Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M1 Sauber group 5 Look-alike **Till Salu!**
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 29, 30, 31   >>
92 besök senaste veckan (441270 totalt)
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802



Ligger ett pedalställ ute till salu tillverkat av MH-GTR

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=98614&sid=a9691bb5b7d946b42 . . . .

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
grusbusen
Smålandsskogen
Här sen Feb 2011
Inlägg: 265


Trådstartare
Christian, tack för tipset!

Nu har chassits främre del och bärarmar fått en makover efter tips från Boinkers.
Den undre bärarmen är helt symetrisk vilket gör att sektionen mellan kupén och framvagnsboxen
förlängts ca 100mm Mer änsåhär kan jag inte skjuta bak hjulen innan de tar i krysstagen som går bak mot burens främre rör.


Snabbritade även ihop ett pedalställ med realistiska yttermått för att få lite perspektiv.
Den mystiska fyrkantiga lådan är eventuell tank placering.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Läste du mina mått i Eriks tråd ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
grusbusen
Smålandsskogen
Här sen Feb 2011
Inlägg: 265


Trådstartare
Japp thumbs up Ungefär som jag räknat med. I nuläget har jag ca 140cm att tillgå på längden, tillräckligt men inte mycket mer.
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802



Går det att svänga då? Ser tajt ut.

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
grusbusen
Smålandsskogen
Här sen Feb 2011
Inlägg: 265


Trådstartare
O ja Mer nu än tidigare. Kring 30 grader åt varje håll faktiskt, tidigare lite under 20 grader.
Däremot åker jag ju på att flytta upp kuggstången mellan ledpunkterna på spindeln mot tidigare då den låg i
linje med den undre bärarmen.
Citera
grusbusen
Smålandsskogen
Här sen Feb 2011
Inlägg: 265


Trådstartare
O ja Mer nu än tidigare. Som tajtast är det just över 15mm motchassit.
Kring 30 grader åt varje håll faktiskt, tidigare lite under 20 grader.
Däremot åker jag ju på att flytta upp kuggstången mellan ledpunkterna på spindeln mot tidigare då den låg i
linje med den undre bärarmen.

Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



Kommer bli galet bra, Amazonen är en av få volvo jag verkligen gillat och detta lär knappast bli sämre när man är BMW-nörd

Fan lite avundsjuk på alla som är duktiga på CAD thumbs up

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
grusbusen
Smålandsskogen
Här sen Feb 2011
Inlägg: 265


Trådstartare
Tack Ripper, jag gnetar på så får vi se var det slutar! Ja cadden är ett väldigt tacksamt verktyg.
Förhoppningsvis har man sorterat ut vissa byggfel och minskar byggtiden på plats i garaget.
Finns bra guider och manualer på hur man kommer igång

Har varvat caddandet med lite svarvning. Har svarvat fram hylsor tilll spindellederna som skall svetsas in i de främre uprightsen.
Visade sig vara 3 grader på dessa Volvo 140 spindelleder. Först en testhylsa för att verifiera passningen.


Sedan de båda riktiga infästningshylsorna.



Skall monteras här längst ner i konstruktionen. Har på denna bil tagit bort de den gamla versionen av styrarm men inte ännu ritat fram någon ny.
Men den kommer bli enklare nu när den hamnar i mitten av den främre delen. Det mesta är i 2mm plåt och vänstersidan av bilden är i bilens färdriktning.


Annars är det som sagt pill med chassit som gäller. Rörnotchning alá 2015. Gäller att försöka få till
det i rätt ordning för att sedan kunna få ihop rören i rätt ordning. Lär bli en och annan miss som vinkelslipen få ta hand om


På söndag är tanken besöka laserchefen på Luni metall att köra fram resten av rören till buren och större delen av chassit.
Så har ni några förslag på förbättringar så hojta till nu
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Jättetrevlig tråd som följs med stort intresse thumbs up Om du inte vill ha en snedsträva i vindrutan så tycker jag att det ser väldigt bra ut. Det skall bli intressant att ser hur passformen blir när rören är kapade och notchade med rörlaser.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821



grusbusen skrev:

Visade sig vara 3 grader på dessa Volvo 140 spindelleder. Först en testhylsa för att verifiera passningen.


Kolla under gummit, eller testa och knäck dem, för vissa 140-leder är bara vikbara åt ett håll. Vore ju synd om du pressa i dem, och så kan du inte leda dem. Höll på att göra den tabben på mina.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=61374

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
grusbusen
Smålandsskogen
Här sen Feb 2011
Inlägg: 265


Trådstartare
Klingan, har funderat på sträva vid rutan. Får se hur det ser ut efter provvridning av chassit.

Tegheim, tack för tipset. Ska kolla detta.


I dag var stora laser dagen!
Började men en kärra rör av blandad dimension söndag morgon.


Några av dem laddade i maskinen. I detta fall rör till chassit.


Innan körning läggs en hel del tid på beredning av körfilerna. Börjar med att plocka ut rören från min cadritning och sedan skicka de till maskinen.
Efter det en sista handpåläggning vid maskinen, detta sista moment tillkom för att vi kör fram ett rör i taget och märker var och ett innan de plockas ner i pallen.


Märkning av varje skuret rör.


Samt numrering på ritningen. Utan denna ritning eller märkning hade det varigt en utmaning att pussla ihop bitarna


Resultatet. En låda olika långa rör.


Med lustiga ändar som ska passa ihop. Förhoppningsvis.


Så. Huvudbåge, framsträvor finns sedan tidigare. Väntar med att tillverka golvrören i kupén samt de stöttor som skall gå bakåt från huvubågen.
Men nu har jag i alla fall minst 75% av chassit färdigt att svetsa ihop vilket känns

Stort tack till Luni Metall och Jakob Danielsson som alltid ställer up thumbs up
Citera
Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007
Inlägg: 438



Fantastiskt!

_________________
Theo Tibblin
Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GTS - 23.
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Sjukt smidigt, imponerande faktiskt, men även fusk

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Stingray468

Här sen Dec 2004
Inlägg: 225



Effektivt ! Tur att du märkte dem under tiden.

_________________
Lasse Eklund
- Corvette Stingray BigBlock 468 Coupe '72. CAOS
- BMW Z4M Coupe '07. BMWCS
Citera
grusbusen
Smålandsskogen
Här sen Feb 2011
Inlägg: 265


Trådstartare
Ja man får försöka använda rationella (fusk ) metoder när man har chansen!
Det tog i snitt 7 sekunder/rör i lasern. Ungefär hälften så lång tid som det tar att notcha med vinkelslipen alltså

Blev max 1m spill totalt på de 6m längderna som gick åt!
Citera
grusbusen
Smålandsskogen
Här sen Feb 2011
Inlägg: 265


Trådstartare
Stingray468 skrev:
Effektivt ! Tur att du märkte dem under tiden.


Ja utan märkningen och utkörning av ett rör i taget hade det bara rasslat till så hade man haft ett
fint plockepinn i pallen!

Här finns en film som visar framkörning av ett rör:
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport/videos/1642460572522307
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



grusbusen skrev:


Vill du inte ha hylsan lite längre?
Så det finns lite "klämmån" för muttern.
Vill väl ha så det klämmer lite?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
grusbusen
Smålandsskogen
Här sen Feb 2011
Inlägg: 265


Trådstartare
Lillen skrev:
grusbusen skrev:


Vill du inte ha hylsan lite längre?
Så det finns lite "klämmån" för muttern.
Vill väl ha så det klämmer lite?


Läs hela original inlägget angående hylsorna en gång till
Denna hylsan är bara en test för att verifiera rätt koning. De "riktiga" är 5mm längre.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



grusbusen skrev:
Lillen skrev:
grusbusen skrev:


Vill du inte ha hylsan lite längre?
Så det finns lite "klämmån" för muttern.
Vill väl ha så det klämmer lite?


Läs hela original inlägget angående hylsorna en gång till
Denna hylsan är bara en test för att verifiera rätt koning. De "riktiga" är 5mm längre.


Tack!
Står ingenstans att det är längre där.
Står inget att det är tänkt så.

Inte lätt att veta då även om man läser på före och efter eller hur?

Då tänkte du ju på det iaf.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Jimen
Trollhättan
Här sen Jan 2009
Inlägg: 34



Lillen skrev:
grusbusen skrev:
Lillen skrev:
grusbusen skrev:


Vill du inte ha hylsan lite längre?
Så det finns lite "klämmån" för muttern.
Vill väl ha så det klämmer lite?


Läs hela original inlägget angående hylsorna en gång till
Denna hylsan är bara en test för att verifiera rätt koning. De "riktiga" är 5mm längre.


Tack!
Står ingenstans att det är längre där.
Står inget att det är tänkt så.

Inte lätt att veta då även om man läser på före och efter eller hur?

Då tänkte du ju på det iaf.


Dock finns det ju en bild på de nya, längre hylsorna

_________________
Med vänliga hälsningar
Jim Andersson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M1 Sauber group 5 Look-alike **Till Salu!**
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 29, 30, 31   >>
92 besök senaste veckan (441270 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande