Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo 740 Turbo 88B: Time Attack Unlimited | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 9 besök senaste veckan (104299 totalt) |
I väntan på att alla företag ska starta upp igen efter alla helger så har det plastats i mängder!
Det blir bättre och bättre resultat och jag tycker att det är riktigt kul att hålla på med kompositer faktiskt. Planen är att börja bygga diffuser den här veckan också innan det är dags att börja jobba igen. _________________ Rickard Wiberg Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass Instagram: @rickardwracing |
||
Det har varit mästerskap i klantiga handlingar i mitt garage senaste tiden så den här helgen har jag tagit ett break för att göra lite annat.
Jag har pysslat med formen på diffusern och efter lite bollande fram och tillbaka med Kyle på JKF Aero har jag börjat forma en masonitskiva som ska utgöra grunden till gjutformen. Iom att det inte gjord någon cfd så är formen rätt snäll och generell. En liten smygtitt. Även en ny soppatank har kommit hem. Ska knåpa ihop en catchtank och pumpinstallation som får sitta i tanken framöver. Växellådan har åkt upp och ner ett antal ggr nu och förhoppningsvis är allt funkis nästa helg när jag kompletterat urtrampningslagret med en hylsa så att tryckplattan inte tar i. _________________ Rickard Wiberg Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass Instagram: @rickardwracing |
||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
Lite funktion blandat med lite ballhetsfaktor är nog hyfsat rätt väg att gå! _________________ Rickard Wiberg Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass Instagram: @rickardwracing |
||
Väldigt olikt det vanliga volvo stuket är både på gott och ont.
Något som gör väldigt ont är att se bilder från nästan alla projekttrådar där folk gör plastarbeten när jag ser framför mig den miljön i min egen verkstad Jag som får magsår varje gång jag använt vinkelslipen en stund och genast drar fram damsugaren _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Visst är det så, och jag har räknat med att bli ännu mer idiotförklarad när den slutliga designen är klar. Tyvärr så är det gamla hederliga stuket som kan se väldigt bra ut inte alltid så optimalt. I mitt fall så var det bara bra att det blev lite dammigt för det tvingade mig till en storstädning. Som jag kommer behöva göra om så fort våren kommer! _________________ Rickard Wiberg Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass Instagram: @rickardwracing |
||
Nu kommer lite bilder på vad jag ska testa i sommar på inrådan av Kyle på JKF Aero.
Det är långt ifrån klart och straken är bara provmonterad för att se hur det såg ut. Det ska till en strake på andra sidan också. Som vanligt, sakta men säkert! _________________ Rickard Wiberg Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass Instagram: @rickardwracing |
||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
Tyvärr så ska JKF Aero stänga ner då Kyle ska börja med annat. Så vi får helt enkelt se om jag lyckas tolka hans instruktioner själv med lite hjälp av böcker och andra duktiga filurer.
Men designen på diffusern hann få grönt ljus iallafall. Så den ska gjutas idag! Ska även dra lite el och bygga instrumentpanel, men det är inte lika kul! _________________ Rickard Wiberg Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass Instagram: @rickardwracing |
||
NU har det hänt tillräckligt mycket saker som faktiskt syns på bild.
Jag fuskade lite med behandlingen av ytan i formen så det följde det med en hel del av formen på själva diffusern. Men med lite rengöring och puts så blir det tillräckligt bra. Jag ska komplettera med två strakes och gurney flap runt hela bakre kanten senare. Det har varit ett roligt projekt med att försöka komplettera mina kunskaper om flygplansaerodynamik, ett antal intressanta böcker och de tips och råd som jag fått av Kyle Forster från JKF Aero. Det som jag måste göra innan jag gör nästa större detalj är att fixa ett bättre utrymme att hålla till i. Nu har jag använt bakdelen på 740:n som arbetsbänk vilket är långt ifrån optimalt. _________________ Rickard Wiberg Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass Instagram: @rickardwracing |
||
Jag tolkar tystnaden som att ni är otroligt nyfikna på hur den ser ut på bilen. Den ska trimmas ner lite men rätt så fet blir den.
_________________ Rickard Wiberg Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass Instagram: @rickardwracing |
||
Det ska bort ungefär en decimeter på sidorna när jag justerar till vinkeln samt så är det ju bra om hjulen är lägsta punkten på bilen. _________________ Rickard Wiberg Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass Instagram: @rickardwracing |
||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
Är det sånt som kallas adaptiv aero? Jag har faktiskt funderat på om det kan vara värt att sätta ditt några skrappuckar här och där för att hindra att grejerna tar i asfalten. Men det kanske är overkill om man inte kör lågt och mjuka inställningar som fan. _________________ Rickard Wiberg Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass Instagram: @rickardwracing |
||
var någon som förr förr i tiden hade styv gummi ner längs kanterna på kaross kanten... tror på en saaaab 99
men är det rätt??? såg tufft ut. och vem vet kanske eller inte gjorde det nytta... men bara jobba på, huvudsaken är ju att du känner dig nöjd och glad.. andras tankar är deras.. Gör själv massor av .... tja kul grejer... bara för jag kan... _________________ Michael Thulesius |
||
Våra race- och banåkarbilar Volvo 740 Turbo 88B: Time Attack Unlimited | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 9 besök senaste veckan (104299 totalt) |