Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M1 Sauber group 5 Look-alike **Till Salu!**
<<   1, 2, 3 ... 28, 29, 30, 31   >>
138 besök senaste veckan (441238 totalt)
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Skaplig uppdatering! thumbs up
Ser grymt ut, säger som Jakob ovan

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Oooohhhhh!!

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Halvordsson
Long valley
Här sen Nov 2005
Inlägg: 719



Jäääääävlar vilken fet uppdatering! thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Alexander Halvordsson
Chevrolet BelAir 57 --> http://www.garaget.org/?car=366622
Citera
grusbusen
Smålandsskogen
Här sen Feb 2011
Inlägg: 265


Trådstartare
Tack alla för er komentarer. Gör nytta i Decembermörkret när både tid och energi är en bristvara.
Torrsumppumpen är en Verdi Sportsman med fyra sugsteg och ett tryck. Returen från turbosarna rinner ner till ett uppsamlingstråg via AN12 slang. På detta tråg finns ytterligare två AN12 anslutningar, en i botten som anluter till ett av pumpens sugsteg och en som ansluter till en breater tank. Ska försöka återkomma med bilder.

I förra vecka fyllde jag vatten i kylsystemet, verkade tätt så när på en läckande vattenpumpsaxel, ny pump är nu på plats så kylsystemet bör nu vara skapligt klart. Ca en kvälls jobba kvar på avdelningen motorolja innan även den bör vara ok.
Citera
grusbusen
Smålandsskogen
Här sen Feb 2011
Inlägg: 265


Trådstartare
När jag testfyllde vatten i systemet läckte det kring pumpaxeln, ny pump är nu på plats. Passade även på att montera nytt termostathus i aluminium i stället för den något sprickbenägna plastvarianten.






Sedan gjorde jag klart oljesystemet, hade lite läckage på turbotråget. Fick byta en AN-nippel då den fått skador efter jag tappat den i golvet och stukat kontaktytan.
Passade på att stoppa i en sil i den anslutningen som pumpen suger ur. Sitter likadana i motortråget.




Printade och ett drev att montera i skruvdragaren för att kunna köra igenom olja i systemet och bygga tryck. Fick upp 0,5bar vilket kändes ok.






Sedan det här med 3d-printning, vilken grej när man skall knåpa ihop något själv Caddandet för att få fram detaljen är absolut en tröskel att ta sig över.
Men i övrigt är det en ganska rimlig teknik både sett till kunskap och pris tycker jag. Här kommer några av de detaljer jag kört fram.

Först en trotteladapter för att kunna ansluta LS7 e-gasspjället till M60 insuget.
Har inte tidigare använt e-gas på egen bil, så det blir intressant.








Täcklock med fästen för laddtryckssolenoider.




Fästen för mikrobrytare till koppling och broms.








Fäste till ventilationstank.




Klämma för montering av kablage m.m. Denna har jag i lite olika varianter, med buntband igenom enligt bild sam en variant där buntbandet inte går hela vägen runt utan bara ner i detaljen och vänder.





Många av de printade detaljerna har jag haft modellen färdig till ett tag, brukar krävas ett gäng tester innan man hittar rätt och till slut kan köra fram de i rätt material. Är ni intresserade av att veta mer?
Skull kunna skriva lite om hur jag brukar gå till väga och vilka material jag använder.


Sedan elsystem. Kommer använda MaxxECU Race, CAN-knappsats, den inbyggda lambdan på en banken samt en extra Lambda-CAN modul för bank tvp. Hella e-peda och LS7-spjäll. Traditionella flatsäkringar och relän.
Bosch 1300 spridare och VAG-spolar.









Här håller jag på att skarva in signalkablarna till ABS-enheten. Är ett standardsystem från en E46a,
får se om jag får liv i det.




Några dagar efter Jul blev det uppstart, till min lättnad verkar motorn så här långt frisk
Remmen till torrsumpspumpen ligger stabilt, lika så multiremmen. Kändes inte helt självklart då mycket av
drev och stännare är omgjort. Hoppas det funkar även vid varvstop








Detta är status för tillfället, nästa blir att montera bromsslangar och se så bromsarna funkar.
Nästa stora mål jag jobbar mot är att få den mappad. Planen är att försöka få till det inom 1-2 veckor,
är endel att fixa innan dess men det skulle kännas skönt att ha det klart innan jag går vidare med airjacks, släcksystem m.m.

Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



Imponerande bygge!

_________________
Patrik Skoog
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 178



WOW hvilken finish det er på alt du gjor

Skrive gjerne mer om 3D-printingen om du har tid!

Trenger selv festebraketter for bensinror og kabler til rorrammen i min TVR. Har kjopt flexroute til mindre diameter kabler, men skulle hatt fester for AN-slanger med mer.

_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
`04 TVR T350
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Otroligt fränt bygge! Din bil ser ju ut som om den vore byggd av ett fabriksracerteam....
/Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858



Håller med alla, otroligt fint bygge du gör thumbs up

3-D print är intressant, gärna mer info om det.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243



Ser bra ut! Visst är det fränt med alla möjligheter med 3D printers, vad har du använt för filament till dina motordetaljer?

Min 3D-printer är under transport och det bli mycket kul att se vad som går att tillverka, både som prototyper och sådant som faktiskt använd på bilen!

Dela gärna med dig av dina erfarenheter, jag kommer att dela med mig av mina erfarenheter så fort jag fått snurr på det!

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Grymt fint Filip!
Då är väl bilen helt klar när jag kommer upp för mappning i vår.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Kennie
Höör
Här sen Jun 2003
Inlägg: 580



Jisses vad fin denna blir. thumbs up
Känns verkligen som att man skulle behöva ha en 3D-skivare.

_________________
Kennie Flenstedt
BMW 320daM -18
M3 e92 -08
Mini -15
M3 Competition -05 såld. 😢
BMW X3M 3,0i -04 såld
Citera
Stingray468

Här sen Dec 2004
Inlägg: 225



Väldigt proffsigt resultat. thumbs up

Ja tack, skriv gärna mer om 3D printning och de tips och metoder du har, och gärna vilken utrustning/program du använder.

_________________
Lasse Eklund
- Corvette Stingray BigBlock 468 Coupe '72. CAOS
- BMW Z4M Coupe '07. BMWCS
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12857



OEM-känslan is strong with this one!


Extremt genomtänkt bygge. Personligen klarar mina ögon inte riktigt den där frontspoilern, men det är ju min högst egna uppfattning och smak.
För att inte vara konstruktör (eftersom du klagar över inlärningsnivån för CAD) så gör du verkligen uppfinningsrika, enkla och snygga lösningar. Jobbar du med nåt tekniskt/produktutveckling eller är du typ bibliotikarie?

Vad kör du förresten för printer och material?


EDIT: Glöm inte genomskinlig krympslang med lim över märkningarna på kablarna förresten. För jag antar att texten inte tål bränsle...?
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7727



Sjukt snyggt gjort Filip!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
sleeper pv
Sundsvall
Här sen Dec 2013
Inlägg: 54



Vill ju höra den!

_________________
Fredrik Johansson
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347



Har du valt skruvarna till mikrobrytarna för broms och koppling för att se om någon reagerar på dem?
Snyggt hela vägen!

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
grusbusen
Smålandsskogen
Här sen Feb 2011
Inlägg: 265


Trådstartare
Kul att ni gillar den, men tänk på att allt ser bättre ut på bild än i verkligheten.

Lennart, tager vad man haver

Dennis, trevligt! Men färdig blir den nog aldrig

Anders. Tack, Jobbar med konstruktion/utveckling. Bibliotikarie not so much Tyvärr kanske.
Fronten är ett rejält underbett, lie färg snyggar till. Gillar på något vis de gamla Gr5 svulsterna.
Nån genomskiljlig slang blir det inte, på gränsen som det är tycker jag


Har i kväll lämnat mittdelen på lack. Tänkt färg ser ni på den färdiga fronten.







Citera
grusbusen
Smålandsskogen
Här sen Feb 2011
Inlägg: 265


Trådstartare
Och så var det ju en grej till.

Tack till Daniel för filmning.
Kolla in hans fantastiska 635 BiTurbo projekt.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=20403&sid=437025197c2c5b318f14be578b1c4e0e

Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Fyfasen grattis då

Jag ryser vid tanken på första uppstart av min v10.
(Om något händer med den alltså )

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
sleeper pv
Sundsvall
Här sen Dec 2013
Inlägg: 54



Härligt med uppstart, grattis!

Smaken är som baken och du skall bygga som du vill såklart. Men jag personligen föredrar en X-pipe på avgassystemet istället för separerade avgasrör hela vägen för att få lite vassare ljud vilket jag tycker passar denna sportbil bättre.

Mvh

_________________
Fredrik Johansson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M1 Sauber group 5 Look-alike **Till Salu!**
<<   1, 2, 3 ... 28, 29, 30, 31   >>
138 besök senaste veckan (441238 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande