Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 740 Turbo 88B: Time Attack Unlimited
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
11 besök idag (104936 totalt)
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
Fricke.w skrev:
Någon av dessa 2 vingar funderar jag på, går ju även att få i valfri bredd och är ju kopior på välbeprövade ving profiler thumbs up
http://www.shop.rajdy-najda.com/index.php/product,27,277/


Tack för tipset!

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
Julafton kommer bara en gång om året men Hjulafton kan komma lite när som helst; jag räknar med minst ett par till under den kommande månaden!

Nu har jag hämtat en stor laddning med prylar från TM Racing.
Bland annat den här klumpen som ska knölas in under huven.


Nu får vi se hur mycket extra jag måste kapa för att få plats med klumpen!

Sakta men säkert börjar allt falla på plats!

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
Med lite ögonmått och min trogna tigersåg har jag nog hittat plats till turbon.




Det kommer bli riktigt fränt det här!

I övrigt så svetsas det bur, skruvas XC70 och klipps gräs.

Hittills har jag notchat rören till buren vinkelslip och det har blivit helt okej men det har tagit väldigt lång tid. Så i helgen tröttnade jag och beställde en rörnotchare. Med lite tur dyker den upp den här veckan.
Även ett set med dimple dies är beställda för att göra förstärkningsplåtarna både starkare, lättare och snyggare. De kommer nog nästa vecka.

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
Ännu en garagevecka är över.

Mycket tid har lagts på XC70:n som äntligen är igång. Lite småsaker som strular innan den funkar som brukis igen men snart så.
Motorn har fått hårdare ventilfjädrar, nya kamaxlar och skärringspackning.


Vagnen till motorn och växellådan börjar ta form.


Lite test av de dimple dies som jag skaffat, verkar vara hyfsad kvalité.



Sen blev det en sväng till Mantorp för att kolla på lite skön Time Attack racing. Kul som fan som vanligt!

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 401



Hade du hittat nån vinge än? annars kan du kolla med Cammo här på forumet som kanske kan hjälpa till att fixa en likadan som sitter på hans bil.

_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
Jaha, då är semestern över igen. Underbart är kort som Uggla sjunger.

Större delen av buren är på plats och jag väntar på min nya notchare, då den förra inte höll måttet bokstavligen talat.

Nu när det är hyfsat stabilt så kan jag börja passa in motor och växellåda, och det blir i princip en mittmotorbil av 740:n nu.




Vinge alternativt tillverkare av vinge är hittad så det verkar lovande.




Ska även testa den här typen av pallbock/domkraftfästen som jag sett på en hel del rallybilar. Verkar som en vettig lösning på låga bilar.

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
Idag är det den stora "hitta-plats-för-turbon"-dagen!

Motorn sitter ungefär där jag vill ha den, synd bara att det ser ut att bli lite för trångt för eventuella medpassagerare. Men men, de får titta på från läktaren istället.





Ett par centimeterytterligare bakåt och lite mindre lutning på motorn så kommer turbon att ha massor av plats!

Eftersom jag ligger ett halvår efter i bygget så kommer jag hoppa över mycket av bytet från plåt till glasfiber i karossen. Nåt måste jag ha att roa mig med nästa vinter.

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
Nu är jag ifrån bilen några dagar, men en liten film kan ju vara kul så här på måndagskvällen.


https://youtu.be/fGQJc_0sCdo

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
Och där tog svetsgasen slut igen; till nästa bygge blir det att skaffa större flaskor för det här blir lite dyrt i längden.
Har haft två lediga veckor på kort tid nu så jag har hunnit med en hel del faktiskt. Det flyter på riktigt bra nu!

Kupén börjar få sin slutliga form. Det är 4 st rör kvar till buren och främre delen runt motor och växellåda ska kläs med plåt.
Var på Gatebil och fick lite inspiration helgen som var. Inte riktigt min smak av bilar då det ibland ser ut som dyra folkrace-bilar. Men Gatebil extreme var riktigt trevligt!

Vinge är inhandlad också. För de som följt Time Attack.nu så kan den nog vara bekant. Den ser inte så extrem ut, sett till bredden, på min bredrövade bil. Får se hur den blir sen när jag börjar med aeron baktill.





_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Majs
Göteborg
Här sen Jun 2007
Inlägg: 21



Kul projekt!

Jag har byggt en i stort sett likadan, fast av en 240

Såhär ser det ut inuti när man fått lite plåt och färg på det, hehe



Bygg på nu så ses vi i Time Attack 2017!

_________________
Niklas Maisaari
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
Tjusigt! Tyvärr blir det inget tävlande för mig nästa år; pga av annat som behövt prioriteras så ligger jag efter både ekonomiskt och tidsmässigt. Men den kommer sannolikt att dyka upp på lite track days i slutet av nästa säsong för shakedown.

Ska blir riktigt kul att få på lite färg framöver, just nu ser det riktigt tråkigt ut!

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
Att så små åtgärder ska ta så lång tid.
Men samtidigt så känns det som att det inte så mycket kvar på själva karossen. Lite långledigt nu vid jul så hinner den bli helt klar utom all aero som får jag bygga i vår.

Första delen av avgassystemet är klart, golvet är nästan klart.
Det ska införskaffas en hel del avgasbandage och andra värmeskyddande produkter, men det får bli i vår.

Just nu, eller de senaste veckorna snarare, så väntar jag på pris på stötdämpare fram samt jagar fälgar.




_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
Nu är det riktigt kul att vara i garaget! Det är bara några plåtbitar kvar innan kupén är klar, och kan med lite tur vara klar för invändig lack i januari, februari beroende på hur kall vintern blir.

Lite nya tag på areon på främre delen av bilen nu samtidigt som golvet har lappats ihop.
Det blir bara övre delen av framdörrarna som kommer vara öppningsbara och nederdelen kommer ersättas med luftutsläpp från hjulhusen. Funderar just nu på om det ska byggas i aluminium eller glasfiber.



I och med att motorn sitter mycket längre bak kan jag flytta kylaren och intercoolern en bra bit bakåt också.

Här någonstans kan nog funka och det finns gott om utrymme för kanal för luften. Lite drygt en dm längre bak än innan.

Håller även på att skuggplanera inför kommande två versioner av bilen, den nästkommande handlar mest om att byta ut karossdelar mot komposit, men versionen efter det blir betydligt roligare. Men det är ett bra tag kvar tills dess.
Varför gör jag då det nu när jag inte ens är klar med första versionen? För att jag ska kunna "nöja mig" med vissa enklare lösningar utan att irritera mig alltför mycket på det.

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
Så nu är det julledigt och garaget är 50 meter bort istället för 25 mil.
Jag hade dock tänkt vänta med uppdatering tills jag hade kommit längre men jag inleder julledigheten med ett par "fan så brett det blev"-bilder ändå.





Jag trodde att vingen skulle vara snäppet bredare än övriga karossens bredd men det ser ut som att hela bilen blir så bred för att fälgarna ska gå fritt ordentligt. Variant av "I-landsproblem", "rejsproblem" helt enkelt!

Även ett par stötdämpare är beställda av Japtuning, men de kommer någon gång fram i vår.

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
Nu behöver jag lite råd.
Jag har läst lite i den här tråden om flöde genom kylaren med luftintag och luftinsläpp osv:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=32390&postdays=0&postorder=asc&start=0

Under kvällen så har jag gjort en mall för att se hur kanalen efter kylaren kan tänkas se ut. Dock kommer hålet i huven inte vara så långt fram utan mer i linje med kylarna.





Är jag ute och cyklar eller ser det hyfsat bra ut?
Iom att motorn sitter så långt bak så är det gott om utrymme att ändra vinklar på osv.
Kanske till och med helt horisontellt kylarpaket skulle vara ett alternativ?
Är utsläppet ur huven för långt bak så att det hamnar i en högtryckzon?

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688



Jag tror du är helt rätt ute. Du vill inte ha för stor öppning och inte för nära rutan. Lutning ser också bra ut. Har du en liggande kylare blir det bara jobbigt att lufta. Sätter du sen en "raggartrappa" över hålet så skapar du mer undertryck.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
Cammo skrev:
Jag tror du är helt rätt ute. Du vill inte ha för stor öppning och inte för nära rutan. Lutning ser också bra ut. Har du en liggande kylare blir det bara jobbigt att lufta. Sätter du sen en "raggartrappa" över hålet så skapar du mer undertryck.


Perfekt! R34 Nismo Z-tune är en drömbil så jag kanske bygger något liknande till huven.

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
God fortsättning och gott nytt år allihop!

Nu har spacerplattorna kommit hem, förvånansvärd snabb leverans från spacer.se måste jag säga.
Beställde sent på juldagen och på morgonen den 28:e så låg de på posten att hämtas ut.

Nu ska det byggas gjutformar till bakdörrarna och bakskärmarna. Det ser ut som ett riktigt lapptäcke på vänstersidan då jag inte hittade de stora skivorna förrens efter jag satt upp grundstommen. Men nu har jag så att det räcker till båda sidorna.


Den gamla breddningen räckte inte till och med en massa bonocell, polyester och glasfiber i förrådet så är det bara att sätta igång. Jag ska försöka göra så seriösa formar som jag kan. Då kan jag gjuta fler och bättre skärmar senare när jag skaffat vakuumpump osv. Nu blir det en vanliga handpåläggning så får vi se hur det blir.

Det är så tråkigt när jag vill köpa nya delar men måste köpa en ny tvättmaskin istället om jag inte vill köra old-school i bäcken istället.

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



Med lite mera tid på finish i slutet är de inga problem med hederlig handpåläggning thumbs up Blir la inte lika lätta o fina men bra att kunna uppgradera dig i framtiden ju

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688



Ripper skrev:
Med lite mera tid på finish i slutet är de inga problem med hederlig handpåläggning thumbs up Blir la inte lika lätta o fina men bra att kunna uppgradera dig i framtiden ju


+1 gör allt så du kan komma ut och köra. Sen kan du förfina i efterhand. Det kommer säkert bli detaljer du vill ändra ändå.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243


Trådstartare
Cammo skrev:
Ripper skrev:
Med lite mera tid på finish i slutet är de inga problem med hederlig handpåläggning thumbs up Blir la inte lika lätta o fina men bra att kunna uppgradera dig i framtiden ju


+1 gör allt så du kan komma ut och köra. Sen kan du förfina i efterhand. Det kommer säkert bli detaljer du vill ändra ändå.

Rent krasst så är det bara lite smågrejer som jag behöver köpa innan jag kan bygga formen och gjuta i den med det som redan ligger på hyllan och det blir som sagt tillräckligt bra för att komma ut och kunna börja köra.
Hade jag injicerat och kört med vakuum för att få det riktigt bra så hade jag inte kunnat börja förens framåt sommaren.

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 740 Turbo 88B: Time Attack Unlimited
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
11 besök idag (104936 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande