Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Förtjänst av att köpa lätta fälgar.
1, 2   >>
9 besök senaste veckan (20564 totalt)
MarcusKarlsson
Katrineholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 77


Trådstartare
För att göra det enkelt så tar jag ett exempl.

En 9,5x18 fälg väger 8kg och en annan 9,5x18 fälg väger 12kg.
Dvs det är 4kg lättare/fälg.


Den roterande massan, hur mycket tjänas på det?

Har mest sett jämförelser att byta dimensioner men nu ska det jämföras med samma dimension.


Hittade detta citat som jag inte finner någon källa på.
"det sägs ju att det är lika tungt för motorn att dra runt en roterande vikt på 1 kilo som att dra på 10 kilo fjädrad vikt i karossen."

Om den teorin stämmer så är fälgar ett lätt sätt att få sprutt på bilen.


Så vad säger folket?


//Marcus

_________________
Marcus Karlsson - Katrineholm
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Att bara jämföra vikt är ju lite fel.
Det "viktiga är ju var vikten sitter, så lite vikt i periferin som möjligt.

_________________
/Arne Lindgren
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808



Hoppar också in här med lite funderingar och teoretiska aspekter. Framför allt vilka viktskillnader känner vi hobbyåkare skillnad på? Är det värt att betala x antal kronor mer för en fälg som är x antal kg lättare?

Som skrivit ovan; Vid acceleration är det tröghetsmomentet som är av betydelse, dvs hur trögt det är att sätta fart på hjulet. Detta kan vara olika på fälgar som väger lika mycket men har masscentrum olika långt ut från centrumlinjen. Tröghetsmomentet ökar i kvadrat m.a.p avståndet från centrumlinjen vilket gör att relativt små skillnader får stor effekt. Inget direkt svar på frågeställningen men det är en faktor att tänka på!

Antar man att masscentrum är på samma avstånd från centrumlinjen på de olika tunga fälgarna så är förhållandet linjärt dvs en 25% tyngre fälg kräver 25% mer energi att sätta snurr på. Hur detta står i relation till vilken energi det krävs för att sätta fart på en bil har jag ingen aning om Men det går att göra överslagsräkningar för att få ett hum om det iaf. Jag har också läst/hört liknelsen att 1 kg hjul motsvarar ungefär 10 kg på bilen vid acceleration.

Sen har vi gyroeffekten av ett snurrande hjul dvs dess ovilja att byta riktning när det snurrar. Även denna påverkas av var masscentrum sitter. Fråga till någon mer kunnig: Är detta en märkbar faktor?

En tredje faktor jag kommer på är den ofjädrade vikten. Inte heller här har jag något konkret exempel på att ökad vikt påverkar bilen si eller så. Dock antar jag att vid ojämnheter i vägen så är det lättare för en hjulupphängning att arbeta optimalt om massan som ska röra sig är så lätt som möjligt. Hjulupphängningen reagerar snabbare och kan på så sätt bibehålla bättre kontakt med vägen.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



En gammal tråd där det står (lite) vettiga saker: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=9425

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
MarcusKarlsson
Katrineholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 77


Trådstartare
ice skrev:
En gammal tråd där det står (lite) vettiga saker: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=9425


Har läst lite i den också.


Men den handlar mer om att byta dimension 13" vs 15" eller liknande.
Jag letade lite mer info om fälgar med samma storlek.

_________________
Marcus Karlsson - Katrineholm
Citera
andlid
Stockholm
Här sen Feb 2015
Inlägg: 126



Vad jag har läst mig till så blir skillnaden på tex 1/4 mile inte speciellt mycket, blir skillnad på tider samt topfart men inte hästlängder. Vad mer kan man la säga att den accelerar bättre tex ur kurvor, bättre inbromsning men verkar här också inte vara hästlängder. Verkar vara mest på balansen av chassit och hur mycket mindre tex dämparna måste jobba (då det är mindre vikt).

Grassroots Motorsports gjorde en artikel (typ 2-3 stycken) om ämnet, försöker hitta de, när jag gör det slänger jag upp dom här.

Hardcore race så skulle jag gå så lätt som det finns pengar till, annars hade jag hittat ett "happy medium" där priset inte sticker iväg men man får så lätta fälgar samt hårda (forged) som möjligt.

_________________
Anders Lidman
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Ett enkelt sätt att prova är att ta två fälgar med samma omkrets men olika vikt och byta.

Jag skulle tro att 4 kg per fälg blir en märkbar och mätbar skillnad.

_________________
Anders Hansson
Citera
andlid
Stockholm
Här sen Feb 2015
Inlägg: 126



sweanders skrev:
Ett enkelt sätt att prova är att ta två fälgar med samma omkrets men olika vikt och byta.

Jag skulle tro att 4 kg per fälg blir en märkbar och mätbar skillnad.

inte om man tittar på de tester som har gjorts. förutom då dämparna.



Nedan är ett exempel jag hitta på 2s på google.

http://www.nsxprime.com/forum/showthread.php/98186-Heavy-versus-Light- . . . .

Dock har jag även sätt att man får lite mer hp på dyno med lättare däck.

_________________
Anders Lidman
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



andlid skrev:
sweanders skrev:
Ett enkelt sätt att prova är att ta två fälgar med samma omkrets men olika vikt och byta.

Jag skulle tro att 4 kg per fälg blir en märkbar och mätbar skillnad.

inte om man tittar på de tester som har gjorts. förutom då dämparna.



Nedan är ett exempel jag hitta på 2s på google.

http://www.nsxprime.com/forum/showthread.php/98186-Heavy-versus-Light- . . . .

Dock har jag även sätt att man får lite mer hp på dyno med lättare däck.


Om de tester som gjorts bara är accelerationstester så är det möjligt att det är testerna som är bristfälliga.



Fördelen med lägre vikt torde vara snabbare förändring i rörelse. Själva transitionen mellan stillastående och rörelse eller mellan acceleration och retardation samt alla chassierörelser.

Om vikten inte hade haft någon betydelse, vad är då förklaringen till att de flesta racefälgar är tunnast och svagast möjliga?

_________________
Anders Hansson
Citera
andlid
Stockholm
Här sen Feb 2015
Inlägg: 126



sweanders skrev:
andlid skrev:
sweanders skrev:
Ett enkelt sätt att prova är att ta två fälgar med samma omkrets men olika vikt och byta.

Jag skulle tro att 4 kg per fälg blir en märkbar och mätbar skillnad.

inte om man tittar på de tester som har gjorts. förutom då dämparna.



Nedan är ett exempel jag hitta på 2s på google.

http://www.nsxprime.com/forum/showthread.php/98186-Heavy-versus-Light- . . . .

Dock har jag även sätt att man får lite mer hp på dyno med lättare däck.


Om de tester som gjorts bara är accelerationstester så är det möjligt att det är testerna som är bristfälliga.



Fördelen med lägre vikt torde vara snabbare förändring i rörelse. Själva transitionen mellan stillastående och rörelse eller mellan acceleration och retardation samt alla chassierörelser.

Om vikten inte hade haft någon betydelse, vad är då förklaringen till att de flesta racefälgar är tunnast och svagast möjliga?

Varje lite microsekund spelar in när man kör race därav kör race teamen allt top of the line, för vanliga dödliga personer så tycker jag kunna läsa mig till att det inte gör någon megaskillnad på just acceleration om man tittar på 1/4 tester, läste ett par stycken som också körde autocross och det blev inte heller någon jätteskillnad, för moi så tror jag största skillnaden är för dämparna.


_________________
Anders Lidman
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



andlid skrev:
sweanders skrev:
andlid skrev:
sweanders skrev:
Ett enkelt sätt att prova är att ta två fälgar med samma omkrets men olika vikt och byta.

Jag skulle tro att 4 kg per fälg blir en märkbar och mätbar skillnad.

inte om man tittar på de tester som har gjorts. förutom då dämparna.



Nedan är ett exempel jag hitta på 2s på google.

http://www.nsxprime.com/forum/showthread.php/98186-Heavy-versus-Light- . . . .

Dock har jag även sätt att man får lite mer hp på dyno med lättare däck.


Om de tester som gjorts bara är accelerationstester så är det möjligt att det är testerna som är bristfälliga.



Fördelen med lägre vikt torde vara snabbare förändring i rörelse. Själva transitionen mellan stillastående och rörelse eller mellan acceleration och retardation samt alla chassierörelser.

Om vikten inte hade haft någon betydelse, vad är då förklaringen till att de flesta racefälgar är tunnast och svagast möjliga?

Varje lite microsekund spelar in när man kör race därav kör race teamen allt top of the line, för vanliga dödliga personer så tycker jag kunna läsa mig till att det inte gör någon megaskillnad på just acceleration om man tittar på 1/4 tester, läste ett par stycken som också körde autocross och det blev inte heller någon jätteskillnad, för moi så tror jag största skillnaden är för dämparna.



Själv tycker jag att den stora skillnaden är i känslan i ratten, att känna skillnad i acceleration är svårt för mig om det inte är så pass höga hastigheter att det accelererar ganska långsamt.

Kanske är hållbarhet en viktigare grej, jag har kört sönder fälgar och de var tunna.

_________________
Anders Hansson
Citera
König
Tumba
Här sen Jun 2012
Inlägg: 384



Men det är väl rejsa det här!
All vikt är av ondo( nästan)!
Lätt är bra

_________________
Erik König
Citera
andlid
Stockholm
Här sen Feb 2015
Inlägg: 126



König skrev:
Men det är väl rejsa det här!
All vikt är av ondo( nästan)!
Lätt är bra

förutom materialval till buren

_________________
Anders Lidman
Citera
andlid
Stockholm
Här sen Feb 2015
Inlägg: 126



sweanders skrev:


Själv tycker jag att den stora skillnaden är i känslan i ratten, att känna skillnad i acceleration är svårt för mig om det inte är så pass höga hastigheter att det accelererar ganska långsamt.

Kanske är hållbarhet en viktigare grej, jag har kört sönder fälgar och de var tunna.


Mmm forged är nog viktigare än show/shine

_________________
Anders Lidman
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Pratar vi fjädringsrörelsen är förgållandet mellan den fjädrade och ofjädrde vikten mer att ta hänsyn till.
Och hur lättare bil desto mer stökar en tung fälj till det.
Mao på 1500kg blysläde spelar ett par kg mer fälj ingen roll när den ofjädrade vikten ligger runt 50-60kg.

Tar vi ca 1000kg bilkräk så 12-16kg däck o fälj är ca ca vättigt så där mellan tumme-pekfinger.

Rent acceleratins mässigt är det lättare att kunna räkna ut skillnden om man vet vikten och masströghetsmomentet på fälgen. Hmm man bör vete iof vad masströghets momneten är på allt.
Motor, växellåda, drivaxlar, bromsskivor mm mm.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



När vi kör driftingen så gör det stor skillnad, eftersom vi kontrollerar hur mkt hjulspinn vi vill ha. En lätt fälg kommer snabbare upp i spinn och saktar ner fortare. När jag kört på rdäck känns som bredd och et spelar större roll än vikten.

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



fuling skrev:
Tar vi ca 1000kg bilkräk så 12-16kg däck o fälj är ca ca vättigt så där mellan tumme-pekfinger.
Tar vi i det spannet ett rätt vanligt fall med 15kg hjul, varav 5,5kg fälg och 9,5kg däck.
Ett kilo till på fälgen blir inte så stor skillnad man vill tro, eftersom det tyngre däcket sitter längre ut...

Det är inte ovanligt med dryga kilot skillnad mellan i övrigt likvärdiga däck.
Den som hanterat ett "tyg"baserat slicks vet hur astungt ett stålradialdäck verkligen är (i samma dimension), då pratar vi ca dubbla vikten. Eller så är det extremfall jag råkat snubbla över.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175



Jag provade i rullande landsväg mellan 16" och ett 1/2" bredare 17" hjul med ett däck med större rullomkrets.
13 hästar på 4:ans växel med den accelerationen det blir i bänken, ca 10 sekunder från 2000 - 7000 varv.
Det är 26 hästar i 4:an om man har samma acceleration på banan med framhjulen inräknade.
Man ska inte ha större fälgar än att bromsarna går fritt.

Erland

_________________
Erland Cox
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Om man bara räknar acceleration så kanske det funkar att säga så, om det finns däck som funkar.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



Men info och funderingar om detta ämne.
https://www.youtube.com/watch?v=gWiTky3zZXQ
Jay heads to Willow Springs in a 2008 Porsche GTRS to test Carbon Revolution's all-carbon fiber wheels with one of their inventors

_________________
Janne Ström
Citera
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175



Höjden på däcken hjälper mest vid acceleration och inbromsning. Vid svängar tar slip anglen
bort mycket av den extra ytan den extra omkretsen ger.
man får ge och ta och har man en liten sugmotor får man vara rädd om hästarna.

Erland

_________________
Erland Cox
Citera
Racetech
Förtjänst av att köpa lätta fälgar.
1, 2   >>
9 besök senaste veckan (20564 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande