Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 740 Turbo 88B: Time Attack Unlimited
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
15 besök senaste veckan (104915 totalt)
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
Himlar skrev:
Ricke W skrev:
Frontsplittern plastas för fullt. Men erfarenheten så här långt är att jag ska använda vakuuminjicering nästa gång som jag bygger något större med distansmaterial.


Var köper du ditt distansmaterial? Jag lär behöva några remsor divinycell i vinter, men har inte hittat någon som säljer det i Östergötland.


Tidigare köpte via Marinmotor i Hackefors, men nu senast beställde jag från Carbix.se.

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
Det kanske inte syns så jättemycket men just nu har jag trots lite strul en hel del medvind med bygget, så jag känner mig försiktigt positiv inför 2019!

Just nu väntar jag på lite prylar och jag håller på att bygga lite plangolv.
Det blir en väldigt enkel form i den här första versionen.




Ett större garage och en rejäl lyft vore ju som vanligt inte fel!

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
Oj, det stod visst ett paket och väntade på mig när jag kom hem. Så trevligt!






Ska bli skönt med en långhelg nu, några dagar på jobbet för att avsluta året och sedan tre veckor ledigt! Kan vara så att det kommer bli någon liten stund i garaget!

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
Ojdå, det var länge sedan jag skrev något här. Det blir mest på facebook och instagram numera.

Men det har hänt en hel del, så lite går att uppdatera er om.

Bilen har kommit långt och planen var att om allt flöt på och alla planeter stod i linje så skulle jag hinna få bilen testklar till King of Mantorp-helgen i juni. Men då beslutade styrenheten sig för att ge upp och flytet försvann helt enkelt.
Väntar på lite priser på olika alternativ, men något Mantorp blir det inte och fokus läggs på nästa år..

Så nu i sommar ska det läggas tid på karossen och aeron.
Här följer ett smakprov.



_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
Nu har är det nya styrsystemet hemma och jag har även fått veta vad som hände med den gamla VEMS-burken.

En skruv på undersidan av styrenheten hade lossnat och ramlat bort, vilket gjorde att en jäkla massa slipdamm har kommit in och korroderat kretskortet rätt så rejält.

Detta stämmer rätt så bra då i november och december slipade jag en jäkla massa när jag byggde pluggen till fronten och då hade jag inte köpt grovdammsugaren än.

Inte undra på att det var så konstiga fel när jag försökte starta bilen.

Men men, ibland måste man lära sig den hårda vägen. Ett nytt Maxxecu Race har levererats av Engdahl motorsport efter en massa funderande fram och tillbaka på olika alternativ. Ett hyfsat beprövat system och det räcker för att komma igång även om jag önskat lite mer funktioner. Men det finns en framtidsplan för det också.

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
sirhiss
Danmark
Här sen Jan 2011
Inlägg: 874



Super fedt med en rigtig ekstrem VOLVO, regner du med at være korende i 2020

_________________
Flemming Malchau
Peugeot 206 WRC- replica 210hk - 220 nm
Sonett mk.3- rwd - turbo
Corrado VR6
Golf 2 GTI
200SX - S13
Skyline R33
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
sirhiss skrev:
Super fedt med en rigtig ekstrem VOLVO, regner du med at være korende i 2020


Kul att höra! Jag har sagt i flera år nu "att jag ska köra nästa år". Men det har inte blivit så.
Jag hoppas på 2020 för tester om inte annat!

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
Oj, jag sitter visst mest och kollar andras trådar att jag glömmer bort min egen.
Jag har tänkt att det inte har hänt så mycket så att det därför inte funnit något att visa men sedan i somras har det hänt en hel del faktiskt.




Kylaren har hamnat bak istället och jag ser nu över lite olika alternativ för hur det ska se ut.



Den tillfälliga härvan för att starta upp bilen får sig nu en översyn och bättras på med lite bättre kabeldragning och lite Raychem DR25 krympslang.



Jag råkade hitta nya spindlar till det kommande framvagnsbygget. Lite av ett impulsköp men det var för bra pris helt enkelt för att låta bli.



Intercoolern blir liggande istället, det känns mer lättmekat än innan.

Sen så har det hänt mycket annat också och jag ska försöka bli bättre på att dela med mig av vad som händer i garget!

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2168



kan inte detta.... hur får man ett bra flöde genom en helt liggande IC... behövs platsen till något annat??

_________________
Michael Thulesius
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
Michael Th skrev:
kan inte detta.... hur får man ett bra flöde genom en helt liggande IC... behövs platsen till något annat??


Att få luften dit löses med luftkanaler, sen om det är bättre med liggande än än vinklad är oklart. Båda lösningarna verkar funka för andra.
Platsen behövs inte till annat utan det är snarare att jag vill ha färre saker som tar plats i fronten.

Sämre eller bättre, oklart, men så har jag tänkt testa det framöver.

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Kör du ofta långsamt (drifting tex där du åker på ett sånt sätt att motorn utvecklar 7-800hk med 2-2.5 bara tryck, säg 30-45 sekunder i stöten vid kanske 100km/h.
Så spelar luftmotståndet ingen roll alls och du kan med andra ord ställa en gigantisk kylare rätt upp i fronten.

Åker du däremot högre hastighet och troligare använder en lägre hästkraftsutveckling (du använder inte 7-800 hk mer än på raksträckorna. Och kanske 2-300 hästkrafter i kurvorna) så vill man hellre hålla ned arean du tar i luft genom. Du har ändå bättre lufthastighet tack vare högre fart. Dvs man kan ha ett relativt litet luftinsläpp i högtryckszon i fronten som kyler en liggande intercooler. Sedan har du ett luftutsläpp av varm luft i lågtryckszonen i bakkant av motorhuven, som då ökar trycket på vindrutan och trycker ned bilen , dvs ger DF. thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
Sen kanske det visar sig att jag får svårt att få till ett bra flöde så som intercoolern ligger nu och att det måste flyttas/vinklas osv.

Fram till i höstas satt den monterad vinklad tillsammans med kylaren just för att få liten frontarea i förhållande till luftflödet. När jag då skulle skruva lite visade det sig att lättskruvade lösning var allt annat än lättskruvad och då åkte kylare bak.
När då intercoolern låg lös testade jag lite olika placeringar och vinklar och kom fram till att det här nog kan funka. Men det får vi se i praktiken senare.

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4687



Jag tror det kommer funka bra med liggande. Se till att göra bra och täta kanaler bara. thumbs up

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
Nu när en välbehövlig jul och nyårsledighet börjar närma sig sitt slut så kan jag se att det har hänt en hel del kul.

Det byggs kabelhärva med lite trevliga prylar från BJP Race, sen har det svetsats lite rör och intercooler. Sen så råkade jag köpa en 3D-skrivare också. Kul som fan och många av de saker som jag undrat hur jag ska lösa ser jag nu lösning på!





_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
Oj, det var visst jättelänge sedan jag uppdaterade något här.
Det har hänt en hel del sedan sist, men visst är den sig lik. Inga direkta underverk.

Som avslut på semestern var tanken att bilen skulle köras ut och vändas för egen maskin. Tyvärr visade det sig att urtrampningslagret behöver justeras ytterligare vilket gjorde bilen okörbar. Men lite luft fick den iallafall! Lite rengöring, lite färg och ytterligare finish är på gång!



Då bilen står på annan ort roar jag mig med att designa den nya bilen.


Långt ifrån klar design men grunderna börjar bli bra. BMW bakvagn och framvagn framtagen med hjälp av Wiborg engineering är planen just nu!

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 486



Kul att träffas på Elmia
Följer dig här nu.

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
PH-Racing skrev:
Kul att träffas på Elmia
Följer dig här nu.


Kan inte minnas att vi pratade med varandra, men det är inte omöjligt. Som alltid så brukar det bli många bra snack med många människor.

När blir det premiär tror du?

Är tyvärr inte så aktiv här i projekttråden nu. Det är mest Instagram numera, men jag ska bättra mig! 👍

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 740 Turbo 88B: Time Attack Unlimited
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
15 besök senaste veckan (104915 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande