad jag gillar det här!

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Edis
Långaryd
Här sen Sep 2006
Inlägg: 22



Det kommer att bli GRYMT Filip! thumbs up

_________________
Johan Edenholm
www.urquattro.nu
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987



Cassius skrev:
Intressant

Har du börjat forska i hur du ska lösa diffbromsen på 01E lådan ännu? Det finns ju eftermarknads LSD's men dom är allt annat än billiga.. Finns även nått som kallas Phantom Grip som jag tror är nått locker liknande.. Sen ska det tydligen även gå modifiera torsendiffen som sitter i bakaxeln på Audi V8 (modellen V8 dvs) men exakt hur vet jag inte själv ännu..

Jag kommer försöka mig på Audi V8 torsendiffen i vart fall


Detta verkar bli ett riktigt grymt bygge.. thumbs up thumbs up


Men svar till Cassius
Jag körde med Phantom grip på min gamla 90q och det hjälper ju till, men för det första var det inte anpassat för Audi utan dom slipar ner dreven i diffen för att få in den = de redan klena dreven i öppna diffen blir ännu klenare..
Jag gjorde faktiskt ritningar och hittade starkare fjädrar för att göra en bättre modell som passar direkt men det skulle bli för dyrt för att tillverka.
Och sen går det inte att jämföra med en riktig diffbroms..

-----

Audi Torsen satt ju bara i gamla Audi V8 modellen = ovanlig, men det är ett billigt alternativ OM man inte ska ha mycke effekt för då går den sönder thumbs down

En Quaife kan man köpa nu på Black Friday rabatt -20% för ca 10500kr

Men överlägset bäst bak är en lamell diff och det går att fixa för ca 11.000kr det kör jag nu med bak i min S8 thumbs up

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
grusbusen
Smålandsskogen
Här sen Feb 2011
Inlägg: 265


Trådstartare
Tack för tipsen angående diff. Det ligger dock en bit fram i tiden men alltid bra med info thumbs up

Har ägnat några timmar av dagen till att passa in framsträvorna mot huvudbågen.
Vinkelslipen har fått jobba lite.


Första svetsen










Även röret över rutan är ditpunktat. Blev ett rakt då förtjänsten med ett bockat var väldigt liten.


Lite onödig luft mellan bur och tak då förstärkningsribborna i taket stjäl 20mm.


Endast ihop punktat med fyra punkter inför senare TIG-svetsning.


Kvällens projekt blir att föra in de verkliga måtten i cadden inför laserskärning av resterande
rör till buren.
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Sånt här lyx kommer man inte att få se i min tråd, här kör vi oldschool med pappersritningar :P

Snyggt jobbat!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12858



Grymt projekt!
Kul med fler som inser möjligheterna med CAD thumbs up

Rörlaser - det verkar ju onekligen rätt smidigt. Synd att man "bara" är bortskämd med manuella maskiner...
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M1 Sauber group 5 Look-alike **Till Salu!**
<<   1, 2, 3, ... 29, 30, 31   >>
91 besök senaste veckan (441269 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande