Våra race- och banåkarbilar
BMW M1 Sauber group 5 Look-alike **Till Salu!**
157 besök senaste veckan (426198 totalt)
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 29, 30, 31   >>
grusbusen
Smålandsskogen
Här sen Feb 2011
Inlägg: 265


Trådstartare
Ja då har vi ju rett ut det med spindelleden

De skurna rören ligger kvar i pallen och vilar en stund till. Har ritat ihop några plåtar
som jag tror kommer underlätta svetsningen en del.

En uppsättning som skall hålla de fyra längsgående rören på plats.


Och en där bak. Tanken är att fixera rören tills de är ihop punktade.


Samt en enklare hållare som skruvas ner i skivan. Kommer köra fram några stycken av dessa.


Planen är att svetsa chassi mot slutet av veckan. Ser fram emot "lite" svets och smide nu
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364



thumbs up

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003
Inlägg: 351



Har inget vettigt att säga mer än thumbs up


// och så önskar jag mig en rör laser av tomten

_________________
// TXbias BXrndtson
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
grusbusen
Smålandsskogen
Här sen Feb 2011
Inlägg: 265


Trådstartare


I bist på handfasta framsteg har jag dubbelkollat rören samt märkningen mot ritningarna.
Tyvärr upptäcktes ett par missar som innebär att några nya rör måste ordnas fram
Dessa rör skall köras under morgondagen. Så helgen ser ut att vara räddad

Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14224



Jag tycker det var skitfegt att märka upp rören , från början..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
erikjakan
Sockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 6591



Det tycker jag med, men satan i helvete vad fort det kommer att gå att bygga ihop det där pusslet

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Mantorp 1.26.8 BMW 330xi
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
grusbusen
Smålandsskogen
Här sen Feb 2011
Inlägg: 265


Trådstartare
Spännande nog trots märkning tycker jag
Borde ta en kvart med tanke på allt mätande och timmar framför cadden
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
volvobrage
norge
Här sen Feb 2010
Inlägg: 37



Vanvittig gromt prosjekt!!
Folgte med på SuperAmazonen frå begynnelsen av, folger såklart med her og

_________________
Brage Grimelid Oppedal
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17263



grusbusen skrev:
Tack för tipsen angående diff. Det ligger dock en bit fram i tiden men alltid bra med info thumbs up

Har ägnat några timmar av dagen till att passa in framsträvorna mot huvudbågen.
Vinkelslipen har fått jobba lite.

Endast ihop punktat med fyra punkter inför senare TIG-svetsning.



Grymt projekt!

En liten heads up: Om du nånsin funderar på att använda buren som bur så går den inte att klassa in om den inte är MIGad...
Fråga mig inte varför men så är det.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 442



Inte om det är SBF's tekniska reglemente. Jag har tyvärr inte kunskap om det skiljer för TA.

Citat från SBF:

"TR 5.8.3.4 Svetsinstruktioner:
Svetsningen ska utföras runt hela omkretsen av röret.
Alla svetsar ska vara av hög kvalitet med full genomträngning (ljusbågsvetsning varvid TIG eller MIG svetsning rekommenderas"

I övrigt grymt bygge thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11495



MaZ skrev:
grusbusen skrev:
Tack för tipsen angående diff. Det ligger dock en bit fram i tiden men alltid bra med info thumbs up

Har ägnat några timmar av dagen till att passa in framsträvorna mot huvudbågen.
Vinkelslipen har fått jobba lite.

Endast ihop punktat med fyra punkter inför senare TIG-svetsning.



Grymt projekt!

En liten heads up: Om du nånsin funderar på att använda buren som bur så går den inte att klassa in om den inte är MIGad...
Fråga mig inte varför men så är det.


Det va väl förr i tiden

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3186



MaZ skrev:
En liten heads up: Om du nånsin funderar på att använda buren som bur så går den inte att klassa in om den inte är MIGad...
Fråga mig inte varför men så är det.


Det är väl bara nya rallybilar i FIA klassen R5 som det gäller.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
grusbusen
Smålandsskogen
Här sen Feb 2011
Inlägg: 265


Trådstartare
Niklas Sandström skrev:
MaZ skrev:
En liten heads up: Om du nånsin funderar på att använda buren som bur så går den inte att klassa in om den inte är MIGad...
Fråga mig inte varför men så är det.


Det är väl bara nya rallybilar i FIA klassen R5 som det gäller.


Enligt min SBF man är det just som Niklas skriver.
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17263



Bra att få det utrett.
Skönt att ha fel också.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
grusbusen
Smålandsskogen
Här sen Feb 2011
Inlägg: 265


Trådstartare
Tackar för omtänksamheten angående buren hur som helst! Värdefullt.

Var idag och hämtade de nya rören, så nu ska samlingen vara komplett.


Samt fixeringsplåtar.


Sedan var det bara att sätta igång. Började med de fyra rören mot bordet som förbinder buren på
längden och tvären. Sedan krysset i taket.


Hur blev då passformen på rören? Hittills känns det riktigt bra Det som krävts på nåt ställe är en
lätt putsning med flapdiscen på vinkelslipen. Mer eller mindre bara att sätta rören på rätt ställe och svetsa!









Här är lite fogar, känns som sömmen kryper in bra i materialet då det det blir en ganska lagom spalt
på de flesta ställena. Kör kring 130A i burrören. Kommer dock vänta med vissa ställen
för att slippa svetsa helt upp och ner och i stället vända på chassit när jag kommit dit.
Tar gärna emot feedback och tips angående svetsningen om ni ser något baserat på bilderna









Blev lite lätt haveri på brännaren. Ska ge JB-weld en chans att lösa detta under natten.


Allt för idag, känns gott kunna komma igång med lite handfast bilbyggande!
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Halvordsson
Long valley
Här sen Nov 2005
Inlägg: 719



Fasen vilket najs tempo thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Alexander Halvordsson
Chevrolet BelAir 57 --> http://www.garaget.org/?car=366622
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Briby
Västerås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 766



grusbusen skrev:




Snacka om lego för vuxna barn.

_________________
Robert Briby
______________________________________
pugaction.se

Tack till: FR Autosport, Finess, Kewlar&Carbon
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1770



Om du hade doppat wolframelektroden lite mindre, undvikit smältdiken och pipe så hade svetsarna sett hyfsade ut..

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Stingray468

Här sen Dec 2004
Inlägg: 214



Avundsjuk!

_________________
Lasse Eklund
- Corvette Stingray BigBlock 468 Coupe '72. CAOS
- BMW Z4M Coupe '07. BMWCS
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 735



Christian Hedblom skrev:
Om du hade doppat wolframelektroden lite mindre, undvikit smältdiken och pipe så hade svetsarna sett hyfsade ut..


?, undrar vad han pratar ?

Christian, vet du om någon bra guide för att lära sig TIG svetsning?


Underbar M1 tråd föresten.

Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Axblom
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 5612



Christian Hedblom skrev:
Om du hade doppat wolframelektroden lite mindre, undvikit smältdiken och pipe så hade svetsarna sett hyfsade ut..


Taskigt

Men lite ligger tyvärr i det du säger ser ett antal väldigt uppenbara defekter. Nog om det, i sammanhanget spelar det mindre roll det skulle troligen inte påverka chassiet vid ens den värsta kollisionen

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M1 Sauber group 5 Look-alike **Till Salu!**
157 besök senaste veckan (426198 totalt)
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 29, 30, 31   >>


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >