Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Knutstorpexpert??
2 besök senaste veckan (4471 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
EDIT: Har nu lagt in "spårval" dvs där de ligger mest gummi

EDIT 2 Har nu lagt in riktigt spårval enligt skissen o texten från Lennart Bengtsson.
- RÖTT = GUMMI-spåren på banan
- GRÖNT = spårval


Jag har inte varit på Knutstorp mer än en gång o det var för ett tag sen minst sagt så jag kunde tyvärr inte lägga till med egen kunskap om hur det är i verkligeheten när det brast i flygfotots kvalite.

De här är 50% storlek av den bilden jag arbetar med:
https://rejsa.nu/knutstorp/test1.jpg
https://rejsa.nu/knutstorp/test2.jpg

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Det är ju bara att fylla i idealspåret! Det syns ju till och med!

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Ja, det ser ju bra ut, jag tror det stämmer.

Ja, tom ett bra spår syns ju som sagt innan! Dom kör väl lite rallycross där oxo så det som är mörka fläckar på asfalten på helt fel ställen är väl där dom kör av och på från grusbanan.

Tror dock att flygfotot är minst ett år gammalt, för "hemske-muren" mellan Lito och långa rakan är på gamla stället på bilden. Påverkar dock inte själva bansträckningen, men möjligen ens verkliga spår eftersom det inte känns lika hemskt att hålla ut ordetnligt nu när muren är längre bort

Mvh, Pär

_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Pär> Tror fotot är från 2001. Hur mycket är muren flyttad? Helt Rakt bakåt eller?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Har nu uppdaterat skisserna med "spårval" utifrån var det låg mest gummi på banan

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Ööööö... Nu ska man försöka vara diplomatisk då...

Men spåret över NGK kan jag, tyvärr, bara kommentera med ett NEJ NEJ NEJ!!! thumbs down Det sista är hur man ser ut då man kör i muren på yttern i efterföljande vänster.

Man kan lite elakt säga att det är helt korrekt spår...fast tvärt om.

*hoppas nu inte man blir portad för all framtid här*

Får väl återkomma med en egen tolkning senare...är jag rädd.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Fast det är där alla lägger gummi! Hahaha!!

Jag tycker det även är lite underligt i slutet på rakan.... vadå ligga till höger?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
En undring till.... i slutet på korta rakan så svänger gummispåret in väldigt tidigt. Går man inte rakt lite lite till o sen full fart upp till vänster? Fast det går väl inte under race iof.... Om man inte är ensam

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
och sen i Lito... mitt i hela svängen? Den är väl iof doserad?

Som sagt, har bara vart där en enda gång för många år sen (första gången jag var på en bana ÖHT) och det blev några få varv med helt ny bil....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Jag är sk. "självlärd" på Knutstorp. Jag har kollat hur grabbarna i STCC har kört och försökt studera "pace car" under BMWCS familjekörningar. Jag överlåter idealspåret till de som verkligen kan, jag brukar köra ungefär som det beskrivs på http://www.bmwcs.com/02/ under "Vår favoritbana". En sak är säker, du kan aldrig få rätt på hårnålen. Efter vad jag har hört finns det inget idealspår där. Folk har försökt vetenskapligt och testat och dokumenterat med laptimer utan att få fram något vettigt. Hårnålen har därav fått smeknamet "Idioten". Hoppas du löser det annars får vi återkomma till våren med fler förslag.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



BMW-länken här ovan är ett steg i rätt riktning... Personen som delgett sitt spår har väl ett par 1000 varv minst så... Kan säga att han vet var han ska placera bilen för att man inte ska komma om...även om man åker lite fortare på div ställen. thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



Tänk på att under race så åker man inte idealspår alltid, därav en massa gummi på konstiga ställen

om man jag får komma med mina ödmjuka kommentarer, i jämförelse med Lennart, så är jag en nybörjade på Ring Knutstorp...

Lennart spår stämmer med det jag åker, men jag kan ge lite riktmärken att försöka hitta när man letar rätt spår...

Rakan - > Man skall i princip köra på banmarkeringen (till vänster då) när man viker höger efter rakan.
Ronnie Pettersson - > Det finns en liten "lucka" i kurbsen på vänster sida, det är denna man tar sikte på och plantera ytterhjulen på innan man kommer in på baksidan av banan.
NGK - > Finns en tydlig linje som börjar uppe på krönet (delar krönet i två sas), denna brukar jag plantera vänsterhjulen på. Nästa tangering är kurbsen på högersidan på nerför, här tangerar man i slutet av dessa.
Vänster efter NGK -> Kurbsen på insidan, här tangerar man i slutet på dessa. Tangerar man för tidigt här så tar banan slut
Vänster upp mot hårnålen - > här bör man svänga in senare än man tror, någon bättre beskrivning kan jag inte ge. (utmärkt ställe att köra om på om man kan ta fart med sig från NGK)
Hårnålen aka Idioten -> Här kan man åker precis hur f-n som helst, bara man kommer ur den någorlunda till höger (din höger) för att inte missa ingången i nästa.
Vänstern efter säger sig själv
Högern ner mot Liton tar man ett sent apex...
Liton så tangerar man lite på insidan och tar höjd innan man vänder bilen sas
Samma gäller i svängen ut på rakan, viktigt att få med sig MYCKET fart...

Blev någon klokare?

Titta på LB spår i länken ovan, det är framtestat med laptimer...

[/b]

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Har nu lagt in riktigt spårval enligt skissen o texten från Lennart Bengtsson.
- GRÖNT = spårval
- RÖTT = GUMMI-spåren på banan

https://rejsa.nu/knutstorp/test1.jpg
https://rejsa.nu/knutstorp/test2.jpg

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Två ställen jag känner mig lite osäker på:

- Snabba vänstern efter idioten: flackar det gröna spåret ut för mycket efter apex? Tyder på att man gått in lite tidigt... Om man axar GENOM själva kurvan stämmer väl den gröna bra (med tanke på farten man fått upp sen idioten) men är det stödgas genom vänstern så...

- Ingången vi muren i Bäcken: Jag är osäker på hur mycket fart man har precis vid muren och turn in. Bromsar man till lite kort eller hur funkar det där? Som det är ritat nu så känns det som en kort men kraftig plutt på bromsen och sen ganska kraftig turn-in. Men om man kan hålla pellen i mattan från Lito genom Bäcken så ser det nog lite fel ut....



EDIT: Såg på bilden från Pär att man bromsar vid Bäcken, så då stämmer det nog ganska bra som det ser ut nu?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Mig veterligen ska man kunna stå på "fullt" genom vänstern efter Idioten. beror ju iofs på bil, men bra drag går det med där. fast vem är jag att uttala mig om den kurvan då det antagligen är den kurva i hela Sverige som jag tar allra sämst. HÄR finns det mkt att jobba på... thumbs down ska bli thumbs up där!

Ja inte åker jag fullt från Liton och över Bäcken. Minns knappt, men liten dutt minst iaf...

Johan borde veta.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Känns som det stämmer ganska bra då :-) Jag har lagt ut det nu "live" under "Banor". De e' bare o klicke på banan så dyker spårvalsskisserna upp för de olika partierna

https://rejsa.nu/?bana_info.asp?knutstorp

Bromspunkter vore ju bra att sätta ut också och jag ska se till att få med text sen osså. Men jag tror jag ritar spår på kullen nu först....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Hmmm... är turn in vi Bäcken/Muren lite tidig?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Hej igen!

Lite kommentarer på version 2 (med både grönt och rött)

MAn håller ju ut bra till vänster i uppförsbacken mot NGK precis som det är ritat. Många (inkl jag) bromsar till lite i uppförsbacken. Men det är nog oxo många som inte gör det. Det som inte känns riktigt rätt med inritade spåret är att det ser ut som i en ganska skarp sväng mitt uppe på krönet. Tror att ska vara längre och svagare

Utgången på rakan känns inte riktigt riktig, tror man hamnar lägre ner i bild så att säga, i den svaga högern ut på rakan kommer man väl ofta långt ut till vänster på slutet?

Mvh, päår

_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
orkar du rita igen? Vore jätteshysst!

Kolla här, varifrån mycket av spåret kommer:
http://www.bmwcs.com/02/ under "Vår favoritbana".

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



ok, ritar i morgon!

Vill bara passa på att poängtera att jag inte alls är det som rubriken kanske vill göra gällande. I den här församligen finns nog många som är mycket snabbare runt vår skånska ring och som har kört en faslians massa fler varv än vad jag har gjort (400-500)!

Mvh, Pär

_________________
Pär Hylander
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Knutstorpexpert??
2 besök senaste veckan (4471 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande