Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
Superläge för Renault idag!
<<   1, 2, 3, 4   >>
16760 besök totalt
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



det visste man ju inte då.

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Martin Sahlström
Eslöv
Här sen Maj 2003
Inlägg: 252



Grymt race!!
Fräckt att se de sista 10 varven!
Annars tyckte iallafall jag att Alonsos krasch påminde om Satos för två år sedan.
Lite taskig start av Sato annars, jag hejar inte på Schumi men det var väl ändå lite väl häftigt enligt mig.
Citera
Petri
Västerås
Här sen Jan 2004
Inlägg: 705


Trådstartare
Jag tyckte det såg ut som MS klantade till sig ordentligt (för en gångs skull) syntes på hans kroppsspråk efteråt att döma...
Ett riktigt spännande lopp var det och jag är så otroligt imponerad av hur fort dom kan köra...300km/h mitt istan!..i Buttons onbordkamera kunde man se hans framhjul nästan nudda muren ibland...hur fan klarar dom marginalerna varv efter varv..*puh* Vilken kobra-start av Sato förresten...! thumbs up

_________________
Petri Sanaksenaho
Mercedes C36 AMG 1995
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Måste säga att JAG iaf tyckte att Schumi hade BARA sig själv att skylla denna gång!
Montoya hade inte alls nått med hans tokhjärnsläpp att göra denna gång!
Dock skulle jag tro att han garvade inne i hjälmen när det stod klart med hur det gick.

Spontana applåder speglar verkligheten tyvärr.
Är då verkligheten patetisk , bara en stilla fråga

Jag brukar i normala fall förundras över Schumis sätt att bara dominera alla så totalt!
Men denna gång hoppade till och med jag högt av glädje för ja förstod att spänningen bara skulle stiga och det skulle bli ett rafflande lopp.

Jag kände exakt likadant för en massa år sedan när Maclaren var sååå överlägsna!
Dem gillade jag inte alls då , men nu ligger de ju i underläge och allt kan förändras!

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Enligt några webbsidor så brast något v. fram på shumis bil i kurvan och han bromsade, jpm var ju bara het på gröten som vanligt.. Köra på framförvarande bil under Pacecar varv är klantigt iaf, man kan dock inte klandra jpm i detta fall även om han är den jag tycker sämst om av alla förare i hela f1 fältet pga av sina hjärnblödningar under racen. Jag kan småle kanske om han gör något dumt o kör av men jag applåderar inte iaf thumbs down

Monaco är för övrigt alltid tråkigt att se på om ni frågar mig. Kul för Trulli idag, button var ju ingen överraskning då han har börjat starkt i år thumbs up

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



Montoya har blivit friad från MS incidenten nu!

Schumacher skulle värma sina bromsar, och låste upp däcket. JPM flyttade sig åt höger för att undvika
honom och blev träffad.

Brawn said: "It was very unfortunate. You don't want to go out of a race for that reason. We were informed that the safety car was coming in and it is normal to warm your brakes up."

edit : ja visst är det klantigt att köra på framförvarande bil under pacecar, men det är ju en helt
annat sak att köra på framförvarande bil som ställer sig på bromsen.

btw. Ross Brawn trodde dessutom att Michael kunde vinna, för han hade massor med bränsle kvar tydligen.

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347



Arne skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Vi får "tacka" vildhjärnan Montoya för att Schumacher är ute. Han borde inte få ha licensen kvar.


Vad menar du med det?
Jag menar att han har visat vid ett flertal tillfällen att han inte är mogen att sitta i en så snabb bil. Reptilhjärnan tänker alldeles för ofta...eller tänker inte alls...

Åker man bakom en pace-car så ska man hålla tillräckligt avstånd för att inte köra på framförvarande bil. Det är den som ligger direkt bakom pace-car som bestämmer tempot. Hade inte MS bromsat så hade han hamnat i bakänden på Mercan.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



"Åker man bakom en pace-car så ska man hålla tillräckligt avstånd för att inte köra på framförvarande bil. Det är den som ligger direkt bakom pace-car som bestämmer tempot. Hade inte MS bromsat så hade han hamnat i bakänden på Mercan."

skulle inte MS hålla tillräckligt avstånd då för att inte köra på mercan?

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

AndreasNystrom skrev:
"Åker man bakom en pace-car så ska man hålla tillräckligt avstånd för att inte köra på framförvarande bil. Det är den som ligger direkt bakom pace-car som bestämmer tempot. Hade inte MS bromsat så hade han hamnat i bakänden på Mercan."

skulle inte MS hålla tillräckligt avstånd då för att inte köra på mercan?


Hehe. Jo det kan ju tyckas.
Men man ser det "ofta" i amatörserier att folk är ouppmärksamma och kör in i bilen framför när det är safetycar ute.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347



AndreasNystrom skrev:
skulle inte MS hålla tillräckligt avstånd då för att inte köra på mercan?
Han åkte inte in i mercan... Räcket träffade han efter att ha fått "hjälp" från guds gåva till bilkörningen.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



okej. kolla på den här videon http://www.motorsportmediamulti.com/videos/f1monaco/schumacher_montoya . . . .

här ser man att Schumacher är långt ifrån SC när han bromsar.
han låser upp hjulen rejält.
JPM undviker honom genom att köra åt höger.
vilket hade gått bra om inte MS får för sig att svänga åt höger strax efteråt, och
de får kontakt sida vid sida med däckena.

förstår inte varför man ska anklaga JPM för det hela.

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det tillhör väl som vanligt allmänhyfs att ha klart bakåt om man nu skall testa bromsar, värma däck medelst svängar. Speciellt i tunnlar när ögat måste ställa om sig mellan ljust/mörkt och det aldrig förekommer bromsmanövrar där utom vid olyckor. Svårt att lasta JPM för den incidenten. (MS har ju för övrigt lite andra irrationella saker att förklara under tidigare säsonger med "avsiktliga" påkörningar mot de som ligger nära honom poängmässigt).

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



tur att det inte blev ett till Monza 2000 bara. edit : tog bort orsaken.

räcker nog med den här disskussionen nu

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Äntligen ingen Ferrari som vann Nu kan man börja titta på F1 igen

_________________

--VVTS--
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855



jag blev glad när jag konstaterade att MS kört sönder bilen (han var ju själv oskadd, och en bil går att ersätta!).

varför?

Jo helt enkelt för att om det ska bli någon spänning i slutet av säsången krävs det att MS kör några rejs där han inte får poäng.... Eftersom han är ganska haj på o köra bil, så lär han knappast hamna på 10plats eller sämre, och enda möjligheten är ju då att han bryter ett par rejs...
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

AndreasNystrom skrev:
okej. kolla på den här videon http://www.motorsportmediamulti.com/videos/f1monaco/schumacher_montoya . . . .


Jag säger som Sabine


_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Fredrik L
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 617



Då säger jag så här

§164 f All the competing cars will form up in line behind the safety car no more than 5 car lengths
apart.


...eller fia rättare sagt

_________________
Fredrik Larsson

Shoppingclion
Citera
Fredrik L
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 617



FIA var iaf klara med sin bedömmning och inga straff utmäts för någon , de friar alla inblandade parter

_________________
Fredrik Larsson

Shoppingclion
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



En annan knäpp grej hände med Kliens Jagga. Den smällem kostade minst
2,7 miljoner (och då snackar vi inte om skadorna på bilen).

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=672&a=268882&previousRenderType=6

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Nu vet jag inte vad era TV-apparater visade för lopp men på min TV såg jag hur SCn var ute på sista varvet och hur MS förberedde sig för att köra snabbt, detta innebär (som vilken F1-förare i världen borde veta) bl a att man värmer bromsarna, detta görs genom att man accelererar och sedan bromsar hårt. MS gjorde detta i tunneln och när han bromsade hårt (vilket inte kan ha kommit som en överraskning för någon) så körde JPM in i honom. Solklart. Hade inte MS bromsat så hade han klippt SCn vilket Mäkinen påpekat.
Att MS vek åt höger har inte med saken att göra då JPM inte borde varit i närheten av MS i det läget och JPM borde ha kunnat räkna ut med röven att MS skulle bromsa i anslutning till sin acceleration eftersom de faktiskt hade SC framför.

JPM är IMHo en helt värdelös förare i F1 som gång på gång visar att han inte är kapabel till en sport med snabba hastighetsändringar och högerkurvor.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens

JPM var säkert angelägen om att ligga nära MS för att köra om honom när SC skulle vika undan. Undrar dock hur SC skulle kunna göra det i tunneln...

Nja - JPM är allt en slarvig förare.

MEN....
1/ först bromsar MS (JPM var inte beredd på detta är ju tydligt då har styr höger o precis undgår att köra in i baken)
2/ JPM kommer upp jämsides
3/de kör jämsides en stund o SEDAN viker MS till höger o tränger ut JPM?

DÅ kan ju rimligen inte MS skylla på att han värmde däcken... Samt.. han borde ju sett JPM!
Verkor som om MS ville ha JPM bakom sig o lära JPM en läxa. O så åkte han dit själv jaja..

de är nog inte direkt vänner de där två

Nägon som hört vad MS o JPM säger om incidenten?

_________________
Jan Å
Citera
Elitracing (åskådarracing)
Superläge för Renault idag!
<<   1, 2, 3, 4   >>
16760 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande