Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Motorolja
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (11056 totalt)
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043


Trådstartare
Är det fler än jag som testat Motul 300V 15W50. Jag hade i prinsip noll oljeförbrukning tills jag bytte till Motul, efter har den dragit ca: 2.5L på 700mil. Tidigare körde jag med Castrol 10W60 men underligt att det ska vara sådan skillnad. Kan det bero på att det är en ren racing olja? Motulen känns dock klart bättre.

_________________
bmw bmwsson
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043


Trådstartare
Esa skrev:
Är det fler än jag som testat Motul 300V 15W50. Jag hade i prinsip noll oljeförbrukning tills jag bytte till Motul, efter har den dragit ca: 2.5L på 700mil. Tidigare körde jag med Castrol 10W60 men underligt att det ska vara sådan skillnad. Kan det bero på att det är en ren racing olja? Motulen känns dock klart bättre.


Jag tror det hamnade lite tokigt!!!

_________________
bmw bmwsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare

Har flyttat det från köp o sälj nu

_________________
Magnus Thomé
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Tja! Jag åker också på Motul 300V 15W-50. Hög oljeförbrukning vet jag inte för på min bil är där ett litet läck vid kamkedjekåpan - packningen ska bytas. Jag åkte tidigare på Valvoline synpower och vid banåka steg oljetempen till 120 grader!! Jag fick _ganska_ bråttom att byta ut den oljan! Med Motuloljan har jag aldrig fått o.tempen att stiga över 95 grader.

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043


Trådstartare
Magnus
Jag märkte det försent.

Min oljetempsteg alldrig över 100 med Castrol men med Motul maxar den vid 110. Enligt Veteran motor så är Motul oljan gjord för högre temperaturer den fungerar bättre då, uppåt 120 ska inte vara någon fara. Det är dessutom normalt med högre temp med Motul. Men varför den förbrukas kunde han inte svara på. Det är tydligen vanligt att de som använder oljan kör ett race och byter sen.

_________________
bmw bmwsson
Citera
Andreas A
Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 797



Får man fråga vad man får ge för Castrol 10/60 här hemma, finns det någon som har hyfsat pris på denna oljan?

Körde nämligen med den oljan ett tag men sedan gick den inte att få tag på men jag har för mig att Castrol säljer den i Sverige nu igen?

Kör med Mobil 15/50 o oljetempen håller sig ganska lågt men jag får problem med lågt oljetryck trots detta. Funderar alltså på att testa Castrol eller någon annan olja igen, om det nu inte kostar 600kr för 4liter

_________________
Andreas Andersson
YB Motorsport
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Andreas A skrev:
Får man fråga vad man får ge för Castrol 10/60 här hemma, finns det någon som har hyfsat pris på denna oljan?

Körde nämligen med den oljan ett tag men sedan gick den inte att få tag på men jag har för mig att Castrol säljer den i Sverige nu igen?


Det finns två varianter TWS 10W60 och RS 10W60, den förra finns hos BMW-handlare och den senare hos bl a Mekonomen men den är tyvärr dyr hos båda.
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



johann skrev:
Det finns två varianter TWS 10W60 och RS 10W60, den förra finns hos BMW-handlare och den senare hos bl a Mekonomen men den är tyvärr dyr hos båda.


En liten rättning gamla RS 10W/60 har ersatts av TWS 10W/60. RS'n har gjorts om viskositetsmässigt till en 0W/40 olja.
Både Mekonomen och BMW säljer TWS'n. Som du säger är priset är dock inte alltför roligt. 713:-/4l och 180:-/l hos Mekonomen.

EDIT: Nu ska jag försöka få rätt på detta. En xW/50-olja är tjockare vid 100 grader än en xW/60-olja. Dvs det är inte omöjligt att du kan få ett något lägre oljetryck med 60-oljan än med 50-oljan dock kyler 60-oljan bättre eftersom du kommer att få ett högre flöde med den.

Liksom för Esa går aldrig min oljetemp över 100 grader med Castrols 10W/60, den brukar lägga sig mellan 90-95 grader vid bankörning.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Det finns fortfarande en RS 10W60 att köpa men för användning i BMW M-bilar rekommenderas den nyare TWS.
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043


Trådstartare
Jag köpte Castrol TWS 10W60 på ett ställe som säljer villaolja mm i Eskilstuna för 480kr/4L. Fast det var -01 förstås.

_________________
bmw bmwsson
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



johann skrev:
Det finns fortfarande en RS 10W60 att köpa men för användning i BMW M-bilar rekommenderas den nyare TWS.


Du har rätt kollade på http://www.castrol.se. Konstigt när jag pratade med Castrol i höstas sa personen jag talade med att RS 10W/60 utgått och ersatts av TWS. Nåväl fel gör vi alla ibland eller så vill de inte sälja "gamla" RS'n.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



GunnarÖ skrev:
johann skrev:
Det finns fortfarande en RS 10W60 att köpa men för användning i BMW M-bilar rekommenderas den nyare TWS.


Du har rätt kollade på http://www.castrol.se. Konstigt när jag pratade med Castrol i höstas sa personen jag talade med att RS 10W/60 utgått och ersatts av TWS. Nåväl fel gör vi alla ibland eller så vill de inte sälja "gamla" RS'n.


Du sa kanske att det var till en M3, för det är (nästan) den enda oljan som är godkänd för E46 M3 och vissa årsmodeller av E39 M5.
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



johann skrev:
Du sa kanske att det var till en M3, för det är (nästan) den enda oljan som är godkänd för E46 M3 och vissa årsmodeller av E39 M5.


Nix, jag ringde Castrol och bad om lite tekniska data på deras oljor och passade att fråga vad som hänt med RS 10W/60 eftersom eftersom jag inte såg den i hyllorna längre utan bara 0W/40. (Många säljare ser lite när man frågar efter 10W/60-olja.)

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Jag har 4st 4l dunkar Castrol RS 0-60W kvar om någon vill ha, jag kommer att köra med Mobil1 när det är dags.

Eller så byter jag gärna till Mobil1 olja eller ngt likn.

Vilken olja rekommenderas förutom Mobil1 till en Porsche 911?
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



kid skrev:
Jag har 4st 4l dunkar Castrol RS 0-60W kvar om någon vill ha, jag kommer att köra med Mobil1 när det är dags.

Eller så byter jag gärna till Mobil1 olja eller ngt likn.

Vilken olja rekommenderas förutom Mobil1 till en Porsche 911?


Castrol TWS bland annat.
Citera
Andreas A
Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 797



GunnarÖ skrev:
johann skrev:
Det finns fortfarande en RS 10W60 att köpa men för användning i BMW M-bilar rekommenderas den nyare TWS.


Du har rätt kollade på http://www.castrol.se. Konstigt när jag pratade med Castrol i höstas sa personen jag talade med att RS 10W/60 utgått och ersatts av TWS. Nåväl fel gör vi alla ibland eller så vill de inte sälja "gamla" RS'n.


Det stämmer, den fanns inte i sortimentet förra året men har kommit tillbaka igen. Så den kostar 480kr per 4liter alltså? Då blir det att göra lite gråimport från England.

_________________
Andreas Andersson
YB Motorsport
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Andreas A skrev:
GunnarÖ skrev:
johann skrev:
Det finns fortfarande en RS 10W60 att köpa men för användning i BMW M-bilar rekommenderas den nyare TWS.


Du har rätt kollade på http://www.castrol.se. Konstigt när jag pratade med Castrol i höstas sa personen jag talade med att RS 10W/60 utgått och ersatts av TWS. Nåväl fel gör vi alla ibland eller så vill de inte sälja "gamla" RS'n.


Det stämmer, den fanns inte i sortimentet förra året men har kommit tillbaka igen. Så den kostar 480kr per 4liter alltså? Då blir det att göra lite gråimport från England.


Du kan nog hitta den billigare i Tyskland.
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689



Var köper ni era oljor?!? Jag tänkte köra på TSW i sommar. Jag brukar handla på Mekonomen och de tar 713kr för 4l dunken....

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare

Hmmm... vi borde kunna göra ett ganska bra gruppköp... typ en tankbil närapå

_________________
Magnus Thomé
Citera
M Scotte
Vellinge
Här sen Jan 2003
Inlägg: 450



Vet inte om det är någon olja ni skulle vilja använda.
om det finns intresse och rimlig mängd kan jag ta hem Motul 5w-40
helsyntet 5L för 450kr flaskan.
Det är denna olja:

6100 SYNERGIE produkterna är speciellt framtagna för nya bilar med starka motorer. Dessa oljor, vilka är 100% SYNTETISKA* eller TECHNOSYNTHESEr ger optimala prestanda för bensin- såväl som dieselmotorer. Genom MOTUL's långa erfarenhet inom syntetiska oljeprodukter uppfylls de specifika krav som biltillverkarna ställer.
API SL/CF-Energy Conserving, ACEA A3-96/B3-96 och CCMC G-5/PD-2, såväl som av följande biltillverkares standarder : VW 500.00/502.00/505.00 eller 501.01/505.00 ROVER, BMW, PORSCHE

_________________
Martin Scotte

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Superstage: 1.22.44
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Den här Motul är annars bra: 300 V LE MANS 15W60, har för mig den går att köpa via BMWSC.
Citera
Sparade trådar/FAQ
Motorolja
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (11056 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande