Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
BMW Sport Club Time Attack 2016
<<   1, 2, 3, 4   >>
34279 besök totalt
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125


Trådstartare
Ulf: Lycka till med körningen. thumbs up Du vet ju var vi finns om du får anledning att tänka om.

Johan: Välkommen i diskussionen, många intressanta tankar. Jag tänkte beröra några av dem.

Jättebra angående hur vi kommunicerar, detta är självklart något som jag tänkt på en del också men alla idéer om hur vi kan bli mer tillgängliga är mycket välkomna. Det är viktigt att vi inte uppfattas som någon klubb för inbördes beundran. Den här tråden är även publicerad på Facebook så att man kan diskutera där (jag har försökt att få ut lite info på nyhetsbrev redan men det ligger inte riktigt hos mig nu). Både här och på FB kommer även bearbetas inför varje banträff. Till det har jag tänkt att vi skall synas på Autopower samt i våra nyhetsbrev. Hemsidan är något som styrelsen arbetar med och jag vet inte säkert hur den kommer att bli men jag kommer ta tillvara varje möjlighet att synas där också.
Mycket bra feedback om hur det kan uppfattas kring förarmötena, jag skall försöka åtgärda det thumbs up

Att göra klassindelning efter chassigeneration är en ny och intressant tanke. thumbs up Dock kan den slå ganska fel också. Om man tittar på 335or och M3 E92or så känns de ganska jämna, med lite trim på 335an blir både vikt och effekt rätt lika men tar man då istället Mats 330i på 258 hästar med samma vikt så kan det bli lite märkligare.
Nu tror jag säkert att Mats är en så pass kompetent förare att han kan kompensera för 150 hästar, jag vet själv att Micke som körde 306 originalhästar i sin 335 var väldigt jämn med mig som hade trimmat min. Sen slår det ju väldigt olika på olika banor.
Men vi vill ju även att man skall kunna ställa upp i TA med en E90 320i.
Fortsätt gärna att spåna kring detta, det kanske går att vinkla på något annat sätt också. Men i slutändan måste vi kunna koka ner till enkla regler förstås.

När vi pratar effektgränser kring klasserna så kommer jag försöka sammanställa intresset lite utifrån diskussionerna som förs därför är det jättebra som en del gör att ni flaggar för intresse och vilken bil ni tänkte köra med.

Att köra TA sist på dagen är en intressant tanke, vad säger ni andra om den?
Fördelen är ju att man hinner sortera ut allting och träna under dagen, det är dessutom få bilar ute den sista halvtimmen.
Fördelen som vi har idag är dock att vi knappast stör bantiden alls då vi kör när andra ändå äter lunch.

Vi kan säkert bättra på hanteringen av transponderhyra också. Att det helt skulle ingå känns dock inte schysst mot de som investerat x tusen kronor i egen transponder (det är några stycken ändå).


Peter N: Tack för input! Välkommen till rejsa och välkommen till Time Attack

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489



Är banan tom lunchtid så finns det ingen anledning att ändra på tiden.

Angående klassindelning är det inte så noga om jag ska vara ärlig.
Min tanke är bara att de som har motorsvagare bilar ändå lyfts upp för att motivera deltagande.
Annars kan man köra med andra gatbilar och sköta tidtagning på annat sätt.
Man vill inte komma sist redan innan man startat.

Jag håller också med om att hålla det simpelt, inga koner eller andra artificiella begränsningar.

_________________
Tim Anle
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2148



Kan med tänka mig att testa TA under 2016. Intressant tråd i övrigt.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
The Mudflap
Stockholm
Här sen Apr 2013
Inlägg: 62



BMW-DJ skrev:
... därför är det jättebra som en del gör att ni flaggar för intresse och vilken bil ni tänkte köra med.


Först: Tack David för att du tog dig an ansvaret efter Måns så att TA i BMW SC fortsätter! till dig och Måns.

Jag planerar att köra även 2016. Detta då jag tycker att det ger en extra krydda till rimlig peng när man ändå är på träffen och kör. Bil? Samma klump som vanligt, den vita 335i-sedanen.

Koner? På sitt sätt var det kul med ett extra, tekniskt moment på varvet där känslan fanns av att kunna ta in på ett på pappret snabbare ekipage i sin klass genom att köra som en gud mellan konerna. Men jag röstar ändå nej: Roligare att kunna jämföra "rena" varv, lättare att komma igång med TA-heatet utan konuppsätttning och slutligen elimineras risken för att koner körs på och hamnar tokigt till för bilen bakom helt.

Klassindelning?
Inget att tillägga för närvarande. Gränsen mellan 285 och 286 hk sattes med en förvånansvärt bra fingertoppskänsla faktiskt. Synd/märkligt att inte fler Klass 1-bilar ville köra under 2015 bara, men jag tror inte det är klassindelningens fel. Tror också att "keep it simple" är rätt för oss här.

_________________
Mikael Johnsson
BMW 335i E90 (N54)
Alpinweiss 3
Citera
Nisse Järnet
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 243



Också lite sugen på att testa TA

_________________
BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk.
BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk
Nisse Järnet
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125


Trådstartare
Per, Micke och Nisse, tack för input och kul med intresse thumbs up

Nisse, får jag fråga vad du kör för bil? Jag ser i din signatur att du har ett coolt turbobygge och den bilen är ju vida känd sedan tidigare. Men är det den du vill köra med eller har du något annat också?
Om det är E30 Turbon du tänkte köra så måste jag fråga om den är reggad med turbo? annars kommer det nog vara svårt att komma in både på våra träffar och vår Time Attack tyvärr.



I övrigt så var det en bra diskussion vi hade igång här ett tag. Mycket matnyttig feedback tycker jag.
Jag känner inte att vi kommit fram till någon klassindelning som känns helt klockren (och det kanske vi aldrig gör) men vi kommer att starta säsongen med samma klassindelning som vi haft alltså klass 1 upp till och med 285 hk och klass 2 för bilar från 286 hk. Effekten vi pratar om är det som står i regbeviset så har man putsat lite på motorn är det inget vi bekymrar oss över.
Vi har även pratat med vår sponsor Michelin och vi kommer att erbjuda någon form av pris till vinnaren som består i en uppsättning gratis däck.


Här och i andra forum har jag noterat intresse från 15-20 bilar så det finns ett underlag, hoppas nu att många kommer till start.

Vi kommer öppna anmälan till första tävlingen så fort tekniken är med oss. Vår övergång till idrottonline/Lots är inte helt bekymmersfri men det kommer bli bra och jag kan garantera att bankalendern gäller fortfarande.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Nisse Järnet
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 243



Tjena

Det är den 4wd E30 turbon jag tänkte på, (inte den vita) den är reggad med turbo osv och är gatbil med original inredning, ej lättad eller liknande. Allt ser original ut tills man kikar under huven.

Kör nog inte på full effekt heller, lägsta laddet räcker gott! Använder även på vanliga gatdäck (Ej R-däck) så jag lär bli omkörd av banpreppade M3 E36:or ändå
Kanske byter ut förarstolen till en sportstol dock så man slipper hänga i ratten i kurvorna :P

_________________
BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk.
BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk
Nisse Järnet
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



Nisse Järnet skrev:
Tjena

Det är den 4wd E30 turbon jag tänkte på, (inte den vita) den är reggad med turbo osv och är gatbil med original inredning, ej lättad eller liknande. Allt ser original ut tills man kikar under huven.

Kör nog inte på full effekt heller, lägsta laddet räcker gott! Använder även på vanliga gatdäck (Ej R-däck) så jag lär bli omkörd av banpreppade M3 E36:or ändå
Kanske byter ut förarstolen till en sportstol dock så man slipper hänga i ratten i kurvorna :P

Stenhårt om du kan komma till start med den. Första 4wd i BMWSC TA?!

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 217



johmei skrev:
Nisse Järnet skrev:
Tjena

Det är den 4wd E30 turbon jag tänkte på, (inte den vita) den är reggad med turbo osv och är gatbil med original inredning, ej lättad eller liknande. Allt ser original ut tills man kikar under huven.

Kör nog inte på full effekt heller, lägsta laddet räcker gott! Använder även på vanliga gatdäck (Ej R-däck) så jag lär bli omkörd av banpreppade M3 E36:or ändå
Kanske byter ut förarstolen till en sportstol dock så man slipper hänga i ratten i kurvorna :P

Stenhårt om du kan komma till start med den. Första 4wd i BMWSC TA?!


Riktigt kul att se. Hoppas det kommer fler lite roliga gatreggade byggen.

_________________
Anders Eriksson

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Citera
Nisse Järnet
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 243



Ja det skulle vara kul! Inte så vanligt med 4wd BMW
Kommer nog inte ha tid att köra alla men minst Mantorp satsar jag på!
Måste se till att bli medlem osv först bara

_________________
BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk.
BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk
Nisse Järnet
Citera
Nisse Järnet
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 243



Ser inte så speciell ut


_________________
BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk.
BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk
Nisse Järnet
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125


Trådstartare
Nisse, kul att du vill köra med oss, låter som att bilen kommer funka fint också thumbs up
Om jag bara spekulerar lite så kommer den bilen nog vara rätt giftig även på gatdäck, resultatet av det kan ju förstås variera från bana till bana också.

Vad har du för vikt på den besten?

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Nisse Järnet
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 243



Ja jag är sugen på att testa lite bana!
Jo helt kass borde den inte vara, sitter ju hyfsade chassikomponenter på samt större bromsar..dock utan bromskylning :P

Så däcken och bromsarna gillar nog inte hårdkörning, men det blir nog kul ändå
Med tom tank och utan förare men i övrigt körklar väger den ca 1260kg. (olättad, är ju en gatbil!)

_________________
BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk.
BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk
Nisse Järnet
Citera
Higgins
Stockholm
Här sen Jan 2015
Inlägg: 14



Appropå klass 1 så är jag också intresserad av att köra 2-3 gånger i år. Vill just testa att köra med tidtagning för att känna på hur det är, inför senare möjlig "riktig" racing



_________________
Henrik Stigebrandt

BMW 130i E81
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125


Trådstartare
Higgins skrev:
Appropå klass 1 så är jag också intresserad av att köra 2-3 gånger i år. Vill just testa att köra med tidtagning för att känna på hur det är, inför senare möjlig "riktig" racing




Hjärtligt välkommen!

Första körningen är på Falkenberg. Anmälan till Time Attack öppnar inom kort men ni kan redan nu anmäla er till bankörningen på www.bmwsc.com thumbs up

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Higgins
Stockholm
Här sen Jan 2015
Inlägg: 14



Jag missar tyvärr Falkenberg, men siktar på att köra åtminstone Gelleråsen och Mantorp

_________________
Henrik Stigebrandt

BMW 130i E81
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125


Trådstartare
Nu är anmälan till timeattack öppnad också, skynda er in och anmäl thumbs up

Missa inte att anmäla er till bankörningen också, annars blir det väldigt få varv

www.bmwsc.com

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Nisse Järnet
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 243



Hur går man till väga, jag är inte med i BMWSC eller CS eller vad allt heter Vart ska jag bli medlem osv?

_________________
BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk.
BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk
Nisse Järnet
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125


Trådstartare
Nisse Järnet skrev:
Hur går man till väga, jag är inte med i BMWSC eller CS eller vad allt heter Vart ska jag bli medlem osv?


Hej Nisse, måste vara något fel med hemsidan, det borde stå där. Jag undersöker och återkommer till dig så fort jag har koll på läget

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Nisse Järnet
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 243



BMW-DJ skrev:
Nisse Järnet skrev:
Hur går man till väga, jag är inte med i BMWSC eller CS eller vad allt heter Vart ska jag bli medlem osv?


Hej Nisse, måste vara något fel med hemsidan, det borde stå där. Jag undersöker och återkommer till dig så fort jag har koll på läget
Det står säkert bara att jag är lite korkad
Ska man bli medlem i både BMW CS och SC?

_________________
BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk.
BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk
Nisse Järnet
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125


Trådstartare
Nisse Järnet skrev:
BMW-DJ skrev:
Nisse Järnet skrev:
Hur går man till väga, jag är inte med i BMWSC eller CS eller vad allt heter Vart ska jag bli medlem osv?


Hej Nisse, måste vara något fel med hemsidan, det borde stå där. Jag undersöker och återkommer till dig så fort jag har koll på läget
Det står säkert bara att jag är lite korkad
Ska man bli medlem i både BMW CS och SC?



Tror inte det är du som är korkad faktiskt

SC är en egen del under CS (tror det kallas sektion) så när du blir medlem i Sport Club så kommer du automatiskt med i CS också (men inte tvärtom tyvärr).

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Allmänt banåkaforum
BMW Sport Club Time Attack 2016
<<   1, 2, 3, 4   >>
34279 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande