Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M1 Sauber group 5 Look-alike **Till Salu!** | << 1, 2, 3 ... 26, 27, 28, 29, 30, 31 >> 90 besök senaste veckan (441263 totalt) |
I BMW original remhjul på vevaxeln är det inbyggd svängningsdämpare. Har du någon annan lösning på det eller kör du helt utan? _________________ Magnus Svedlund BMW M3 SMG -02 BMW 318i -06 BMW 318is -93 Såld. BMW 535d -04 Såld BMW 320d -02 |
||||
Hej Boys & girls!
Knotan, ska se över stabiliteten när allt blir monterat på "riktigt" Magnus, kör utan. Mycket annat att sköta, men nu har jag fått till några timmar med M1an Då jag på deltid driver Tuneitmotorsport med mappning och effektmätning i dyno blir det på sommarhalvåret det som måste prioriteras för att få ekonomi i M1 projektet. Men. Köpte i vintras ett adapterkit M60/01E från PMC motorspor. När jag började bygget fanns inget fördigt kit för denna kombo. Vid ett svagt tillfälle beställde jag ett med ambitionen att spara vikt och få ökar precision. Tyvärr inte så imponerad men något lite lägre vikt. (kanske ) Fått klart och ytbehandlat remskivebygget och delar till växellänkage och remmannordning. Ritade ihop och fick ett gäng flänsar skurna i 10mm svart. Funderat mycket fram och tillbaks angående turboval. Men till slut blev det 2x S200SX-E Super Core med 0,83 avgashus. Dessa SXE aggregat känns väldigt prisvärna. Snabbspolade (för att vara glidlagrade) och stabila. Självklart hade det vart fint med EFR och även fått integrerad WG och Dump. Men tror detta blir en bra lösning Stort tack till gänget på http://www.saltslush.se/ för bra komunikation, pris och snabb leverans Dessa aggregat finns med en rad olika avgashus, standard är T4. Lite speciell variant med T4 storlek och bultning i flänsen fast med T3 stolek på inlopp. Gjorde en kombo fläns när jag ändå höll påmed T3 inlopp och T3 & T4 bultning. Ser ut så här monterad på avgashuset. Smed ihop två kollektorer. Valde att göra dessa rätt vida för att få kompakta grenrör. Börjat på grenrören. Till större delen bara punktade men det värsta är gjort Tycker jag fått till hyfsad frigång mot chassit. Grenrören går att demontera utan att lyfta på motorn. Turbos går att demontera med grenrören på plats. Dock behöver turbos plockas bort om motorn skall lyftas. Detta är dagens status Nästa stora inköp blir dämpare. Har KW i planen men det verkar ta tid att komma nån vart. Någon annan rekomendation? Öhlins är över min ambition och budget _________________ Filip Malm 070-270 40 65 Super Amazonen http://www.speedhunters.com/2014/07/the-awd-turbo-v8-volvo-super-amazon/ www.tuneitmotorsport.se |
||||
Ser bra ut!
Kunde du inte göra adaptern likt jag gjorde? 5-6mm plåt, försänka skruvar från ena hållet som svetsar och skruvar lådan i. Försänkta skruvar in mot blocket. Lösningen sparar ju mycket på längden. Och blir inte så klantigt. Lådan blir lätt o montera också. _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||||
Snyggt. Jo, om inte M60ns startkrans varigt 10cm större i diameter än utrymmet i Audi svepet Tyvärr.
_________________ Filip Malm 070-270 40 65 Super Amazonen http://www.speedhunters.com/2014/07/the-awd-turbo-v8-volvo-super-amazon/ www.tuneitmotorsport.se |
||||
Har filat vidare på grenrören. Helsvetsat och monterat WG uttag. Mycket pill och av/på skruvande.
3,5" avgas och 2" WG utlopp. Monterat 1/8" nipplar för EGT på varje pipa samt en på valje sida i kolletorerna. Nöjd på det stora hela, tycker mig fått till skaplig frigång till ramen. Funderade över lite olika dragning av avgassystemet bakåt men hoppas detta skall vara vettigt att bygga vidare på. _________________ Filip Malm 070-270 40 65 Super Amazonen http://www.speedhunters.com/2014/07/the-awd-turbo-v8-volvo-super-amazon/ www.tuneitmotorsport.se |
||||
Har senaste månaderna funderat kring val av stötdämperi. Stor post ekonomiskt. Då jag inte byggt några infästningar i chassi änden av stötdämparen finns det visst spelrum för olika längder. Hur som helst har jag två huvudkandidater, KW och Intrax. Fick en bra deal av KW på deras 2-vägs separat justerbara competition dämpare med extern reservoar. När det gäller Intrax är det deras 1K2 (2-vägs med ett vred som justerar båda) Intern reservoar. Då jag är novis på detta område känns det viktigt med bra support från leverantör. De dämparna jag kikat på är kring 400mm CC öppna med 120mm slaglängd. Ca 100mm användbart slag med bumpstop vilket borde vara väl tilltaget och göra att dämparen jobbar i rätt intervall. Bak har jag 1:0,84 rocker förhållande och fram 1:0,9.
Spontana tankar och tips? _________________ Filip Malm 070-270 40 65 Super Amazonen http://www.speedhunters.com/2014/07/the-awd-turbo-v8-volvo-super-amazon/ www.tuneitmotorsport.se |
||||
1: Vad är utväxlingen mellan hjul och stötdämpar rörelsen? (inte bara utväxlingen rocker) Tämligen lätt att kolla om du har chassit i cadden. 2: Hur mycket hjulrörelse kan du ha innåt från åkhöjden? _________________ Johan Sjölinder |
||||
1. Det var förhållandet hjul - stötdämpare jag angav, uttryckte mig nog lite otydligt 1:9 fram och 1:84 bak. Så fjädrar framhjulet in 10mm komprimeras dämparen 9mm.
2. Finns utrymme för ganska mycket rörelse inåt. Blir förmodlugen frigången mot marken som begränsar. Rimlig markfrigång i "race mode" blir i krokarna 50-80mm. _________________ Filip Malm 070-270 40 65 Super Amazonen http://www.speedhunters.com/2014/07/the-awd-turbo-v8-volvo-super-amazon/ www.tuneitmotorsport.se |
||||
Har du tittat på Penske något?
Bra support, transparenta tankar kring shimsning och andra inställningar vilket gör att man kan få väldigt bra feedback för framtida inställningar. De flesta andra bolag är rätt tysta inom det området och betraktar det som hemlig teknologi eller nåt. |
||||
Kolla med Tech-Pro i Kil.
De bygger en hel del dämpare till rally och rallycross häromkring. |
||||
Ok, inte lätt med alla "fack" termer MR(motion ratio) är väll rätt vedertaget. Nu gäller det bara hålla tungan i rätt mun. MR kan används åt dåda hållen, vissa kör hjul/dämpare och andra dämpare/hjul. Jag använder dämpare/hjul, ger i normal fall MR<1
Slaget på dämparen/fjäder(hjulet) är rätt mycket knutet till användings område. Hur skall bilen anvädas? I många fall så styrs infjädringen av när däcket tar i innerskärmen typ. Eller vad aero vill ha, om sådan finns. Utfjädringen styrs av fjädrade vikten kontra fjäderkonstanten. Hmm inte riktigt sant, för i den diskutionen skall hjälpfjäderns vara eller inte vara med i ekvationen. Och åka med förspända huvudfjädra riktighet..... Hmm kvicksands varning 100(120)mm slag känns så här spåntan väl tilltaget utan ha en riktig helhetsbild. Fabrikat på dämpare: Detta är som religon, man åker på det man TROR på. Jag är agnostiker i ämnet ps orkar inte läsa igen hela tråden så jag frågar istället. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Tack för input och förtydliganden!
Bilen kommer gå endast bana och sprint/timeattak liknande events. Ska mäta ofjädrad vikt. Finns inga begränsningar när det gäller skärmkanter _________________ Filip Malm 070-270 40 65 Super Amazonen http://www.speedhunters.com/2014/07/the-awd-turbo-v8-volvo-super-amazon/ www.tuneitmotorsport.se |
||||
Kul att höra, vi får iaf hoppas att det iaf funkar skapligt när den står färdig. Har hur som helst bestämt mig för Dämpare från Intrax. 1K2 med interna reservoarer, 405 hål-hål öppen längd. 120mm slag -20-30mm bumpstop -5mm fjäderring så 85-95mm användbar slaglängd lutar det åt. Nästa steg nedåt skulle bli 395-110 men det känns som ett gränsfall. _________________ Filip Malm 070-270 40 65 Super Amazonen http://www.speedhunters.com/2014/07/the-awd-turbo-v8-volvo-super-amazon/ www.tuneitmotorsport.se |
||||
Har du sett att det finns folk som tjänar reklampengar på ditt bygge?
https://www.youtube.com/watch?v=yLB4 _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||
Jo har sett det. Risigt men tyvärr inte mycket att göra åt. Har framfört att jag inte samtycker.
Men jag har fått lite gjort på bilen Fått hem höjarna från plastning. Dessa är alltså tillverkade efter 3D skanningen av bilen. En design vi knåpat ihop för att den skall matcha övriga former. Är separat höger/vänster variant. Sedan var det fram med kapen. Inpassning och montering. Ett lager väv på ovansidan och ett lager matta på insidan. Resultatet. Tycker det blev helt ok [/img] _________________ Filip Malm 070-270 40 65 Super Amazonen http://www.speedhunters.com/2014/07/the-awd-turbo-v8-volvo-super-amazon/ www.tuneitmotorsport.se |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M1 Sauber group 5 Look-alike **Till Salu!** | << 1, 2, 3 ... 26, 27, 28, 29, 30, 31 >> 90 besök senaste veckan (441263 totalt) |