Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Honda Prelude -87 Rörramschassi sr20 Stor update
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (30720 totalt)
Ecarlsson
Skövde
Här sen Dec 2015
Inlägg: 18


Trådstartare
Hejsan allihop.
Emil heter jag, 22 år från Skövde.
Jobbar som svetsare inne på Volvo i Skövde, började bygga "stancebilar" sedan föll jag in på drifting och TA.
Så nu har ett rörrams projekt dratt igång utav min gamla honda prelude -87.
Ställde ut den på elmia 2014 men sedan gick det utför när jag fick mersmak för pulver och bakhjulsdrift.
Så här har ni starten på min projekttråd, kom gärna med tips. Kunskapen räcker inte hela vägen än för mig!

Peace!

Start projekt!
Bilen har gått igenom rätt mycket,
Höjda torn fram
Omsvetsade torn bak(egen topplagring)
Igenlagda hål runt om
Bredde bakskärmar
Omlackering
Och ja mycket annat.





Nu till det nya.
Planen var en mitt monterad honda b18c4 vtec motor så började skissa och kapa ur för detta.
Men efter ett tag så ändrade jag mig.



Nu tar det form gör nya idén.



Asträvorna har nog vart ett av dom mest irriterande momenten i bygget hittills.

Test montering av en "fulstol" och motor med låda.
Gjorde valet att köpa en zf 530 5 växlad låda.




I denna ramen som omfamnar motorn underkant ska jag bygga egna motorfästen ifrån tillverkade självklart i rör.


Sen får ni lite smakprov på garaget och hur det tar form!






Även fårt hem en ny acdc svets från swp!

Och lite delar från ddesign, ska köra s14 fram och bakvagn! Med gtr bakvagn!




Det var allt för denna gången, blev rätt mycket märkte jag!
Peace!


Tjena då har jag kommit en liten bit med motorfästena!
Skönt att man har lite utbildning och att kunna använda maskiner på jobbet!




Svarvar omfång till mina motorkuddar och distanser till motorfästena.
Så här har ni resultatet.




Nu har jag passat på att måtta och väga in motorn.
Ursäkta för all text vet att ni gillar bilder, men det är en förklaring varför jag gjort som jag gjort;)

Vägde in bilen mot marken på pallbockar först sedan lyften in motorn på balkarna och vägde in den och mätte in vart jag skulle ha infästningarna för mina vulkade motorkuddar.


Sen började jag bolla med idéer för rören emellan motor och chassi.
Ville bygga motorfästen som både skulle vara snygga men ytterst funktionella så vi får väl se.
Så varför jag svarvat en hyllsa runt kuddarna är att få det väldigt stumt men även att få bort alla vibrationer från motorn. Vissa kör helstumt och det tror jag icke på då det skapas vibrationer i motorn och det är ju aldrig bra.
Sen vidare med att få snygga rör emellan motor och chassi. Ist för att bara köra diagonala rör emellan fästpunkterna och få mindre tryck yta mot motorn och mindre stabilitet så bockade jag rör och fick det snygga och bättre med en större och stabilare tryckpunk.




Byggt växellådsfäste klart nu, blev stabilt och bra.
Bygger inget stumt, använder vulkade gummin frågan Ragnar Cederberg.
Två m12 och en 19mm mutter underifrån eller 2st m10 bult att släppa så är lådan lös från chassit.


Byggde även en kardantunnel som verkar som att den kan funka, kan få modifiera i bakkant med en till bock. Väntar nu på spakställ och pedalställ så kan jag placera allt det sen stolen.


Och jag försöker självklart notcha så mycket jag kan i Fräsen.


Allt för denna gång!

[/i]

_________________
Emil Carlsson
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



Snyggt arbete du gör thumbs up

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 362



Inte helt överens med motorvalet men 200% överens med bilen!!
Kommer bli grymt!

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



^^ + 1 på daugaard
du borde kört b18, vänd rotationshåll på motorn, torrsump och sedan så går det ju fint att para ihop den med valfri växellåda, typ.

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Ecarlsson
Skövde
Här sen Dec 2015
Inlägg: 18


Trådstartare
Ripper skrev:
Snyggt arbete du gör thumbs up

Man tackar!

_________________
Emil Carlsson
Citera
Ecarlsson
Skövde
Här sen Dec 2015
Inlägg: 18


Trådstartare
Fixxe skrev:
^^ + 1 på daugaard
du borde kört b18, vänd rotationshåll på motorn, torrsump och sedan så går det ju fint att para ihop den med valfri växellåda, typ.

Haha kul med lite honda folk då jag som sagt är en gammal honda kille.
Kände dock att 1.8l blev lite tunt och höjden var annorlunda på b18 motorn mot sr20 då jag inte riktigt hade fått plats bra med den! Så tyvärr såld!

_________________
Emil Carlsson
Citera
Ecarlsson
Skövde
Här sen Dec 2015
Inlägg: 18


Trådstartare
Daugaard skrev:
Inte helt överens med motorvalet men 200% överens med bilen!!
Kommer bli grymt!

Får man fråga varför? Kul att vi är överens om något

_________________
Emil Carlsson
Citera
Ecarlsson
Skövde
Här sen Dec 2015
Inlägg: 18


Trådstartare
Fick lite mer gjort igår!

Fick mitt obp pedalställ som jag tänkt köra med, har funderat på tiltons men jag kände att jag sparar hellre lite pengar och lägger det på att kanske få den startklar i slutändan!
Byggde även några slideskenor så det kan vara ställbart.



Gjorde även dörrsträvor till båda sidor, gick på 25mm under max måttet för sbf.
Skulle gärna köra upp allt i CAD med vinklar längd och tjofaderittan men jag har varken kunskap eller grejer till det så får bli det gamla hederliga, vinkelslip, ögonmåttet och ett fint rakt plattjärn att malla ifrån!


_________________
Emil Carlsson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



SNYGGT thumbs up

vad kommer motorn från för bil från början?? är det en nissan 200 s14 eller??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 362



Ecarlsson skrev:
Daugaard skrev:
Inte helt överens med motorvalet men 200% överens med bilen!!
Kommer bli grymt!

Får man fråga varför? Kul att vi är överens om något


Skulle kunna ha något att göra med faktumet att jag är sekreterare i Hondaklubben och själv bygger en BA4 som kommer få K20 nästa vinter...

Kommer bli ett sjukt bygge detta och jag kommer följa det slaviskt!

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Ett tips om pedalställ - provbelasta det och infästningen i ett tidigt skede, innan du bygger klart för mycket runtomkring.

Det är ganska vanligt att jag stöter på pedalställ av liknande typ (men olika fabrikat) som flexar rejält. Det är ganska jobbigt att åtgärda när det är klart, men rätt enkelt om man fångar problemen i tid.

Fixa en stol och gör en kloss som låser bromspedalen mot infästningen för cylindrarna, och provbromsa :-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475



Fantastiskt!
Gillar bygget, garaget och ambitionsnivån!

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475



Fantastiskt!
Gillar bygget, garaget och ambitionsnivån!

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
Briby
Västerås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 832



Härligt projekt. Ser ut att vara bra fart på byggandet också. thumbs up

_________________
Robert Briby
______________________________________
pugaction.se
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217



Snyggt bygge!! Funkar rörbocken bra att bocka med,och vad tar den för rör?

//Tobbe

_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
thunder fart
västerås
Här sen Feb 2007
Inlägg: 76



Varför bygger du inte med motorn längre bak, när du ändå bygger egen rörram?

_________________
Oskar thorn
Citera
Ecarlsson
Skövde
Här sen Dec 2015
Inlägg: 18


Trådstartare
knotan skrev:
SNYGGT thumbs up

vad kommer motorn från för bil från början?? är det en nissan 200 s14 eller??


Tackar, denna motorn är bara en mockup men har en på ingång frön en s15:)

_________________
Emil Carlsson
Citera
Ecarlsson
Skövde
Här sen Dec 2015
Inlägg: 18


Trådstartare
Daugaard skrev:
Ecarlsson skrev:
Daugaard skrev:
Inte helt överens med motorvalet men 200% överens med bilen!!
Kommer bli grymt!

Får man fråga varför? Kul att vi är överens om något


Skulle kunna ha något att göra med faktumet att jag är sekreterare i Hondaklubben och själv bygger en BA4 som kommer få K20 nästa vinter...

Kommer bli ett sjukt bygge detta och jag kommer följa det slaviskt!


Haha där har vi en bra förklaring på det då!
Kul att höra!

_________________
Emil Carlsson
Citera
Ecarlsson
Skövde
Här sen Dec 2015
Inlägg: 18


Trådstartare
therealpinto skrev:
Ett tips om pedalställ - provbelasta det och infästningen i ett tidigt skede, innan du bygger klart för mycket runtomkring.

Det är ganska vanligt att jag stöter på pedalställ av liknande typ (men olika fabrikat) som flexar rejält. Det är ganska jobbigt att åtgärda när det är klart, men rätt enkelt om man fångar problemen i tid.

Fixa en stol och gör en kloss som låser bromspedalen mot infästningen för cylindrarna, och provbromsa :-)

Gustaf

Ja jag har hört detta så jag har tänkt att göra något liknande!

_________________
Emil Carlsson
Citera
Ecarlsson
Skövde
Här sen Dec 2015
Inlägg: 18


Trådstartare
Yo-1 skrev:
Fantastiskt!
Gillar bygget, garaget och ambitionsnivån!


Tack så mycket, man får ligga på så länge man inte har fru och barn!

_________________
Emil Carlsson
Citera
Ecarlsson
Skövde
Här sen Dec 2015
Inlägg: 18


Trådstartare
Briby skrev:
Härligt projekt. Ser ut att vara bra fart på byggandet också. thumbs up


Ja jag försöker aå gott det går, ibland hade lite mer kunskap inte skadat dock!

_________________
Emil Carlsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Honda Prelude -87 Rörramschassi sr20 Stor update
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (30720 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande