Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 V8 *Ringtool*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
13 besök senaste veckan (58670 totalt)
C.Harrysson
Kinnekulle
Här sen Jan 2009
Inlägg: 68



Ja de där hjulen är ju inte fula direkt......... thumbs up

_________________
Carl Harrysson

Bmw 325 E30
BMW 328 E36
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715


Trådstartare
Nu händer det grejer.. Nybyggd diff av Mobimech är nu monterad dock ej provkörd då bilen inte ännu är körbar.
"Helrenoverat hus" med nya lager samt en riktigt "LSD" Lamelldiff och Motorsport 3.62 utväxling som jag hoppas göra susen.
AP-Bromsarna är nu monterade fram och bak, Stort DKG Växellådskyl är på plats samt större Oljekyl, Servokyl, Vattenkyl är på gång.
Stackmätare för Olja&Växellådstemp samt vattentemp med anpassad konsol för M3 är på väg in.
Släckare skall skruvas fast och när dessa bitar är på plats skall bilen ner till Tyskland för att få ett diffkyl samt en ny setup hos Raeder för att premiärköras under påskhelgen på Nürburgring!

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715


Trådstartare

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1246



Sanslöst vackert! thumbs up
Vad kör du för längd på pinnbultarna i navet?

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Peo.K skrev:
Nu händer det grejer.. Nybyggd diff av Mobimech är nu monterad dock ej provkörd då bilen inte ännu är körbar.
"Helrenoverat hus" med nya lager samt en riktigt "LSD" Lamelldiff och Motorsport 3.62 utväxling som jag hoppas göra susen.
AP-Bromsarna är nu monterade fram och bak, Stort DKG Växellådskyl är på plats samt större Oljekyl, Servokyl, Vattenkyl är på gång.
Stackmätare för Olja&Växellådstemp samt vattentemp med anpassad konsol för M3 är på väg in.
Släckare skall skruvas fast och när dessa bitar är på plats skall bilen ner till Tyskland för att få ett diffkyl samt en ny setup hos Raeder för att premiärköras under påskhelgen på Nürburgring!


Holy crap va trevliga upgrades. Och fälgarna för helvete det borde finnas lagar mot att lägga upp sån fälgporr!
Såg dig där nere i höstas men kom aldrig fram, får bli ändring på det 2016, låter som ett mkt trevligt recept detta!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715


Trådstartare
N Wiberg skrev:
Sanslöst vackert! thumbs up
Vad kör du för längd på pinnbultarna i navet?


Lite osäker på det men skulle tro att det är 70mm.

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Peo.K skrev:
Nu händer det grejer.. Nybyggd diff av Mobimech är nu monterad dock ej provkörd då bilen inte ännu är körbar.
"Helrenoverat hus" med nya lager samt en riktigt "LSD" Lamelldiff och Motorsport 3.62 utväxling som jag hoppas göra susen.
AP-Bromsarna är nu monterade fram och bak, Stort DKG Växellådskyl är på plats samt större Oljekyl, Servokyl, Vattenkyl är på gång.
Stackmätare för Olja&Växellådstemp samt vattentemp med anpassad konsol för M3 är på väg in.
Släckare skall skruvas fast och när dessa bitar är på plats skall bilen ner till Tyskland för att få ett diffkyl samt en ny setup hos Raeder för att premiärköras under påskhelgen på Nürburgring!


Holy crap va trevliga upgrades. Och fälgarna för helvete det borde finnas lagar mot att lägga upp sån fälgporr!
Såg dig där nere i höstas men kom aldrig fram, får bli ändring på det 2016, låter som ett mkt trevligt recept detta!


Ja fälgarna är galet snygga..Kom gärna o säg hej om du ser mig i år

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715


Trådstartare
Bilen är nu registreringsbesiktigad med modifieringarna, skönt!

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1246



Peo.K skrev:
Bilen är nu registreringsbesiktigad med modifieringarna, skönt!


Grymt! Innebär det att bur, bromsar, chassi och alles är inskrivet i papprena?
Hur bär man sig åt för att lyckas med

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



N Wiberg skrev:
Peo.K skrev:
Bilen är nu registreringsbesiktigad med modifieringarna, skönt!


Hur bär man sig åt för att lyckas med


+1

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715


Trådstartare
N Wiberg skrev:
Peo.K skrev:
Bilen är nu registreringsbesiktigad med modifieringarna, skönt!


Grymt! Innebär det att bur, bromsar, chassi och alles är inskrivet i papprena?
Hur bär man sig åt för att lyckas med


Inga problem att få bilen inregad med ändringarna även om bilen är helfordonsgodkänd, om delarna som monteras inte försämrar bilen så är det fritt fram att registrera bilen!
Jag har regat min med Halvbur (Helbur går ej) Ställbart chassi, Bromsar, Skalstolar och 6P bälte, Samt vingen bak.
Original 3 punkts bälte måste vara fullt funktionsdugligt! Jag hade även kunnat rega in Supersprintet om jag haft kattar på..;-)
Skulle man bli stoppad i en flygande besiktning är det riktigt skönt och kunna visa papper på att bilen är godkänd i detta utförande samt att jag har en specialförsäkring på LF med ett individuellt reglerat värde på bilen.
Inträffar en skada på bana är ju läget som det är men är oturen framme på allmän väg så är det ju bra att ha ett högt försäkringsvärde.

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1246



Det var som fan. Ja det måste ju kännas kanon!
Verkar vara sån vansinnig spridning i både kunskap och viljan hos besiktningsorganen att göra dessa "specialare". Känns som ren och skär tur vem man pratar med och vem som besiktigar bilen.

Jag gjorde en del efterforskning när jag skulle ha in en halvbur i min gamla bil. Ringde runt till säkert 10 olika ställen. Till att börja med är det ju en del jobb att bara förklara sitt ärende och bli hänvisad till rätt person. Men även när man blivit det och pratar med en ingenjör säger ungefär 90% rakt nej med hänvisning till helfordondsgodkännande, lastbilsreggning, färre passagerare eller annat påhitt.

När jag väl lyckades komma iväg och få den besiktigad så var det mycket knorr, tandagnisslande och en del "tur" att det gick hos den besiktningsmannen. Jag hade också annat chassi, bromsar, avgas osv. Buren byggt helt i enlighet med SBFs reglemente, bälte gick fritt från huvudbåge osv. Han ägnande ca 5 minuter åt buren. Det enda han hade att kommentera där var att jag svetsat "mindre än 15cm" från en bältesinfästning och menade att det får man inte göra. Resterande del ägnades åt att kolla bilens andra grejer, typ avgasvärden, glapp, bromsar osv.

Fick på nåder igenom buren om jag lovade att komma tillbaka med original katt. monterad, bort med min förlängda växelspak som "inkräktade på inre säkerheten" samt att jag skulle vara nöjd då man egentligen inte får montera andra bromsar eller chassi.

Så, jag tänker inte försöka ens med min nuvarande bil. Men det hade ju varit sanslöst skönt att få in alla förändringar på pappret!
Ursäkta nerskräpandet i tråden och grattis en gång till!

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715


Trådstartare
N Wiberg skrev:
Det var som fan. Ja det måste ju kännas kanon!
Verkar vara sån vansinnig spridning i både kunskap och viljan hos besiktningsorganen att göra dessa "specialare". Känns som ren och skär tur vem man pratar med och vem som besiktigar bilen.

Jag gjorde en del efterforskning när jag skulle ha in en halvbur i min gamla bil. Ringde runt till säkert 10 olika ställen. Till att börja med är det ju en del jobb att bara förklara sitt ärende och bli hänvisad till rätt person. Men även när man blivit det och pratar med en ingenjör säger ungefär 90% rakt nej med hänvisning till helfordondsgodkännande, lastbilsreggning, färre passagerare eller annat påhitt.

När jag väl lyckades komma iväg och få den besiktigad så var det mycket knorr, tandagnisslande och en del "tur" att det gick hos den besiktningsmannen. Jag hade också annat chassi, bromsar, avgas osv. Buren byggt helt i enlighet med SBFs reglemente, bälte gick fritt från huvudbåge osv. Han ägnande ca 5 minuter åt buren. Det enda han hade att kommentera där var att jag svetsat "mindre än 15cm" från en bältesinfästning och menade att det får man inte göra. Resterande del ägnades åt att kolla bilens andra grejer, typ avgasvärden, glapp, bromsar osv.

Fick på nåder igenom buren om jag lovade att komma tillbaka med original katt. monterad, bort med min förlängda växelspak som "inkräktade på inre säkerheten" samt att jag skulle vara nöjd då man egentligen inte får montera andra bromsar eller chassi.

Så, jag tänker inte försöka ens med min nuvarande bil. Men det hade ju varit sanslöst skönt att få in alla förändringar på pappret!
Ursäkta nerskräpandet i tråden och grattis en gång till!


Problemet är att många "besiktningsgubbar" är för ointresserade, det gäller att hitta en som är intresserad av att hjälpa till och lösa uppgiften och inte motarbeta, killen som regade min bil var var mycket noggrann och fotade alla förändringar samt kollade att installationerna var riktigt utförda, Ordning och reda!

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470



Lite frågor. Hade du med dig ett dokument på genomförda förändringar hur dom var gjorda osv? Vart besiktigade du?
Mvh

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715


Trådstartare
Mattias Redebratt skrev:
Lite frågor. Hade du med dig ett dokument på genomförda förändringar hur dom var gjorda osv? Vart besiktigade du?
Mvh


Jag hade informerat stationen tidigare om vilka förändringar jag gjort på bilen och beteckningar på utbytta delar, Så när det var dags för reg var de pålästa om vad som var ändrat.
Reg.bes utfördes på Opus i Skövde.
Min E46:a regade jag i Vara och även där finns kunskap och intresse för att kunna regbesiktiga bilar!

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715


Trådstartare
Denna info är nu inskriven i regbevis:

Informationen nedan redovisas obehandlad från vägtrafikregistret. Om det är tomt innebär det att det inte finns någon tilläggsinformation om fordonet.


WIECHERS CLUBSPORTBÅGE - HALVBUR, INGET BAKSÄTE.
2X RECAROSTOLAR SAMT 6-PUNKTSBÄLTE FÖRARSIDAN, ORGINAL 3-PUNKTSBÄLTE FIN
NS OCH UPPFYLLER KRAVEN.
INSTÄLLNINGSBARA FJÄDERBEN.
BROMSAR: 6-KOLVS OK FRAM SAMT 4-KOLVS OK BAK INSTALLERADE.
BMW GTS ORGINAL VINGE MONTERAD.
T14D FORDONET TIDIGARE TAGET I BRUK MED STÖD AV EG-TYPGODK I STAT
INOM EUROPEISKA EKONOMISKA SAMARBETSOMRÅDET(EES). FORDONET SKA
EFTER NATIONELLT GODK FORTFARANDE BETRAKTAS SOM EG-TYPGODK.
T31FB FORDONET OMFATTAS INTE AV TILLVERKARENS ANSVAR OM AVHJÄLPANDE AV
FEL PÅ UTSLÄPPSBEGRÄNSANDE ANORDNINGAR ENLIGT 27 §
AVGASRENINGSLAGEN (2011:318).

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715


Trådstartare
Tankad packad o klar, På Söndag bär det av mot Nürburgring


_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
Glenn M.
Kongsvinger
Här sen Aug 2014
Inlägg: 109



Hallo. Kollade på din bil i dag hos Raeder

_________________
Glenn Melbye

Clio RS 201 Ringtool "Kirfel edition''
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715


Trådstartare

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715


Trådstartare
Nu är bitarna på plats och premiärkörningen avklarad på ringen i Fredags, Jösses vilken bil!
Bifogar 2 bilder från första varvet i år


_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 856



Fin bil du har byggt. Är det stor skillnad mot E46an?

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 V8 *Ringtool*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
13 besök senaste veckan (58670 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande