Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M1 Procar 202? | 1, 2, 3 ... 18, 19, 20 >> 25 besök senaste veckan (204797 totalt) |
Nya tider kräver nya bilar!
Kommer inte ha tid att tävla/trackdaya i den utsträckning jag vill nästa sommar, därför togs bestlutet att sälja 330in, kommer sakna 0-285 på 14,5 sekunder men jag kommer inte sakna att skruva med den. Var och hämtade denna skönhet i Lördags nere i Skurup. Import till swe 2000, 3 ägare i sverige och 12800mil, SMG konverterad till manuell. Tanken med denna bilen är först och främst att byta chassi på den till nåt riktigt smaskigt, ledlager, krängare och på med ett par gatvänliga r-däck, kommande vinter blir det nån form av överladdning, turbo eller Procharger i-1 kanske, vem vet! Bil nummer 2 som denna tråd kommer att innehålla är en BMW M1 Procar replica/inspirerad mittmotorbil som ska reggas som amatörbyggt och bli fullt gatlegal. Planen är i korthet: - Bygg chassijigg - Börja nångång Bygget kommer bestå av BMW M5 V10, Corvette C5 spindlar och bärarmar, pushrods, 01E låda alt Boxsterlåda, breda fälgar och mycket glasfiber! Här är en förhandstitt på min kompis Andres bygge som går att följa på https://www.facebook.com/groups/1459 Lite bonusbilder från Oslo Motorshow dit jag och bror blev inbjudna av Trond Hylle som håller i e30meet i Norge, kika närmare och känna och klämma på en äkta gatlegal Procar var fett Tidsplanen är flytande på båda dessa projekt, har "endel" annat att göra också MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Coola byggen! BMW M1, är det den nya trenden på Rejsa?
Med risk för att låta som en komplett skitstövel; har ni provsuttit chassit? Utan att veta proportionerna exakt ser det ut att kunna bli krångligt att få plats med ett vettigt pedalställ, utan att föraren ska behöva ha underarmar som en orangutang ... _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||
Det har pågått ett tag bakom kulisserna för att få till detta, inte lätt att hitta karossgrejer kan jag lova
Jag har inte byggt nåt än men andre har nog säkerligen provsuttit, chassit är ritat i USA och all geometri är raceproven, förhoppningsvis även förarplatsen _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Blir grymt! Snart dax att starta M1 klubb
Har du möjlighet att kolla med vad det är för avstånd mellan framsträvan och huvudbågen i längsledd? Börjat inse att det blir trångt i min på alla håll, trots att jag mäter måttliga 175cm över havet. _________________ Filip Malm 070-270 40 65 Super Amazonen http://www.speedhunters.com/2014/07/the-awd-turbo-v8-volvo-super-amazon/ www.tuneitmotorsport.se |
||
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Måste erkänna att jag tycker det ser trångt ut med.. M1 är ju något större än Ford GT40, men inte jätte mycket. Och i GT40in har du fötterna nästan framme vid axelcentrumet fram. Här sitter det ett kryss där jag annars hade antagit att pedalstället skulle hamnat. Men man får väl lite på att dom har koll, det är ju inte första gången Erik bygger bil _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Två år kan väl knappast klassas som lång tid? |
||
Chassit på bilderna är ju snyggt. Men jag skulle nog välja att bygga i betydligt klenare material.
Jag har ju byggt en del chassin, där det varit dåligt med utrymme för fötter och pedaler. Mitt tips är att ta ALL plats du kan få, för fotlådam på förarsidan och lägga massor med tid på förar-sitt-ställningen. Bygger du fotlådan i plåt istället...så tjänar du massor med plats. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Jag kan mäta upp hur stort ett fotutrymme musta vara, för att bilen ska vara körbar utan problem.
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Två år är sjukt lång tid!
Butterfly du får gärna kika på den, ska se om jag kan få andre att ställa upp på en modellbild! Mvh Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Det är väl inte så mycket merjobb att bygga en till parallellt? Nummer 2 går ju alltid mycket fortare..
Bygg en åt mig också är du snäll. _________________ Mvh Per Bodin Karlstad BMW M3 -97 bansmiskaren BMW M5 -93 BMW 330i -01 BMW 323ti -99 Chevrolet Camaro SS 1LE -17 |
||
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Det var trångt enligt Andre, Det vore jättebra om du kunde kika lite! MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Har en måttsatt skiss/ritning på Saubers M1 GR5 chassi. Gör jag en uppskattning efter dessa har föraren kring 145cm att tillgå från huvubågen, viken står lodrätt och framåt. Chassit är asymmetriskt designat för att få till mer utrymme åt förarens fötter.
_________________ Filip Malm 070-270 40 65 Super Amazonen http://www.speedhunters.com/2014/07/the-awd-turbo-v8-volvo-super-amazon/ www.tuneitmotorsport.se |
||
Då har lite hänt i Tomteverkstan
Först inhandlades ett chassi till M3an, ett Bilstein grupp N/World challenge. Planen är nu att så snart jag har tid plocka ner bakvagnen och bestämma mig för vilka bussningar som ska bytas etc, blir rollcenterkit och turner motorsport krängare på den! M1ans Chassijigg är påbörjad, handlade lite stål och började snickra. Den består av 40x100x2 samt 40x40x2 Tvärstag på strategiska punkter. Invägt på millimetern med laser. Kommer att bli justerbara fötter på det! MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Jag har mätt lite på mina chassin, vad det går åt för plats för att få in en normalbyggd förare. ca 1,80-185 m
Från botten på förarstolen, till längst fram i fotlådan går det åt MINST 1300 mm. Detta är om man sitter med stolen i samma höjd som golvet vid pedalerna och har ett pedalställ med hyfsat kort slag på pedalerna. (Om stolen sitter högre, som en vanlig bil....kan säkert måttet minskas.) Man måste även tänka på att en vanlig racestol bygger ganska mycket bakom sitsen....och att det finns folk som har väldigt långa ben. I bredd vid fötterna är 330 mm väldigt lite och man får inte ha några kanter som sticker ut runt sulan på skorna......och man kan inte vika undan vänsterfoten från kopplingspedalen. Dock duger det med 330 mm, om man kan ha lite bredare på vänter sida, lite högre upp, för att komma vid sidan av kopplingspedalen. Man kan flytta in pedalerna mot mitten, en bra bit.....säkert 150 mm, utan att man stöts av att man sitter snätt i bilen, när man kör. Exempelbild från en av mina kunders bilar. Här sitter man lite vinklad utåt med fötterna. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Jag förmodar att "Grus" läser detta......och på hans skisser från orginalbilen... går fotlådorna, nästan ända fram till hjulcentrum.
I hans fall....med bärarmarna, så får man väl ha golvet vid pedalerna ovanför bakre/undre bärarmsinfästningen. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Tack för bra input, ska mäta imorgon!
Dimensionerna på materialet är 45x45x2 fyrkantsrör samt 45x2/2.5 rör. Vad tycker vi om detta? Mvh Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW M1 Procar 202? | 1, 2, 3 ... 18, 19, 20 >> 25 besök senaste veckan (204797 totalt) |