Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 740 Turbo 88B: Time Attack Unlimited
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
25 besök senaste veckan (104940 totalt)
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
Toppen till XC70:n är inlämnad hos TM Racing för lite renovering och då passade vi även på att bestämma lite komponenter till motorn. Turbon blir en trevlig BW EFR och så blir det lite grenrör, wastegate, kamaxlar och lite annat smått och gott.
Det är ju inte bara en massa toppeffekt som jag vill ha utan ett mer körbart register och jag tror vi har fått fram ett bra koncept.

Ikväll så har det mest blivit lite kompletteringssvetsning i motorrummet medans det är hyfsat fritt från alla prylar. Jag som var så jäkla nöjd med min konstruktion till Intercoolern och kylaren, men nu börjar jag tycka att den är lite väl tung. Ska se imorgon om jag kan göra den lite lättare eller om jag ska tänka om. Jag har ju ändå en TIG så jag ska nog börja bygga mer grejer i aluminium istället för stål på de ställen där det går.



_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Många ggr är det bättre /enklare / lättare att bygga i tunnväggiga stål rör /profiler än aluminium.

Kollar man på be-group hemsida så står både vikter. Hela ordinarie sortiment och vikt /pris på de förekommande materialen. Sen om man väljer att handla nån annan stans kvittar ju, tänkte mest att man får uppfattning om pris/vikt

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
knotan skrev:
Många ggr är det bättre /enklare / lättare att bygga i tunnväggiga stål rör /profiler än aluminium.

Kollar man på be-group hemsida så står både vikter. Hela ordinarie sortiment och vikt /pris på de förekommande materialen. Sen om man väljer att handla nån annan stans kvittar ju, tänkte mest att man får uppfattning om pris/vikt


Japp jag förstår hur du tänker och du har nog rätt. Är nog bäst att tänka om lite på konstruktionen. Tror jag överdimensionerat helt i onödan.

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Ja många ggr så tänker man att det är bäst att ta i så man vet att det håller men då blir det oftast tungt.

Ofta bygger man ju med 3mm gods även fast det gott å väl hadde räckt med 1.5mm gods å sen bara svetsat förstärkningar just där det verkligen behövs.


Som exempel på detta vägde Nissan micran jag byggde typ 1100 kilo med en rak sexxa i.

Och några år senare byggde jag skylinen som är betydligt både bredare och längre med betydligt grövre låda och bakvagn bromsar mm.mm och en stor v12a, den vägde oxå 1100 och då överdimensionerade jag en del medvetet även på den 😁

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
Nu jäklar kommer det att hända grejer framöver!
Jag kommer att köra i Unlimited istället, har jag kommit fram till efter lite funderande.

Eftersom jag har ungefär lika stor chans att slå SMR-Richard och Robin Antonsson så ska jag fokusera att göra bilen så snabb som det går med samma motorrecept som tidigare. Detta gör att jag vill göra många förändringar som Pro-reglerna inte tillåter. Även om flera av mina lösningar har fått dispens så vill jag göra mer. Någonstans blir ju dispenshögen för tjock.

Sen så är det ju som Peter Schmidt säger kul om alla gamla Volvo kör Unlimited!

Fortsättning följer!

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
peter schmidt
Åsbro
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1211



Go for it !

_________________
Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net

Sponsrad av http://www.bjprace.com
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
Den stora anledningen till att jag byter till Unlimited är att jag vill göra mer på viktfördelningen och sänka totalvikten.
Motorn ska flyttas bakåt, stolen ska monteras lägre och mer av karossen kommer göras i glasfiber eller tunn aluminium för att få ner vikten. Torpedplåt och balkar kommer behöva byggas om en hel del och då är det lika bra att göra det i en klass där det är helt tillåtet.



Stort hål i torpeden för att ge motorn mer utrymme. Tanken just nu är att flytta den bakåt 10cm.



Lite moddning av balken behövs för att få ner stolen helt mot golvet, men det ska inte vara några konstigheter.

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
Det går väl sakta framåt får jag väl säga. Har tagit det lite lugnt med pengaslösandet tills XC70n är klar och det är den inte än på ett tag.
Men men, delarna från TM Racing borde komma hem om nån vecka. Ska bli kul att börja fixa med det!
Sen så fick jag hem lite testdäck idag. Så nu får vi se hur pass bra eller dåligt de passar på bilen.



_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 757



Fan vad kul

Jobbar hela helgen så hinner inte förbi denna gång.

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
Jajamen! Du är välkommen längre fram också.

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
Den här helgen blev det mest lite svetsjobb.

Nu är sitter stolen ca 10cm längre bak och 10cm närmre golvet än original. Så mycket jobb för så lite!




Nu ser det riktigt tråkigt ut men med lite rengöring och lite färg så ska det nog bli snyggt igen.
Undrar lite vilken färg jag ska ha inne i kupén, nåt ljusare kan ju vara vettigt så att det inte blir så jäkla varmt!

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
Har blivit inspirerad av några lösningar vi har på jobbet för snabb i-och urmontering så jag håller på att konstruera en tvådelad vagn till motorn och växellådan. Det är en del av flera lösningar för att göra bilen lättskruvad. Men än så länge har jag bara letat upp lite profilrör och hjulen till vagnarna.

I övrigt så verkar bilen bli rätt så bred!

Skärmarna är redan ca 5cm bredare än original, men det behövs bedömt lite till!

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
Jävligt kul att se att årets time attack-tävlingar smygstartat igång igår på Gelleråsen!

Ska försöka åka på så många tävlingar som möjligt för att få inspiration.
Den här helgen blir det att bygga vidare på vagnen och bygga motorfästen. Får se hur långt bak jag kan få motorn och växellådan.



Jag hittade ett par lämpliga stand-ins, från min kortlivade folkracekarriär, som får fungera som mall tills dess att jag får hem mina valpkuddar som konstigt nog har ungefär samma mått.

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
Nu är motorn och växellådan tillfälligt ihopsatta och hänger ungefär där jag vill ha den.
Kanske lite för långt bak just nu för i det här läget blir det mycket tajt med grenrör, turbo osv. Jag är ju som bekant inte rädd för att kapa plåt men nån måtta får det ju vara och det kanske blir för mycket jobb. Får se nästa helg när jag hämtar turbon och grenröret från TM Racing om de får plats.



Även växellådan behöver lite mer utrymme.


Imorgon ska jag köpa en ny vinkelslip och den ska få bekänna färg här!

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
I väntan på att buren och en massa motordelar ska komma hem så går jag och letar efter en lämplig vinge.

Något i samma stil som denna APR har jag tänkt mig.


Någon som vet någon annan tillverkare som gör bra vingar som är ca 180cm breda?

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Ikrana
Lysekil
Här sen Mar 2013
Inlägg: 36



Har en APR GTC300 vinge till salu, 176cm bred, Hör av dig på pm om du är intresserad.

_________________
Robert Nydén
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
Nu står buren i verkstaden men jag ska iväg på tjänsteresa så det blir inget skruva på ett tag.
Men riktigt kul att den har kommit, för det är mycket som väntar på att buren ska bli klar innan resten kan fortsätta.

Var förbi ACM i Karlskrona och pratade komposit. Det verkar som mina tankar och planer kommer funka, sen får vi se hur mycket jag köper färdigt och hur mycket som jag själv bygger.

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
Woho! Kommer hem efter två veckor tjänsteresa och i mitt garage väntar en nyrenoverad topp till XC70:n och en racingbur till 740:n!

Det går bra nu!

Så imorgon ska iallafall toppen monteras och sen ska jag börja passa in huvudbågen och de främre rören.
Nu är det bara mina kamaxlar som är ett frågetecken. Vet inte vad tillverkaren av dom håller på med. Men men, motorn ska inte igång förrens till hösten enligt planeringen.


_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
Inleder semestern med att svetsa lite bur. Det känns som att det kommer igång på allvar nu när buren kommer på plats.



Nu finns allt hemma hos TM Racing och nästa vecka ska det hämtas.

Även XC70:n har fått en nyrenoverad topp och den är snart igång igen.

Mycket som ska hinnas med på semestern som vanligt, och knappt hälften blir väl klart. Men men....



_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
henrikm
Färila
Här sen Maj 2016
Inlägg: 133



Spännande projekt! bra jobbat

_________________
Henrik Markusson

Volvo 850 T-5R
Renault Megane RS
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099



Någon av dessa 2 vingar funderar jag på, går ju även att få i valfri bredd och är ju kopior på välbeprövade ving profiler thumbs up
http://www.shop.rajdy-najda.com/index.php/product,27,277/

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 740 Turbo 88B: Time Attack Unlimited
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
25 besök senaste veckan (104940 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande