Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 740 Turbo 88B: Time Attack Unlimited
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
47 besök senaste veckan (104966 totalt)
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
Ikväll har det varit plåtarbete på agendan. Lite svetsning och kapning.
Får se om jag hinner med lite mer imorgon innan det är dags att åka norrut igen för några dagars arbete.

Fronten börjar se ut som jag vill ha den i grova drag. Sen ska det självklart kompletteras med fästen till lite allt möjligt, men det stora rörjobbet är gjort.
Sen för att komma åt att svetsa allt ordentligt, och få till innerskärmarna så som jag vill ha dom, så gick jag loss med tigersågen igen.



Återstår bara att se om jag ska bygga innerskärmarna i tunn stålplåt, aluminiumplåt eller glasfiber. Tunn stålplåt väger ju inte mycket så det blir nog det.

Någon som vet något ställe i götaland eller södra svealand som kan bredda aluminiumfälgar 2 tum?
Just nu verkar ingen sugen på att köpa mina gamla fälgar och då lutar det åt att de gamla får breddas istället för att köpa nya 18x10 tums fälgar.

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Har du någon bild på dem, breddning utåt eller innåt?

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
knotan skrev:
Har du någon bild på dem, breddning utåt eller innåt?





Breddning inåt är tanken.

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Är det alla fyra som ska breddas? Beroende på hur bråttom det är kanske jag kan hjälpa dig men ganska fullt upp närmaste månaderna så går bara om det går an att jag tar lite då och då. Ska ändå bredda några egna fälgar så kan man köra på samma gång

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
Knotan, du har PM!

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
Tur att man faktiskt tar en titt i det tekniska reglementet emellanåt innan man börjar såga i karossen. Jag tror tyvärr inte att Volvos ingenjörer hade banracing av Time-Attack-slag i bakhuvudet när de designade karossen, då det finns alldeles för många aerodynamiska bromsklossar!




Här skulle jag vilja sätta i kapen och ta bort en massa plåt men min misstanke då är jag sticker upp i Unlimited. Hur många dispenser får man ha tro innan man behöver flytta upp ett pinnhål i klasserna?




Även här fram börjar det ta sig. Lite fästen ska jag komplettera med.
Förstärkningsplåtarna vid fjäderbenstornen får vänta lite så att jag kommer åt att svetsa buren ordentligt.
Jag har även testat lite dimple dies på jobbet och det blir ju riktigt stark och bra i förhållande till vikten, så det kommer att nyttjas lite här och där.

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
Ja nånting måste jag ju såga i för att det ska ha varit en bra garagehelg. Så det fick bli lite hål i motorhuven för att kunna testa fram hur luftutsläppen ska se ut sen när glasfiberhuven kommer på plats.



Till luftutsläppet i mitten kommer jag låna inspiration från Nismo Z-tune och på sidorna har jag inte riktigt bestämt mig än hur det ska se ut.

Passade även på att göra fästen till intercoolern och kylaren.



Det blev riktigt stabilt och bra. Återstår att se hur mycket det väger sen i slutändan. Det får väl bli en aluminiumkonstruktion längre fram när det ska jagas vikt. Det finns även plats för att montera en större kylare sen när jag inte tycker att den jag har nu inte räcker till.

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
Nu är fälgarna lämnade för breddning. Ska bli trevligt med 18x10 tum runt om!
Nu till en början blir det slicks när kaross och hjulupphängning ska börja passas in; begagnade slicks är billigt och nya R-däck är svindyra.

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
Har gått och irriterat mig på de luftbromsar som Volvo byggt in på 740:n i flera veckor.
Men efter ett par mail till teknikavdelning på TimeAttacknu så åkte tigersågen fram igen!

Nu kommer det bli mycket bättre flöde på luften i hjulhuset.



Nu är gasen till svetsen nästan slut så vi får se hur mycket jag hinner med innan helgen är slut.
Ska försöka få till styrplåtarna imorgon så att jag kan se om jag är helt ute och cyklar.

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
Och där tog gasen slut. Nå ja, jag får hänga på låset lokala gashandlaren imorgon bitti så att jag får lite gjort innan arbetsveckan börjar igen.
Men det börjar se bra ut och jag tror att flödet kommer bli mycket bättre.


En styrplåt mellan rambalk och tröskeln så ska nog all luft hamna rätt.

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 760



Blev ju skitbra!!

Kämpa hårt så kör vi förhoppningsvis 2017!!

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
Aldrig ska man få vara helt nöjd!

Först det positiva: Jag har idag varit hos min nya sponsor TM Racing och fått lära mig vad som funkar och inte funkar när man trimmar Volvo 5:or. Det är en hel del som jag behöver tänka om på men jag köper deras resonemang och med tanke deras erfarenhet så har de koll.

Sen på hemvägen så valde min XC70 att lägga av och det lutar åt minst ett topplocksbyte i nuläget innan jag har börjat felsöka ingående. Så nu får 740:n hamna en bit ner på prioriteringslistan tyvärr.

Men men, nu är det fredagkväll och en liten öl är vi väl värda efter det här!

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Bruksbilar ska bara funka därför är det japanskt som gäller. Dem funkar ända fram tills dess att dem rostat bort. Och för att inte tala om bränslekostnaden

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



Ricke W skrev:
...aerodynamiska bromsklossar!


Är inte det definitionen på en Volvo 740...?

Kör hört med bygget, kul att följa!

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
knotan skrev:
Bruksbilar ska bara funka därför är det japanskt som gäller. Dem funkar ända fram tills dess att dem rostat bort. Och för att inte tala om bränslekostnaden


Ja visst är det så. Men eftersom jag även tänkt använda den som dragbil så blev det en sån här. Funkat bra fram tills nu. Mystiskt fel som jag aldrig hade trott på om jag inte sett det själv och haft en kollega med samma fel för en månad sen.

Remmen till ac-kompressorn går av, letar sig på nåt mystiskt vis in i kamremskåpan och får kamremmen att hoppa med krökta ventiler som följd. Nu hålls tummarna för att toppen är hel i övrigt så att jag sparar några tusen iallafall.

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
zoddri skrev:
Ricke W skrev:
...aerodynamiska bromsklossar!


Är inte det definitionen på en Volvo 740...?

Kör hört med bygget, kul att följa!


Jajamen, det är det! Det är ju halva grejen med att bygga på en sån här kaross. För att se hur snabb den kan bli!

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
peter schmidt
Åsbro
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1211



Fördelen med en sån här bil att vad man än gör så blir det bättre

_________________
Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net

Sponsrad av http://www.bjprace.com
Citera
PasenRacing
Älmhult
Här sen Feb 2016
Inlägg: 24



Ricke W skrev:
knotan skrev:
Bruksbilar ska bara funka därför är det japanskt som gäller. Dem funkar ända fram tills dess att dem rostat bort. Och för att inte tala om bränslekostnaden


Ja visst är det så. Men eftersom jag även tänkt använda den som dragbil så blev det en sån här. Funkat bra fram tills nu. Mystiskt fel som jag aldrig hade trott på om jag inte sett det själv och haft en kollega med samma fel för en månad sen.

Remmen till ac-kompressorn går av, letar sig på nåt mystiskt vis in i kamremskåpan och får kamremmen att hoppa med krökta ventiler som följd. Nu hålls tummarna för att toppen är hel i övrigt så att jag sparar några tusen iallafall.


Tyvärr ett vanligt fel på D5 motorerna då ac-remmen sitter dumt på den så den kollas/byts inte så ofta som den borde.

Vet inte hur det är på bensinmotorerna.

_________________
Robert Hedblom
Älmhult
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
PasenRacing skrev:
Ricke W skrev:
knotan skrev:
Bruksbilar ska bara funka därför är det japanskt som gäller. Dem funkar ända fram tills dess att dem rostat bort. Och för att inte tala om bränslekostnaden


Ja visst är det så. Men eftersom jag även tänkt använda den som dragbil så blev det en sån här. Funkat bra fram tills nu. Mystiskt fel som jag aldrig hade trott på om jag inte sett det själv och haft en kollega med samma fel för en månad sen.

Remmen till ac-kompressorn går av, letar sig på nåt mystiskt vis in i kamremskåpan och får kamremmen att hoppa med krökta ventiler som följd. Nu hålls tummarna för att toppen är hel i övrigt så att jag sparar några tusen iallafall.


Tyvärr ett vanligt fel på D5 motorerna då ac-remmen sitter dumt på den så den kollas/byts inte så ofta som den borde.

Vet inte hur det är på bensinmotorerna.


Ja jag kan bara beskylla mig själv. Bytte kamremmen i höstas och tyckte att ac-remmen såg fin ut så jag tänkte att jag skulle byta den vid servicen den här sommaren. Vad har vi lärt oss av det? Ge fan i att vara dumsnål och lat!

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
peter schmidt skrev:
Fördelen med en sån här bil att vad man än gör så blir det bättre


Exakt!

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
Fokus har ju som bekant flyttats till min brukis och med lite tur så blir det billigare än jag trott från början.
Men istället kommer det ta längre tid.

Men för att tillföra något roligt så kan jag berätta om en tankevurpa från förra helgen. Jag höll på att kapa mig in i Unlimited-klassen.
När jag skruvade XC70 så funderade jag på lite bra lösningar för att förbättra väghållningen på 740:n.
Då kan ju en bakåtflyttad motor göra stor skillnad, men det är svårt på min bil då det inte är många cm mellan motor och torpedvägg. "Jag vet! Jag kapar motsvarande hål i torpeden så att jag kan flytta motorn bakåt. Det stod ju i reglementet att man fick kapa tunnplåten."
När jag nästan kapat hela vägen så kom hjärnan ifatt och kom på att det tydligt stod att man inte fick kapa i torpeden för annat än mindre genomföringar. Bara att svetsa ihop skiten igen.

Så förra helgens lärdom är att kaffe och energidryck till lunch och middag efter 8timmar bilskruvande utomhus inte är optimalt!

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 740 Turbo 88B: Time Attack Unlimited
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
47 besök senaste veckan (104966 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande