Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Idrottonline nu ett måste för SBF-licens
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (15886 totalt)
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4026


Trådstartare
Läste nyheten att man måste finnas i idrottonline och klubben måste ha lagt till mig för att jag skall få ut en ny licens.
Trevligt att det blivit digitalt, men det blir ju en del arbete för klubben.
Var inne och aktiverade mitt konto men klubben har inte lagt till mig...
Är det någon klubb som påbörjat arbetet med att lägga till medlemmar?
http://sbf.se/Nyheter/SvenskBilsport/ViktigtForattfalicensmastedufinna . . . .

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082



Intressant och jobbigt.

Vem är det som sköter det inom MSCC, är det Fredrik?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4026


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
Intressant och jobbigt.

Vem är det som sköter det inom MSCC, är det Fredrik?

Ny uppgift så det är ingen som sköter detta.
Tävlingstillstånd och liknande har skötts av tävlingsledaren eller klubbmästerskapsorganisationen.
Tror inte det är så mycket jobb, licensierad klubb är ju redan ifyllt så jag gissar på att det bara är att markera och klicka aktivera.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Det är "bara att klicka", på en, och en, och en, och en,... alltefter de betalt medlemsavgift.
Samma jobb som egentligen skulle göras i Bilsport Online, men där verkade det inte vara så högljutt jagande på processer/principer.

Jag tror att de med licens har migrera över, har sett det för en klubb iaf.
Alla övriga medlemmar ska ju oxå in, med 12siffrigt PN,...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
AndF
Lund
Här sen Okt 2005
Inlägg: 345

Moderator i ett av underforumen

MSCC har registrerat samtliga medlemmar i IdrottOnline och LOTS.

Dock viktigt att skilja på IdrottOnline och LOTS, som är SBFs del av systemet. Klubben och ni registrerar era uppgifter i IdrottOnline, som sedan exporteras till LOTS som hanterar licenser, tävlingar etc.
Inloggning till LOTS: https://lots.sbf.se/

Mycket arbete för klubben att lägga till alla medlemmar etc nu inledningsvis. Vi tappar dessutom viss funktionalitet jämfört med vårt nuvarande system, vilket gör att vi kör dubbelt tills vi är nöjda med IdrottOnline/LOTS.

_________________
- Honda CRX ED9 - Porsche 986 Boxster S
Citera
Per Gustavsson
LaxåSkogen
Här sen Sep 2004
Inlägg: 231



ser det här bara som ett till sätt att mjölka dom tävlande på mer pengar. kostar ju hundra kr om du vill ha licensen i plastformat... vilket man måste ha om man vill köra i tex. Norge el. Danmark...
thumbs down

_________________
Per Gustavsson #95 BMW E36

1:A serien SSK Klass3a 2012
2:A serien SSK Klass3a 2013
1:A Modsport 3 samt 1:A totalt spvm 2014
2:A Modsport 1 2018
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Niklas Falk skrev:
Det är "bara att klicka", på en, och en, och en, och en,... alltefter de betalt medlemsavgift.
Samma jobb som egentligen skulle göras i Bilsport Online, men där verkade det inte vara så högljutt jagande på processer/principer.

Jag tror att de med licens har migrera över, har sett det för en klubb iaf.
Alla övriga medlemmar ska ju oxå in, med 12siffrigt PN,...

När jag ska betala min licens så står det bara "Error - Varukorgsgruppen saknar order" ??

Så jag kan inte betala min licens i LOTS.
Ska man maila dem eller ska man vänta tills gamla licensen går ut först? Den går ut 31e feb 2016.

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



Jag hade lugnat mig. skall komma en uppdatering snart.

alla co-driver licenser för oss som har rally licens saknas fortfarande så de har endel problem med systemet

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Petter

Här sen Mar 2003
Inlägg: 881



Nisse977 skrev:
Niklas Falk skrev:
Det är "bara att klicka", på en, och en, och en, och en,... alltefter de betalt medlemsavgift.
Samma jobb som egentligen skulle göras i Bilsport Online, men där verkade det inte vara så högljutt jagande på processer/principer.

Jag tror att de med licens har migrera över, har sett det för en klubb iaf.
Alla övriga medlemmar ska ju oxå in, med 12siffrigt PN,...

När jag ska betala min licens så står det bara "Error - Varukorgsgruppen saknar order" ??

Så jag kan inte betala min licens i LOTS.
Ska man maila dem eller ska man vänta tills gamla licensen går ut först? Den går ut 31e feb 2016.


Jag får precis samma problem när jag försöker betala min licens. Tycker detta är skit och vill bara betala pengar till ett konto och få licensen.
Allt är så krångligt att det inte är värt att ha "vilande" licens som jag som inte kört bana på några år. Känns lättare att lösa problemet den dagen jag söker mig till banan igen.

_________________
/Petter Ledin
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Nationella racinglicenser (racing, formel, historisk racing och historisk formel) saknas helt när jag försöker betala. Debut är det enda som finns men det ska jag inte ha....

Ja, ja, de löser väl det någon gång kanske!?

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Är det någon som "köpt" licens nyligen i Lots? Jag försökte nyss men blir inte klok på det.
När jag skulle välj licens fanns de fyra alternativ som jag har haft tidigare inom racing tillgängliga för val:
Senior
Formel Senior
Historisk Racing Senior
Historisk Formel Senior

Jag valde den som kom först, det råkade bli Formel Senior. Den lades till i min varukorg och står som "bekräftad" med grön prick. Sen förväntade jag mig att jag skulle välja de andra tre också. Fast då finns de plötsligt inte att välja på. Det finns överhuvudtaget inga licenser inom Racing alls att välja till. Däremot en massa andra grenar som jag inte har licens inom och inte ska ha (som är listade som ej tillgängliga)...
Väljer jag att betala syns också bara Formel Senior i listan.

Lägger de till de andra automatiskt eller hur fungerar det? Eller ramlar de bort och kommer inte med i framtiden?
Hur fungerar det egentligen? Hittar ingen vettig information på SBFs sidor och ingen när jag googlar heller.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125



Wankelsport skrev:
Är det någon som "köpt" licens nyligen i Lots? Jag försökte nyss men blir inte klok på det.
När jag skulle välj licens fanns de fyra alternativ som jag har haft tidigare inom racing tillgängliga för val:
Senior
Formel Senior
Historisk Racing Senior
Historisk Formel Senior

Jag valde den som kom först, det råkade bli Formel Senior. Den lades till i min varukorg och står som "bekräftad" med grön prick. Sen förväntade jag mig att jag skulle välja de andra tre också. Fast då finns de plötsligt inte att välja på. Det finns överhuvudtaget inga licenser inom Racing alls att välja till. Däremot en massa andra grenar som jag inte har licens inom och inte ska ha (som är listade som ej tillgängliga)...
Väljer jag att betala syns också bara Formel Senior i listan.

Lägger de till de andra automatiskt eller hur fungerar det? Eller ramlar de bort och kommer inte med i framtiden?
Hur fungerar det egentligen? Hittar ingen vettig information på SBFs sidor och ingen när jag googlar heller.


Jag gjorde det för någon månad sedan, vill minnas att det var samma som för dig dvs jag fick bara med en i varukorgen men när jag hade betalat så blev alla ok. thumbs up

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1669



Köpte min nationella för ett par veckor sedan. LOTS är inte helt jättesmidig och SBF's egna instruktioner är fel tex. Efter lite fipplande och användande av uteslutningsmetoden så låg det till slut en Racing Nationell i varukorgen. Men det var ingen spikrak väg dit.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Jag fick inte till det när jag försökte för ett par månader sen.
Nu kör jag ju inte speciellt mycket bana, så man kanske kan skippa ett år utan att förlora licensen, har för mig det var så? Rätt eller fel?

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1669



Nisse977 skrev:
Jag fick inte till det när jag försökte för ett par månader sen.
Nu kör jag ju inte speciellt mycket bana, så man kanske kan skippa ett år utan att förlora licensen, har för mig det var så? Rätt eller fel?


Den kan vara vilande några år. Kör man ett banmöte per år går det ju lösa engångslicens.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Japp jag får se hur det blir. Prio är tyvärr inte på bilen längre. Men det ska väl ändra sig nån gång

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 895



Får man inte ut nåt plastkort längre?

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125



Peppe Fröjd skrev:
Får man inte ut nåt plastkort längre?


Nej man får inget plastkort per automatik. Det går att beställa ett men det kostar några kronor extra (främst tänkt för de som tävlar utomlands).

Tanken är ju att alla arrangemang skall skapas och anmälas till i lots Därmed kontrolleras din licens när du anmäler dig så du skall aldrig behöva visa plastkortet.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1669



Peppe Fröjd skrev:
Får man inte ut nåt plastkort längre?


Jo då, men det kostar en hundring att få ett plastkort. Kände att det kunde vara smidigt att ha. Slipper kladda med papper och annat då. Sen som sades ovan att det underlättar nog om man åker utomlands och tävlar.



_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 895



.....och det kommer ju inte alls fungera i praktiken...
tex på drop-in körningar på trackdays..

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1669



Peppe Fröjd skrev:
.....och det kommer ju inte alls fungera i praktiken...
tex på drop-in körningar på trackdays..


Så jag tänkte också och klickade i leverans av plastkort. Vår klubb kör inte anmälningarna i LOTS så vi har ingen nytta av det över huvud taget. Dessutom känns hemsidan för LOTS lååååångt ifrån färdig. Bara en sådan som som att instruktionerna på sidan är felvisande tex.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Allmänt banåkaforum
Idrottonline nu ett måste för SBF-licens
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (15886 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande